Weer beginnen met rijden of niet; en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Weer beginnen met rijden of niet; en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:23

Hai, ik maak dit topic aan omdat ik er zelf niet echt uit kom, ik heb veel twijfels.

Ik ben van kleins af aan altijd al bezig geweest met paardrijden, sinds m'n 8e begonnen op een manege en rond m'n 12e overgestapt naar nog een andere manege, tot ik in aanraking kwam met een verzorgpony. Deze heb ik van mijn 13e tot mijn 19e veel bereden en verzorgd.

Echter heb ik twee maanden terug (om best vervelende redenen) afscheid moeten nemen van mijn verzorgpony. Ik heb daar nog steeds wel eens verdriet van, maar het gaat stukje bij beetje wat beter.

Nu zag ik laatst weer iemand paardrijden en toen begon het toch weer te kriebelen..

Er zijn dus twee opties (als ik weer wil gaan rijden), een nieuwe verzorgpony of bij een manege gaan rijden.
Alleen ik heb over beide opties twijfels, vandaar dit topic ook.

Verzorgpony: omdat veel mensen eisen hebben, zoals dat je moet betalen, 3 keer per week moet komen, of dat je op een bepaald niveau rijdt.. Ik kan helaas geen extra geld kwijt per maand, heb als student zijnde al genoeg kosten. Daarnaast moet ik ook veel tijd besteden aan mijn studie, ik kan iemand dus niet beloven om op vaste tijden te komen. Verder ben ik niet de beste ruiter die je kunt vinden, ik heb dan wel 10 jaar ervaring, maar nooit serieus wedstrijden gereden. En het grootste struikelblok; ik ben niet iemand die echt een lastig paard kan aanpakken. Door vervelende ervaringen in het verleden (pijnlijk gevallen enz), ben ik vrij gauw angstig bij paardrijden.

De pluspunten die ik wel zou kunnen noemen is dat ik écht van dieren houd. Ik ben dan wel voorzichtig en soms angstig, maar ik zal nooit een dier kwaad kunnen/willen doen, ik zie ze echt als een levend wezen met elk een eigen persoonlijkheid, welke je moet proberen te begrijpen, hier op de juiste manier mee om te gaan..
Ik ben ook altijd heel erg eerlijk en betrouwbaar, als ik ergens mee zit zal ik het vroeg of laat altijd zeggen.
Ik zou ook wanneer nodig hulp en/of les willen nemen bij het leren kennen van het paard.

Het ontbreekt mij alleen vooral aan geld en tijd. En ben dus niet iemand die stevig in haar schoenen staat, als het om (onbekende) paarden gaat.

Dan de optie manege: Ik twijfel of ik dit leuk vind en hier echt nog iets kan leren. Een tijd terug heb ik een lesje meegereden bij een manege, maar mijn ervaring daar was erg negatief. De paarden vond ik er erg zielig uitzien, slecht tuig, paard had net urenlang lopen zwoegen op buitenrit en vervolgens mocht ik erop stappen voor nóg een uur les. Dat breekt echt mijn hart, arme dieren. :(:) En dan nog niet over de instructrice te spreken.. Mijn verzorgpony is altijd een haflinger geweest, dus dat was ik helemaal gewend, en toen werd ik opeens op een KWPN'er gezet. Ik had het gevoel helemaal niet meer te kunnen rijden, zo'n smal en hoog paard ineens. Dus toen ik het ''niet goed'' deed, werd er ook nog eens op mijn donder gegeven door dat mens.. Ben na 10 minuutjes afgestapt.

Kortom, ben dus vooral bang dat ik bij een manege op onverzorgde/vermoeide/ongelukkige paarden kom te rijden, wellicht een niet leuke instructrice zal krijgen, dat er geen rekening zal worden gehouden met mij qua rijden (ik zal weer heel erg moeten wennen), of dat de groep andere meiden in de les niet leuk zal zijn.

Ik noem hier niet openbaar bij welke manege ik les heb gehad, maar mocht iemand nieuwsgierig zijn kan dat wel per PB.

