te grote of te kleine bal, wat is het gevolg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

farmgirl37

te grote of te kleine bal, wat is het gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 17:33

Ik heb thuis een wel heel erg kleine pony staan, een mini shetty: +- 70 cm op schofthoogte. (misschien nog iets groter) Hij is nu bijna 4jaar en hij staat enkel in de wei met een inloop stal, samen met twee oudere paarden die beide ouder zijn dan 20. Maar volgens mij verveelt hij zich erg. Op diezelfde wei staan schapen en volgens mij speelt hij ter verveling met de schapen, dan gaat hij erachteraan jagen enz... Dit is gevaarlijk voor de schapen, ookal is het vriendelijk bedoelt. Nu wou ik een grote voetbal kopen maar ik ben bang dat als ik een te grote bal koop hij er niet mee gaat spelen, en als ik een te kleine koop dan ben ik bang dat hij zich er aan gaat verwonden.
Weten jullie hier misschien een antwoord op of weten jullie misschien nog iets fijns voor hem om mee te spelen??
Alvast bedankt! :D :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:35

Ik zou gewoon een grote bal kopen die ze op manege's ook hebben. Een jolly bal lijkt me te klein. Als die achtee schapen aan rent zal z'n bal echt niet te groot zijn.
Edit: zo een.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Yenni op 25-12-15 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:37

de beste grootte is een die niet onder zijn buik kan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:40

Durf het bijna niet te zeggen, maar een kameraadje van zijn eigen leeftijd en grootte?
Dat zou echt verreweg het beste zijn :j
Bal is ook saai, die doet niks uit zichzelf -O-

farmgirl37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 21:59

Shirley schreef:
Durf het bijna niet te zeggen, maar een kameraadje van zijn eigen leeftijd en grootte?
Dat zou echt verreweg het beste zijn :j
Bal is ook saai, die doet niks uit zichzelf -O-

Dat is waar maar ik heb echt geen tijd meer voor nog een leeftijdsgenootje, ik heb ook nog school enzo...
Maar ik probeer me ook echt zoveel mogelijk met hem bezig te houden maar dat lukt gewoon niet altijd. Vandaar dat ik ook iets zoek voor hem om mee te spelen.

Shirley

Re: te grote of te kleine bal, wat is het gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:05

Zoveel extra tijd kost een pony'tje erbij toch niet?
Of er nou drie lopen of vier.

En je beestje heeft er echt veel meer aan dan dat uurtje?? per dag dat jij met hem speelt ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:10

Dat had je dan moeten bedenken voordat je een dier kocht waar je geen of nauwelijks aandacht aan kan geven en of er geen tijd voor heeft.

farmgirl37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:13

hij is eigenlijk niet van mij... Hij is van mijn zusje. Zij wou zo graag een pony, toen kreeg ze er een maar deed er niks mee. En ze bleef altijd zeggen dat noch ik, noch mijn broer er iets mee mochten doen. Na 2 en een half jaar hebben mijn ouders gezegd dat ik nu toch een mocht beginnen als ik het wou want zij zou het toch niet doen .Dus ben ik er nu mee begonnen, ik leer hem nu longeren, trucjes etc... En ja door de week is dat een uurtje of 2 per dag maar in het weekend is het minstens 3 uur per dag (wel gespreid over de hele dag) Jammer genoeg heeft dit mijn zusje nog niet aangespoord om toch ook zelf te beginnen en blijft het dus ook daarbij. En ik weet zelf dat 11 uur in de week werken voor hem te weinig is dus zocht ik nu iets voor hem om zich mee te amuseren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:16

Je bent al goed bezig!

Nu nog een maatje voor die andere 22 uur per dag ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:20

Ze moeten de kosten ook kunnen betalen he.

En een verzorgster er bij?
Is nog niet de beste optie maar wel weer wat meer uren ;)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:23

Shirley schreef:
Zoveel extra tijd kost een pony'tje erbij toch niet?
Of er nou drie lopen of vier.

En je beestje heeft er echt veel meer aan dan dat uurtje?? per dag dat jij met hem speelt ;)

Wie zegt dat die andere twee die op de wei staan van haar zijn?
Een extra pony erbij kost zeker meer tijd en ook meer kosten. TS probeert er het beste van te maken.

TS, ik zou een grote bal kopen, minder kans op ongelukken of verwondingen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:29

Als je zusje er niks aan vindt, en jij eigenlijk geen tijd hebt (al doe je ontzettend je best, dat begrijp ik, en dat vind ik ook super van je), is het dan niet eerlijker tegenover de pony om na te gaan of jullie hem per se willen houden? Stel dat jullie hem zouden verkopen aan iemand die wel echte maatjes voor hem heeft staan.

