Wat gebeurt er met jouw paard na jouw dood?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat gebeurt er met jouw paard na jouw dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:23

Ik ben benieuwd of meer mensen hier bezig zijn met waar hun paard in hun testament hebben staan?

Hier is de situatie zo dat mijn vriend geen paardenhobby heeft, dus vind ik dat ik hem ook niet met mijn hobbypaard kan opzadelen als ik er niet meer ben. Ik heb er dus voor gekozen om in mijn testament op te laten nemen naar wie het paard dan wel gaat en ook dat deze persoon een jaar stallingskosten mee krijgt zodat deze er een jaar over kan nadenken wat er verder met mijn paard gebeurt. De nieuwe eigenaar heeft dus ook financieel de ruimte om het paard een jaar te laten wennen aan alle veranderingen, anders krijg je misschien zo'n situatie waarin het paard meerdere keren in korte tijd verhuist en dat zou ik hem niet aan willen doen.
Het is natuurlijk wel een beetje over je graf heen regeren, maar na jaren van trouwe dienst wil ik toch ook iets terugdoen voor mijn paard als ik er niet meer ben. Ik ben dus wel benieuwd of/hoe anderen dit doen?

Bluebella

Re: Wat gebeurt er met jouw paard na jouw dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:28

Ik ben "voogd" van het paard van een goede vriendin van mij. Ze heeft laten vastleggen dat als haar iets overkomt, haar paard door mij verder verzorgt zal worden voor zolang nodig. Daarbij heeft ze ook voor hem een aparte rekening geopend voor de bijkomende kosten, waarover ik dan kan beschikken. Andersom was dit ook mijn wens geweest voor mijn paard.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:30

Mijn huidige pony zou ingeslapen worden, ze heeft de nodige fysieke mankementjes, en ik heb slechte ervaringen met "grasmaaiers verkopen".
Bij volgende paarden zal het er van af hangen of onze dochter ook het paardenvirus oppikt of niet. Voorlopig heb ik niet de behoefte om het in een testament vast te leggen in ieder geval :)

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:33

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar ben nog niet tot het juiste besluit gekomen.

Het probleem zit hem in dat ik niet weet naar wie ik hem toe wil doen. Heb eigenlijk niemand in mijn omgeving waar ik mijn (geweldige) paard heen wil doen. Mijn vriend heeft ook geen paarden passie, voor mij is mijn eigen gefokte paard erg bijzonder en wil ik niet zomaar aan iemand verkopen of weggeven.

Een jaar stal geld meegeven vind ik overigens een erg goed idee.

Lees dan ook graag mee hoe anderen dit geregeld hebben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:33

Mocht mijn ruin nog leven wordt die inslapen , die kan gewoon niet levend het erf af bij wijze van spreken. Zit een te grote medische en mentale gebruiksaanwijzing bij en de rest van de familie mist kennis om daarmee om te gaan.

Mijn merrie wordt verkocht naar een passend huisje, zou graag hebben dat mijn beste vriendin dat zou regelen. Die heeft er goed zicht op wat zou passen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:38

Mijn paard gaat naar haar verzorgster. Die kent haar een half jaartje korter dan mij en is compleet eigen wat dat betreft.

Zij heeft nu de mogelijkheid voor stalling en onderhoud financieel.

Afspraak staat niet op papier, maar zowel mijn partner als zij zijn op de hoogte dat zij volledige beslissingsbevoegdheid over Brandy heeft mocht mij wat gebeuren. Wat ze er dan mee doet moet ze zelf weten (als in houden/verkopen).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:39

Goed dat je daar over nadenkt!

Ik heb mijn paarden opgenomen in het testament. Ik laat ze na aan een bij naam genoemd mens in mijn leven, samen met alle toebehoren waaronder de zadels en de trailer en de voervoorraad. Bij accepteren dan dit legaat zal er een geldbedrag volgen, maw: alleen bij het nemen van de paarden volgt er geld. Worden de paarden niet geaccepteerd is er een opvolger bij testament aangewezen. Ik vertrouw erop dat de aangewezen mensen het juiste voor mijn paarden zullen doen (ik hoop dat het nog lang niet aan de orde is maar joost mag weten of, hoeveel en wat voor paarden ik op dat moment nog zal hebben).
Mocht het zo zijn dat niemand het legaat aanneemt, dan gaan de paarden en de spullen 'op in de boedel'. Maar goed, de geldbonus is de moeite waard en ik heb goede mensen gekozen, ik denk dat mijn paarden wel geaccepteerd zullen worden.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:25