Mochten er mensen zijn die wel een manege weten die toch leuk is, aan te raden is, dan zoek ik iets in de buurt van Haren (Groningen).

En verder ben ik gewoon op zoek naar advies, wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Alvast bedankt!

future_vet

Re: Weer beginnen met rijden of niet; en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:28

beste optie is denk ik een bijrijdpaard vinden waar je mee kan lessen, daar leer je het meest van.
Als je geen geld hebt voor het bijrijdpaard, kun je sws niet lessen op een manege toch?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:28

Bij een manege moet je ook betalen, dus hoe wilde je dat doen dan? Manege is vaak nog duurder in verhouding dan bijrijd paarden. Maar heel eerlijk, ik denk dat beide geen optie is, als je geen geld en weinig tijd hebt... Manege is duur, en inderdaad vaak niet goed voor de dieren. Maar een bijrijd paard vinden waar je niet voor hoeft te betalen, die jij niks kan leren, waar je niet heel veel tijd voor hebt en ook nog eens een braaf paard is hier in de omgeving niet te doen. Nou weet ik natuurlijk niet hoe dat in Groningen is.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:30

Nouja géén geld ook weer niet, maar volgens mij is een manege in verhouding wel goedkoper. De vraagprijs voor een bijrijdpaard per maand varieert vaak toch wel van 40 tot 70 euro per maand o.i.d.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:32

IsaCalixa schreef:
Nouja géén geld ook weer niet, maar volgens mij is een manege in verhouding wel goedkoper. De vraagprijs voor een bijrijdpaard per maand varieert vaak toch wel van 40 tot 70 euro per maand o.i.d.

manege is in verhouding vaak duurder hoor.
meeste bijrijdpaarden die ik heb gehad zijn 50 pm voor 2x per week. = 8 x rijden. = 6,25 euro per keer.
manege is vaak zo'n 140 per kwartaal(12x). = 11,67 per keer.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:34

IsaCalixa schreef:

Manege is per les mínimaal 7,50. Is dus 30 euro per maand voor 4 uur. Bij ons is een les 12,50 pee uur dus ben je nog duurder uit.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:34

Wat voor jou misschien wel iets is als je niet per se hoeft te rijden is een verzorgpony of paard zoeken dat niet (meer) bereden kan worden. Daar hoef je niet voor te betalen en zo ben je toch weer tussen de paarden. Er is vast wel iemand in de omgeving met shetjes die er niet genoeg tijd meer voor heeft, of iemand met een oudje waar je misschien een dag in de week voor kunt zorgen. Ik zou gewoon een advertentie plaatsen en eerlijk zijn in wat je te bieden hebt en wat je zoekt, je kunt het altijd proberen! Zeker als je niet per se hoeft te rijden is er vast wel een pony waar je iets mee mag en kunt! :j

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:35

Hmm ja naja het probleem zit hem denk ik voornamelijk in de twijfels over de omstandigheden, niet het geld. Zo lang mensen voor een bijrijdpaard iig niet de hoofdprijs vragen, valt dat nog te overzien.

Het is meer dat ik denk ik niet ben wat mensen zoeken, maar ook mijn twijfels heb over een manege..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:36

De ene manege is zeker de andere niet, halverwege 2015 verhuisd en dus af moeten zwaaien bij mijn oude vertrouwde manege.
In de buurt van mijn nieuwe woning waren een aantal opties, waar ik meerdere proeflessen wilde gaan rijden na eerst te zijn gaan kijken.
De eerste manege viel na de tweede proefles af, wat een verschrikkelijke les waar ik zgn voor vast zou in komen te rijden.
Met 12 man in een 20x40 rijbaan met joekels van paarden, en de paarden.... niet om over naar huis te schrijven.
Tweede manege, niet mijn ding, laten we het daar op houden :(
En mijn huidige manege voldoet toch vrij goed, ben het niet met alles eens, maar ja het is een manege!
Tuigage zou wat meer aandacht mogen krijgen van het personeel, past wel maar de verzorging is beneden maats.
De paarden staan er goed bij lopen niet achterlijk veel in de lessen, max 2 uur een enkele keer 3 uur bij hoge uitzondering, maar zelden tot nooit 2 lessen achter elkaar. Genoeg vrije losloop tijd en onderling contact. Royaal en goed hooi.
Veel afwisseling in de lessen en regelmatig een andere les als dressuur.
De instructie is goed.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:38

IsaCalixa schreef:
Hmm ja naja het probleem zit hem denk ik voornamelijk in de twijfels over de omstandigheden, niet het geld. Zo lang mensen voor een bijrijdpaard iig niet de hoofdprijs vragen, valt dat nog te overzien.

