[VOLG] De beginnende ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

[VOLG] De beginnende ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 11:38

Jazeker, een volgtopic van een beginnende volwassen ruiter. Als eerste wil ik jullie graag verzoeken om het netjes en vriendelijk te houden. Ik krijg les, dus er zal vast wel verbetering in (gaan) zitten. Negativiteit werkt averechts en tegenstrijdige inzichten zijn niet bevorderlijk voor het leerproces.
Dat gezegd te hebben, tips en adviezen zijn in principe welkom. :D

Een beetje over mezelf
Ik ben 31 en net als heel veel meisjes altijd verzot op paarden geweest. Als jonge tiener heb ik jarenlang meegeholpen met het verzorgen van de paarden van mij oom. Deze drie waren echter niet geschikt om te rijden (merrie te oud en de hengsten te jong) dus het bleef bij poetsen en van en naar de wei brengen.
In mijn late tienerjaren zijn de paarden bij mijn oom verkocht vanwege zijn gezondheid en ben ik dus ook gestopt met het verzorgen van paarden. In die tijd ben ik wel begonnen met ‘rijden’. Dat wil zeggen, een vriendin en ik huurden paarden bij een plaatselijke manege en we gingen een uur de bossen in. Ik heb nooit rijles gehad, maar deze buitenritten hebben wij toch zeker wekelijks gedaan voor een periode van drie jaar. Op mijn 21e ben ik mijn man tegengekomen en zijn we gaan samenwonen in een andere provincie en is het hele paardengebeuren op de achtergrond geraakt.

Mijn man heeft vroeger ook veel paard gereden, en wij hebben altijd gezegd dat als we een huis konden kopen met genoeg grond dat er dan paarden zouden komen. Nou. Het is bijna zover! Straks in maart krijgen we de sleutel van ons eigen boerderijtje. Dus ook het voorbereiden op paarden kan beginnen.
Als eerste stap: lessen volgen! :7

De eerste horde: welke rijstijl?
Ik ben zelf veel bezig met het trainen van honden en probeer dit op een zo dier vriendelijke wijze te doen. Dit wil ik ook met de paarden. Maar welke rijstijl moet je dan gaan volgen? Er zijn zoveel verschillende trainingsmethodes tegenwoordig. Als beginnende liefhebber zie je door de bomen het bos niet meer. Dan val je terug op wat je weet, of denkt te weten. Traditioneel Engels rijden met sporen en zweep om je paard ‘eronder’ te krijgen sprak mij niet aan. Western, ja jeetje, ik ga toch niet met zo’n hoed en zo’n zadel rijden, kansloos. En natural horsemanship vond mijn man een te hoog hippie gehalte hebben. Maar goed, wat dan?

Ik ben me maar gaan verdiepen in de maneges en rijscholen in de buurt, want meer dan een kwartier wil ik ook niet rijden voor een beginnerslesje. ‘Echt’ rijden ga ik toch pas leren als ik mijn eigen paard heb.
Een vriendin van ons geeft les, maar die ligt er momenteel uit vanwege een zwaar gekneusde enkel, en ze heeft het heel druk met werk, allemaal moeilijk moeilijk. Ja nou, graag of niet, denk ik dan. Dus verder zoeken. Bij het Venhof waren we het meteen over eens, dat gaat hem niet worden. Totaal geen klik met de eigenaar/trainer, en dat is toch wel iets heel belangrijks.
Per toeval kwamen we toen uit bij de website uit van Our Little Farm in Asenray. Klein, kneuterig Pippi Langkous manegetje, gevoel zat meteen goed. Ze doen veel met minder valide en gehandicapte kinderen dus ik denk die kunnen ook wel met ons overweg. :D De paarden op de website werden voorgesteld als bomproef en geschikt voor de grootste kneuzen. We hebben meteen afgesproken om te gaan kijken.
De eigenaar was heel open en heel vriendelijk. We kregen een uitgebreide rondleiding over de manege en uitleg over de paarden (deze is heel aanhankelijk, deze is wat pittig, die daar moet je rijden op je zit want als je met je benen klemt gaat ie er vandoor). Maar ook de manier waarop ze met paarden werken sprak mij heel erg aan. Het belangrijkste voor hun is dat je de lichaamstaal van het paard goed kunt lezen en hier goed op kunt inspringen. Want als je de lichaamstaal begrijpt dan heb je geen rijles nodig, dan gaat het vanzelf. Leer hoe het paard denkt, reageer zoals een paard reageert en je begrijpt elkaar.