Doordat mijn vriend 2 paarden uit een erfenis had (1 leeft inmiddels niet meer de ander is al jaren bakversiering) hebben we hier al voor het samenwonen over gesproken. Ongeacht het aantal en welke paarden er dan zijn nemen we ze van elkaar over, al betwijfel ik of er ooit nog een paard van hem bij komt . Mocht ons beide iets overkomen is bij testament geregeld dat de paarden naar 2 nichtjes met ervaring met paarden gaan. Inclusief voldoende geld om 10 jaar stalling te kunnen financieren, dat geld komt uit de verkoop van het huis. Uiteraard is alles overlegt met de betreffende nichtjes en hun ouders . En ik heb ze verzekerd dat als ze niet goed zijn voor mijn vriendjes ik kom spoken dus dat zit wel goed. Mocht de situatie er ooit om vragen wijzig ik mijn testament en laat ik ze na aan iemand anders of de dierenbescherming.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:27

Mijn merrie gaat naar mijn beste vriendin, die vervolgens een goed huisje voor haar gaat zoeken.
Ben er van overtuigd dat dat allemaal wel goed komt. Mijn man is hier helemaal van op de hoogte.

Beetje naar inderdaad om over na te denken, maar ben toch blij dat dit 'vaststaat'. (niet op papier, dat dan weer niet)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:31

Mijn man en zusje (en moeder, maar die heeft er verder weinig oog voor, eventueel met hulp van mijn instructrice of andere paarden-kennissen) zoeken fijne huisjes voor mijn pony's.

De 2 oudjes word niet meer mee gezeuld, die blijven bij elkaar. Ik hoop dat dan de mogelijkheden er zijn dat ze nog even kunnen blijven lopen (we wonen met genoeg ruimte), maar die hoeven geen nieuw huisje meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:32

Ik heb het wel eens aan mijn vriend gevraagd, niet zo fanatiek als mij misschien maar wel een paardenman. Of hij dan ook hun hoefjes ging bekappen, daar maakte ik mij zorgen over... (Ik bekap natuurlijk en ben daar heel precies in, hij heeft de cursus gedaan maar doet 't nooit meer waardoor 't een beetje weggezakt is.) Nou zei hij dan bel ik die Piet van de cursus wel op en dan komt hij het nog maar eens uitleggen. :)*

<3

Maar eigenlijk zou ik het liefst in schema op papier vastleggen, maar dat gaat er waarschijnlijk over. :=
(Ma: buitenrit, Di: hoeven bekappen, Wo; 30 min dressuur in bak, etc etc :') 2 uur weidegang, zoveel kg hooi haha.)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:33

Mijn paard staat in mijn testament. Omdat mijn vriend en ik een koophuis en samenlevingscontract hebben, zou ze automatisch naar hem toe gaan.
Maar hij weet nog niet het verschil tussen een bit en borstel, dus wat moet hij ermee?
Daarom heb ik haar op laten nemen in mijn testament :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:37

mocht mijn paard nog leven dan denk ik dat hij naar een paardenrusthuis gaat, bij voorkeur daar waar zijn vroegere vriendje ook woont. Mijn ezel gaat naar de ezelopvang en de stalkatten gaan naar de buren (daar zijn ze toch al veel, ik vraag me wel eens af van wie ze zijn :) )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:38

Ik heb daar nooit iets voor geregeld. Als ik dood zou gaan terwijl ik nog een paard had, kon het prima de verkoop in. Ik ben niet de enige die er goed voor een paard kan zorgen, dus dan komen ze elders wel weer goed terecht.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:39

Nog niet over nagedacht! lees even mee

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:40

Mijn twee bonte paarden gaan als ik mocht overlijden of door welke oorzaak dan ook onmachtig mocht zijn geworden de verantwoordelijkheid voor hen te dragen (en zij zijn nog in goeden doen) naar een zeer ervaren nabije paardenkennis/vriend, (die ik al jaren goed ken) en die hen persoonlijk ook goed kent, die ze bij hem zal laten doorrijden/trainen (wat er nodig is) er een passende nieuwe eigenaar voor zal zoeken. Ze komen dus in geen geval patsboem op de Markt of zoiets.
Uiteraard is dit al jaren geleden met hem besproken!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:42

Nooit over na gedacht om heel eerlijk te zeggen, nu sinds een maand hoef ik daar ook niet over na denken omdat ik mijn paard helaas heb moeten laten inslapen.