Het is meer dat ik denk ik niet ben wat mensen zoeken, maar ook mijn twijfels heb over een manege..

Heel eerlijk, ik denk niet dat je een paard of pony gaat vinden die jij qua rijden niks kan bijbrengen, die ook nog eens niet lastig mag zijn, waar je minder dan 3 keer per week heen wilt (haal ik uit je verhaal toch?) en waar je niet heel veel geld voor over hebt. Dus dan ben je aangewezen op de manege wat een prima opstart kan zijn, mits je een fatsoenlijke uitkiest.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:38

Er bestaan ook gratis verzorgpaarden hoor... Soms is het dan zo dat er dan wel verwacht wordt dat je het paard kunt verbeteren en trainen, maar niet altijd dus. Veel bijrijden wil ook zeggen dat e mensen je moeten kennen. Ga dus eens kijken op de rijvereniging, probeer aan contacten te komen bij bijvoorbeeld pensionstallingen. Ga naar wedstrijden en hang een briefje op bij het secretariaat. Het kost tijd voor je een verzorge bijrijdpaard vind, ga tot die tijd lekker naar de manege. Waarom zou het of of zijn.
Laatst bijgewerkt door mrie op 27-12-15 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:39

CastaMickey schreef:
Wat voor jou misschien wel iets is als je niet per se hoeft te rijden is een verzorgpony of paard zoeken dat niet (meer) bereden kan worden. Daar hoef je niet voor te betalen en zo ben je toch weer tussen de paarden. Er is vast wel iemand in de omgeving met shetjes die er niet genoeg tijd meer voor heeft, of iemand met een oudje waar je misschien een dag in de week voor kunt zorgen. Ik zou gewoon een advertentie plaatsen en eerlijk zijn in wat je te bieden hebt en wat je zoekt, je kunt het altijd proberen! Zeker als je niet per se hoeft te rijden is er vast wel een pony waar je iets mee mag en kunt! :j

Ik zou dan wel iets zoeken waar ik in ieder geval een beetje mee kan rijden. :) Echt geen hoge eisen hoor, maar lekker een buitenritje en simpele bakoefeningen zou ik al super leuk vinden. Verder vind ik dingen als poetsen, spelen en longeren ook erg leuk om te doen :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:43

Je kan het altijd proberen toch, om een bijrijd/verzorgpaard te zoeken? Niet geschoten is altijd mis! Van een bijrijdpaard leer je veel meer, maar je moet er ook meer voor geven over het algemeen. Ik zou gewoon op marktplaats/facebook/bokt markt een advertentie plaatsen en misschien klikt het wel met iemand!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:44

IsaCalixa schreef:
CastaMickey schreef:

Ik zou dan wel iets zoeken waar ik in ieder geval een beetje mee kan rijden. :) Echt geen hoge eisen hoor, maar lekker een buitenritje en simpele bakoefeningen zou ik al super leuk vinden. Verder vind ik dingen als poetsen, spelen en longeren ook erg leuk om te doen :)

Er zijn vast wel mensen die een jong paard hebben waar ze zelf mee rijden, en een ouder paard als weidemaatje of nog van vroeger maar ze wilden hem niet weg doen. Wie weet als je dan een tijdje voor het oudere paard gezorgd hebt dat je dan af en toe eens op het andere paard mag rijden.

