Nichtje te groot!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie18x

Nichtje te groot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 09:53

Hallo! Het nichtje van mijn vriend heeft een welshje maar ze is veel te groot voor de pony.
Ze is 1.65 en minstens 70 kilo. Ze springt ermee en trekt hem onnodig in de krul.
Ik vind dit allemaal echt heel zielig en ik heb er ook wat van gezegd , maar ze vind dat de pony sterk genoeg is om haar te kunnen dragen . Wat kan ik het beste doen ? Haar ouders hebben geen verstand van paarden en ze bemoeien zich er niet mee dus het is het beste om het haar in te laten zien .

Evelijn

Re: Nichtje te groot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:59

Tja... niet jouw pony... dus je kan er weinig aan doen.
Zelf het goede voorbeeld geven... en misschien eens leuke paardenbladen of -websites delen zodat nichtje meer informatie krijgt over paarden. Een boek cadeau doen over vrijheidsdressuur zodat ze ook iets anders kan doen met de pony ipv rijden.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:00

Ik heb haar mijn verzameling penny's vorig jaar gegeven dus de info is er wel! Ik zal dat inderdaad voorstellen

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:03

Foto's maken van het rijden duo en aan het nichtje laten zien. "ik zie dat jullie een leuk setje zijn, het ziet er leuk uit maar kijk naar...... de knik, de rug, de verhoudingen enz.
Vriendelijk confronteren dus wel met begrip. Ik snap dat het niet mee valt als je zo graag op je pony rijdt maar misschien ben je te groot.
Denk je zelf ook niet dat misschien niet zo best is voor de rug van je pony. Al zie ik echt wel hoeveel plezier jullie samen hebben.
Oh en foto's maken..... niet stiekem.
"Zal ik eens een paar leuke foto's maken, voor je, als je aan het rijden bent"

Een soort van vriendelijk erop aansturen dat het kwartje bij haar zelf valt. Dan voelt het niet als afkeuren of commentaar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:10

penny is niet echt een hoogstandje van educatief materiaal,
als je dit aan je volwassen (gok ik, met 1.65 en 70kg) nichtje van je vriend hebt gegeven als informatiepakket,
dan kan ik mij voorstellen dat ze je misschien niet helemaal serieus neemt als het aankomt op paardenkennis :(.

Kijk naar het topic 'ben ik te groot',
daar zie je al wel, dat als mensen het niet willen zien, ze alleen maar koppiger worden met het rijden van een te kleine pony.

in het geval van een eigen pony, kun je daar heel weinig tegen doen.. hoe meer je ertegenin gaan, hoe verder de hakken in het zand gaan.

als je het hebt over een welshje, dan ga ik ervan uit dat het maximaal een c pony is en geen welsh cob (waar ze in principe wel oppast, mits ze niet met het gewicht in de knoei komt).. Als dat zo is en ze is en steviger en veel te lang, dan zul je echt niet de enige zijn die er iets van zegt. ze hoort het dus meer dan voldoende, maar wil het zelf niet zien. tenzij ze een ponypletter is en je de dierenbescherming in kunt schakelen kun je er dan vrij weinig aan doen.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:14

haha ze is 13 dus echt volwassen is ze niet! Ze zet erg veel foto's op facebook dus ze moet het zelf ook wel eens gezien hebben lijkt me . Ze is echt te zwaar en te lang . Dit gaat zeker ten koste van de pony.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:20

Dan zal ze niet continue zonder toezicht rijden en waarschijnlijk nog wel les krijgen..
Er komt dan vanzelf een moment dat er iemand waar ze tegenop kijkt iets van gaat zeggen..

vergeet niet dat het een beginnende tiener is..
ik was een makkelijke tiener, maar had ook snel zoiets van: PFFF, denk je dat je ineens volwassen bent en commentaar kunt leveren.

dat je 'aangetrouwde' familie bent, versterkt dat gevoel misschien zelfs wel.. Naar familie moet je al luisteren en dan zou je ook nog dingen moeten aannemen van alles wat die familie meesleept?

ik zou het vooral gewoon vriendelijk houden, aanbieden filmpjes en foto's te maken. Aanmoedigen om anderen het te laten zien misschien zelfs wel. En verder klaar staan als ze er aan toe is om toe te geven dat ze te groot is, want dan is er immers een tijdperk dat voor haar wordt afgesloten.. en als ze wil blijven rijden, keuzes die ze moet maken waarbij ze geen steun van haar ouders hoeft te verwachten omdat die er geen zicht op hebben.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:22

Ze krijgt helaas geen les en ze hobbelt maar wat met de pony ! Ik zal haar een keer aanbieden om een soort lesje te geven en dan kan ik het misschien vriendelijk zeggen

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:33

Toch zou ik bij de ouders beginnen. Want als die aangeven dat de pony te klein wordt en ze een andere mag, is er een hele andere instelling dan dat ze denkt dat ze dan helemaal geen pony meer heeft.

En pats boem zeggen dat de pony te klein is, resulteert meestal in een aanvallende reactie. Dan kunnen de ouders en het nichtje er eens over nadenken. Je mening opdringen zou ik zeker niet doen, want dat komt de relatie net ten goede ;-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:50

Nathalie18x schreef:
Ze krijgt helaas geen les en ze hobbelt maar wat met de pony ! Ik zal haar een keer aanbieden om een soort lesje te geven en dan kan ik het misschien vriendelijk zeggen

als ze niet aanneemt dat ze te groot is,
dan zal ze ook het aanbieden van een les, zien als 'dus je vind dat ik niet kan rijden'.

als ze gewoon maar wat hobbelt dan heeft ze er dus zelf ook weinig kaas van gegeten net als haar ouders, dit maakt je kans bij de ouders wat groter..

gewoon een keer langsgaan als zij al naar bed is en in alle rust aangeven dat je je zorgen maakt over het welzijn van de pony.. Zo nodig met een uitprint van internet van een serieuze site waarop uitgelegd wordt wat een pony aan belasting kan dragen gemiddeld en haar eigen foto's waaruit blijkt dat ze daar heel ver vanaf zit.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 13:01

oke bedankt! Hier kan ik wat mee . Het is namelijk best wel lastig want je wilt niemand kwetsen natuurlijk