1ste paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vajendewit

1ste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 10:13

Kan iemand mij advies geven bij het aanschaffen van mijn eerste paard?
Na 4 jaar op een manege gereden te hebben heb ik besloten om een eigen paard te gaan kopen.
Online heb ik een paar leuke paarden gezien. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed welk ras het beste bij mij past. Ik wil graag buitenrijden en af en toe een F proefje kunnen rijden.
Wie o wie kan mij advies geven?

*knip*
Laatst bijgewerkt door Angela op 05-01-16 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het is niet toegestaan om specifieke advertenties te bespreken in dit topic. Ook is het niet de bedoeling om hier paarden aan te bieden of te koop te vragen. Hiervoor is de BoktMarkt.

JudithGigi

Re: 1STE PAARD KOPEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:15

Mijn advies is om iemand mee te nemen die heeel veel verstand heeft!
Ook zou ik voor een goed doorgereden (liefst wedstrijdervaring, dan weet je (theoretisch gezien) zeker dat de knopjes erop zitten) en niet te jong paard gezien je ervaring.
Ook is laten keuren zeker geen slecht plan, zelfs alleen voor recreatief gebruik :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:15

Alleen iemand die jou goed kent, jouw niveau en ambities, kan je goed adviseren. Neem je trainer mee of goede paardenvrienden.

En laat je paard altijd keuren door een dierenarts van jouw keuze waar jij bij bent. Er wordt zo ontzettend veel opgelicht in de paardenwereld!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:19

Neem je instructeur mee.
Die kent jou en je rijden.
Instructie kan ook een rondje maken om het paard uit te proberen en kan dan een oordeel vellen of dit paard wel voor jou geschikt is, of te heftig oid, of gewoon niet bij je past!
Daarna een medische keuring of het paard wel gezond is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:24

Maak voor jezelf een duidelijk overzicht:

Leeftijd, evt ras (maar met name karakter: wat sensibeler/heet of juist bomproof en kalm), grootte, en je budget.
Ga bij paarden die je iets lijken en aan de eisen voldoen kijken, en ga bij meerdere kijken en proefrijden. Bevalt het, ga dan een 2e keer proef rijden. Vaak is het handig om iemand met kennis van zaken mee te nemen (instructeur bijv).

Verder ook: kijk alvast naar stalling, waar zou je hem/haar willen zetten, waar moet je stalling aan voldoen (binnen/buitenbak, stro/vlas, longeercirkel, stapmolen, wasplaats, aantal voerbeurten etc) en past dit bij je budget.

Aanschaf is niet perse duur, onderhoud en als ze wat mankeren helaas wel.

En idd altijd laten keuren bij aankoop (ookal geeft dit geen garanties).

JudithGigi

Re: 1ste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:33

Als je twijfels hebt ook altijd zekerheid zoeken, met name als het gaat om de gezondheid en dingen als tranquilizers bij het proefrijden enzo :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:11

Proficiat, het is heerlijk om een eigen paard te mogen uitzoeken,doe het met geduld! Neem de tijd om de ware te vinden! :) /3

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:44

Wat leuk!

Neem vooral de tijd om een paard te zoeken die bij je past. Bedenk wat jij nodig hebt en laat daarbij ras/geslacht/kleur enz los.
Ga een paard wat je leuk vind vaker bekijken en bv ook buiten testen.
Neem iemand mee die er verstand van heeft en laat altijd een keuring doen.

Heel veel succes en ben benieuwd welke aanwinst je straks aan bokt komt voorstellen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:51

Ik zou gewoon gaan kijken rijden eventueel ook buiten proberen .want veel wedstrijd paarden komen niet verder als het terrein op stal en het wedstrijd terrein.dus kijk voor leuk allround paardje waar je alles mee kunt.neem iemand mee,en ga paar keer kijken,eventueel op proef.en je kunt keuren dit heb ik zelf nog nooit gedaan maar ik koop meestal veulens of niet al te duren paarden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:17

Hmm moeilijk.
Ik heb namelijk op een hele andere manier een paard gekocht dan wat op bokt altijd naar iedereens hoofd wordt geslingerd.
Overal moeten experts mee, mensen met veel ervaring, je mag liever niks zelf beslissen, paard moet vanuit elke hoek en gat gekeurd zijn en handelaren zijn uit den boze!

Ik heb bijna een jaar geleden ook mijn eerste paard gekocht. Alleen, met mijn moeder aan mijn zijde, bij een handelaar(!!)zonder aankoopskeuring, zonder papieren, zonder mensen met veel ervaring, zonder checklist waar paard aan moest voldoen.

