[VOLG] Royal Queen Rhana (mini pony)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

[VOLG] Royal Queen Rhana (mini pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:00

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie nieuwsgierig genoeg zijn om dit topic te openen.

Hier wil ik (vooral voor mezelf) een volg topic maken.

Ik begin bij het begin.
25 mei 2015 heb ik in overleg met mijn man besloten om Rhana een beter huisje te geven. Meet Royal Queen Rhana op de dag dat ik haar ophaalde:

Afbeelding

Geen zorgen! Inmiddels ziet ze er mooi uit l. Zie hier het resultaat van een beetje tlc en 24/7 buiten staan

Afbeelding

Toen ik haar kreeg kon je niet eens in de buurt komen of ze was al weg. Ze mocht eerst 5 dagen wennen aan haar nieuwe plekje en toen is ze eerst geschoren. Dit hebben we over 2 dagen verdeeld zodat het niet te veel ineens was aan indrukken voor haar. De eerste 5 dagen wel lekker veel met haar bezig geweest in de vorm van voorzichtig naar haar toe gaan en dan alleen maar in d'r nek krabben (ze had luizen, dus vond krabben heerlijk) toen ze begreep dat dat mensding niet eng was en zelf al naar me toe kwam lopen (3 dagen later) toen ben ik haar gaan 'borstelen' dwz harde borstel een beetje vegen, want haar vacht was zo vervilt, daar was geen doorkomen aan. Maar zo wende ze wel aan menselijke aandacht en aanrakingen en meelopen aan het halster touw. Nadat ze in 2 dagen geschoren was kwam 2 dagen later de hoefsmid om haar weer mooi op d'r hoefjes te zetten. Weer een paar dagen later is ze gewassen met luizen shampoo en toen zag ze er zo uit

Afbeelding

Nou zo weten jullie een beetje wie Rhana is. Het is een merrie en ze is geboren op 14 juni 2014.

Je zou denken met zo'n ukje kun je toch niks? Nou integendeel!
Inmiddels heb ik een leuke sulky op de kop kunnen tikken. En je raad het al, over een jaar of 2 mag ze voor de sulky :D
Verder ben ik een beetje aan het rondkijken wat leuk voor haar zou zijn, aangezien ze het wandelen echt niet leuk vindt.
Zo heb ik pas een poging tot langelijnen gedaan ( lees 2 touwen aan het halster, ik erachter en haar naar het stukje berm laten lopen waar ze altijd mag eten) dit leek ze wel erg leuk te vinden , alleen snapt ze totaal nog niet wat de bedoeling nu is natuurlijk, maar voorop lopen vind ze leuk iig. Toen bedacht ik misschien vindt ze clicker training ook wel leuk, dus dat een blauwe maandag geprobeerd, maar denk niet dat het kwartje gevallen is. Ik was er ook snel klaar mee dus dat weer overboord gegooit. Verder wil ik wat van Parelli enzo met haar doen en VD. Al met al een hoop wat je kunt doen met zo'n ukje.
Afgelopen winter niet heel veel bij haar geweest (ik heb een top verzorgster voor haar die elke dag gaat) aangezien ik fulltime werk, 1 dag in de week op school zit en een gezin heb met 2 kinderen. Dus eigenlijk geen tijd voor een pony en dat was dus ook zeker de bedoeling niet, maarja dit kon ik niet laten staan. Savonds is het donker daar waar ze staat dus vandaar dat ik in de winter maar 1 of 2 x per week ga en m'n verzorgster 6 dgn per week.
Nou goed, deze week heb ik vakantie en ga ik dus wel elke dag en aangezien de kortste dag is geweest en het dus weer steeds langer licht blijft zal ik binnen kort ook in de avond weer gaan.

Het is nogal een dame met karakter en ik wil een beetje onderzoeken welke trainingsmethode het best werkt voor haar. Ook wil ik hier dus de vorderingen in bij gaan houden.

