Het hebben van meerdere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KyaraMyBest

Het hebben van meerdere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 10:57

Hoi Bokkers!

Ik heb even gezocht, maar kon hier geen topic over vinden. Ik ben benieuwd naar ervaringen van bokkers met het hebben van meerdere paarden. Dus echt 2 of meer eigen paarden/pony's op de lange termijn (dus geen paarden trainen voor anderen of voor de verkoop). Ook reacties van mensen die hier juist bewust niet voor gekozen hebben zijn welkom.

Ik ben niet op zoek naar ervaringen hoe je dat qua tijd en financieel doet. Meer op het gebied van een band hebben. Het lijkt mij waarschijnlijk dat je met een paard toch meer hebt dan met het andere paard. (Of is het wel mogelijk die speciale band met twee paarden tegelijk te hebben?) Voelt dat dan niet oneerlijk tegenover het paard waar je minder gek op bent? En kun je ook iets merken van 'jaloezie' tussen je paarden als je een van beide aandacht geeft?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:06

Ik heb er 3,daar is bewust voor gekozen.Het hebben van een "band" heb ik met alle 3,toch is er wel een groot verschil met toen ik er nog 1 had.
Aan 1 paard kun je gewoon meer tijd besteden aan 3.Ik denk dat dit vooral voor de persoon in kwestie "lastig"kan zijn alhoewel ik daar verder geen punt van maak.Paarden vermaken zich ook prima zonder dat ik mij met ze bemoei ;)

Misschien scheeld het ook wel hoe de paarden gehouden worden,ik heb ze niet is stallen staan maar altijd vrij bij elkaar.Kan mij voorstellen als je paarden een deel van de dag in een box hebt,er wel paarden bij kunnen zijn die als eerst aandacht/voer of naar buiten willen.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 15-12-15 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:08

Ik heb 1 eigen paard en een verzorgpaard die bij elkaar op stal staan. Ik verzorg het paard al 3 jaar en kan het ook echt beschouwen als eigen paard. Ik ben net zo gek op mijn verzorgpaard als op mijn eigen paard.
Ik heb met mijn eigen paard denk ik een ander soort band dan met mijn verzorgpaard maar dat heeft denk ik te maken met het verantwoordelijkheidsgevoel. Ik geef even veel om beide paarden en ervaar die speciale band met beide.
Jaloezie heb ik hier nog nooit gezien, ze reageren allebei als ik op stal kom maar gaan rustig verder eten als ik de ander pak.

Ik denk dus dat het goed mogelijk is om met twee paarden een speciale band te hebben. In mijn geval heb ik onder het zadel meer een klik met mijn eigen paard omdat die een stuk makkelijker te rijden is. Maar in de omgang is mijn verzorgpaard een stuk leuker en knuffeliger. Maar onderaan de streep ben ik even gek op allebei.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:11

Ik heb 2 paarden. Mijn oudje (19) heb ik sinds zijn 8e en mijn jonkie (4) heb ik gekocht als veulen. Ik heb hier toen bewust voor gekozen. Paarden konden zo rustig aan elkaar wennen. En ik kon op deze manier wennen aan het verdelen van de tijd tussen de paarden.
Het was de bedoeling om ze uiteindelijk allebei zelf te gaan starten, maar door een blessure van het oude paard waardoor hij niet meer op zijn oude niveau kon komen is een vriendin van mij hem gaan rijden en ben ik zelf verder gegaan met het jonge paard.
Achteraf gezien ben ik daar heel blij mee, want het kost echt veel tijd om ze allebei de aandacht te geven die ze verdienen.
Mocht er straks 1 van de 2 wegvallen denk ik dat ik ook niet zo heel snel weer 2 paarden zou willen.

