Een groot ramp zonder weidemaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Een groot ramp zonder weidemaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:14

Hoi allemaal,
Ik las ergens een topic dat als je 1 paard neemt dat je er eigenlijk 2 moet nemen. En dat je anders van de dierenbescherming een boete kan krijgen ofzo... Kijk ik heb een verzorgpony en die staat alleen. Er stond een ander paard bij alleen hij is verkocht omdat het te duur was... Dus Dokus staat nu alleen in de wei. Een weide maatje lijkt ons een goed idee maar zo'n maatje en Dokus zijn net zo veel eisend als twee grote paarden. Maar jaah... Als je het geld ervoor niet hebt..... Maar ik zag in dat topic dat er vind ik mensen er heel dramatisch over deden, ik weet dat het zielig is maar we willen hem niet verkopen! Maa ik wil graag weten of het nou echt zoooo slecht en zielig is als je paard alleen staat( in de weilanden eromheen staan schapen, nog meer schapen en een andere pony, alleen die is al oud, en kan niet zo goed overweg met andere paardjes.

Titta

Re: Een groot ramp zonder weidemaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:17

Paarden zijn kuddedieren en horen niet alleen. Is het niet mogelijk om het te verhuren? Dan staat Dokus niet meer alleen en heeft iemand anders weer een mooi plekje! =)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:19

Ja is idd erg als het paardje alleen staat. Dus of verkopen of er iets bij regelen. Is een kudde dier

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:20

Het is eigenlijk ronduit schandalig een paard zonder een maatje houden. Een paard is een kuddedier en heeft nood aan die contacten. En nee jij al mens, als raar wezen die zijn taal niet spreek en waar hij rustig en braaf mee moet zijn vervang dat contact totaal niet.
Stel je voor dat jij ergens helemaal alleen in een huis zit. Een uur of 2 per dag komt er een weze binnen die jou 'trukjes' laat doen, je haren borstels en je een knuffel geeft en vervolgens weer vertrekt. En zo altijd. Hoe zou jij je voelen?

Uk ben zeker dat medenbokkers een meer gefundeerde uitleg nog kunnen posten over de psychologie van het paard.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:21

Kort door de bocht: ja, één paard of pony alleen in een wei / paddock / stalgebouw is zielig, ook als er in de weilanden eromheen andere beesten wonen. Daar kan hij niet tussen gaan staan of samen mee eten / opletten / vluchten.

Boetes uitdelen doen ze (helaas) niet.

Kijk dus of je een vriendje kunt vinden voor Dokus. Bijv iemand die een pony met pensioen wil doen, of een pony die een tijd rust moet houden ivm blessure.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:24

Ja, paarden zijn kuddedieren en voelen zich pas echt op hun gemak met een maatje. Je ziet bijvoorbeeld vaak een kudde paarden plat liggen in de zon, en dan staat er altijd eentje rechtop die de wacht houdt. Een paard dat alleen staat zal dat niet snel doen. Die moet dag en nacht opletten voor roofdieren, dat is hun instinct. Een paard zonder kudde zal nooit helemaal gelukkig zijn.
Schapen spreken een andere taal, dat zijn geen goede maatjes voor een paard.
En natuurlijk hebben paarden ook de behoefte om te kroelen en spelen met andere paarden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:41

Ach weet je een shetlandpony kun je al krijgen voor 100 euro..Lijkt me voor iedereen haalbaar..zo'n beestje kost praktisch niks in onderhoud..
Een paard zou nooit alleen mogen staan!!

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:43

De enigste stal in de buurt, is super duur, best ver weg, en andere mensen mogen gewoon op je pony rijden en Dokus is best ondeugend en vindt de zweep eng en de manier van hun lessen is met de zweep... Anders moet Dokus naar een ander dorp of stad en dan zie ik hem ook bijna nooit meer.. Ik zal er het met de eigenaar nog eens over hebben

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:48

Misschien gewoon eens vragen of de oude pony en dokus samen mogen staan?
Natuurlijk moeten ze wel aan elkaar wennen maar dat gaat over het algemeen binnen een weekje wel goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:50

Mijn paard heeft het eerste anderhalf jaar dat ik hem had ook alleen gestaan, de bouw van ons huis ging trager dan verwacht en waar mijn paard stond, was de wei niet shet proof en daar wilde de eigenaar niets aan veranderen. Paard was gewoon rustig en relax en hij lag zo vaak te slapen, dat mensen me begonnen te vragen of er niets mis was met mijn paard. Meneer ligt nu trouwens nog vaak te slapen, wat zijn shetvriendje niet leuk vindt.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:53

We hebben genoeg stallen over ( 7 volgens mij) :o ik zal het er is over hebben want ik vroeg me af hoe Dokus aan zijn schift kon kriebel als hij jeuk had tot ik tot de conclusie kwam dat dit niet kon dus vrieg ik me af of dat nu er is maar ik zal het er is over hebben :)

Silver_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:45

Ja, ik ben van mening dat een paard echt een maatje nodig heeft. Het is immers een kuddedier, en heeft echt paardencontact nodig. Ik ken een pony, van een vriendin van een vriendin. De pony stond alleen en ze dacht dat het prima kon. Ze zei dat ze heel vaak langs kwam en dat de pony gewoon vrolijk was. Ik vind dat je als ruiter niet kan bepalen hoe een pony zich voelt. De pony was dus niet blij, bleek later. Had ik wel verwacht. Hij miste een vriend. Hij had namelijk 3 jaar lang een vriend bij zn stal, maar die was verkocht. De pony ging slechter presteren en is uiteindelijk verkocht aan iemand die paarden 'trainde'. Het was beter dat die pony daar bleef. Weg pony dus...

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:38

Maxime_Dokus schreef:
Ik las ergens een topic dat als je 1 paard neemt dat je er eigenlijk 2 moet nemen. En dat je anders van de dierenbescherming een boete kan krijgen ofzo...
Gaat het je om de boete, of om het levensgeluk van Dokus? Het laatste, neem ik aan? Want uit al jouw topics blijkt dat je behoorlijk dol bent op Dokus, toch :-)

Maxime_Dokus schreef:
Kijk ik heb een verzorgpony en die staat alleen. Er stond een ander paard bij alleen hij is verkocht omdat het te duur was... Dus Dokus staat nu alleen in de wei.
Als het jouw verzorgpony is en dus niet je eigen pony, heb je er dan uberhaupt wat over te zeggen, of er een maatje bij komt? Ik vind het in ieder geval super goed dat je aan het proberen bent er een maatje bij te krijgen, en hoop dat het lukt! :-)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:42

verhuren de eigenaren van Dokus die extra stallen niet?
als ze dat wel doen heb je kans dat er binnenkort een maatje voor Dokus is :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:47

Ik zou gewoon een weidemaatje voor hem zoeken. Een sobere pony, iets als een shetlander. Die heb je al voor heel weinig en soms staat er wel eens een te veel. Maar als het niet jouw pony is en niet jouw wei, wordt dat moeilijk.