Paard kopen voor zoon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NDESRTB

Paard kopen voor zoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:20

Excuus als dit bericht op de verkeerde plek geplaatst is! (Wij zijn niet bekend op dit forum).

Dag allemaal,

Wij zijn de ouders van een zoon (16 jaar, 5VWO) die heel regelmatig rijdt op de manege, hier vlak in de buurt (4 minuten fietsen). Hij is heel actief op de manege. Hij rijdt minimaal 5 keer per week. Eenmaal een dressuurles, een springles en hij rijdt minimaal 3 keer zelfstandig (ook regelmatig in het bos) op het paard van een pensionklant. Ook is hij een dag per week de hele dag op 'stal'. Hij is dan 's ochtends stallen aan het uitmesten, en hij krijgt van de manegehouder dan de springles cadeau (hij 'werkt' dus voor een van z'n lessen). Ook is hij de rest van die dag bezig met het opzadelen, stappen, losgooien en longeren van paarden (dit doet hij zelfstandig, hij weet dus wat hij doet en is ook in staat dit zelfstandig te doen). Hij is 6 dagen per week op de manege om enkele van bovenstaande taken uit te voeren. Ook soms wanneer de manegehouder enkele uren afwezig is (bijv. voor een wedstrijd), aan het einde van de dag (in het weekend), let hij regelmatig een paar uur op de stal, en voert hij.

De kwestie is, natuurlijk zoals verwacht, moeten wij een paard voor hem kopen. Van de financiën zijn we op de hoogte en dit staat buiten kijk. De manegehouder heeft al enkele leeftijdgenoten van hem geholpen met de aanschaf van een paard. De manegehouder helpt dan met het uitzoeken van een geschikt paard en zal assisteren en adviseren bij de verzorging wanneer dit nodig is, bijvoorbeeld bij ziekte van het paard maar ook bij het rijden en longeren (hier hebben we alle vertrouwen in). Hij kent genoeg mensen op de stal, dus ook wanneer hij tijdelijk afwezig is (minimaal een week bijvoorbeeld) dan is het ook te regelen dat er iemand anders voor het aangeschafte paard zorgt. Ook is het voor hem mogelijk om die zevende dag naar de manege te gaan. Hij brengt nu doordeweeks zo'n 2 a 3 uur per dag door op de manege, en in het weekend snel 6 uur per dag. Zover wij weten moet in die periode een eigen paard verzorgen mogelijk zijn. Hij zou dan stoppen met het vast bijrijden en verzorgen van andere paarden.

Ook op school gaat het goed. Hij zit nu in 5VWO en de laatste overgang ging met prima resultaten. Ook nu, zo op de helft van het jaar staat hij er goed voor.

Wij horen echter weleens van mensen die wij in het zakelijk circuit tegenkomen, dat de aanschaf van een paard voor je kind niet handig zou zijn, omdat je er dan aan vast zit. Wij zijn natuurlijk niet bekend in de paardenwereld, maar het is wel duidelijk dat onze zoon niet 'het gemiddelde kind' is dat 1 keer per week 'paardrijles' heeft. Onze jongere dochter rijdt nu ook een keer per week.
Verder zijn wij bang dat de aanschaf van een paard zijn latere keuzes (bijvoorbeeld studiekeuze) in de weg zal staan. Hij zal niet echt de grens over gaan (niet ver tenminste), maar we zijn bang dat hij heel dicht bij huis zal blijven, in plaats van de kansen te grijpen die hij mogelijk zal krijgen.

Hij komt zelf ook met argumenten, zoals dat zijn zusje over enkele jaren voor het paard kan gaan zorgen (dit zei zijn instructrice ook, die ook zijn zusje in de les heeft). Ook zou hij het paard mee kunnen nemen naar een stal in de buurt van zijn studieplek (ook dit zei zijn instructrice). Verder wil hij heel graag iets verder met springen. Vanwege de kwaliteit van de paarden en pony's die in de les lopen op de manege, kan hij niet echt veel progressie maken (dit vindt hij erg jammer). Een leeftijdsgenoot (zat in de zelfde situatie als hij) kreeg wel een (springgefokt) paard, en die maakt nu snelle verbeteringen wat betreft het springen. De kwaliteiten voor een goede springinstructie heeft de manege wel (zover wij kunnen beoordelen).

Wij hopen dat we zo een duidelijk plaatje hebben geschetst van onze situatie, en zijn heel benieuwd naar andere meningen/ervaringen. Is het verstandig om een paard te kopen voor onze zoon?

Yvette81

Re: Paard kopen voor zoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:29

Ik kan jullie vraag niet beantwoorden.

Wat ik wel weet is dat studie vaak een rede is om een paard te verkopen. Jullie zoon zit op het VWO. Dus ga er maar vanuit dat hij hierna nog een universitaire studie gaat doen. Vaak ver weg. Paard mee nemen is een optie. Maar om me heen zie ik dat studie, paard en reizen lastig te combineren is.
Na zijn studie is misschien een beter moment.