Ik heb wel met beide paarden een band. Al blijft de band met mijn oudje wel het mooiste maar dat komt denk ik, omdat dit mijn 1e eigen paard is en wij samen al heel veel hebben meegemaakt.
Dit paard is ook altijd wat chagrijnig als ik met het andere paard bezig ben. Andersom is dit niet het geval.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:12

Ik heb er 2. Eentje heb ik al 16 jaar de andere inmiddels 6.5 jaar.
Met mijn paard die ik al langer heb, heb ik ook meer een band (hij is echt mijn once in a lifetime paard) maar dat gaat helemaal niks ten kostte van de andere. Ook op de wei zijn ze goede vriendjes, de oudere is de baas maar dat is wel de ander zijn voordeel op de wei. Ik zie ze regelmatig samen naast elkaar grazen en kriebelen met elkaar. Ze staan tussen 6 andere paarden dus ze kunnen ook nog kiezen
Ik merk totaal niks van jaloezie en ben gek op beide :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:12

Ik heb er nu 2, maar ook wel eens tot 5 gezeten. (aan huis)

Ik heb met allen een band gehad maar steeds een andere band dan wanneer ik mij enkel richt op 1 pony.
Dit was lastig waardoor ik nu van 4 naar 2 ben gegaan..
heb dan ook gelijk meer plezier gekregen om naar de pony's te gaan en ermee te werken/bezig te zijn,
ook de pony's zijn veel blijer in omgang omdat ik nu mijn aandacht op 2 heb ipv meerdere.
Toen ik met 5 zat dan was het vooral : werken, klusjes,kammen en dat was het dan..
maar niet echt dingen doen wat je vooral met 1 paard/pony doet voor de band blijven te versterken.

Merkte wel op dat er onderling toch wel jaloezie was wanneer ik in hun ruimte zat dvm de ene/andere wegjagen.
Ook merkte ik op dat de ene pony er minder plezier in had (werken) omdat ik tijd te kort kwam om een heel rustig buitenritje te doen bv. :)

Princesj

Re: Het hebben van meerdere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:14

Ik heb er 3. Het voordeel is dat ze alle 3 erg verschillen kwa niveau en sterke punten. Hierdoor heb ik met allen een andere band en nooit het gevoel van sleur.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:16

Ik heb er zelf nu 5. Ben begonnen met een en daar heb ik nog steeds de sterkste band mee.

Maar een alleen was niet te doen dus al gauw kwam de tweede om de eerste gezelschap te houden.

Het jaar daarop kwam de derde die drachtig was en dus een maand later werd de vierde geboren, die zou ik toen verkopen maar die klik was er weer zoals ik met mijn eerste paardje heb dus toen lukte het me niet meer om hem weg te doen.

De laatste is er dit jaar bij gekomen, onverwachts, maar op foto was ze zo mooi, een echt klein tinkertje met veel manen en behang. Ik wou altijd nog een bonte tinker en zij vult het nu aan.

Volgend jaar komt er nog een 6de bij omdat mijn merrie nu drachtig is en die is dan voor mijn vriend.

Qua financiën is het niet altijd makkelijk, maar mijn paarden staan gewoon 24u/dag buiten alleen met gras en een zout blok en daar doen ze het super op. Hoef nooit bij te voeren, ze zijn nooit ziek. Vaccineren doen ik nog wel plus worm kuur maar dat is ook alles. De hoeven doe ik eigenlijk nauwelijks, die schuren zelf af. Alleen eentje heeft hoeven die maar blijven groeien en die ziet de hoefsmid 2 tot 3 keer per jaar.

Jaloezie is er eigenlijk ook niet, ze willen allemaal graag geknuffeld worden en nu met mijn vriend er bij komen ze zeker geen aandacht te kort. Ze worden af en toe mee genomen op buitenrit maar voor de rest staan ze gezellig met zijn 5en op het land te grazen en te spelen :)

We verhuizen straks dus dan staan ze aan huis, krijgen ze nog meer aandacht en ik hoop dan ook meer met ze te gaan doen.