Goed het doel is om haar kunstjes te gaan leren zoals flemen enzo. Steigeren nog niet, want dat doet ze al genoeg uit zichzelf als ze het ergens niet mee eens is (tja pubertje hé :P ) een ander doel is dat ze lange lijnen gaat begrijpen. We gaan gewoon simpel recht toe, recht aan lopen en een keer van hand veranderen enzo, maar nog geen slangen voltes e.d. ivm dat haar beentjes daar op deze leeftijd nog niet klaar voor zijn.

Vandaag is de hoefsmid geweest. Toen ze weer netjes op d'r teentjes stond bedacht ik dat we (m'n verzorgster en ik) haar los in de bak zouden doen en haar dan eens los te laten lopen ( wegsturen en weer terug laten komen) dit vond ze heel erg leuk! Ze probeerde nog wel heel erg om de leiding over te nemen zodra ze een gaatje ziet. Zoals: m'n verzorgster stond recht voor haar en toen deed m'n verzorgster wat pasjes naar achteren, je zag meteen heel mooi de pony veranderen in haar gezichtsuitdrukking en haar oren naar achteren gaan. De pony ging steeds meer naar het meisje en het meisje ging steeds verder naar achteren. Toen ik zei dat ze moest blijven staan deed ze dat, maar de pony liep door. Ze gebruikte haar zweepje om te gaan zwiepen (ruimte creëren zonder pony aan te raken) en pony deed wat stapjes naar achteren en kwam omhoog. Toen zag je dat bij het meisje het kwartje viel dat de pony de baas wilde worden waardoor ze zelfverzekerder werd zo van,maar dat doen we niet. En toen sloeg de pony weer mooi om in 'onderdanig'

Later vandaag toch maar weer een clicker aangeschaft en dat gaan we morgen toch nog eens weer proberen.

Mochten jullie tips hebben horen we het graag! Reactie is leuk ;)

idylle

Re: [VOLG] Royal Queen Rhana (mini pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 14:30

Vandaag heb ik de clicker opnieuw geïntroduceerd.

De vorige keer begon ik met voedselweigering. Zodra ze haar hoofd afwendde kreeg ze een click en een brokje. Nou, deze manier van het aanleren van de clicker frustreerde haar alleen maar, waardoor de clicker al snel uit beeld verdween.

Vandaag bedacht ik dat ik de clicker ging introduceren op dingen die ze al kent.

Goed, halster touw, snoepjes en clicker mee, hop naar het land. Goed, pony uit het land gevist en onderweg naar de poetst plaats meteen de clicker in gebruik genomen.
Afgelopen week heb ik haar geleerd dat als ik zeg, Let op, hooooo dat ze dan stil gaat staan (netjes achter mij en me niet voorbij loopt) dus hiermee ging ik oefenen. Ik zei Let op, hooooo en ging zelf stilstaan, waarop pony ook stil ging staan. Zodra ze stond meteen click en wat lekkers. Dit 3 x geoefend en dat ging goed en belangrijkste, ze vond het LEUK! ik helemaal blij, pony helemaal blij.
Toen op de poetsplaats verder geoefend. Als ik OM zeg en zacht tegen haar bil kom, gaat ze om. Ik dacht, nou dat kent ze en ze weet wat er van haar verwacht wordt, mooie oefening om de click = beloning aan te leren. Dus ik zeg om, raak haar wat aan op d'r kont, pony 1 stap opzij en click,snoepje... dat vond ze ook weer erg leuk. Toen had ze snel door : click betekend SNOEP! toen dacht ik, oja, ik zal d'r staart nog even ontsluiten (madam staat 24/7 buiten en mag graag languit in de modder en de blaadjes liggen, dus haar staart leek wel een oerwoud) ik bedacht dat dit met ontklitspray makkelijker zou gaan, maar dat ze dat eng vond. Toen dacht ik ahhh clicker, kijken of ze click =beloning echt snapt.
Goed, ik de spray gepakt en haar laten ruiken. Bij geen spanning click,lekkers... Toen de spray gewoon tegen haar hals en toen liep ze alvast naar achteren waarop ik zei hooooo en waarop zij stil ging staan, click, beloning. Toen de spray op haar rug gezegd en toen er ontspanning was, click,beloning. Toen 1 spray in d'r staart en dat ging goed dus click,beloning. Toen 3 sprays en click,beloning. Daarna kon ik d'r staart mooi uitbesteden. Wat was ik trots op haar en wat vond ze het leuk!
Daarna nog geprobeerd te targetten. Een leeg emmertje van snoepjes voor haar gehouden en gezegd ZOEK, op het moment dat ze 'm aanraakte met de neus, click ,beloning. Geprobeerd wat er gebeurde als ik m'n hand in m'n jaszak had (waar de snoepjes uitkomen) en dan zei ZOEK, maar ook dan raakte ze het emmertje aan met haar neus, toen ze in de gaten kreeg dan als ze m'n jas aanraakte ze niks kreeg. Toen vond ik het genoeg en op de terugweg naar het land nog even het HOOOOO geoefend als 'makkelijke'
afsluiting.
Al met al, ik blij en pony blij. Vond het echt leuk en fijn dat ze het leuk vond.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:33