En ze rijden western. Western is dus niet alleen een mooie hoed en een tacky zadel. Western is een manier van rijden. Een manier van omgaan met je paard. Relax, no nonsense. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

Eerste les
Ja en dan heb je je eerste les.
Eerst de paarden uit de box pakken en borstelen, hoeven krabben, beetje feeling krijgen voor je paard. En ondertussen praatte de eigenaar door over stand van de oren, het wijken voor druk ect.
Dan het opzadelen, ik kon kiezen tussen een Engels en een westernzadel. Denk ja, probeer dat western zadel maar eens dan want ik hoorde dat die best lekker zitten. Moesten alleen even kijken naar de beugels, want bij een westernzadel kun je die schijnbaar lastiger inkorten. Hoofdstellen werden aangereikt. Bitloos! Hartstikke mooi! Want daar was ik ook al achter dat ik dat graag wilde, bitloos rijden.
Na 10 jaar niet meer op een paard gestapt te hebben toch maar even gezwicht voor het gemak van een krukje met opstappen, haha. En dan rijden. Damn…. Viel dat even tegen. De eerste 20 meter zat ik echt te wiebelen en waggelen in dat zadel. Joh, hoe moet je ook alweer meebewegen met zo’n beest? Maar dat gevoel kwam al vrij snel weer terug.
De basis, hoe zit je op een paard. Benen los, maar aangesloten. Beugel onder de bal van je voet, dan staan je voeten in principe al meteen goed. Maar ja, beugels naar mijn gevoel inderdaad nét te lang. Maar instructeur vond ze goed. Dus denk het zal wel.
Dan je houding. Voorover hangen is gas erop, achterover hangen is remmen. Als je voorover gaat zitten dan span je onbewust veel spieren waardoor het paard ook alerter wordt. Let erop, want als je ‘bang wordt’ span je je spieren en ga je dus automatisch voorover hangen.
Dan de teugels. Je strekt je hand naar links uit als je linksaf wilt. Dus niet zoals ik vroeger ‘geleerd’ heb, handen voor je buik en kleine ophoudinkjes met links of rechts. Nee gewoon je hele arm naar de zijkant zwaaien. Dat hoort bij bitloos schijnbaar. Er werden pionnetjes op de grond gezet, rij maar een paar slalommetjes, zegt ie. Na twee slalommetjes was ik het trekken aan de teugels al zat en vroeg ik hoe ik op mijn zit en mijn benen kan rijden. Dus ik druk met mijn rechterbeen en dan gaat mijn paard naar links. Dat werkte lekker! Steeds kortere bochtjes werden het. En dan het rijden op de teugels wat verfijnd, toch weer met ophoudingen rijden. Even een kort trekje naar links, dan nog een en dan aanhouden naar links. Maar meestal was knolletje al afgeslagen. Mooi.
Kun je nog korter draaien? Zegt ie.
O vast wel. Dus nog korter proberen te draaien.
Kom op, zegt ie. Je hebt een western getrainde quarter onder je kont. Die kan op een dubbeltje draaien. Let op.
Dus hij loopt naar me toe. Hij zegt, druk nu je rechter been aan en naar achter en stuur naar rechts. En hij laat me zien hoe ik mijn been moet houden en trekt aan de teugels.
O en daar ging knollie. Achterhand naar links en voorhand naar rechts. Op een dubbeltje. Dat was stoer! *D

Nou dat ging goed, dus we gingen door met draven. Op de hoefslag stappen en dan op de hoek aanzetten tot draf. Rustig blijven zitten, beetje achterover leunen en in de andere hoek weer terug pakken met een rustige ‘hooooo….’
Crap… Dat ging niet goed. Balans was ver te zoeken. Hobbel hobbel hobbel. Nu merkte ik dus ook duidelijk dat de beugels echt te lang waren. Ik raakte ze niet kwijt, maar daar had je ook alles mee gezegd. Ik had er ook geen steun aan. Nu weet ik dat je ze niet nodig zou moeten hebben om te rijden, stijgbeugels zijn er voor, het woord zegt het al, om op te stijgen. Maar als beginnende ruiter vind ik het toch wel fijn om gewoon even een beetje extra steun te hebben. Paard had wel in de gaten dat het niet goed ging, dus die boog automatisch af naar het midden waardoor ik niet meer op de hoefslag reed en helemaal in de stress schoot. Damn…. :x
Poging twee. Achterover hangen, rem erop, en langzaam inademen uitademen, ‘ruuuuuustiggggg’. Praat met je paard. Ging al wat beter.
Maar daarna begon het gezeik. Opletten op je zit, je ademhaling, je teugels, je benen, je paard en dan ook nog eens proberen te blijven zitten. Jammer dan. Knollie kreeg te veel onduidelijke signalen en ging finaal in de ‘off-stand’. Continue naar binnen afbuigen, naar de baas, ‘help, onduidelijke ruiter’. :? En ik maar bijsturen, met teugels en benen en zit en alles wat ik net geleerd had. Dus even gestopt met draven en gewoon gaan stappen. Maar zelfs dat deed ie niet meer. Misschien overcompensatie in de signalering? Ik heb geen idee. Knollie ging volledig in staking. Ik zei rechts en zij ging links. Erger nog, als ik mijn been aanlegde om af te slaan sloeg zij weer in draf. We waren even helemaal de weg kwijt. |o
Instructeur was er volledig van overtuigd dat knollie mij aan het uitproberen was en dat ik te lief was. Ik moest strenger zijn. Ik ben er zelf van overtuigd dat het aan mijn houding en onduidelijke signalen ligt, maar goed. Ik krijg niet voor niks les. Dus even strenger opgetreden en op het einde van de les ging het alweer wat beter. Dus nog een drafje geprobeerd, goed naar de bakrand drijven, adem in, adem uit, door zitten en aandraven. Perfect. Ben maar meteen gestopt.

