Waar koop je een gezonde, goede, betrouwbare pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bibi78

Waar koop je een gezonde, goede, betrouwbare pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 13:21

Dag allemaal,

Voor de verjaardag van mijn dochter (nu 9) in april zou ik graag een pony kopen? Omdat ik een maatje voor het leven voor haar zoek begin ik nu vast met mijn zoektocht.

Maar waar koop je een gezonde, betrouwbare, lieve pony? Ik heb op marktplaats gekeken en daar staan een hoop ponys' op maar ik wil dit echt goed doen. Iemand ervaring met goede stallen? Of andere tips? Websites

Ik heb een aantal " eisen" op rijtje gezet, ben ik iets vergeten, wat is belangrijk? Iemand een gouden tip

C pony of kleine D
Ruin
Tussen 8 - 14 jaar
BOM Proof
Knuffelig op stal

Er gaat zo ie zo iemand van onze stal mee, haar dochter zal ook op pony rijden. Stal/weidegang is geregeld.

Bedankt voor de input
Laatst bijgewerkt door Bibi78 op 15-12-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Re: Waar koop je een gezonde, goede, betrouwbare pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:24

Ik zou zeggen: ga niet naar een handelstal. Laat de pony keuren door een DA en neem (als je het bijna zeker weet) je dochter mee. Als er geen klik is tussen de pony en je dochter heeft het geen zin...

Succes met je zoekzocht!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:25

Gewoon overal gaan kijken. 100 % garantie heb je nooit. Lijkt me wel logisch.
Ga op je gevoel af, ga meerdere keren kijken en laat de dierenarts komen als je eruit bent.
Eigenlijk heel simpel.
Er bestaan hier al zoveel topics over. Misschien ff de zoek functie gebruiken.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:31

Altijd je dochter meenemen.
Altijd eerst laten voorrijden door iemand van daar! ( het zal de eerste niet zijn die er bokkend vandoor gaat omdat hij toch wat minder braaf is)
Vooral je kind laten poetsen, opzadelen etc. Zo kun je zien hoe de pony reageert op kinderen. Daar in de bak rijden maar ook langs de weg en hoe drukker het verkeer hoe beter. Je kind moet er een klik mee hebben en lekker ontspannen ermee rijden en omgaan. Koop het liefst een pony met een beetje ervaring en die al van alles gedaan heeft. Laat de pony sowieso keuren en even een bloedje trekken. Maak van te voren een vragenlijst en geef je ogen goed de kost. En idd iemand meenemen met kennis van zaken. En waar kan overal zijn. Via via kan mooi zijn omdat de pony dan bekend is maar ook op marktplaats vindt je zat leuke pony's hoor. De pony van mijn zoontje stond zowel op Bokt markt en Marktplaats te koop. Succes met de zoektocht

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:39

Ik weet niet of het een verassing voor je dochter is of niet, maar anders is het misschien ook een idee om een vriendinnetje van je dochter mee te nemen, die ook rijdt en haar eerst te laten rijden, zodat je ziet wat de pony met jongere kinderen doet. En als je het zeker weet je dochter meenemen, om te kijken of er een klik is met de pony.
Altijd idd voor laten rijden. En als het een maatje voor het leven moet zijn, zou ik wel kijken voor een grote D-pony. Dan kan ze er waarschijnlijk wat langer mee, als ze bijvoorbeeld gaat groeien zijn ze er snel uitgegroeid.
Verder overal goed kijken, vooral niet naar handelsstallen, want daar staat vaak van alles en nog wat.
Kijk particulier en probeer misschien ook via via op je stal mensen te benaderen. Probeer een pony te kopen met wat meer ervaring, waar ze ook wat van kan leren en samen mee kan gaan groeien.
Altijd de pony laten keuren door de DA en iemand meenemen met kennis van zaken inderdaad.
Heel veel succes!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:42

De pony die ts zoekt staat niet op mp. Die is namelijk al gereserveerd bij de eerste opmerking dat het huidige ruitertje toch wel flink aan het groeien is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:45

Een maatje voor het leven is nogal een grote verwachting.
Waar je graag wilt dat je eerste pony superbraaf is, zul je vrij snel er tegen aan gaan lopen dat de nu 9-jarige mogelijk snel een pony voor de sport wil hebben en zal het superbrave diertje wellicht te weinig mogelijkheden hebben. Maar dat kan je beter hebben dan andersom (dus liever niet beginnen met een te pittige pony).

Mijn input: koop een pony voor nu, voor dit moment. "Voor het leven" is te groot. Zodra de pony van 'nu' niet meer voldoet, kun je verder kijken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:50

Ik zou me ook niet teveel vasthouden aan de leeftijd. Inderdaad wat Dees zegt, een pony die nu makkelijk genoeg is is later wellicht te saai, om het zo even te noemen. Als je nu een braverd van een jaar of 17 laat lopen omdat je hem te oud vindt dan zou dat in mijn ogen zonde zijn. Die kunnen nog jaren mee.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:06

Onze pony! Is een super lief dier, en is nu nog niet te koop, heb met onze dochter afgesproken omdat ze te groot voor hem is dat hij tot het voorjaar mag blijven.
Natuurlijk wil ze hem niet kwijt, omdat het zo'n super lief dier is, maar ze is gewoon echt te groot voor hem en hij is met zijn 6 jaar te jong om als grasmaaier te dienen.
Hij is M1 dressuur met winstpunten en L springen, binnenkort wil ze hem uitbrengen in de M, ook heeft ze meegedaan aan oefencrossjes hier in de buurt en ook dat gaat ze goed af.
Hij is een New Forest pony van 1.44.
Misschien is hij wel de super pony voor je dochter!
Voordeel voor jullie is dat hij nu nog niet officieel te koop is en hij dus zeker tot april mag blijven, hij staat me zeker niet in de weg.
En is dus alleen voor een gouden adresje te koop

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:12

Kijk, op deze manier vind je nog eens leuke pony's! ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:17

Yenni schreef:
Ik zou zeggen: ga niet naar een handelstal. Laat de pony keuren door een DA en neem (als je het bijna zeker weet) je dochter mee. Als er geen klik is tussen de pony en je dochter heeft het geen zin...

