[VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lievenamme

Berichten: 286
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:52

ik volg ook, en wat een mooi paard <3 :D

JS_m

Berichten: 13
Geregistreerd: 28-02-14

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:14

Ik volg ook!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:45

Nou lekker dan...

Word ik vandaag geappt door de osteopaat, dat onze afspraak van aankomende zaterdag niet door kan gaan omdat ze geen auto heeft!!

De afspraak staat al 2 maanden en is al 2x eerder verschoven (1x ivm haar zwangerschap en 1x ivm mijn verhuizing, dus beide schuld, maar wel altijd ruim optijd) daarbij komt dat pluis echt nagekeken moet werken en het paard van mijn stalgenoot ook.

Dus ik vond (en iedereen met mij) dat ze best een auto ergens anders kon regelen en dus gewoon kan komen. Ik heb dus in een nette app terug gestuurd dat ik ervan uit ging dat zaterdag gewoon door gaat zoals afgesproken. Ik betaal er immers genoeg voor..

Krijg ik een app terug dat ik beter iemand anders kan gaan zoeken, nou dat zal ik ook zeker doen!!
Hoe tevreden is vorig jaar over haar was, hoe boos ik nu ben... -:(-

_karin_

Berichten: 3915
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:28

Ah wat ontzettend balen zeg! Nu heb je gewacht voor niks...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:18

Bleeh... dat soort dingen zijn altijd vervelend. Wie weet vind je er wel een die nog beter is :)

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 10:03

Ja heel vervelend!
Maar mijn oude osteopaat uit de betuwe wilt hierheen komen (ben verhuist naar de polder) en zij heeft pluis gezien en nagekeken toen ze net door de heiningen gegaan was, dus ven hier erg blij mee! :j
Ze komt eind van de maand, want is nu op vakantie.

Pluis heeft woensdag een elektrische roldeur op haar rug gehad, door een blonde actie van mij!! Ik schrok me rot :oo |(
Gelukkig zat er een beveiliging op waardoor, toen pluis in paniek naar buitwn wou springen (wat niet ging doordat de deur op haar drukte) de deur weer omhoog ging en pluis heeft goddank geen gevoelige rug!
(ja ik drukte ipv op stop op het pijltje omlaag :()

De roldeur is overigens wel gesloopt, de beveiliging is nu stuk en hij sluit niet meer volledig, maar daar hebben we een verzekering voor en dat is vervangbaar!

Dat was de engste minuut van mijn leven, ik wist namelijk niet dat die deur een beveiliging had en zag mijn paard al geplet worde.. :r

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:30

Oei wat eng!! Gelukkig is het nog goed afgelopen en hopelijk heeft Pluis er niks aan overgehouden!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:04

Ohneee! Wat vreselijk! Snap dat je erg geschrokken bent. Heeft pluis er niks aan over gehouden? :(:)

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:13

Oef das eng!

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:24

Wat eng! Ik zou me echt kapot schrikken

Ik volg trouwens!
Ik vind Shires ook heel erg gaaf (zeker in het kleurtje van Pluis) en zie ze ook best vaak. Er zijn namelijk 2 Shire stallen/ fokkers bij mij in de buurt.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 21:34

Selka: zover ik zie/voel gelukkig niet mee! Heb haar rug nagevoeld maar ze verblikt of verbloost er niet van, terwijl ze op haar lenderen (waar haar been blessure vandaan komt) wel duidelijk iets reactie geeft. Dus geloof dat we mazzel hebben gehad!

kashmino: leuk dat je volgd, welke fokkers zitten bij jou in de buurt als ik vragen mag?

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:53

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet hoe ze heten... Maar ze zitten in Laren en Harfsen (Gelderland.)
Oooh wacht die in Laren heet Blackbrooke Stables, maar die uit Harfsen weet ik niet. De eigenaren zijn broers

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:02

Ohja, dat is wel een bekende shire fokker idd, heeft mooie paarden lopen! :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:46

Fijn dat Pluis nog heel is!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 13:35

Goed nieuws voor mijn doel :)

Onze 40x20 rijbak word in het voorjaar vergroot naar 20x60 rijbak, dus helemaal fijn met zo'n groot paard!

Ook word onze longeersingel, gedraineerd en verlicht zodat deze het hele jaar door goed begaanbaar is, en niet zoals nu een zwembad ;)

En als het lukt met vergunningen, word de stapmolen overdekt zodat ook die bodem het hele jaar goed begaanbaar is :)

Ik zeg, helemaal toppie!!