Aan het eind van de les liet de instructeur mijn man nog even zonder zadel rijden. Had ik ook graag gewild maar ik durfde het gewoon even niet met dat paard. We zaten duidelijk niet op dezelfde golflengte.

Knollie zelf afgezadeld en een flinke handvol wortelen gevoerd, want ze was toch wel lef zo, met die kneus op d’r rug. Volgende week poging twee… :roll:

maximuss

Re: [VOLG] De beginnende ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:46

Wauw, echt open minded ben je ook niet... Door alles direct in hokjes te steken loop je de kans om veel dingen bij te leren mis: gewoon Engels rijden is in se echt niet met zweep en sporen je paard eronder krijgen... Heel leuk dat je een leuke manege gevonden hebt maar ik raad je aan om heel goed rond te kijken en van alles eens te proeven vooraleer jullie zelf aan paarden beginnen...

xxTamaraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:52

Je hebt een leuke schrijfstijl! Ik ben benieuwd hoe je je gaat ontwikkelen! :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 11:56

maximuss schreef:
Wauw, echt open minded ben je ook niet...

Zoals ik al zei: Als beginnende liefhebber zie je door de bomen het bos niet meer. Dan val je terug op wat je weet, of denkt te weten.
Die vriendin die rijles geeft, doet volgens mij klassiek dressuur. Is dat niet ook de basis van engels? Dus daar zal ik straks als zij weer zover is ook wel een paar lessen gaan volgen. Wie weet waar ik ooit eindig. Maar ik moet ergens beginnen. Voorlopig ga ik dus op mijn gevoel af. En het voelt goed waar ik nu zit.

xxTamaraW schreef:
Je hebt een leuke schrijfstijl! Ik ben benieuwd hoe je je gaat ontwikkelen! :)

Dank je wel Tamara. :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:04

Wat leuk om te lezen! Je zin over het western rijden.. daar kreeg ik het warm van <3
AbbyBlues schreef:
En ze rijden western. Western is dus niet alleen een mooie hoed en een tacky zadel. Western is een manier van rijden. Een manier van omgaan met je paard. Relax, no nonsense. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

Want zo is het precies. Maar ook ja is ja, en nee is nee. Duidelijkheid. Heerlijk.

Dat je even zo in de knoop zit, is logisch. Het is ook lastig. Zeker na zo'n lange tijd en dan ook nog een andere manier van rijden. Ohja, en je hele arm naar links zwaaien om naar links te gaan is niet alleen bij bitloos. Mijn instructrice noemt het soms het 'deurtje openen' maar het gaat vooral om neckreining. Wijken voor druk dus. En de druk is dan dat de rechterteugel tegen de hals komt - dus dan gaat het paard naar links.

Ik ben benieuwd naar je volgende les! :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:13

Leuk geschreven!!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:14

Leuk topic! Ik ben zelf een 40+ ex-ruiter en ook bij mij begint het weer een beetje te kriebelen. Dus leuk om de ervaringen van een andere volwassen - ooit gereden maar alweer eeuwen geleden - ruiter te volgen.

Ik heb ooit wel eens op een goed getraind westernpaard gereden en ik ging alle kanten op behalve de goede. Dat was duidelijk iets te hoog gegrepen voor me. Ik kan me je frustratie wel voorstellen. Hou vol! Als je er na een paar lessen nogsteeds geen klap aan vindt of als het vertrouwen er dan nog niet is, kun je altijd nog switchen. Misschien een iets minder gevoelig paard of gewoon eens wat zitlessen aan de longe de volgende keer?

