Echt ónhandelbare paarden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Echt ónhandelbare paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 10:56

Zoals paarden die alleen maar nukkig en strontvervelend doen, treiteren, pesten, sarren, wild doen, onberijdbaar... ect ect (en zelfs als een paardenfluisteraar niet kan helpen)... wat dan? Schoot me ineens te binnen na het zien van die film The Horse Whisperer. (dus zoiets als het paard niet genezen zou zijn in de film)

Komen die voor?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:57

Ja die bestaan. Meestal is er dan ook echt iets niet goed met het paard.
Bijvoorbeeld hormoon disbalans, pijn of mentaal ontwikkelingsprobleem.

Die hebben doorgaans dan ook problemen met andere paarden.

Is het enkel een probleem met mensen, dan is het waarschijnlijker een mens verooorzaakt probleem of onderliggende fysieke problemen

Freki

Re: Echt ónhandelbare paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:01

Nee, die bestaan niet.

Paarden zijn van nature niet slecht. De mens, wij dus, zorgen voor de onhandelbare paarden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:02

Ja.. maar ben in 30 jaar maar 1 zo'n jongen (ruin) tegen gekomen.. :o
Uiteindelijk hebben ze deze ook af laten maken, om zeker te weten dat er niemand meer mee verongelukt.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 21-12-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:04

ze zijn er zeker wel.

Maar ze worden niet zo geboren.

De een heeft een lastiger karakter dan de ander,
De een heeft een wat meer tegenwerkend karakter dan de ander.

maar paarden worden niet geboren zoals jij omschrijft in de OP.

ze worden vaak zo gemaakt door de mensen,
of hebben ergens enorm veel last van.

Zoals Casarell zegt, er worden paarden om afgemaakt.
Dit is ook zeker zo, omdat sommige paarden hier niet meer uitkomen, eigenlijk is het ronduit zielig.

hoe mensen soms met paarden omgaan, moet niet kunnen, maar gebeurd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:05

Inderdaad af laten maken. Geen een paard is het waard om mee te verongelukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:06

Dat komt voor, maar meestal is er dan ook wel echt wat aan de hand. Wat dan? Tja inslapen is dan meestal wel het beste.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:12

Nee, dit zit niet in de nature van het paard, en bij en gezond paard is alles op te lossen.

Bij de extreme gevallen is er vaak sprake van een hersentumor of hormonenonbelans of iets in die richting.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:13

Ik heb er in 22 jaar maar 1 meegemaakt die ook echt gevaarlijk was.

Eenmaal zn ballen er onder uit en het was over. Was de laatste kans die hij zou krijgen voor de slager. Hij loopt nu ergens in Duitsland in de dressuursport en doet et heel erg goed.

Wel een handje vol tegen gekomen met een wat kronkel er in, maar als zulke bij de goede ruiter / eigenaar komen kan het zo maar ineens anders zijn en goed komen. En dan nog zijn zulke paarden soms beter af bij de slager omdat ze er ook niet beter van worden als er mee om gezeuld wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:15

Zulke paarden zijn vaak beter af wanneer ze dood zijn. :) Dergelijke paarden hebben vaak ernstige gezondheidsproblemen die niet altijd op te lossen zijn. :) Zo'n dier voelt zich gewoon rotslecht... Daar moet je niet te veel van willen, die moet je niet dwingen om zin reacties te onderdrukken. Zo'n dier moet je laten gaan. :)

Máár ze zijn veel zeldzamer dan bokkers je willen doen geloven. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:16

_lotteeee schreef:
ze zijn er zeker wel.

Maar ze worden niet zo geboren.
.

Ik heb er 1 gehad. Overigens ontzettend lief dier maar had ongecontrolleerde paniek reacties om dingen als gele bloemetjes bijvoorbeeld.
Als veulen was hij al een angst schopper.
Heeft ook steeds zeer veel moeite gehad met andere paarden. Altijd paranoide.
Helemaal van de kaart als er ergens een geluid of beweging was wat hij niet kende.
Het enige paardje waarmee hij zich als grote rijpaard hengst enige mate echt bij op zijn gemak voelde was een blind pony veulen van nog geen meter hoog en net afgespeend.

Alles was stress voor dit paard. Zelfs de terugslag van de waterbak liet hem na maanden nog steeds trillend op zijn tenen drinken. Liep altijd met aangeknepen staart als hij los liep.
Hij leek ook niet echt te kunnen leren (soort van dement).
Inrijden bleek dus ook niet te werken inderdaad. Hij is ingeslapen.

Ik weet zeker dat er iets niet goed was in iedergeval.

Overigens is er bij mensen die niet 'normaal' zijn ook gewoon een mentale of fysieke reden voor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:19

Ik ben 52 en 'we' houden al paarden/pony's vanaf dat ik 7 jaar was. Dus veel gezien en meegemaakt. In al die tijd heb ik een keer een onhandelbaar en tevens gevaarlijk paard meegemaakt. Ik geloofde toen nog dat dat niet kon en dat het aan mij lag. Het paard in kwestie kon geweldig springen (als ze wilde) en is toen verkocht aan een zeer goede professionele springruiter. Die zei uiteindelijk dat ze 'niet goed bij haar hoofd was', en ze is verdwenen naar Italie (je kunt nagaan wat er met haar is gebeurd ...).

