Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
RoyceMack schreef:Een ruin commandeer je,
een hengst vraag je,
en met een merrie onderhandel je.
Kortom, even heel algemeen genomen (Want er zijn echt heel veel uitzonderingen) is een ruin vaak gehoorzaam, moet je gezag tonen bij een hengst (maar wel eerlijk natuurlijk) en moet je vechten met een merrie.
Merries hebben vaak echt eigenwijze, nukkige meisjestics.
Geen zin in regen, wil niet doen wat jij wilt, te koud, te mistig, geen zin, moe, pijntje in de rug, er zit een scheet dwars etc.
ook worden ze hengstig, wat ik echt bloedirritant vind. Ze verspreiden dan kleine beetjes urine en met sommige merries kun je dan he-le-maal niks meer beginnen.
Niet fatsoenlijk uit stal halen, niet op wedstrijd, niet eens rijden soms.
Sommige ruinen denken dat ze nog hengst zijn en worden daar helemaal wild van.
Hengsten en ruinen hebben het nadeel dat hun koker (zeg maar dat ding waar hun penis in zit) en hun penis zelf af en toe schoon gemaakt moeten worden om infecties etc te voorkomen. Dat is een ranzig klusje omdat je dan met je emmertje(Warm) water en je roze afwas handschoentjes op je knietjes onder je paard kunt gaan zitten om de drap eruit te vissen.. ahaha
of even de tuinslang erop zetten natuurlijk in de hoop dat ie dat oke vindt.
Nouja, dat vind ik persoonlijk het enige nadeel van hengsten/ruinen.
Bovendien heb ik nu een hengst(hij is 1,5 jaar nu) maar die laat ik ruinen tegen de tijd dat hij 3 jaar is. Ik wil niet met hem gaan fokken dus dan zie ik geen meerwaarde.

Niet bewust, maar ik merk dat ik makkelijker kan samenwerken met een ruin. Ik heb ook wel eens van die dagen dat ik wat kattig ben of weinig geduld heb en dan is een ruin minder snel op z'n teentjes getrapt.

verder is ze wel een toppaardje hoor
Zie het hier ook, 2 welshjes a voor de kar, merrie en ruin. Ruin is heel knuffelig en rustig, megalief voor kids en zij deelt hier het liefst de lakens uit
En als de wagen even door zwaar zand moet, gooit die ruin al zijn kracht erin en moet ik zorgen dat mevrouw meetrekt ipv haar nageltjes gaat zitten vijlen
Maar samen zijn ze een top team en houden ze elkaar in balans, ruin heet voor de kar maar o zo stabiel in druk verkeer, geeft nergens om en merrie is een meutert met alles, maar super relaxed met rijden, mevrouw wordt niet graag moe als het niet nodig is. In de wei is de ruin gelukkig de baas en dat maakt haar wel een prettige merrie. Hiervoor had ik 2 merries en was zij de baas en toen was ze echt een zure pismerrie
Oftewel, kijk naar je eigen karakter en bedenk wat daar het beste bij past.
Tobbes schreef:Ik vindt altijd erg grappig dat veel mensen denken dat bepaalde karakter eigenschappen te maken hebben met het geslacht van paard terwijl vaak los van staat.
Enig verschil is hormonen huis houding en dat een Merrie een veulen kan krijgen.
Eline91 schreef:josien_m_ schreef:Mmm, en mannen en vrouwen zijn ook gelijk aan elkaar?
Dat wordt toch anders ervaren en zou het bij dieren dan niet net zo werken?
Gelijkwaardig, maar niet gelijk volgens mijEen merrie is niet beter of slechter dan een ruin maar ik vind ze toch wel anders.