Vind jij het zelf echt leuk om deze pony te trainen, of doe je het vooral omdat je het zielig vindt dat hij zo weinig aandacht krijgt? Als jullie hem willen houden, dan lijkt het me een prima tip van JenW om een extra verzorger te zoeken. Maar nogmaals, super dat je hem probeert bezig te houden :-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:36

Toen ik de topic titel zag dacht ik dat het over testikels ging... _O-

farmgirl37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:37

Andra_S schreef:
Als je zusje er niks aan vindt, en jij eigenlijk geen tijd hebt (al doe je ontzettend je best, dat begrijp ik, en dat vind ik ook super van je), is het dan niet eerlijker tegenover de pony om na te gaan of jullie hem per se willen houden? Stel dat jullie hem zouden verkopen aan iemand die wel echte maatjes voor hem heeft staan.

Vind jij het zelf echt leuk om deze pony te trainen, of doe je het vooral omdat je het zielig vindt dat hij zo weinig aandacht krijgt? Als jullie hem willen houden, dan lijkt het me een prima tip van JenW om een extra verzorger te zoeken. Maar nogmaals, super dat je hem probeert bezig te houden :-)

Ja ik vind het echt verschrikkelijk fijn om met hem bezig te zijn! Ik vind het echt fijn om te zien hoe hij (en eveneens ik ook) beetje bij beetje vooruit ga en als ik hem beloon omdat hij het goed doet( zowel met koekjes als gewoon met de stem), dan zou je hem eens moeten zien, dan is hij dolgelukkig. Maar misschien zou ik een extra verzorger wel eens kunnen overwegen.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:00

Ts is 2 uur per dag op Door de week dagen bezig met de pony en in het weekend 3 uur per dag. Dit is meer tijd dan dat de meeste mensen aan hun paard besteden. Ik vind dat Ts echt super bezig is en dat het verijken van de omgeving met een bal een prima idee is om eventuele verveling tegen te gaan. Ik zou zelf een grote bal nemen die niet onder zijn buik pas. Op die manier kan hij ook niet vast komen te zitten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:03

Kuggur schreef:
Toen ik de topic titel zag dacht ik dat het over testikels ging... _O-

Ik in eerste instantie ook _O-

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:47

Vind dit altijd bijzonder, het is ook nooit goed hier. TS besteed meer tijd aan de shet dan een gemiddeld mens aan zijn paard doet, shet heeft soortgenoten om zich heen, en dan moet er nog een bij komen of hij moet verkocht worden? Ik vind het vreemd dat altijd meteen dit soort conclusies te trekken zonder de verdere achtergronden te weten.

Ik heb geen tips ts, maar je bent super bezig!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:12

Ze is zeker op de goede weg, dat wel!
Ze realiseert zich dat het diertje afleiding moet hebben en biedt hem dat ook, maar niet voldoende en ook niet op de manier waarop een soortgenootje dat kan.

Grote, oude paarden zijn geen ideaal gezelschap, om over die arme schapen maar te zwijgen :(:)
En nee, ook alleen een dode bal erbij gooien is hier niet de oplossing!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:34

Ja hoor gAan we weer. Soortgenoten zijn niet meer goed genoeg tegenwoordig nee ze moeten ook nog qua leeftijd passen.. Wat is het volgende.. Hetzelfde ras? Ik heb een 3 jarige haflinger, een 9 jarige draver en een 25 jarige shet. Dat gaat hartstikke goed en ze hebben het hartstikke fijn met elkaar.

Ts ik zou gaan voor een grote bal. Bij barefoot-saddle.nl hebben ze een mooie voor weinig geld. Verder zou je misschien wel wat voer(hooi)punten op verschillende locaties kunnen doen zodat de paarden meer gaan lopen (en dus minder verveling hebben)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:42

Maar hier niet, anders ging hij niet achter de schapen aan ;)

Het gaat er toch om dat hij aansluiting vindt?
Alleen soortgenoten is inderdaad niet genoeg als hij daarmee niet optrekt, speelt of anderszins sociaal contact heeft...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 06:12

Mijn 3 jarige jaagt ook wel eens achter de schapen aan. Dat betekent niet dat ze geen sociaal contact heeft met de andere paarden. Eerst stonden de 25 jarige en de 3 jarige samen. Dat ging ook prima. Naast dat ik het dus overdreven vind is het soms gewoon niet mogelijk om er nog een zoveelste paard bij te nemen en moet je roeien met de riemen die je hebt, ts in dit geval ook. En een paard dat met andere soortgenootjes staat is gewoon helemaal prima. Zou het beter zijn als er nog een leeftijdsgenootje bij zou staan? Ja misschien wel, is dat een optie? Nee zo te lezen niet. Dus dan moet je iets anders bedenken en vind ik dat ts goed bezig is met oa die bal!