Was voor de tijd van de paardenfluisteraars ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:24

Ik ken wel iemand die een paardenfluisteraar bij een pard gehad heeft dat af en toe totaal doordraaide.
Heeft niet geholpen :+

Dat paard kreeg af en toe een soort blinde vlek en begon dan in paniek te rennen.
Kom ook rustig op de wei gebeuren en liep dan dwars door alle hekken heen.
Daar zat waarschijnlijk ook iets van een 'kortsluiting'.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:25

Ik heb er zo een gehad. Zit al 40 jaar tussen de paarden en nooit meer zoiets gezien. Terug verkocht aan de handelaar. Is worst van gedraaid denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:33

Ik loop nu 40 jaar tussen de paarden rond, en heb slechts enkele écht onhandelbare paarden meegemaakt. Eentje door cystes op de eierstokken, eentje met een tumor in het hoofd; beide afgemaakt. Paar andere die onhandelbaar leken maar bv kissing spines bleken te hebben (en dus verrekten van de pijn).
En een paar waarvan ik de oorzaken niet weet, maar die 'kende' ik ook echt alleen maar omdat ik op stal stond bij een springruiter waarvan toen ter tijd gezegd werd dat als hij er niet op kon rijden, je het beter naar de slager kon brengen. Wat dan ook gebeurde. Zijn er in al die tijd ook 2 of misschien 3 geweest.

In principe kun je er wel vanuit gaan dat een paard medisch wat mankeert, danwel door menselijk falen (te) veel heeft meegemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:40

Mensen die zeer geweldadig of extreem angstig zijn, zijn dit ook niet 'van nature'.
Ook die hebben daar een onderliggende reden voor.

Ieder dier (en ook mens) dat in zijn gedrag enorm afwijkt van de natuurlijke norm heeft een afwijking of is zo gemaakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:44

Nee hoor. Er worden er ook zo geboren. Afwijkingen bestaan.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:44

Ik heb het nog nooit meegemaakt, dus ik kan niet zeggen dat ik niet geloof dat een paard niet geholpen kan worden. Ik geloof wel dat niet elke paardenfluisteraar een paard kan helpen, maar dat het een combinatie van is.
Dit weekend geweldige mensen leren kennen waarvan ik geloof dat zij ELK paard kunnen helpen volgens hun methode. Het bewijs gezien van zowel fysiek als mentaal afgekeurde paarden met de stempel slager, die gewoon weer pijnvrij en gezond bereden kunnen worden, danwel kunnen geniet van hun pensioen.

Bij medische mankementen als tumoren ben ik wel van mening dat een paard afgemaakt moet worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:47

Zelf nooit gezien maar wel als toeschouwer mogen beleven.
Paard is uiteindelijk afgemaakt.

Gedrag leek een beetje op het paard wat Sizzle beschrijft.

Was heel bizar. Was zadelmak (min of meer)maar oh wat kon die flippen. Was dan ook heel erg angstig.

Paard van voor naar achtere onderzocht. Zadels bekeken, fysio en ik weet niet wat.
Niets hielp.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:52

rien10 schreef:
Nee hoor. Er worden er ook zo geboren. Afwijkingen bestaan.

Dat zeg ik toch ook?
Of bedoel je degene boven mij?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:59

Casarell schreef:
Uiteindelijk hebben ze deze ook af laten maken, om zeker te weten dat er niemand meer mee verongelukt.

Kleine correctie, 2. Maar de 2de is weer helemaal goed gekomen, gelukkig <3 .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:10

Natasja, er heeft hier uiteindelijk ook wel iemand opgezeten, maar dat was voor niemand leuk. Al zeker niet voor het paard.

Het was inderdaad bizar te noemen. Iedere keer denk je: gewoon rustig tijd nemen. Alles super rustig geintroduceerd, nooit ongeduldig zijn etc etc.
Maar toen ik een keer een gekleurde tas met heerlijk ruikend kuilgras gaf en hij na anderhalf uur nog doodsbang meters verderop stond te trillen als een rietje en er ook niet naar wilde kijken wist ik wel vrij zeker dat hij gewoon niet goed was in zijn koppie :n

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:13

Inoterry schreef:
Casarell schreef:

Kleine correctie, 2. Maar de 2de is weer helemaal goed gekomen, gelukkig <3 .

Nee 1.
Alles wat te corrigeren is, is nl niet onhandelbaar.. dan is het een kwestie van zoeken naar de juiste weg..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:37

Oké, daar heb je gelijk in. Maar hij kwam dan toch wel heel knap in de buurt, aangezien hij binnen 2 seconden alweer was vergeten dat hij een correctie had gehad :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:34

Er zijn dieren die geboren worden met een kronkel, zuurstof te kort bij de geboorte bijvoorbeeld of gewoon niet goed ontwikkeld in de baarmoeder.

Dan heb je paarden met zo'n wilde inslag dat er niet met fatsoen mee om te gaan is, hooguit door een zeer kundig iemand.

En verder een hoop verklooide paarden omdat mensen geen verstand hebben van paarden.

De eerste 2 groepen zijn zeer klein en komen weinig voor.

De derde groep is enorm groot en met deze dieren valt vaak wel wat te beginnen al zijn er bij die zoveel mee hebben gemaakt dat het ook hopeloos is.