Heel veel succes en vooral heel veel plezier!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:15

Klassiek is meer wat de pre's etc doen in Spanje zoek maar eens op en dressuur op z'n Engels is verschillend de een zegt inderdaad het paard moet

maar een andere ruiter vraagt het echt dus er zit wel verschil in tussen van wie je les krijgt en hoe die erin staat

Veder heb je ook al gedacht aan endurance recreatie springen cross etc etc

Dan heb je met Western ook nog weer verschillende onderdelen met de koe drijven of in de bak wedstrijden rijden om te laten zien hoe goed jouw paard reageerd

En ook bij Western heb je mensen die het paard iets afdwingen bij elk onderdeel wel dus je moet vooral oppassen dat je wel een goede omgeving hebt en niet die dwingende mensen

Ik doe alleen dressuur springen en cross dus kan er naast zitten f het verkeerd hebben uitgelegd

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:25

In alle aspecten van de sport zitten rotte appels, klassiek..engels..western..dressuur, cross of pleasure.. Je moet goed mensen vinden en dat voel je vanzelf als het goed zit. Wat JoT zegt, na een paar lessen kan je altijd nog switchen!

Een gevoelig western paard is leuk, maar altijd zonder stuur of rem rijden (niet dat jij dat nu hebt, maar even een voorbeeld) is niet altijd leuk voor jezelf. Dan zijn je stapjes die je doet met leren voor je gevoel misschien te klein. Dan is een wat meer 'vergevingsgezind' paard fijner om het mee te leren en zo telkens moeilijker te gaan.

Zo is het bij ons op stal tenminste veel wel zo. De manegepaarden zijn verschillend qua niveau.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 12:47

Ik hoef verder geen wedstrijdsport te gaan beoefenen. Ik wil graag met mijn paard naar buiten, lekker door de natuur struinen. Maar eerst de basis van het rijden er weer in zodat ik ook kan aanpakken als er iets gebeurt.
Misschien als het bevalt dat ik dan wel verder wil met het trainen zelf, vrijheidsdressuur wellicht, maar zeker niet voor wedstrijdsport.
Dat wat jij zegt Sicayes klinkt heel bekend. Zoe voelde het inderdaad. Er zaten gewoon te veel knopjes op en ik drukte er te veel tegenlijk. Je kunt wel een F1-raceauto onder je kont hebben, maar je kunt beter leren rijden in een ouwe opel.

Ik zit er aan te denken om van paard te ruilen volgende les. Misschien dat het toch ook aan de klik met het paard ligt? Aan de andere kant ben ik ook zo'n dikkop die vind dat ik er maar doorheen moet. :\

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:31

Precies dat ja haha.
Ik had in het begin van mijn lessen ook een paard onder m'n kont die ik totaal niet begreep. Wist niet hoe ik in moest grijpen en welke knopjes ik moest indrukken.(ik wilde dingen op de engelse manier oplossen..maar dat werkt natuurlijk totaal niet) Na 2 lessen een stapje lager begonnen en na een aantal weken opnieuw geprobeerd...ging een stuk beter! Dus het is echt heel herkenbaar wat je schrijft.

Misschien dat dat ook een optie voor jou is? Zo'n eerste les is sowieso erg 'bijzonder'. Er komen veel nieuwe indrukken op je af..nieuw zadel, nieuwe manier van rijden en omgang. En dan moet je ook nog eens hele nieuwe oefeningen gaan doen. Dat je dan op een gegeven moment even een error in je hoofd hebt is helemaal niet raar :+ Ik zou het in ieder geval nog een lesje aankijken met dit paard, maar uit wel je gevoelens naar je instructeur/trice. Gewoon even een lesje niets 'moeten' maar gewoon heel simpel tempo controle en balans. Beetje sturen. Als je dan nog zegt van 'nja, heb het idee dat ik zo teveel negatieve respons heb zelf' dan kan je in overleg altijd op een ander paardje stappen lijkt me.

Begrijp me niet verkeerd, voor sommige ruiters werkt zo'n gevoelig paard juist heel goed. Want als je het dan goed doet, dan merk je dat ook meteen. Maar bij mij persoonlijk werkte dat niet echt, ik wilde wat vertrouwen kweken en niet bang zijn dat ik iets 'verpestte' of het arme dier gek maakte met mijn verschillende hulpen. Dus op een makkelijker paard eerst de basis erin en toen telkens een stapje hoger gegaan.

xxTamaraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 07:43

Ik ben benieuwd hoe je volgende les is geweest? :)

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:09

Wat leuk dat je weer wil gaan rijden, fijn geschreven ook!

Let er wel op dat een paard veel meer is dan alleen rijden en poetsen als je straks de paarden bij huis neemt. Het is wel zo handig dat je bijvoorbeeld ziet en merkt als je paard onregelmatig begint te lopen, of als je zadel niet meer lekker ligt en je paard zich anders begint te gedragen dat je dat merkt en ga zo maar verder.. Naast de hoefsmid/entingen/stalling/voerkeuzes/weiverdeling/inrichting etc. Zijn dat wel belangrijke kleine dingen om te herkennen.