Mocht er ooit (kleine kans) nog een paard komen, dan zal ik daar eerst goed over na gaan denken. Mijn vriend heeft geen interesse in paarden en mijn moeder word ook oud en zal de zorg niet op zich kunnen nemen.
Een hele lastige...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:42

Bij mij staan ze in mijn/mijn vriend zijn testament. Mocht hij of ik komen te overlijden gaan ze naar hem of naar mij. Gaan we tegelijk dood dan gaan ze (net zoals de andere dieren) naar mijn ouders. Zijn zij er niet meer? Naar mijn broertje.

Mijn vriend en moeder zouden ze aanhouden. Mijn vader en broertje zouden ze verkopen maar alleen aan een heel fijn huis.

Wel staan hier ook de middelen tegenover om ze te bekostigen in ieder geval voor een periode. Ik vind niet dat je iemand met een paard kunt opzadelen en dan ook nog kunt verwachten dat men voor die kosten opdraait.

Natuurlijk is dit uitgebreid besproken voordat we het hebben laten vastleggen :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:46

Zou er binnen nu en 5 jaar met mij iets gebeuren dan verzorgt mijn vader en moeder haar. Is het later dan wordt ze ingeslapen. Ik wil niet dat ze honderden eigenaren ziet en de handel in gaat. Ze is nu 15 jaar oud.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:01

Ik heb daar niets voor geregeld, ik ga er van uit dat mijn Familie dat goed oplost....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:09

voorlopig nu ik nog jong ben en mijn moeder nog jong en levendig. Zal zij gewoon zoals nu zijn stalling betalen en zal zij eigenaar worden. Ik ben er vrij zeker van de ofwel mijn verzorger hem zal blijven verzorgen ofwel mijn moeder de zorg over zal nemen. Mijn moeder rijd niet, maar heeft wel jaren gereden en weet wat de zorg inhoud.

Later zal ik indien mijn mmoeder gestorven is zeker iemand achter de hand hebben waar pardlief heen kan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:13

Ik heb dit 2 jaar geleden in mijn wilsbeschikking opgenomen, hij zou naar mijn man gaan en met hem heb ik overlegd dat ons paard naar een gehandicaptenmanege mag, wanneer hij er zo ver voor is.
Echter ben ik nu over die beslissing aan het twijfelen. Mijn paard is 13 jaar, heeft zomereczeem en inmiddels ook allergisch voor stof. Hij moet dus altijd nat hooi en op vlas staan (waarbij hij schoon vlas ook nog opeet). 24 uur buiten wil ik niet met eczeem en het feit dat hij dik van lucht wordt.
Oftewel, ik sta niet meer achter de keuze om hem naar de gehandicaptenmanege te doen, maar wat wel? Ik lees dus ook graag mee.
Het idee om hem na zijn 20e sowieso niet meer te verkopen vind ik niet heel raar. Een goed huis vinden voor een paard met deze klachten vind ik zelf al moeilijk, laat staan het bij een nader neer te leggen. Maar een gezond paard inslapen voelt ook niet fijn.. Wie een goed idee heeft.. :)

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:16

Ik heb geen testament. Kan ik het ook ergens anders laten opnemen?

LukieBradley

Heb 3 Shetlanders, 1 oudje en eentje van 3 en haar veulen van een half jaar.
Oudje ga ik vanuit dat die mij overleefd gezien zijn gezondheid.
Die 2 jonkies gaan naar een vriendin of kennis.
Evt het oudje ook naar een vriendin.
Heb het er wel eens over gehad maar nooit echt vastgelegd, is iets om over na te denken :j
Maar ik ga er vanuit dat mijn ouders het prima zouden oplossen.
Die hebben zelf niks met paarden dus dat doe ik ze niet aan _O-
Die hebben genoeg cavia's en konijnen te erven _O-

nine1987

Vriendlief mag ermee doen wat hij wil.. Ik kan hem niet dwingen vier paarden aan te houden..