Ervaringen paard naar een handelaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Ervaringen paard naar een handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:54

Wegens omstandigheden moet ik helaas met spoed een aantal paarden wegdoen.
Helaas kan ik geen goed huisje voor ze vinden. Ze zijn te groot, te klein, te .... wat dan ook, maar niet geschikt voor de mensen die mij tot nu toe benaderd hebben. Kan gebeuren natuurlijk, maar wat nu...
Ik heb gisteren een bod gekregen van een handelaar en besloten daarmee akkoord te gaan, aangezien er geen andere opties lijken te zijn op dit moment. Morgen wordt mijn paard opgehaald.

Maar ik voel me er echt verschrikkelijk over. Zo schuldig naar het paard toe..
Zijn er hier misschien mensen die wat meer van het 'handelswereldje' af weten, en hun ervaringen willen delen? Hebben paarden het er echt erg slecht, of worden ze vaak snel doorverkocht? En aan wie dan meestal? Een andere handelaar, of ook soms wel een leuk huisje?

Paard heeft absoluut geen gebreken, dus ze zou goed terecht moeten komen op termijn verwacht ik.. Maar ik maak me er wel zorgen over.
Was een typische handelaar zoals allemaal zegmaar.. Wandelstok, mercedes, oud mannetje...Heeft de paarden 24/7 op stal staan en heeft een aantal mensen die de paarden voor hem doorrijden..

gewoonmarie

Re: Ervaringen paard naar een handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:03

Handelaren word altijd zo slecht over gesproken. Ik vraag me altijd af waarom. Tuurlijk zijn er slechte bij, maar er zijn meer particulieren die en slecht paard verkopen. Een handelaar heeft er helemaal geen belang bij, een slecht paard te kopen en als goed paard door te verkopen. Denk je dat je zo lang handel houd? Natuurlijk niet, ik ken verschillende handelaren en heb mijn vorige paard ook bij een handelaar gekocht en ook aan een handelaar weer verkocht. Paard staat nu in Engeland. Het was een braaf paard, gezond, goede bloedlijn. Geen topper op de sprong of beweging maar leuk paard voor een gemiddelde ruiter. En er is echt niks geks nee gebeurd. Want waarom zou die man daar belang bij hebben. Zolang jij een gezond, paard zonder rare dingen aan een handelaar verkoopt, zal hij gewoon proberen hem nog wat beter te verkopen. En daarvoor zal hij er in tussentijd ook goed voor moeten zorgen, anders word het dier minder waard. Daar heeft hij helemaal geen belang bij. En hij wil ook dat zijn klanten naar hem door gaan verwijzen. Dus als hij niet netjes handeld snijd hij zichzelf in de fingers.
De meeste handelaren zijn echt niet zo raar en vervelend als dat er over ze gepraat word.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:13

Vorig jaar voor kerst halsoverkop de beslissing moeten nemen mijn ruin te verkopen. Ik ben meer van 'tot de dood ons scheidt' 'dieren voor het leven', dus principieel was deze beslissing onmogelijk.

Omdat ik het al benauwd kreeg bij het idee dat ik dagelijks potentiële kopers in de kerstvakantie mocht ontvangen heb ik impulsief en rigelreus gehandeld en een bekende sportpaarden handelaar uit de omgeving gebeld.

De volgende dag kwam hij lang, deed een bod en twee dagen later was hij weg. Handelaar vertelde dat hij als hunter naar Engeland zou gaan. Weken heb ik wakker gelegen van m'n impulsiviteit en kon ik weinig rust vinden in deze keuze.

Tot mij in aug. Via de fokker het bericht bereikte dat hij die zelfde week nog is doorverkocht naar een handelaar in het zuiden van NL en inmiddels al dik een half jaar in eigendom was van een particulier in België. Eigenaresse is er enorm gek mee en samen met haar familie naar de fokker afgereisd om zijn zusje en nichtje te bekijken.