Gaat natuurlijk tegen alle ongeschreven wetten en regels in haha.
Maar ik heb het er al 16 jaar over met mijn moeder dat ik een eigen paard wilde. (penny meisje, je weet het wel) ik heb 10 jaar manegeervaring, 4 jaar twee verzorgpaarden gehad en heel veel buitengereden, springlessen, crosslessen, wedstrijdjes etc. daarna nog een jaar twee paarden gehad waarvoor de volledige zorg op mij neerkwam en heb ik ook de eer gehad om een jong paard in te mogen rijden (ook weer zonder feitelijke ervaring, alleen ervaring in het begeleiden van het inrijden). Uitgebreid de tijd genomen om band te creeren en spieren te kweken. Het voelde goed.(en dat is echt totaal neit onderbouwd, maar zoiets voel je). Hier heb ik ontzettend veel van geleerd en het ging zo ontzettend goed.
Toen wilde ik dus het plan van een eigen paard serieus doorzetten. Lang over gehad met mijn moeder, de financien waren er, plek genoeg in stallen in de omgeving, noodpot achter de hand, ervaring is er. waarom niet?
Nouja op marktplaats zag ik een aantal bonte paarden die werden aangeboden en mijn oog viel op een zwart paardje dat op 1 van de fotos vooraan liep te showen. Ik vroeg meer informatie en kreeg wat fotos van de handelaar. Eigenlijk ben ik daar tegen (want het volk is meestal niet te vertrouwen). en ben gaan kijken. Uiteraard kreeg ik te horen dat dit een zoon was van de goedgekeurde stamboek dekhengst 'Bonte' Harry ster huppeldepup. Dat neem ik met een vrachtlading zout want beest had geen stamboom en ouders waren onbekend. Ik ging samen met mijn moeder kijken bij hem en die beste man liet het koppel rennen. Geen mooie droge bak, netjes gepoetst paard, maar een modderige vlakte en een paard in wintervacht en veulenvacht.
Ik had me natuurlijk ingelezen in de stand van de hoeven, de rug, het dragen van de nek, algehele gezondheids check (schone ogen, neus, niet hoesten) en vanuit mijn eigen ervaring weet ik hoe een paard hoort te lopen.
Dit sprak me ontzettend aan in dit paard. Dier kwam direct naar me toe in de kudde, was het enige paard dat ik uit de hand kon voeren.
Maar goed, omdat hij zo jong was (11 maanden) had een klinische keuring geen zin.
Maar ook zonder keuring, en zonder expert die mij alle ins en outs van dit paard kon vertellen en vooral waarom ik het NIET zou moeten doen.. heb ik na de eerste bezichtiging al besloten dat dit mijn paard werd.
Uiteraard vroeg de handelaar de TOPprijs voor dit paard want het was immers een nakomeling van de goedgekeurde dekhengst haha. Nouja tot overeenkomst gekomen, aanbetaling gedaan en paard werd op lokatie gebracht.
Oh my wat was ik blij. En dat ben ik nu, 1 jaar later, nogsteeds.
Hij wordt groter, mooier, zijn karakter veranderd, en ik kan niet wachten tot ik met hem aan de slag mag na mijn studie. Mijn tip is: luister naar je gevoel.
als je twijfelt over iets (zijn gezondheid, zijn benen, hoeven etc) laat er iemand naar kijken of doe het niet.
Ik had 16 jaar ervaring in de paarden dus ik had wel wat referentie materiaal om mijn keuze op te maken en te beoordelen wat ik van dit paard vond.. maar het gevoel dat ik erbij kreeg was echt 0,0% twijfel.
En dat vind ik belangrijk.

Als je een ouder paard gaat kopen (3 +) dan zou ik wel een aankoopskeuring laten doen. gewoon voor jouw idee. en altijd gaan proefrijden en kijken of de klik er is.

je weet nooit wat er met een paard gebeurt dat hij gewond raakt of toch een aandoening blijkt te hebben. Kies een ras dat bij jouw past.. maar let ook op de gebreken die voorkomen bij bepaalde rassen. zoals bij friezen staart en manen eczeem etc. Ik was ook gek van friezen maar vanwege die staart en manen eczeem vond ik het te link (door mijn ervaring weet ik dat het echt heel veel tijd en geld en moeite kost om een dier jeukvrij te krijgen en dat het echt vreselijk is om aan te zien als zoon dier jeuk heeft). en daarom heb i kgekozen uiteindelijk voor een barock pinto (kruising fries met iets anders, mijne is 75% fries en 25% tinker). dat is toch 'vreemd' en vers bloed in een paard. kan zijn dat mijne dus minder kans heeft op SME.
Maar het sluit niks uit helaas.