Maar ze zijn zeker niet ongelukkig als ik ze rond zie rennen en bokken achter mekaar aan :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:16

Ik heb er vier. De band met alle vier is anders maar ik zou niet kunnen kiezen welke ik "liever" heb. Het zijn vier prachtige wezens met elk hun mooie en minder mooie trekjes en ik ben van alle vier gek. :)
Ze zijn wel eens jaloers op elkaar. := Als ik bij de ene sta wil de andere ook aandacht enz. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:19

Wij hebben er nu 3 bij huis.

Mijn eigen koudbloedmerrie heb ik nu ruim 8,5 jaar en daar heb ik de meest hechte band mee.
Zij is niet de makkelijkste, maar ik ken haar door en door en zij mij ook.

Dan hebben we nog een Friese merrie, die is echt van mijn vriend en die 2 hebben ook een hechte band.
Ik hou ook echt van haar en zou haar zeker niet willen missen, maar heb niet echt een hechte band met haar, met name omdat zij zelf heel erg eenkennig is.

Onze derde paardje is een [ras] die we nu een paar maanden hebben, maar die ik ook al jaren ken.
Ook met hem heb ik een erg hechte band, al is deze wel anders dan de band met mijn koudbloed.

Op zich heeft het niet veel zin om te vergelijken, want elk paard is anders en daardoor is ook elke band anders.
Het ene hoeft niet beter te zijn dan het andere, het is gewoon anders.

Ik zou ze alledrie niet willen missen, ze horen bij ons en bij elkaar.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:20

Ik heb 3 paarden en 2 pony's. Ben gek met allemaal, maar vooral met de merrie en haar zoon heb ik een speciale band.
Mijn merrie is mijn eerste paard, heb haar nu 12 jaar, en we zijn volledig vertrouwd met elkaar. Ondanks dat ze niet de makkelijkste is, voel ik me op en bij haar altijd veilig. 6 jaar geleden heb ik een veulen gefokt van haar, die ik dus vanaf zijn geboorte ken, zelf alles heb geleerd.

Overigens is mijn jonge paard wel erg jaloers. Als de andere paarden worden geborsteld en gezadeld blijft hij tussendoor lopen, oren plat en overal in bijten. Pas als hij ook geborsteld wordt gaan de oren naar voren en blijft hij rustig staan. ;)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:22

Wij hebben er 4..
2 d-pony's en 2 Shetlanders! niet bewust voor gekozen, 2 ervan zijn als opvang projectje gekomen verkopen gaat niet omdat ze niet 100% gezond zijn. Toch zou ik graag weer 1 paard willen hebben waarmee ik een fijne band heb..
M'n oude pony is in september overleden, we waren 10 jaar samen en hadden een ontzettende klik met elkaar vanaf t eerste moment ik mis hem ook heel erg!! ik hou heel veel van de pony's die we nu hebben maar onze band is niet zo sterk als met mijn overleden pony..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:23

Wij hebben er 3. En met alle 3 heb ik een eigen band. Niet te vergelijken.
Met Milena, de oudste, heb ik zó veel meegemaakt, en die heb ik inmiddels een jaar of 17. Dus we kennen elkaar door en door. Als ik de wei of stal binnen kom, zie ik in 1 oogopslag hoe het met haar is, en zij heeft hetzelfde met mij. Ik grondwerk haar alleen nog, maar wel elke dag. Stalgenoten lachen er altijd om, is net of ze afstandsbediening heeft.
Leonardo is de een-na-oudste, en niet "mijn paard" ondanks dat ik 'm al 16 jaar heb. Mijn vrouw rijdt er mee, ik grondwerk hem alleen maar of begeleid hen samen vanaf de grond in mijn rol als instructeur. Maar ondanks dat ik hem zelf nooit voor mezelf gekocht zou hebben als rijpaard, 'hebben' we wel wat met elkaar.
En de jongste, Yette, heb ik nu denk ik een jaar of 6 ofzo. Dat is mijn rijpony, waar ik ook graag mee grondwerk en gewoon lekker aantut. Ik ben verliefd op dat dier. Mooiste ogen éver. En ik kan 'r ook regelmatig achter het behang plakken want het kan ook gewoon een eigenwijze koppige ezel zijn :D Maar ondanks dat ik hartstikke gek met haar ben, zal ze nooit op het niveau van Milena komen. Dat is echt mijn once in a lifetime-horse. Maar de andere 2 kan ik ook niet missen.