Of een paard dat nu kreupel is, dat je daar vanaf de grond mee gaat werken en dat opbouwen en als het weer beter gaat af en toe rijden. Of juist een hele jonge, evt. onbeleerde pony. Dat je daarmee ook eerst vanaf de grond gaat werken en als hij doorgereden is dat jij er ook af en toe op kan. Dan begin je ook niet meteen met het rijden maar ga je eerst een paard leren kennen.
Zoiets is vast wel te vinden, maar misschien niet nu :+

Ik zou gewoon een advertentie zetten, je kunt het altijd proberen! En wie weet is er nu niemand die jou zoekt maar over 2 maanden kan dat anders zijn..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:50

Ik denk dat het moeilijk, maar zeker niet onmogelijk is. Ik zou echter eerder op zoek gaan naar een oudere boer/fokker die nog een betrouwbaar beestje staan heeft. Zelf heb ik een meisje van 17 die zo nu en dan komt. Voorheen kwam ze vaker maar ze heeft nu drukte met school en werk dus soms zie ik haar een paar week niet. Maakt mij niet uit, de keren dat ze komt ben ik al lang blij dat ze er is en mijn pony's weer even extra aandacht krijgen. Als ik berijdbaar paardenspul heb staan mag ze rijden (wisselt nog wel eens) en anders wandelt ze met de kleine pony's. Hier vraag ik helemaal niks voor, nooit gedaan ook en in de tijd dat ik zelf nog geen ponyeigenaar was en paarden van anderen reed heb ik ook nog nooit een euro betaald. Er zijn wel paardenboertjes die een oude makke pony of paard hebben staan die het prachtig vinden dat het dier weer eens bereden en verzorgd wordt. Als jij gewoon lekker wat hobbelen wil en tussen de paarden wil zijn zonder verplichtingen en verwachtigen, is dat denk ik de hoek waar je een beetje in zoeken moet. Letterlijk de boer op en rondvragen naar een dergelijk plekje

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:51

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik ben nu nog erg druk met mijn stage en zou dan pas vanaf februari wat zoeken. Zou ik dan nu al een advertentie maken? :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:52

Nee, je moet direct aan de slag kunnen anders ben je al weer vergeten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:53

mrie schreef:
Nee, je moet direct aan de slag kunnen anders ben je al weer vergeten.

Precies, naja dit topic was ook vooral bedoeld om ideeën / meningen te horen, zodat ik er alvast over na kan denken :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:56

Ik hoop niet dat ik in herhaling ga vallen maar hoeveel tijd zou je kwijt willen zijn aan een verzorgpaard?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:58

Tigra_ schreef:
Ik hoop niet dat ik in herhaling ga vallen maar hoeveel tijd zou je kwijt willen zijn aan een verzorgpaard?

1 a 2 keer per week :) Afhankelijk van die week, maar zal zeker 1 keer per week proberen. (in de 5 jaar dat ik mijn verzorgpony heb gehad, heb ik zelden meer dan 1 week overgeslagen)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:25

Ik zou gewoon een advertentie plaatsen en kijken wat voor reacties je daar op krijgt. Volgens mij moet het best wel te doen zijn om iets te vinden. Weet niet of je verder veel mensen kent die in de paarden zitten? Maar anders werkt via via ook vaak erg goed.

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:16

Ik zou zeggen doe zoals Tigra zegt: Advertenties plaatsen of via via. Ook eerlijk reageren op advertenties. En als je nog niks vind kun je nog steeds op maneges rijles nemen. Ik vind manège ook niet ideaal (maar ik ga om bepaalde reden toch terug op een manege beginnen) maar bon het is wel acceptabel en er zijn zeker goede en slechte manèges!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:33

Een bijrijdpaard leer je vaak wel meer van, maar dat kost tijd om een juiste match te vinden met paard en eigenaar. Hoeft niet altijd geld te kosten, maar is wel vaak het geval. Er zijn in Groningen en omgeving een paar hele leuke maneges te vinden, kwestie van proberen. Ik ben wel benieuwd bij welke je al bent geweest, ik stuur je even een pb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:37

Er is een facebookgroepje voor paardenhulp groningen stad, daar kun je een oproepje plaatsen zodra je tijd hebt.