Ik zou zeggen, bekijk wat je aanspreekt en maak een afspraak. Gaan kijken is altijd vrijblijvend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:36

@RoyceMack: inderdaad het mooiste is als je gewoon verliefd wordt op een paard en hem/haar dan wil, wat anderen er ook van zeggen. Ik laat hem in dat geval niet eens keuren want dan weet ik al dat ik hem toch zou kopen al werd hij afgekeurd. Maar ja, als je een paard nodig hebt voor bepaald werk dan kan het nuttig zijn ook je verstand erbij te halen. /3 <3

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:13

Als ik je een top mag geven. Kijk naar type paarden die je leuk vind. Zo weet je of je meer een koudbloed typ bent of meer een warmbloed typ :-) daarnaast zou ik als je van een manege afkomt kiezen voor een doorgereden paardje die al de basis knopjes braaf bezit. De rest komt namelijk vanzelf wel. Denk ook goed aan de maat. Als jij weet dat je snel lang wordt zou ik al kijken naar een E pony of klein paard :-) en als je erg klein blijft zou ik beginnen met een leuke grote D pony :-)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 02:30

Wat leuk voor je!
Gezien je ervaring en doelen zou ik voor een kalm en ervaren paard gaan en ook iemand meenemen die er verstand van heeft. Staar je niet blind op ras of kleur maar kijk verder dan dat. Ook zou ik het paard altijd laten keuren, ongeacht de aanschafprijs.
Veel succes met je zoektocht!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:49

Bij de overstap van manege naar een eigen paard komt er naast het rijden en verzorgen nog een aspect bij, namelijk de relatie tussen jou en je paard.
Zorg dat je voldoende kennis hebt over hoe paarden leven, denken en communiceren en je deze kennis kan gebruiken om je toekomstig paard op te voeden zodat jullie een team vormen.
Als je dit kan bereiken zullen jullie een rustige relatie hebben.
Op internet kan je heel wat info vinden maar ik zou je aanraden een trainer te zoeken die je hierbij kan helpen.

Voor een paard met een rustig cool karakter kan je eens kijken naar een paint of quarter, zeer geschikt voor buitenritten maar door hun bouw en loop passen ze niet zo in het traditionele dressuur plaatje.
Kijk op www.apha.com www.aqha.com

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:22

Leuk!
Ik zou voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je wilt van een paard. Je zegt, ik wil graag buitenrijden en af en toe een F proefje rijden. Maar zou je misschien later ook wat serieuzer willen rijden? Of bijvoorbeeld willen springen? Maak een "eisenlijstje", zodat je wat gerichter kan zoeken. Maar hou je daar ook niet teveel aan vast, het hoeft niet in het perfecte plaatje te passen.

Aangezien je nog niet super veel ervaring hebt zou ik zoeken naar een ervaren en stabiel paard. Daar kan je van leren en ongecompliceerd plezier mee hebben. Dit hoeft niet een bepaald ras te zijn. Als je nou verliefd zou zijn op één bepaald ras dan zou ik daar naar op zoek gaan, maar zo te horen is dat niet zo. KWPN'ers kunnen heel heet en sensibel zijn, maar de mijne is een van de grootste goedzakken die ik ken. Evenals er Fjorden zijn waar je een kanon naast kan afschieten, maar ook die schrikken van een vallend blaadje. Pin je niet vast op een ras. Zijn er bepaalde manegepaarden die je meer aanspreken dan anderen? Ga eens na welk ras die zijn!

Ook zou ik iemand meenemen die veel verstand heeft van paarden en van het kopen van paarden. Die weet hoe een correct paard gebouwd is en wat een reële prijs is. Bij voorkeur ook nog iemand die jou en jouw kunnen een beetje kent, je instructeur bijvoorbeeld. Of ga op zoek naar een aankoopbegeleider, die zijn er ook.
Laat het dier medisch keuren door een dierenarts voordat je het koopt. Het heeft ons een aantal miskopen bespaard.

En als laatste tip wil ik nog meegeven, denk vast na over de stal waar je het paard neer wil zetten. Reserveer daar eventueel een plekje zodat je niet straks je droompaard vindt maar geen stal voor hem hebt. Ik heb er ontzettend veel aan gehad dat mijn paard op een stal stond (en staat) waar behulpzame mensen met kennis rondliepen. Het is zo fijn als je iemand hebt om te vragen of je de dierenarts moet bellen. Of welke zadelmaker je moet laten komen. Of wat voor deken je bij dit weer op moet doen.

Ik wil je heel veel plezier wensen in je zoektocht naar een eigen paard (en daarna!) :)

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:28

Wat leuk voor je! Neem de tijd om een paard te kopen. Toen ik op paardenjacht was kwam ik veel mooie en goede paarden tegen maar ik had er geen band mee. Toen ik mijn schimmelmerrie zag voelde ik gewoon dat zij het moest worden. En ik heb nooit spijt gehad.