Ik ben benieuwd in welke rijstijl en met wat voor methodes je uiteindelijk eindigt! Ik blijf het voorlopig even volgen :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:17

Leuk verhaal, en heel herkenbaar.

Mijn dochter heeft een aantal jaren geleden de overstap gemaakt naar het western rijden en gedurende de eerste lessen heeft ze regelmatig het gevoel gehad dat ze nog nooit op een paard had gezeten.
Haar trainster zij haar bijvoorbeeld om haar been op een bepaalde manier te plaatsen......en er gebeurde niets, het paard bleef gewoon staan. De trainster zij "breng je been 2 centimeter naar voor" en weg waren ze.
Bij een goed getraind western paard komt het soms op centimeters aan en dat kan aanvankelijk tot wel wat frustratie leiden maar niet opgeven de beloning komt later als je je paard bijna tot op de centimeter nauwkeurig kan laten bewegen.
Daarbij komt ook de andere manier van omgaan met paarden, daar pas hebben wij geleerd hoe paarden leven, denken en communiceren.
Na een les, enkele weken verder zij mijn dochter : "papa, dit rijden voelt als thuiskomen, dit heb ik altijd al gezocht.

Geef het in elk geval niet te snel op, zoals onze trainster zegt "bij paardrijden zijn de eerste 25 jaar het moeilijkste, daarna gaat het wel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:29

Wat een leuk topic, ik volg! Wanneer is de volgende les?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 10:18

Wegens de jaarswisseling en een hele zware griep/longontsteking van onze kant hebben we even geen lessen gehad. Maar vorige week zijn we weer geweest!
Het ging alweer een heel stuk beter. Nu ook een Engels zadel geprobeerd waar de beugels dus nét dat ene gaatje korter konden om mij steun te geven. Dat scheelde echt heel veel. Alleen zit dat zadel niet zo lekker als het westernzadel, haha.
Van tevoren weer eerst lekker borstelen en hoeven krabben, zelf optuigen ect. En dan de bak in.

Het grootste probleem is dat ik het vertrouwen moet hebben dat wat ik zeg dat dat goed is. Want als ik twijfel of wat ik doe wel klopt dan gaat het paard een loopje met me nemen. Dus weer gewerkt aan welke signalen ik moet geven om het paard te laten draaien, te versnellen of te vertragen. Toen dat er weer een beetje in zat mochten we weer gaan draven. Oefening was: probeer het paard zo langzaam mogelijk in draf te houden zonder dat het versneld. Dat ze terug valt naar stap is niet erg, dat betekend alleen maar dat ik goed ingehouden heb. Eerste keer was weer drama. Hobbel hobbel hobbel, geen balans, geen controle. Gelukkig een braaf paardje dat overging naar stap zodra we de hoek naderden. Maar goed, gewoon doorgaan en opnieuw proberen. Langzaam aan kwam het gevoel weer terug en kon ik netjes blijven doorzitten terwijl ik controle hield. Heb zelfs weer een heel rondje gedraafd zonder terug te vallen in de hoeken.

Toen het draven eenmaal redelijk ging een moeilijkheidsgraad erbij: laat het paard teruggaan van draf naar stap op de plek die jij wilt. Dus kies een plek langs de hoefslag, bv een van de letters, en laat het paard op dát punt terugvallen. En toen begon het gedonder weer. Pony wilde weer niet op de hoefslag blijven. Steeds afslaan naar het midden. Steeds in draf schieten als ik been gaf naar de buitenkant. Om gefrustreerd van te worden, wat doe ik toch fout! Op aanwijzing van de instructeur toch eens echt boos geworden. Dus stem verheffen, verdorie! en nou ga je naar buiten. Teugel echt kort genomen zodat ie niet naar binnen kón (pony liep op een gegeven moment gewoon zijdelings naar binnen) en doorgezet tot ze het opgaf en naar buiten ging. Meteen alle druk losgelaten en pony goed beloond. Maar pony was het er niet mee eens. Ik voelde de spanning gewoon onder me opbouwen, ze gooide de oren in de nek en ik hoorde de staart zwiepen. Ik denk, oei, dat gaat niet goed komen. Maar volgens de instructeur was dat gewoon haar manier om te zeggen dat ze het echt niet met me eens was en dat ik even een paar rondjes op moest blijven letten en streng moest zijn want ze wilde nu even uitproberen. Dus een paar rondjes in stap, veel bochtjes, slalommetjes, tempowisselingen, halt houden. Meteen uitbundig belonen met stem en kriebelen in de manenkam als ze iets goed deed, en duidelijk boos worden met de stem als ze iets probeerde wat niet de bedoeling was.
Met het oefeningetjes doen vroeg de instructeur of ik wist hoe ik een paard achteruit kon laten lopen? Nee natuurlijk niet, ben blij dat vooruit lukt. Nou dat blijkt dus met een zagende beweging van de teugels en achterover leunen in het zadel te moeten. Dus langzaam links rechts links rechts beetje druk op de teugels gegeven. En ja hoor, knollie liep netjes een paar passen achteruit. Meteen druk eraf gehaald en goed beloond. Tis best een lief paardje.
De oefeningen ben ik een paar minuten blijven doen tot ze de oren weer relaxed had staan en ik de spanning onder me uit voelde gaan. Was eigenlijk best trots op mezelf dat ik dat verschil begon te zien. Blije happy pony die mee wil werken, en ongedurige stoute pony die wil gaan lopen klooien.
Maar nu kwam ook een beetje de aap uit de mouw. Mijn pony had dit wel vaker tijdens rijlessen met beginners/onzekere ruiters zei de instructeur. Na een half uur/3 kwartier was ze het geklungel zat en ging ze lopen klooien. En dan was het even goed doorzetten en kort houden en dan was dat wel weer over. zucht… goed dan weten we dat voor de volgende keer.