Ofwel eind goed, al goed

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:15

Hier zit een handelaar in de omgeving die een heel aantal paarden aan partikulieren in de buurt verkoopt. Als het paard bepaalde kwaliteiten heeft hij ook diverse buitenlandse klanten waar ze naar toe gaan. Mankeert het paard iets , tja dan wordt het de slacht . Weet ook van een aantal bekenden dat ze hun dier wat ze naar de slacht wilden doen naar hem brachten zodat ze ze zelf niet naar de slager hoefde te brengen. Dan staan ze een paar dagen in een groep met flink te eten .
Ben ook wel eens bij Jansen van den hout? Geweest .had daar ook het idee dat de paarden er niet lang staan.
Een andere handelaar waar ik een tijdje regelmatig kwam had ook diverse buitenlandse klanten en hij wist precies wat voor paarden ze zochten. Die bleven weleens wat langer staan en gingen dan mee op concours totdat de klant ze gezien had en ze kocht. Deze handelaar deed een stuk minder aan partikulieren. Hij kocht vaak een vrachtwagen vol en maar zelden verkocht hij er een meestal meerdere.
Heb zelf dus geen slechte ervaringen met handelaren, de eerste en de laatste verkochten je liever niets dan een die niet bij je past( denk ook omdat dat in de buurt blijft en ze hun goede naam willen behouden)
Er komen zoveel klanten bij die handelaren en probeer erop te vertrouwen dat je paard een goed tehuis krijgt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:17

TAO -> PP

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:23

Voor goede paarden is een handelaar een tussenstation. Ze blijven niet lang en gaan dan door naar iemand die er heel gelukkig mee is.
Voor paarden die wat mankeren of al op leeftijd zijn, blijven vaak in de handel rouleren, waarbij het paard veel en snel van eigenaar wisselt of op een markt terecht komt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:37

_suus19_ schreef:
Was een typische handelaar zoals allemaal zegmaar.. Wandelstok, mercedes, oud mannetje...Heeft de paarden 24/7 op stal staan en heeft een aantal mensen die de paarden voor hem doorrijden..

Hier verkoop je je paard tocj niet aan? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:45

Ik heb ook ooit mijn paard naar een handelaar gedaan, het zou mijn voorkeur niet meer hebben. Ik ben nog steeds erg tevreden over die handelstal, nette stallen leuke meiden die er rijden, maar het is wel het enige paard wat ik daarna uit het oog ben verloren ondanks dat ik nadrukkelijk had aangegeven graag in contact met de volgende eigenaar te komen.

Paard is uiteraard weer verkocht bij hun, maar niks is bekend over de nieuwe eigenaar. Niet of het een handelaar/ particulier/ manege/ slager was. Volgens zijn chip-nummer is hij nog niet geslacht, dus daar houdt ik me maar aan vast, maar nee ik zou ze toch niet graag meer naar een handelaar doen..

Heb er zelf overigens 5 paarden van een handelaar gehad en zou er zo weer naartoe gaan voor een nieuw paard.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:49

Elin_ schreef:
_suus19_ schreef:

Soms heb je geen keuzes, ken jij de achtergrond van TS?

Als de beste handelaar de paarden gemiddeld 2 wkn op stal heeft voor ze naar een volgende eigenaar gaan dan denk dat de paarden met 'dagelijkse' beweging van de stalruiters niet slechter staan dan een gemiddeld paard op een grote manege in de randstad.

Er zal geen handelaar een paard bewust maanden aanhouden :Y) , de kans dat het paard hier dan ook maanden zal vertoeven is mijn inziens klein.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:50

Ik zou er niet zo veel problemen mee hebben :n
Heb zelf voor meerdere handelaren gewerkt en de dieren werden echt prima verzorgd en aan particulieren verkocht :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:53

Je moet maar zo denken: die handelaar betaalt er geld voor en hij zal dat geld weer terug willen verdienen met de verkoop van het paard.
Reken er dan maar wel op dat hij zal proberen om het paard gezond en fit te houden, want dat verkoopt nu eenmaal veel beter. Dat paard krijgt dus heus wel eten en drinken. Misschien staat hij een poosje even wat minder in de weide dan je lief is, maar die handelaar heeft er ook belang bij dat het dier snel verkocht wordt, dus vertrouw er maar op dat er op korte termijn weer iemand heel veel van je paard zal gaan houden.
Komt echt wel goed.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:53

linda_arnold schreef:
Elin_ schreef:
[quote="_suus19_"

Soms heb je geen keuzes, ken jij de achtergrond van TS?

Als de beste handelaar de paarden gemiddeld 2 wkn op stal heeft voor ze naar een volgende eigenaar gaan dan denk dat de paarden met 'dagelijkse' beweging van de stalruiters niet slechter staan dan een gemiddeld paard op een grote manege in de randstad.