Vrijdag komt de osteopaat :)

Titta
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-08-14

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:20

Ik ga zeker volgen!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 22:20

Vandaag is dan de osteopaat geweest! :D
Jantine van Dierenartspaard kwam langs, zij is al eerder bij Pluis geweest, namelijk 2 jaar geleden toen Pluis een verwonding aan haar been had opgelopen door 3x door de houten heining te springen, van daaruit is het zwaaien toen ook begonnen.

Pluis mocht eerst even stappen aan de hand, en ik merkte al dat ze niet haar "brave ik" meegenomen had uit de stal.. := (ik moest al een paar x corrigeren en terug zetten)
Daarna moest ze ook draven en ik vroeg op dat ook aan de longeerlijn mocht, want voelde de bui al hangen (800 kilo shire op mijn schouders had ik heen zin in.. :+ )
Dit was geen probleem dus dat gingen we doen, natuurlijk had ik mijn zweep niet mee en stak Pluis een dikke middelvinger op _-:(
Ah fijn, stalgenootje had de longeerzweep gehaald en nadat ik haar 3X een lel had gegeven zij 2x had gestijgerd en daarna bokkend weggerend was, wou mevrouw toch wel draven ;) (mijn paard, in de puber? hoe kom je erbij!)

Ze had de hele dag binnen gestaan, het was koud dus die frisheid was verklaarbaar, gelukkig kalmeerde ze snel en kon de osteopaat goed haar gangen bekijken op beide kanten.

Toen kreeg ik het gene te horen wat ik al die tijd van mij afgedrukt heb en ontkent heb, echter kan ik er nu niet langer meer onder uit.. Pluis heeft een hanetred :n

Het zwaaien is over, en omgeslagen in een duidelijke trek beweging welke zich alleen laat zien in stap.
Had ik dit kunnen voorkomen? Volgens haar niet.. Oorzaak? Onbekend, waarschijnlijk vanuit het ongeluk wat ze gehad heeft. Kan ik het eruit trainen? Onbekend.. Soms word het beter, soms word het slecher, soms blijft het gelijk.
Kan er wat aan een hanetred gedaan worden? er is veel onderzoek naar gedaan, maar geen duidelijke oorzaak of oplossing voor helaas :n

Dus mijn volgende vraag was gelijk, kan ik nog met haar de sport in?
Ja, ze heeft geen pijn, geen last en kan alle oefeningen gewoon uitvoeren, het enige nadeel is dat ze haar stap niet goed toont dus daar zal ze aftrek voor krijgen..

Echter gaan we natuurlijk wel proberen om het te minimaliseren! :D
We hebben haar getaped op het onderbeen en weer verder gelongeerd, hierdoor leek ze wel iets te verbeten, dus ik heb uitleg gekregen en ga haar nu 1x per week longeren, zonder bijzet met tape voor 3 maanden lang, na die 3 maanden zou er "los" zonder tape dus, verbetering te zien moeten zijn, zo niet dan kan ik beter ermee stoppen.
We hebben het tape overigens ook hoger op het achterbeen gehad, hier ging ze echter alleen maar slechter van lopen, dus dit hebben we er snel weer afgehaald.

Daarna zijn we naar binnen gegaan en is pluis door de molen getrokken, een hele Klus want meewerken ho maar :+ waar ze vorig jaar stond te slapen, werkte ze nu met niks mee, had haar oren in haar nek en was het nergens mee eens.. *grinnik* wat een paard heb ik soms ook _O-
Ze heeft haar wel geheel behandeld en had eigenlijk geen duidelijke blokkades, behalve in haar lenderen, waar de hanetred uit voorkomt, maar deze was niet stijf/hard dus ik mag stoppen met masseren :)
en ze had iets een kanteling in haar linker becken wat ook kan komen door de hanetred maar niet perse hoeft.
Verder zat ze erg los en soepeltjes in haar lijf +:)+

Ook hebben groen licht gekregen om de vrijheids dressuur verder op te pakken, al die rek en strek oefeningen (denk aan spagaat, buigen, enz) zijn juist alleen maar erg goed voor haar en kunnen geen kwaad voor het achterbeen, waar ik een beetje bang voor was.