Men zegt wel eens dat dieren geen menselijke emoties kennen, en 'dus' niet jaloers kunnen zijn. M'n hoela. STIKjaloers zelfs. Als ik op stal kom en er maar eentje ga doen, staan de andere 2 te chagrijnen.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:23

Ik heb er twee en moet zeggen dat ik het best lastig vind. Ik heb wel een sterkere band met het paard dat ik al langer heb. Dat komt misschien omdat als die ene verkocht wordt, ik daar niet alleen zelf wat over te vertellen heb. Ik vind het net zo'n leuk en geweldig paard als die ander, maar houd wel in mijn achterhoofd dat ze ook zomaar weg kan zijn helaas.
Wat het leuke is inderdaad, dat elk paard zijn of haar eigen kwaliteiten en eigenschappen heeft wat ze vaak allemaal op een andere manier leuk maakt. Die van mij zijn trouwens extreem jaloers op elkaar! Zolang ik niet in de buurt ben zijn het beste vrienden. Maar zodra er een op stal staat en ik met de ander bezig ben moet ik wel oppassen dat mijn spullen niet worden gejat door het paard of dat ik met aan mijn capuchon de stal in getrokken wordt haha! :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:25

Ik heb er 2, totaal andere types. De ene heb ik 15 jaar, de ander 13 jaar. In het begin was er wel jaloezie van de oudste, maar dat is niet meer... ze zijn erg gek op elkaar.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:30

ik heb 3 paarden, mijn eerste paard , rhaspotin met stamboekpapieren en paspoort kwpnxarabier 157 9 jaarruin voskleurig doet dressuur springen zonder zadel en hoofdstel super brave jongen! , ook een pony 138 pixel ruin twee maanogen vosbont mennen dressuur springen 5 jaar en ik heb mijn nieuwe aanwinst die zes maanden drachtig is dahlia met een papier , nonius zwart kan nog niks merrie 165 (een nonius wordt op dr zesde volwassen) ze staan alle drie bij mij aan huis in hongarije , hier zijn we met rhaspotin en pixel op 6 en 7 juli 2015 heen verhuist daarna had ik hier een hengst gekocht , geen klik dus terug naar de vorige eigenaar daarna dahlia gekocht. (ik wordt 3 februari 2016 16 , ik heb een broer van 18 en een vriendje van 17 die hier mee naartoe is geemigreert ) *\o/* pixel eigenlijk gekocht voor mijn broer daarna kreeg ik hem nu verzorgt mijn vriendje hem , hij is dol op pixel! als ik iets met dahlia doe worden rhaspotin en pixel jaloers , doe ik iets met razzy worden dahlia en pixel jaloers en doe ik iets met pixel worden dahlia en razzy jaloers haha

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:35

Ik heb er nu 3, maar heb er ook al meer gehad (9 totaal stonden er toen). En 9 wordt wel lastig met aandacht verdelen :D
Ben gek op allemaal, en ook toen er meer stonden had ik met allemaal een band. Ik heb ze ook thuis staan, wat het verdelen van de aandacht iets makkelijker maakt. Maar toch heb je soms dagen dat je niet aan allemaal toekomt. Wat overigens ook helemaal niet erg is. Paarden vermaken zich net zo makkelijk zonder ons.
Jaloezie is er hier altijd :D maar dat is ook omdat er 1 tussen staat die zichzelf the greatest thing on earth vind :+ Zij wil altijd het meeste, het eerste en mij claimen. En zoals je een klein kind opvoeding geeft (dat niet de wereld alleen om hun draait) zo leer ik dat de paarden dus ook. En als ik dus net met een ander paard bezig ben, heeft madam draak gewoon afstand te houden. Ze komt niks te kort.
Maar hoe goed en speciaal de band ook is tussen draakie en mij, hij is net zo goed met de andere 2. Die ook speciaal zijn en waarmee ik een band heb. Zelfs in de tijd dat mijn grote liefde er nog was (die is in 2008 overleden) was er een speciale band met zowel haar als draak. De band is anders met elk paard. Feline was mijn alles, maar dat is Clips ook. En zo is dat ook met alle andere paarden die ik heb of gehad heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:39