Overleg eens met jullie zoon. Wat wilt hij? Wat zijn zijn ambities?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:31

lijkt mij niet verstandig om een paard te kopen...ook al omdat je eigelijk zelf al aangeeft dat de kans groot is dat hij met studeren niet in de buurt blijft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:36

Waar wil hij gaan studeren? Amsterdam is een heel ander verhaal dan Groningen :)

En wat is er mis met een vast bijrijdpaard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:39

Een talentvol en vrij jong paard is makkelijk weer te verkopen toch? Je zoon klinkt zeer gepassioneerd en als het mijn zoon was zou ik het jammer vinden als hij zich hierin niet verder kan ontwikkelen, al is het maar voor een jaar.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:40

Na mijn eindexamen VWO heb ik mijn pony gekocht, een maand voordat ik begon aan mijn universitaire studie. Voor mij heeft dit prima uitgepakt; ik heb tijd om elke dag naar mijn pony te gaan en ook met mijn studie gaat het erg goed. Daarnaast heb ik ook nog een baantje. Het is dus zeker mogelijk om een paard te combineren met studie/werk. Het ligt er wel aan welke studie je doet. Bij mijn studie heb ik relatief weinig contacturen en moet ik veel zelf doen, wat gewoon een kwestie is van goed plannen. Als je lange studiedagen hebt wordt het wel lastiger. Ik kan natuurlijk niet voor jullie beslissen, maar zoals ik het lees is je zoon wel enorm gemotiveerd en is er ook een backup plan (zusje) voor als jullie zoon het niet redt om elke dag te gaan.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:48

Het lijkt mij ook dat als jullie zoon zo gedreven is en mogelijk getalenteerd, dat hij best een of meerdere paarden bij kan rijden. Scheelt een hoop gedoe.. Zet eens een advertentie, op marktplaats, bokt, of de manege..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:54

Ik kan niet zeggen wat jullie moeten doen, maar wel mijn ervaring als paardrijdend kind vertellen:
Mijn moeder heeft toen ik 14 was en in 3 vwo (gymnasium) zat een paard gekocht, eigenlijk voor haarzelf, maar ik heb hem al snel ingepikt :Y) . Ik reed 5/6 dagen per week en was elke dag op stal. Na een tijdje ook fanatiek wedstrijden gaan rijden in meerdere disciplines. Toen ik ver weg ging studeren ben ik al snel op kamers gegaan in de stad van mijn studie, en paard gestald op een pensionstal een dorp verderop. Eigenlijk ging dat prima samen met mijn studie en sociale leven, zeker omdat ik nauwelijks reistijd had (woonde 5 min van de studie en 15 min fietsen van de stal).Binnen 3 jaar en met goede resultaten heb ik mijn bachelor op de uni afgerond en nu bezig met de master.

Dus studeren combineren met een paard is mijns inziens best goed te doen, daar zou ik me als ouder niet zo druk om maken, mits jullie voldoende budget hebben voor een dure pensionstal (>300 pmaand gemiddeld voor een stal vlakbij een grote stad).

Wat wel belangrijk is is om te bedenken hoe ver je als ouder wilt gaan in het ondersteunen van de hobby van jullie zoon als hij straks een paard heeft en ambitieus en fanatiek bezig gaat. Ik had de mazzel een paardengekke moeder te hebben die mij met liefde meerdere keren per week naar les/wedstrijd reed met de trailer. maar ik kan me voorstellen dat niet elke ouder dat een geweldig plan vind :Y) .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:59

Als hij het zelf wil, zeg ik doen! Een jong paard of een paard op niveau niet al te oud krijg je wel verkocht als ie gaat studeren en zijn zusje hem niet kan overnemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:01

Klinkt alsof hij het met zijn harde werken wel verdiend heeft en wel toe is aan eigen paard.
Maar... hou studie plannen in de gaten, niet elke studie is te combineren (makkelijk te combineren moe tik dan zeggen) met het hebben van een paard.

En als kinderen een paard krijgen, betekend dat dat jullie een paard krijgen, hou daar rekening mee.
Zeker als hij ook nog eens wedstrijden zou gaan rijden of iets.
Dan kan door ouders gezien worden als lust of last, dat mogen jullie in vullen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:02

Welkom op Bokt.
Je hebt het topic geopend op ervaring en diensten. daar hoort dit onderwerp niet thuis. Ik ga het voor je verplaatsen naar paardenpraat.
ED → PP

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:14

Als ik het zo hoor is hij erg toegewijd en is het zeker niet iemand die er na een paar maanden niks meer aan vindt.
Met studeren is het lastig, ik heb zelf mijn paard meegenomen, maar ik zit ook op een plek waar het makkelijk is om een paard te stallen (om. Nijmegen). Ik kan mezelf voorstellen dat het een stuk lastiger is als hij bv in Amsterdam gaat studeren. Qua studielast gaat het prima (en ik doe een vrij lastige opleiding), maar ik moet er dingen voor laten. Ik zit niet bij een vereniging en ik ga niet elke week de kroeg in. Dat is echter iets wat hij zelf moet beslissen, wat verwacht hij straks zelf van het studentenleven?
Daarnaast heb ik er ook voor gekozen om mijn paard volpension 24/7 buiten neer te zetten, als ik nu een week het wat drukker heb kan ik hem gewoon een week laten staan.
Er is natuurlijk ook de keuze van het leasen...