Ik ga volgen hoor! Leuk!

Ken je vorige topic van Rhana ookal dus alleen maar leuk om dr vorderingen te zien!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 14:36

Ohh wat leuk!
Gisteren had ik een hoofdstelletje voor d'r gekocht, maar deze was veel te groot! Hoofdstel teruggebracht en op naar een andere zaak en hoofdstelletje vanmiddag gepast (zonder bit) en het past! Ben er zo wijs mee! Nog geen 1.5 en nu al een leuk setje!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hoofdstelletje zit niet netjes en over d'r halster, maar was puur even passen of het niet te groot zou zijn.
Laatst bijgewerkt door idylle op 29-12-15 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:38

Ohh die frontriem! Super leuk haha

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:50

Leuk! Ik volg mee :o

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:54

Leuk ! ik volg ook :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:06

Wat leuk dat jullie volgen *\o/*
Mochten jullie nog tips of ideeën hebben hoor ik dat graag!

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:15

ik volg ook *\o/*
ik benieuwd hoe ze zich ontwikkeld :o

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:22

Leuk! Ik volg ook :D.
Ik kan me jouw vorige topic inderdaad nog wel herinneren! Ze is echt prachtig geworden! <3

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:34

Ja! Goed opgedroogd hé? :D

Ik zit hard te bedenken wat ik morgen wil gaan oefenen met haar.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 15:53

Vandaag uit het land naar de poetsplaats meteen weer het HOOOOO geoefend. Dit ging meteen goed en zo wist Rhana weer even dat een click een beloning betekend. Verder het bijten geprobeerd af te leren. Want echt, daar wordt je niet goed van. Ik gaf haar dan een snoepje na de click , Rhana pakte dat netjes aan en probeerde als ze het snoepje had nog even te bijten in je hand. Mijn hand 'schoot' daarvan omhoog waardoor die met normale tot redelijke vaart tegen haar kin klapte. Hier schrok ze wel van. Dit heb ik 3 x herhaald en toen pakte ze het volgende snoepje zonder bijten, natuurlijk meteen weer een click en nieuwe beloning. Daarna nog even het targetten geoefend. Het kleine emmertje gepakt. Voor haar neus gehouden en gezegt ZOEK daarop raakte ze het emmertje aan en click,beloning. Toen ging ze nog even proberen wat er gebeurde als ze zonder commando het emmertje aan zou raken.... helaas: niks! Je zag het pony ding denken; doe ik zo m'n best, krijg ik niks! Maargoed dan maar kijken wat er gebeurd als ik m'n hoofd weghaal. Dus ze went haar hoofd af, ik zeg ZOEK zij raakt de emmer met d'r neus en ik doe click, beloning. Daarna geprobeerd de voorbenen op te tillen. Kietelen haar wat met de zweep zodat ze d'r beentjes op zou tillen en zeg BEEN ze doet een stapje opzij, maar het been is van de grond dus hup, click,beloning. Dit een keer of 5 aan beide kanten geoefend en toen vond ik het mooi voor vandaag.