rina schreef:
omdat er 1 tussen staat die zichzelf the greatest thing on earth vind

Hey Rina, ff eerlijk he... Dat VINDT ze niet alleen, dat IS ze ook.... :D
Hahahahahaha zo herkenbaar dit *\o/*

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:46

Ik heb er 3 (en 3 pension maar die tel ik niet mee)
Eentje heb ik nu bijna 10 jaar
De andere bijna 8 en de andere een half jaar

Heb met ze allemaal een band en ben op alle 3 de paarden even gek
Ik heb met de middelste toch wel de grootste connectie
Heb hem aangekocht voor mijn zusje maar hij bleek iets te gecompliceerder dan we dachten
De eerste 2jaar stonden in het teken van vertrouwen krijgen en vooral blijven zitten tijdens z'n rodeo uren maar ook stallen maken die hij sloopte, draden vervangen waar hij voor de 101ste keer door heen vloog
En absoluut niet geschikt voor m'n zusje (ze heeft er ook nooit wat mee gedaan)
In 2010 heb ik m verkocht en na 20 dagen terug gekocht hij gaat ook nooit meer weg daar is hij te gecompliceerd voor en kan de laatste jaren alles met hem en is onwijs braaf niemand kent m terug

De eerste is een Tinker ruin gekocht in 2006
3jaar oud zo uit Ierland
Hartstikke braaf paard al vanaf t begin en zit geen kwaad in en een tikkeltje eigenwijs
Maar hij heeft gewoon wat minder karakter dan nummer 1
Doet alles wat je van hem vraagt en is net een grote hond
Maar dat maakt m niet minder

En de laatste is een onwijs jaloers en verwend Shetlander kerel van 19
Gekocht omdat ik m zielig vond
150kilo te zwaar en een zware excemer stond tot aan z'n buik in t gras en dus een van de redenen van het schuren
Inmiddels issie netjes op gewicht en zullen we van de zomer wel zien hoe het schuren gaat

Jaloezie niet echt alleen de kleinste die schopt gerust tegen je benen als je eventjes dekens aan het recht trekken bent van de andere 3 :))
Maar verder issie een onwijze lol broek en werkelijk koe braaf en heeft geen typisch Shetlander karakter

Ze staan met z'n 3en op de wei en dat gaat vanaf dag 1 prima buiten dat de kleinste draak de baas wilt spelen over alles en iedereen in de kudde

Mijn max aan paarden was 16 waarbij nog 8 pension klanten maar die tellen niet
De 2 paarden had ik toen ook al (kwpn en de Tinker)
Stonden allemaal in kleine groepen buiten 2 of 4 paarden op 2 na die stonden alleen (hengsten)
De kwpn heeft gelukkig altijd samen met ruinen kunnen staan
Was uiteraard op de ene gekker dan de ander
Met de een werkte ik liever dan met de ander
Maar was op ze allemaal even gek :j

Echte jaloezie heb ik hier nooit gehad zoals mensen dat kunnen hebben of ik was me hier niet bewust van
K denk dat paarden daar anders over denken dan wij mensen

Ik heb d'r altijd bewust voor gekozen en nu werk ik voor de baas en doe ik zelf nog wat africhten van paarden, les geven en concours begeleiding

Toen ik d'r zelf 16 had en pension paarden
Was dat mijn fulltime baan en mis die tijd stiekem toch wel maar dit geeft zoveel meer rust
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 15-12-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:53

Met mijn merrie heb ik het meest. Zij is mijn vriendinnetje en ik vind haar het mooiste paard van de wereld.
Maar de ruin is een toppertje. Eigenlijk veel liever.