Succes met je zoekzocht!

Onzin, je kan prima naar een goede en betrouwbare handelsstal. Het zijn echt niet allemaal cowboys. Maar je moet ze wel weten te vinden.
http://www.bbhorses.nl/
ken ik als een super betrouwbare handels stal. Komen hele leuke pony's vandaan (die van ons ook). Ik ken meerdere pony's die bij hun vandaan komen, die het op verschillend niveau goed doen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:19

Zie je wel, die staat dus niet op mp :D
Mooie foto's Gooiske.

Als dochter van TS al kan rijden en wat 'ambitie' heeft (bij een bijna-10-jarige zet ik dat even tussen '') ziet dat eruit als een prachtige kans. Heeft ze alleen nog wat rondjes op een shet gestapt en wil ze vooral knuffelen en een rondje hobbelen (wat voor een 10 jarige ook helemaal goed is), dan is deze pony misschien wel te goed voor haar.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:43

Hoeveel geld wil/kun je uitgeven, ook geen onbelangrijke vraag.
En je kunt van te voren van alles bedenken maar het kan nog alle kanten op me je dochter. Gaat ze ambitie krijgen om de sport in te gaan, of blijft ze een heerlijke recreatie amazone. En voor hetzelfde vind ze er na een half jaar niets meer aan. Ik zou op zoek gaan naar een pony die nu bij haar past, qua maat en qua karakter. Veel ponys gaan bekijken en uitproberen....Iemand meenemen met verstand van en ervaring met pony's. En er is niets mis met een goede handelsstal een particulier kan je net zo goed iets op de mouw spelden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:12

Hoe kun je een maatje voor het leven zoeken als je weet dat ze ervan af gaat groeien?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:14

Het is sowieso handig als je met je dochter op pad gaat, want de klik moet er tenslotte tussen haar en de pony zijn.
Wat een top voorstel van Gooiske: je zou in ieder geval eens kunnen gaan kijken met je dochter (of een paar keer)!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:23

Elin_ schreef:
Hoe kun je een maatje voor het leven zoeken als je weet dat ze ervan af gaat groeien?

Hoezo weet je dat zeker?
Wie weet is de familie van TS niet zo groot en zal dochter dat ook niet worden. Niet iedereen wordt 1.70+, dan kan je prima door met je D-pony.
Daarnaast bestaat er meer dan rijden, kan je pony ook nog altijd omscholen naar menpony.

Zit gewoon een verschil in of je een pony/paard voor de sport hebt of als gezelschap/hobby. Die dingen kunnen ook samen gaan, maar dat hoeft niet natuurlijk. In de laatste categorie snap ik dus best dat je gaat zoeken naar een 'maatje voor het leven'.

Bianc78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:36

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb Gooiske een PM gestuurd want t is een prachtige pony. Even om t duidelijk te maken: :D Dochterlief rijdt inmiddels 2 jaar en springt een behoorlijk parcours. Haar hart ligt ook echt bij springen maar ze krijgt ook wekelijks dressuur les. Daarnaast leasen we nu een pony voor haar omdat ik wilde testen hoe we zouden zitten qua tijd, verantwoording ed. Wat ik het allerbelangrijkste vindt is dat mijn dochter dit jaar heeft geleerd wat t inhoudt om een pony te hebben. Ze moet nog verschrikkelijk veel leren maar wordt aan alle kanten geholpen en kan bij veel mensen terecht met haar vragen. De pony die bij ons komt komt in een "gouden stal" met een kleine eigenaresse met een (dieren)hart van goud!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:41

mooney schreef:
Elin_ schreef:

Hoezo weet je dat zeker?
Wie weet is de familie van TS niet zo groot en zal dochter dat ook niet worden. Niet iedereen wordt 1.70+, dan kan je prima door met je D-pony.
Daarnaast bestaat er meer dan rijden, kan je pony ook nog altijd omscholen naar menpony.

Zit gewoon een verschil in of je een pony/paard voor de sport hebt of als gezelschap/hobby. Die dingen kunnen ook samen gaan, maar dat hoeft niet natuurlijk. In de laatste categorie snap ik dus best dat je gaat zoeken naar een 'maatje voor het leven'.

Ja nja dat was dus mijn vraag aan TS
Wanr alsnog gaat ze groeien en misschien is TS niet van het mennen
dus mijn vraag aan ts is of het echt voor altijd is of niet :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:46

Dan zitten we op dezelfde lijn en heb ik niets gezegd.

Als dochter het springen fanatiek wil gaan doen is de uiteindelijke overstap naar paard eigenlijk 100% zeker. Dus dan waarschijnlijk geen maatje voor het leven inderdaad, of je moet meerdere paarden willen/kunnen onderhouden.