kosten stal aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suzysmile

kosten stal aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:08

ik wil heel graag een shetlander aan huis :) maar ik weet niet precies hoeveel vierkante meter een shetlander nodig heeft. en hoeveel geld een shet aan huis kost :(
weten jullie het misschien? :D

Vjestagirl

Re: kosten stal aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:10

Een shetlander kost ongeveer evenveel als een groot paard, helemaal omdat je er niet 1 kan houden maar altijd minimaal 2.

Verder: gebruik de zoekfunctie (dat is het witte balkje rechts bovenin), dan vind je al heel veel informatie.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:43

VSW -> YRT

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:47

En het ligt er ook nog aan waar je woont midden in een woonwijk of bij een rijtjeshuis is een pony in de tuin niet zomaar toegestaan.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:48

Ik heb altijd 2 Shetlanders aan huis gehad op 500m2 ( en extra weidegang elders)

*Hooi kosten 3 grote balen per week a €4,00 (per baal)
*Vlas 4 balen per maand a €5,00 (per baal)
*Mestafvoer ongv. €150,00 per jaar
*Muesli €12,50

Samengevat: Gemiddeld €100,00
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 20-12-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:49

Het is heel verschillend.
Je bespaart op stallingskosten maar moet wel hooi en stro zelf aankopen en ook kunnen stockeren.
Waar ga je de mest opslaan en hoe ga je het afvoeren?
Daarnaast moet je er idd 2 nemen en heb je toch al snel minstens 0,5ha land nodig als je ze voldoende ruimte wil bieden. Er wordt zelfs 0,5ha á 1ha/paard aangeraden.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:21

Ik heb twee Shetlanders aan huis. En ik vind de kosten persoonlijk niet schrikbarend.
Hooi 40 euro per maand.
Stro 20 euro per maand.
Wormenkuren 16 euro 4x per jaar
Entingen 72 euro 1x per jaar ( incl bezoekskosten)
Paddockonderhoud 200 per jaar om de nabij.
Hoefsmid 50 euro per keer ( voor 2 pony's)
Mest afvoer hebben we geluk mee die laten we altijd ophalen door familie.
En denk ook nog aan de onverwachte kosten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:24

Vjestagirl schreef:
Een shetlander kost ongeveer evenveel als een groot paard, helemaal omdat je er niet 1 kan houden maar altijd minimaal 2.

Verder: gebruik de zoekfunctie (dat is het witte balkje rechts bovenin), dan vind je al heel veel informatie.

Ja want een Shetlander eet net zoveel als een groot paard :D

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:32

1 Shetlander houden gaat niet, het zijn groepsdieren.

Dus als je de kosten uit gaat rekenen doe je dat dus niet voor 1 maar voor minimaal 2 Shetlanders.

Op Bokt zijn best veel topics over paarden aan huis houden. Ga daar is naar op zoek. Er komt namelijk veel verantwoordelijkheid en geregel bij kijken.

Het vinden van de juiste informatie is bijvoorbeeld ook onderdeel van de verantwoordelijk van het houden van een shet.

Daarnaast, gezien je leeftijd, neem ik aan dat je dit samen met je ouders bekijkt?

Zij zijn je belangrijkste aanspreekpunt want uiteindelijk is het hun verantwoordelijkheid, probeer het dus zoveel mogelijk met hen te doen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 20-12-15 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:33

Amiigo schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee, maar met twee kom je al een eind ;)

En dierenarts en hoefsmid rekenen toch echt per bezoek en niet per centimeter....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:37

Art_Ificious schreef:
Je bespaart op stallingskosten maar moet wel hooi en stro zelf aankopen en ook kunnen stockeren.
Daarnaast moet je er idd 2 nemen en heb je toch al snel minstens 0,5ha land nodig als je ze voldoende ruimte wil bieden. Er wordt zelfs 0,5ha á 1ha/paard aangeraden.