Merrie kan enorm jaloers reageren naar haar zoon. Verwacht ook echt dat zij het eerste en de meeste aandacht krijgt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:53

Ik heb er ook 3.
Op een beetje een gekke manier van 0,5 (bijrijdpaard) naar 3 paarden gegaan.
Gelukkig zijn ze allemaal zo anders.
Heb met alle 3 een band, maar met de ene toch meer als de andere.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:56

Wij hebben er twee! :) een nrps en een haflinger. De haflinger is er bij gekomen zodat de nrps niet alleen hoeft te staan, gelukkig ben ik gezegend met een lieve bokker met veel verantwoordelijkheidsgevoel die het leuk vind om mee te rijden want twee paarden genoeg beweging geven lukt mij niet alleen :) ze staan wel 24 uur per dag buiten met een inloopstal dus ze kunnen altijd een sprintje trekken. Mijn vader voert ze smorgens en savonds, daar ben ik heel blij mee want met de opleiding zou ik dat nu niet redden.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:00

Heb er 2. En ik ben op beide echt net zo gek, daar zit echt geen verschil tussen, maar de band is totaal verschillend. Met grote heb ik iets speciaals op een totaal andere manier dan het speciale dat ik met kleine heb. Ik kan dat wel uitleggen maar dan word het wel een heel erg lang verhaal. Maar er zit totaal geen verschil in de sterkte van de band met beide.

Muronia

Ik heb er nu 3 staan. Mijn merrie loopt onder het zadel en zij is echt mijn allesje. Ik heb haar vanaf haar geboorte en we hebben samen al een hele hoop meegemaakt. We begrijpen elkaar ook ontzettend goed.

Daarnaast heb ik haar veulen, daarmee heb ik natuurlijk ook een goede band omdat ze een heel open karakter heeft en ik haar ook vanaf haar geboorte meemaak.

Als laatste hebben we een shetlander merrie van 22. Zij woont hier nu anderhalf jaar en had al een heel leven achter zich voordat onze wegen elkaar kruisten. Dat merk je wel een beetje in de band die we hebben, maar toch merk ik aan haar dat ze ons graag heeft en dat ze zich toch ook aan ons heeft gebonden. Daardoor is dat ook wederzijds. Ik had haar gekocht als rij-leerpony voor mijn dochter maar daar bleek ze niet geschikt voor. Al veel mensen raadden me aan om haar weer weg te doen, kost alleen geld en je hebt er niks aan. Dat is zo, maar als ik haar aankijk, dan krijg ik zoiets niet over mijn hart. Ze mag hier gewoon oud worden.

Het scheelt voor mij nu nog wel dat ik er maar 1 onder het zadel heb. In het verleden hadden we 7 paarden op stal waarvan 4 onder het zadel en dan was het voornamelijk ikzelf die er moeite mee had dat ik soms de ene wel aandacht kon geven en de ander niet. Ik voelde me dan erg schuldig.

Amable

Ik heb er ook 2, merk wel dat ik met mijn fries een duidelijk betere band heb dan met mijn andalusier, maar dat zit vooral in het karakter verschil van de paarden. Daarnaast denk ik ook wel dat je eerste eigen paard gewoon heel bijzonder blijft. Jaloezie merk ik ook, vooral bij mijn fries, die vindt ook echt dat ik zijn mens ben. Maar beide gaan graag mee en blijven niet graag achter. Ik vind het ook wel eens lastig hoor, om mijn aandacht goed te verdelen en voor beide evenveel tijd/energie vrij te maken. Ben ook wel heel blij met mijn bijrijdster, daardoor werken we de paarden vaak tegelijkertijd en krijgen ze echt evenveel aandacht, hoef ik me nergens schuldig te voelen :)