Er zal geen handelaar een paard bewust maanden aanhouden :Y) , de kans dat het paard hier dan ook maanden zal vertoeven is mijn inziens klein.[/quote]
ze vraagt er toch naar ..dan zoek je toch een andere handelstal waar het wel beter is
ik vind dat je het echt niet kan maken tegenover je paard
2 weken ook niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:55

Elin_ schreef:
_suus19_ schreef:

Constant veranderende kudde is ook een forse stressfactor + dat het bedrijfsrisico te hoog is als een paard kreupel getrapt wordt. Allemaal aparte weitjes is ronduit lastig qua onderhoud en qua uitzicht is het ook geen visitekaartje voor je bedrijf.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 17:55

Jullie stellen me gelukkig weer een beetje gerust! Bedankt :) Ik hoop ook echt dat ze snel aan een particulier verkocht wordt.
Het 24/7 op stal houden vind ik vervelend, maar geen reden om mijn paard er niet aan te verkopen. Ik kon niet anders op dit moment. Ik had andere keuzes moeten maken de afgelopen maanden, maarja, al doende leert men zullen we maar zeggen. Het is na verkoop toch niet meer te checken of je paard wel buiten komt en of dat bij volgende eigenaren nog zo blijft.
Het idee van steeds maar weer doorverkocht worden jaagt mij meer angst aan.. En de wandelstok (aka mepstok)..
Ik heb wel geprobeerd een zo hoog mogelijke prijs te krijgen, niet zozeer omdat ik het geld belangrijk vind, maar zodat hij haar hopelijk niet met winst kan doorverkopen aan andere handelaren. Particulieren betalen over het algemeen toch wat meer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:57

De meeste handelaren willen ook dat de koper tevreden is met het paard.
Dat geeft hem een goede naam en meer handel.

En als je particulier verkoopt kan het ook mis gaan.
Nieuwe eigenaar heeft toch geen klik en verkoopt weer. Dan heb je ook geen zeggenschap meer waarheen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 17:59

Jawel maar als ze doorverkopen aan andere handelaren gaat die klapper niet echt meer op. Dan gaat het er alleen maar om dan ze een paar tientjes winst maken.
Kopen van een handelaar heb ik ook echt geen problemen mee, maar verkopen vind ik een heel ander verhaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:59

Als ik een paard zoek dan benader ik ook handelaren in de buurt. Het voordeel vind ik dat je soms een paard op proef mag, en als je hem gekocht hebt dat je dan geen last krijgt van stalkende ex-eigenaren die hun paard toch niet kunnen missen. :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:07

_suus19_ schreef:
Jawel maar als ze doorverkopen aan andere handelaren gaat die klapper niet echt meer op. Dan gaat het er alleen maar om dan ze een paar tientjes winst maken.
Kopen van een handelaar heb ik ook echt geen problemen mee, maar verkopen vind ik een heel ander verhaal.

20 jaar terug heb ik uit noodzaak een paard verkocht aan een handelaar. Keuze beetje complex om hier te beschrijven.
Deze had hem binnen een week naar een andere handelaar verkocht.
Ik ook spijt want dat was niet de opzet.
Maar handelaar 2 had de perfecte ruiter voor hem.
Heeft hem even gereden en toen verkocht aan een meisje dat er erg blij mee was.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:27

Klinkt goed :) Hopelijk treft mijn paardje het ook zo!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:32

Je zegt zelf je paard mankeert niets, als het een leukerd is is ie waarschijnlijk zo weer weg bij de handelaar.
Wordt ander verhaal als je paard iets zou mankeren, niet fatsoenlijk te hanteren zou zijn of zo.
Maar gewoon prima paard? Zou geen probleem moeten zijn, na die handelaar is er vast leuk baasje voor hem in het verschiet!

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:41

Ik heb mijn paard bij een handelaar vandaan, toen net 5 geworden. Hartstikke lief beestje inmiddels al 10 jaar en ze gaat voorlopig ook niet weg! Ik heb er zelf geen problemen mee, het scheelt vooral veel tijd voor de verkopende partij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:51

Je vraagt grove bedragen voor je paarden, dus als een handelaar dat wil betalen zal hij er waarschijnlijk wel klanten voor hebben. Ik denk niet dat ze er dan lang zullen staan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 23:36

Nouja dat is appels met peren vergelijken. Deze is spotgoedkoop weggegaan, maar idd wel voor iets meer dan waarvoor de handelaar hem direct op zou halen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:44

Ik heb je een PB gestuurd met wat info.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:03

Je neemt wel een fors risico als je je paard verkoopt aan een handelaar, zo is de kans dat je paard van hot naar her gaat groot en dat is stress voor je paard. Maar daar heb je dus voor gekozen en daarmee heb je er ook geen invloed meer op. Het idee dat mijn paard 24 uur per dag op stal staat zou ik afschuwelijk vinden. Ik zou er dus alles aan doen om mijn paard op een goede plek te krijgen als ik haar zou moeten verkopen, dit zie ik als een verantwoordelijkheid van mij op het moment dat ik een paard aanschaf. En hoe je het ook bekijkt, handelaren laten geld vaak prevaleren boven het welzijn van het paard.