Ik ben van kleins af aan altijd al bezig geweest met paardrijden, sinds m'n 8e begonnen op een manege en rond m'n 12e overgestapt naar nog een andere manege, tot ik in aanraking kwam met een verzorgpony. Deze heb ik van mijn 13e tot mijn 19e veel bereden en verzorgd.
Echter heb ik twee maanden terug (om best vervelende redenen) afscheid moeten nemen van mijn verzorgpony. Ik heb daar nog steeds wel eens verdriet van, maar het gaat stukje bij beetje wat beter.
Nu zag ik laatst weer iemand paardrijden en toen begon het toch weer te kriebelen..
Er zijn dus twee opties (als ik weer wil gaan rijden), een nieuwe verzorgpony of bij een manege gaan rijden.
Alleen ik heb over beide opties twijfels, vandaar dit topic ook.
Verzorgpony: omdat veel mensen eisen hebben, zoals dat je moet betalen, 3 keer per week moet komen, of dat je op een bepaald niveau rijdt.. Ik kan helaas geen extra geld kwijt per maand, heb als student zijnde al genoeg kosten. Daarnaast moet ik ook veel tijd besteden aan mijn studie, ik kan iemand dus niet beloven om op vaste tijden te komen. Verder ben ik niet de beste ruiter die je kunt vinden, ik heb dan wel 10 jaar ervaring, maar nooit serieus wedstrijden gereden. En het grootste struikelblok; ik ben niet iemand die echt een lastig paard kan aanpakken. Door vervelende ervaringen in het verleden (pijnlijk gevallen enz), ben ik vrij gauw angstig bij paardrijden.
De pluspunten die ik wel zou kunnen noemen is dat ik écht van dieren houd. Ik ben dan wel voorzichtig en soms angstig, maar ik zal nooit een dier kwaad kunnen/willen doen, ik zie ze echt als een levend wezen met elk een eigen persoonlijkheid, welke je moet proberen te begrijpen, hier op de juiste manier mee om te gaan..
Ik ben ook altijd heel erg eerlijk en betrouwbaar, als ik ergens mee zit zal ik het vroeg of laat altijd zeggen.
Ik zou ook wanneer nodig hulp en/of les willen nemen bij het leren kennen van het paard.
Het ontbreekt mij alleen vooral aan geld en tijd. En ben dus niet iemand die stevig in haar schoenen staat, als het om (onbekende) paarden gaat.
Dan de optie manege: Ik twijfel of ik dit leuk vind en hier echt nog iets kan leren. Een tijd terug heb ik een lesje meegereden bij een manege, maar mijn ervaring daar was erg negatief. De paarden vond ik er erg zielig uitzien, slecht tuig, paard had net urenlang lopen zwoegen op buitenrit en vervolgens mocht ik erop stappen voor nóg een uur les. Dat breekt echt mijn hart, arme dieren.
En dan nog niet over de instructrice te spreken.. Mijn verzorgpony is altijd een haflinger geweest, dus dat was ik helemaal gewend, en toen werd ik opeens op een KWPN'er gezet. Ik had het gevoel helemaal niet meer te kunnen rijden, zo'n smal en hoog paard ineens. Dus toen ik het ''niet goed'' deed, werd er ook nog eens op mijn donder gegeven door dat mens.. Ben na 10 minuutjes afgestapt. Kortom, ben dus vooral bang dat ik bij een manege op onverzorgde/vermoeide/ongelukkige paarden kom te rijden, wellicht een niet leuke instructrice zal krijgen, dat er geen rekening zal worden gehouden met mij qua rijden (ik zal weer heel erg moeten wennen), of dat de groep andere meiden in de les niet leuk zal zijn.
Ik noem hier niet openbaar bij welke manege ik les heb gehad, maar mocht iemand nieuwsgierig zijn kan dat wel per PB.
Mochten er mensen zijn die wel een manege weten die toch leuk is, aan te raden is, dan zoek ik iets in de buurt van Haren (Groningen).
En verder ben ik gewoon op zoek naar advies, wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Alvast bedankt!
Echt geen hoge eisen hoor, maar lekker een buitenritje en simpele bakoefeningen zou ik al super leuk vinden. Verder vind ik dingen als poetsen, spelen en longeren ook erg leuk om te doen