en ook hebben we groen licht gekregen om de training serieuzer op te gaan pakken.
Ze is al goed ontwikkeld en ziet er goed uit, ondanks dat het een groot en zwaar ras is mag ze dus best wat gaan doen aan de hand. op advies van de osteopaat en ook in de hoop hiermee het achterbeen te stimuleren gaan we nu 3x per week 20 minuutjes longeren.
2x per week met pessoatuig en zonder tape, en 1x per week met tape maar verder zonder bijzet.
en ik moest vitamine e bij gaan voeren omdat dit in mijn voeding nog wat tekort schiet en dit juist goed is voor de spieren en pezen :j

Dus niet het leukste nieuws, maar wel duidelijk en we kunnen nu gewoon aan het werk samen :)

Kanto
Berichten: 617
Geregistreerd: 25-05-15

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:04

Pff dat is stom zeg.. Wel fijn dat je nog veel mag doen. Ik hoop dat het weer wat beter word!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:05

Geen zorgen, hanetred is rot, maar erg veel voorkomend, ook onder sportpaarden! Veel paarden van Jazz hebben er last van, en er zijn zelfs paarden die ermee presteren op internationaal niveau. Het is inderdaad zo dat je stap vaak je minst goede onderdeel is. Je zult dus moeten accepteren dat je daar geen punten op gaat scoren. Maar hee, er zijn zat paarden die een minder onderdeel hebben!

Hoe oud is Pluis nu? Ik zou oppassen met de hoeveelheid longeerwerk met die grote paarden. Ik heb dan wel geen ervaring met koudbloeden, maar mijn kwpn ruin van 1.80 longeerde ik op zijn 6e nog maar 3 keer per week een half uurtje, plus twee keer rijden, waarvan een keer korte dressuurtraining en een keer een buitenrit voor conditie. Nou geef ik meteen toe dat hij lichamelijk niet zo goed in orde was, dus dat we echt even wat rustig aan moesten doen, maar qua spier had hij die tijd ook echt nodig.

Maar: al met al wel goed nieuws! Lekker dat je aan de slag kunt :)!

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:11

wauw gaaf paard ik volg

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:15

Shires zijn cool. Nja, stuiterende shire zou ik me heel klein bij voelen maar in het algemeen vind ik het gave paarden.

Hanentred is vervelend voor de jurering maar verder niet hinderlijk voor het paard. Er zijn ook onderzoeken geweest met supplementeren van vitamine B (vooral B6 geloof ik), dat heeft een gunstige invloed op zenuwen en bijgevolg soms ook op hanetred.

Wel leuk dat je met haar de sport in wil.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:20

Saar bedankt voor je lange reactie :)

Pluis word in maart 3 jaar en is 1.72 momenteel, haar zus was met deze leeftijd de 1.80 al voorbij, dus pluis is voor een shire niet heel groot.

De osteopaat welke ook dierenarts is, vond haar al goed en ver ontwikkeld en heeft ons daarom groen licht gegeven deze training te gaan volgen tot haar 4e jaar ;)

Grote paarden groeien idd langer door en zwaren pas op latere leeftijd uit. Maar ze kunnen best al in iets aan het werk. Dit verschild natuurlijk wel paard.
Ook als ik zie dat pkuis overbouwd is, dus weer even een flinke groeispurt maakt, zet ik de training even op pauze zodat ze haar energie daarin kan zetten :)


Thioro:
Ja als ze zich gedraagt alsneen losgeslagen hengst is ze erg groot, gelukkig heb ik haar al vanaf 8 maanden en deed ze dat toen ook, ak ik ben met haar "meegegroeid" als het ware, als ze in mijn ruimte gaat stuiteren of springen krijgt ze een ram, en dat weet ze dus blijft ze vaak wel op afstand ;)

Op advies van de osteo/dierenarts ga ik vitemine E bijvoeren, dit is ook voor de spieren en pezen en kwam ze nu in haar voeding te kort ;)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:49

Super! Het was ook geen kritiek oid hoor, want ik vind dat je heel verantwoordelijk bezig bent :)! Alleen vergeten mensen soms dat die grote paarden wat meer tijd nodig hebben, omdat ze er vaak al wel heel compleet uit zien.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:45

Vervelend nieuws, maar gelukkig ondervinden ze meestal geen last van hanetred. Ik vind het echt heel goed dat je alles zo goed in overleg doet en haar na laat kijken!

mystica11
Berichten: 127
Geregistreerd: 16-01-16

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:01

Wat een leuk topic. Je moet je nu niet laten ontmoedigen, je bent hartstikke goed bezig. En idd. hanetred komt veel voor en paarden lopen er op hoog niveau mee. Lekker doorgaan en ik blijf volgen! zo'n leuk paard.