Wat is stockeren? Voor 2 shetten heb je aan een 0,5 hectare zat genoeg. En 1 ha per paard is erg overdreven je kunt best 3 a 4 paarden op een ha weiden. en dit gaat over shetlanders

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:39

Amiigo schreef:
Vjestagirl schreef:

Ligt eraan, mijn d pony eet minder dan de shet van de dierenarts :+

Die van mij staat altijd op dieet, die van de dierenarts krijgt juist onbeperkt en moet aankomen haha

Ts, qua oppervlakte zou minimaal een halve hectare mooi zijn voor 2 shetjes en kosten? Reken gerust meer dan 1000 euro per jaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:39

pillow schreef:
Art_Ificious schreef:

Wat is stockeren? Voor 2 shetten heb je aan een 0,5 hectare zat genoeg. En 1 ha per paard is erg overdreven je kunt best 3 a 4 paarden op een ha weiden. en dit gaat over shetlanders

Stockeren = opslaan. Je kunt je hooi moeilijk baaltje voor baaltje kopen, dat moet je in het groot ergens opslaan.

En als jij ze het hele jaar buiten wil houden én wil voorkomen dat ze het kapot lopen dan zul je toch echt meer dan 0,5ha moeten hebben.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:00

Shirley schreef:
Amiigo schreef:

Nee, maar met twee kom je al een eind ;)

En dierenarts en hoefsmid rekenen toch echt per bezoek en niet per centimeter....

Vjestagirl zegt dat een Shetlander net zoveel kost als een paard, niet dat 2 Shetlanders net zoveel kosten als een paard. Daarnaast moet je voor dat paard ook een maatje hebben.
Kan ook wel zeggen dat Shetlanders harder en minder gevoelig zijn dan paarden, kan altijd wat gebeuren natuurlijk maar de grootste kostenpost bij mij is het voer.

suzysmile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:10

suzysmile schreef:
ik wil heel graag 2 shetlander aan huis :) maar ik weet niet precies hoeveel vierkante meter een shetlander nodig heeft. en hoeveel geld een shet aan huis kost :(

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:43

suzysmile schreef:
suzysmile schreef:
ik wil heel graag 2 shetlander aan huis :) maar ik weet niet precies hoeveel vierkante meter een shetlander nodig heeft. en hoeveel geld een shet aan huis kost :(

Minimaal 3000m2 wil je ze niet altijd in de natte drek hebben in de winter.

Wat het kost, lees je in de antwoorden hierboven. Gemiddeld €75-€150 excl. dierenartskosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:42

De mensen waar ik vroeger in de bak reed hadden buren met twee shetten. Die stonden het hele jaar buiten op een weitje van ongeveer 20 bij 80 meter. Het gras was altijd kort maar niet modderig. Ze hadden een inloopstalletje met stukje tegels er voor en werden bijgevoegd met hooi. Dat ging prima. Heb er vijf jaar meerdere keren per week naast gereden.

De regel van 0,5 ha per paard gaat om leven van het gras jaar rond. Als je bij voert gaat die regel niet op.

Veel plekken waar de paarden niet in grote groepen worden gehouden gebruiken kleinere weiden en paddocks. 20 bij 40 of 60 meter is heel gebruikelijk. Wel fijn wanneer je dan meerdere stukjes kan afwisselen. Mijn buurvrouw heeft nu twee islanders en drie smetten en zij heeft inclusief huis ongeveer 9300m2. De paarden lopen maar twee uur per dag op het gras en de rest in paddock en op een pad omdat ze ze niet te dik wil hebben en bang is voor hoefbeslag raken. Afgelopen zomer is er nog gehooid van dat stukje in het midden. 70 pakjes hooi ongeveer.

Het is belangrijker te weten voor ons hoeveel ruimte jullie nu hebben aan huis en wat voor indeling, grond en hoe dicht de buren er op zitten om te kunnen zeggen of het kan. Want neem aan dat je ouders niet gaan verhuizen om jou een pony aan huis te kunnen geven?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:05

Mijn kosten per maand zijn per 2 A-pony's
Winter maanden
+/-50€ hooi onbeperkt.
+/-11€ vlas
+/- 7€ bix
Ze lopen in een paddock met stallen maar alleen me jaarling staat veel in zn stal.en als het weer het toe laat lopen ze gratis in een weilandje hier.

Zomer maanden per maand per 2;
60€ weiland

Hoefsmid 60€ per 8/10 weken.
Veearts wanneer nodig dit loopt wel snel op.
Verder heb je natuurlijk nog t onderhoud van je spullen maar dat ligt eraan wat je ermee doet.
Mijn shet heeft dure spullen dus ben daar wel een vermogen aan kwijt geweest :+