Het resultaat van deze natuurlijke selectie is een verbluffend taai paardje dat geleerd heeft om zelfstandig in de moerassen te overleven. De kuddes merries en hun veulens leven samen met een geselecteerde hengst het hele jaar door in semivrijheid. Eens per jaar worden de dieren binnengehaald en worden de mannelijke veulens vanaf drie jaar uit de groep verwijderd. Deze jonge dieren worden opgeleid tot de zeer gewaardeerde rijpaarden van de Franse cowboys, de gardians. Zij hoeden te paard de kuddes zwarte stieren waar de Camargue mede om bekend staat. http://www.camargueclub.nl/intro/
20 jaar geleden reed ik, in Zuid-Frankrijk, voor de eerste keer op een Camarguepaard.
Ik was verkocht!
Als jong, paardengek meisje was de jaarlijkse vakantie/rondreis door Spanje en Frankrijk niet compleet als ik de Camarguepaarden niet gezien had; het liefst midden in de uitgestrekte moerassen waar ze tussen de stieren en flamingo's stonden.
Ieder jaar opnieuw vertelde ik mijn ouders: ''Later wil ik er ook één!''
De jaren volgden en zo ook de eerste eigen pony's; shetlanders, haflingers, kruisingen, gangenpaarden.
Voor mezelf, de handel of de fokkerij.
2 jaar geleden heb ik een huis gekocht in de stad en heb ik mijn laatste merrie verkocht aan mensen die al 2 nakomelingen van haar hadden en graag de stammerrie ook wilden hebben; ik krijg nog steeds regelmatig foto's
Ik heb me op mijn carrière gestort en mijn leven veranderde drastisch; de enige paarden die ik nog zag waren de paarden van lesklanten/vriendinnen en dat was nogal een verschil met de jaren daarvoor toen ik een kudde fokmerrie's had lopen en zowat alles zelf deed.
Het bleef echter kriebelen, soms hard, soms wat minder.
Heel voorzichtig begon ik vorig jaar eens om me heen te kijken naar een leuke, wat oudere merrie voor wat rustige buitenritjes en wat getut.
Die zoektocht leverde niets op; ik besloot nog éénmaal te gaan zoeken zo'n 2 maanden geleden.
En toen kreeg ik een berichtje: ''Wij hebben een zuivere Camargue merrie staan waar wij eigenlijk wat te lang voor zijn, dus voor een goede plek mag zij verhuizen!''.
Potverdorie!
Zou het dan toch?
Ik had wel eens geïnformeerd naar een paard importeren vanuit Frankrijk maar naast de hoge kosten vond ik het ook wat griezelig om een paard ongezien te kopen.
En hier stond op 40 km van mijn huis dan gewoonweg een 13 jarige merrie te koop....
Toeval bestaat niet!
En zo reed ik 6 weken geleden naar Friesland en zag daar Ondine!

Ik heb van de eerste ontmoeting geen foto's, dit is bij ons in de wei
Ondine des Fougeres is een 13 jarige zuivere Camargue merrie, geboren in Frankrijk en 5 jaar geleden naar Nederland gekomen.
In Frankrijk is ze veel onder het zadel gereden en heeft ze een veulen gekregen; in de 5 jaar Nederland is ze weinig bereden en heeft ze twee nakomelingen gekregen van een ggk tinkerhengst.
Ze is ongeveer 1.45 m hoog en heeft een uitermate merrie-karakter; precies waar ik van hou

Met haar merrieveulen van 2015, het veulen blijft bij haar oud-eigenaren in de opfok
Na een 2e bezichtiging met stormkracht 8 waarbij ze gewoon op rust ging staan was voor mij de koop een feit; we werden het eens over de prijs; ik informeerde mijn stalling en de afspraak voor het brengen werd gemaakt.
Vorige week zaterdag is ze gebracht, ze staat nu nog 24/7 in een kleine kudde met 3 haflingers en een shetlander buiten maar vanaf 1 januari gaat ze in de nachten naar binnen gezien ik dan weer aan het werk ben en ik niet mijn leven ga wagen in 3 ha modder in het donker
De afgelopen week hebben we elkaar een beetje leren kennen; we hebben wat wandelingen gemaakt waarbij ze super braaf en rustig is(ook met langsvliegende KWPN'ers en trekkers).
Ze wordt iedere dag lekker gepoetst en krijgt wortels en snoepjes in overvloed; ook heb ik haar afgelopen week een keer gelongeerd.
Ik wist niet of ze dit kende maar, zoals met alles, zolang je haar netjes vraagt wat je wil doet ze het vol ijver.
In haar eentje van het erf af levert tot noch toe gelukkig geen enkel probleem op; dat is mooi want mijn uiteindelijke doel is om samen naar buiten te gaan zo'n 2 keer per week.

Met haar nieuwe prinsessenhalster
Kortom, ze doet het super en ik ben erg blij met haar!
Plannen voor 2016 zijn op een ontspannen manier met elkaar genieten!
Naast dat ik haar af en toe onder het zadel wil hebben wil ik ook een begin gaan maken met vrijheidsdressuur; naar het schijnt zijn circuspaarden ook vaak Camarguepaarden dus dat komt mooi uit.
Ook zou ik graag een veulentje met haar fokken; dit zal geen zuiver Camargue veulen worden gezien ik dan naar midden-Frankrijk zal moeten voor de dekking maar wellicht een leuke Quarter of Paint hengst met wat cowsense is een goede 2e optie; Ondine zelf is ook gefokt ''op koeien'' en snapt dat spelletje dondersgoed!
Op naar een (paarden)rijk 2016!

werd me verteld. Verdorie nog eens aan toe zeg, dusop een ander paard en die wilde er alleen maar vandoor waarop de begeleider mijn paard pakte waar hij zijn handen aan vol had en ik op zijn paard ging. Waardeloos dus en nog niet gereden op het Camarque paard en dat zal ook niet meer gebeuren.