Na een laatste drafje, dat weer heel netjes langzaam op de hoefslag lukte toch maar een einde gebreid aan de les.
Bij het afstappen vroeg de instructeur of ik een keer zonder zadel wilde rijden. Dan voel je namelijk veel beter hoe je paard loopt en wat voor bewegingen hij maakt en leer je beter evenwicht houden. Ik denk dat hij aan mijn gezicht zag dat ik het niet zo zag zitten want hij bood meteen aan om haar vast te houden en een rondje te stappen zodat ze niet per ongeluk in draf zou gaan of zo. Nou vooruit dan. Dus afgezadeld, krukje erbij gepakt en weer terug op pony gestapt. Even weer een kleine instructie over hoe ik het beste kon zitten door mij proberen van het paard te trekken met benen lang en los, of met benen opgetrokken en gespannen. Nou dat was duidelijk. En toen een stukje wandelen. Hou je vast, zegt hij, want de eerste paar stappen is even wennen. En inderdaad. Net dat eerste stapje is even heel erg vreemd omdat je hele balans weg is. Op het moment dat het paard eenmaal liep en een bepaalde kadans had kon ik de balans redelijk makkelijk weer terug vinden. Dus de instructeur loopt een paar meter met me en laat pony los. Zo, stap maar een paar rondjes. Uh. oliebol. Maar pony was heel braaf. Luisterde ook heel netjes naar de hulpen en heeft heel lief een paar slalommetjes gestapt met me. Knappe pony. Was wel heel anders zo zonder zadel rijden, maar het rijd 200 keer lekker der da met zadel. Je hebt zoveel meer gevoel met het paard. Je voelt zoveel beter wat het paard gaat doen. Dus weer een ervaring rijker en de bevestiging dat dit toch echt is wat ik wil. Bitloos, boomloos, liefst volledig zadel en halsterloos. Maar dat is toekomstmuziek.

Afgelopen week ben ik ook gaan rijden op ons eigen paardje. In andere topics heb ik al aangehaald dat we op zoek zijn naar eigen paarden en mijn man heeft inmiddels een hele leuke lieverd gevonden. Een vriendin van ons heeft wegens relatiebreuk en reuma geen tijd/energie om al haar paarden de tijd te geven die ze verdienen. Maar ze wil ze eigenlijk ook niet weg doen, maar ja, soms moet je keuzes maken. Ze vroeg of wij interesse hadden in haar lieve 14 jarige ruin Bronco. Een heel braaf paard die ze al zeker een jaar of 9 heeft. Mijn man is al een paar keer gaan rijden en is helemaal verliefd op hem. Dus dat mannetje komt sowiso bij ons aan huis staan. Afgelopen week was ik aan de beurt. Dus ons nieuwe tweedehands boomloos westernzadel meegenomen om te passen en ju. Zadel paste prima. Alleen waren ook hier de beugels net te lang voor me. Nét een cm of zo. Dus een keer met een tangetje een gaatje bijmaken en dan komt dat prima in orde.
Het rijden was heerlijk. Een uur lang lekker door de landerijen struinen. Ik voelde me veel veiliger en beter op mijn gemak bij hem dan met het paard van de rijlessen. Vreemd is dat. Misschien is de quarter waar ik op les toch net iets pittiger dan onze ruin? Of komt het gewoon omdat ik een klik hem met Bronco en niet met mijn lespaard? Wat het ook is, ik heb echt wel het gevoel dat ik met hem lekker de bossen in durf zonder bang te zijn. Heerlijk. Ik kan niet wachten tot ik mijn eigen paardje vind en op hem/haar kan leren rijden.

Morgen staat weer een lesje op het programma en van t weekend hopelijk op bezoek bij een paar paardjes die ik heel erg interessant vind. Dus wie weet…

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:51

HOI!
Leuk zeg, heb nog nooit iets geplaatst hier. Mensen gaan denken dat ik een amateur ben.
Al doende leert men! Ik ben ook heel lang gestopt voor ik Dexter kocht.
En iedereen zegt je maar: zou je dat wel doen, je weet niet waar je aan begint.
Maar ik wist wat ik wou en ik ging er voor!

Jullie leren van elkaar en als je een paard vindt (eender welk paard ;p ) loopt het vanzelf los!

Toi toi toi!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:55

Granoek schreef:
HOI!
Leuk zeg, heb nog nooit iets geplaatst hier. Mensen gaan denken dat ik een amateur ben.
Al doende leert men! Ik ben ook heel lang gestopt voor ik Dexter kocht.
En iedereen zegt je maar: zou je dat wel doen, je weet niet waar je aan begint.
Maar ik wist wat ik wou en ik ging er voor!

Jullie leren van elkaar en als je een paard vindt (eender welk paard ;p ) loopt het vanzelf los!

Toi toi toi!

Tx meis. :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:04

Leuk om weer even te lezen!

Dingen die je benoemt wat je lastig vind (bijv het paard direct stil laten staan op een plek naar keuze) vond ik in het begin ook lastig dus het is echt heel herkenbaar!
Is er een mogelijkheid dat je eens op een ander paardje les krijgt ook? Misschien voor je eigen afwisseling fijn en heb je met een ander paardje meer een klik? :)

neem in ieder geval de tijd! Rome wasn't built in a day :D
De manier waarop je instructeur je achteruit laat gaan is mij dan weer wel onbekend. Wij doen het met geen druk op de teugels, maar puur beide benen naar achteren. Maar zo heb je het overal anders denk ik. Lespaarden bij ons doen het weer op lichtjes oppakken en benen naar voren.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:43

Gisteren een extra moeilijkheidsgraadje, er liep nog iemand anders in de bak! Er worden een paar privépaarden gestald en een van die combinaties was in de bak aan het rijden toen we aankwamen. Ik voel me sowiso al vreselijk zelfbewust met rijden, misschien wel té. De instructeur zegt ook altijd: je moet het niet zo perfect willen doen, geniet er nou van dat het lukt. Dus het eerste kwartier rustig aan warm gestapt wat bochtjes gelopen en weer alle knopjes uitgeprobeerd.
De instructeur gaf aan om met mijn paard niet te dicht langs de ander te gaan omdat ze elkaar niet zo lagen, en dat was wel duidelijk te merken. Als we elkaar naderden zag je de oortjes naar achter aan en voelde je de spanning opbouwen maar ze liet zich mooi afwenden. Na een kwartiertje was ze trouwens klaar met rijden en hadden we de bak weer voor onszelf.

Na de realisatie vorige week dat mijn pony na 3 kwartier een beetje de kont tegen de krib gaat gooien heb ik besloten meteen vroeg in de les te beginnen met de ‘moeilijke’ dingen, dus de dingen waar ik zelf meer spanning bij heb die over kunnen slaan op mijn paardje. Dus vooral het draven door de hoeken en het ‘dwingen’ op de hoefslag te blijven. En wonder boven wonder werkte dat perfect! Mijn eerste paar drafjes liepen heerlijk. Mooi relaxed, ik had controle, ze liep mooi op de hoefslag en ze liep mooi door de hoeken in. Dus mijn vertrouwen heeft weer een boost gekregen!

Manlief heeft ook weer een gallopje geprobeerd en dat ging ook hartstikke goed. Ik voel me daar nog niet zeker genoeg voor jammer genoeg. Soms voel ik me zo’n watje. Vroeger deed ik dat gewoon, aansporen en gaan met die banaan, ik zie wel waar ik eindig. Maar op de een of andere manier en ik me nu zo ontzettend bewust van hoe snel je kunt vallen, en hoe goed dat mis kan gaan en hoe dichtbij die bakrand komt als je pony niet snapt wat je wilt. Misschien ook nog steeds omdat ik die klik met het paardje niet heb, hoewel dat steeds beter gaat. Toen ik op onze Bronco reed had ik het gevoel dat ik de wereld aan kon. Maar goed, ook dat komt wel weer.

Aan het eind van de les kwam de vriendin waar we onze Bronco van hebben gekocht binnenlopen. Haar vriend is hoefsmid en doet de hoeven van onze instructeur. Haar binnenkomst was voor mijn pony meteen weer het teken dat de les er bijna op zat en dat het klojo-tijd was. Meteen oortjes in de ongein-stand en overal tegenin gaan. Op de hoefslag blijven was bijna onmogelijk. Op een gegeven moment liep ze op de hoefslag, maar hoe: met haar kont tegen de bakrand en haar neus richting het midden, overdwars met de bakrand mee. Kun je het je voorstellen? En dan kijk ik eens naar de instructeur met zo melodramatische blik van: en nu? En die kan dan eigenlijk zijn lach niet inhouden en zegt weer dat ik te lief ben voor mijn paard.
Dus toch maar weer wat anders gaan doen om vertrouwen op te bouwen. Slalommetjes in het midden met losse teugel, dus alleen met beenhulpen. Dat ging redelijk lekker dus op een gegeven moment geloofde pony wel weer dat ze voor me kon werken. Dus weer geprobeerd op de hoefslag te lopen en dat ging dat weer enigszins.
Nog een laatste proefje gedaan: Ik had in de gaten dat ze de bezoekers in de bak wel spannend vond, ze hadden namelijk een hond bij. Dus ik zeg tegen mijn pony, wij lopen nu tussen die hond en de bakrand door. Netjes op de hoefslag, en geen ongein. Daar was een ruimte van ongeveer 2 meter, dus dat moest ze kunnen. Kan ze ook met haar eigenaar, maar met een onzekere ruiter als ik is dat even lastig. En inderdaad, paar meter van tevoren oortjes naar achter, hoofd omhoog, beetje dr benen hoog optrekken en van de hoefslag af willen. Ik ben met dr gaan praten, goed zo meisje, niks aan de hand, we lopen er nu langsaf, ik weet dat je dat kunt en dat gaan we gewoon doen knappe meid. En ze liep door. Helemaal happy!

Al met al een hele geslaagde les.

Volgende week is de instructeur er niet, dus dan mogen we vrij rijden in de bak. Zoveel vertrouwd hij ons dus al wel weer.
Heeft iemand nog leuke oefeningen die we kunnen doen om een betere balans te vinden op het paard?
Laatst bijgewerkt door AbbyBlues op 27-01-16 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:47

Sicayes schreef:
Leuk om weer even te lezen!

Dingen die je benoemt wat je lastig vind (bijv het paard direct stil laten staan op een plek naar keuze) vond ik in het begin ook lastig dus het is echt heel herkenbaar!
Is er een mogelijkheid dat je eens op een ander paardje les krijgt ook? Misschien voor je eigen afwisseling fijn en heb je met een ander paardje meer een klik? :)

neem in ieder geval de tijd! Rome wasn't built in a day :D
De manier waarop je instructeur je achteruit laat gaan is mij dan weer wel onbekend. Wij doen het met geen druk op de teugels, maar puur beide benen naar achteren. Maar zo heb je het overal anders denk ik. Lespaarden bij ons doen het weer op lichtjes oppakken en benen naar voren.

Ze hebben meer paarden, maar deze is schijnbaar de meest rustige, relaxte en betrouwbaarste. Het beginnerspaard. :D
Mijn man rijd op een appaloosa. Ook een hele lieve betrouwbare, maar een stuk heter als de mijne. Die vloog vorige week bijna de bakrand in teon ze een baal hooi zag liggen die er de dag van tevoren niet had gelegen. Die loopt ook niet over een balkje heen die in het midden van de bak ligt. Dus dat is voor mij misschien nog even te veel van het goede.
Ze hebben ook nog een tinker, die in principe ook heel erg cool en betrouwbaar is. Die heeft alleen een heel groot nadeel, hij is beleerd als koetspaard, en daarna pas onder het zadel. Hij is heel erg gevoelig voor druk, en bij de minste druk zet hij aan om te draven of te galloperen. In principe niks mis mee, maar aangezien ik nog zo aan het klooien met met mijn evenwicht misschien nog even geen goede optie.

Ik heb ook nogsteeds het idee dat er bij hun misschien te veel knopjes op de paarden zitten. Als ik mijn rechter been aanleg verwacht ik dat het paard naar links gaat. Maar volgens mij kennen zijn 20 verschillende commandos met het rechterbeen. Als je je been iets verder naar voren legt gaan ze mooi linksaf, als je hem iets verder naar achter legt gaan ze reahtaf om je been draaien (want dan wijkt alleen de achterhand). En die finesse heb ik gewoon (nog) niet. Dus ik denk dat ik ook heel verwarrend ben voor dat paard.