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:19

Toen ik mijn eindexamen VWO had gehaald heb ik ook een paard gekregen. Ik werk fulltime en studeer een dag per week op Nyenrode. Mensen die hun universitaire studie hebben afgerond gaan meestal werken en hebben daarnaast ook een paard. Veel verschil met het volgen van een studie is er niet, je moet het gewoon goed combineren. Anders zou geen een werkend of studerend mens een paard hebben.

Ik merk dat het mij veel ontspanning bied, lekker je hoofd leegmaken en daarna weer leren. Mijn paard heeft mij niet tegen gehouden om te gaan studeren/werken waar ik wil. Ik woon in Amersfoort, werk in Den Haag en ga naar school in Breukelen of Amsterdam. Mijn paard staat op een kwartier rijden vanaf huis. Gewoon ervoor gaan! Ik zeg er wel bij dat hij bij mij vol pension staat. Werk er hard genoeg voor en steek liever mijn tijd in knuffelen en rijden dan in de stal uitmesten. Als je nu al aangeeft dat je zoon er elke dag 2-3 uur te vinden is dan zal het met een eigen paard weinig verschil maken. Ga met je zoon om de tafel en weeg de voor en tegens goed tegen elkaar af :)

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:46

Niet te moeilijk denken,als het financieel geen probleem is zal ik er zeker niet over twijfelen.Als daar zijn passie ligt is dat toch alleen maar fijn als je dat voor je kind kan doen.Niemand kan in de toekomst kijken en alleen maar achteraf denken "had ik maar....". Succes!!!

NDESRTB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:31

Nog een toevoeging:

Het bijrijdpaard van onze zoon heeft niet echt veel gewenste kwaliteiten. Is een oud springpaard (dat nauwelijks meer mag springen) en ook nauwelijks 'dressuur' kan. Is erg leuk voor in het bos, en gewoon een beetje rijden in de bak. Maar dat speelt dus ook mee. Met een eigen paard zijn die kwaliteiten er wel (is de bedoeling), zoals meer potentie voor dressuur en springen.

Ook vroegen we ons heel erg af, wat is de impact op ons eigen leven. Stal is heel dichtbij, en hij kan er bij weer of geen weer zelf gewoon naartoe. Ook door de hoeveelheid tijd die hij nu op stal doorbrengt, denken wij dus ook dat dat niet zal veranderen (blijkt ook uit sommige reacties).

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:36

Gewoon doen, dan!!! Hartstikke leuk en een mooie kans voor jullie kind. Laat je wel goed informeren, en ga niet over een nacht ijs.. Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:38

Impact zal, gok ik, mn financieel zijn en vervoer / hulp bij wedstrijden (vergeet daarbij ook niet dat een eigen trailer en geschikte trekauto wel heel fijn zijn). Een wedstrijd kost je de hele dag en afhankelijk van hoe ambitieus je zoon is kan dat tweewekelijks/maandelijks zijn.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:43

Als jullie zoon fanatiek de wedstrijdsport in wilt, bedenk dan ook dat daar vervoer voor nodig is. Bij kinderen komt dat er vaak wel op neer dat vaders of moeders mee moet (met een stevige auto en trailer) en ga er maar vanuit dat dat je snel een dagdeel of soms hele dag kan kosten. Wat dat betreft heeft een fanatiek rijdend kind best wel impact op het leven van de ouders, en dan hebben jullie nog het geluk dat hij zelf naar stal kan fietsen ;)

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:44

Als jullie zoon er echt zo gepassioneerd in is, zou ik het gewoon doen. Ik heb er zelf nu 2 en volgende maand komt er waarschijnlijk een 3e bij, mijn cijfers zijn volop vooruit gegaan omdat ik iets in handen had waar ik enorm veel plezier van kan hebben zonder een limiet. Als ik zou gaan reizen zouden mijn paarden altijd bij mijn ouders kunnen blijven totdat ik weer terug ben. Mijn ouders weten genoeg van paarden af dat ze de mijne ook wel kunnen verzorgen. En als er begeleiding bij is zou ik het gewoon doen. Als je echt heel erg twijfelt over de studie kan je het beste een jong beleerd paard nemen, dan als hij met die studie gaat beginnen en hij krijgt het toch te druk dan kan het paard altijd nog verkocht kunnen worden zonder problemen. Als ik het druk heb met school kan ik de zorg bijvoorbeeld even overlaten aan onze boer met een belletje. dan neem ik gewoon een dag of 2 vrij voor het huiswerk of voor als ik ziek ben. :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:49

Als het financieel uit kan doen!!
Je kan beter spijt hebben van wat je gedaan hebt, als van wat je niet gedaan hebt.Als je hem deze kans kan geven ,gewoon doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:50

Doen! En als het in de toekomst niet meer past is een kwalitatief goed en goed gereden paard weer te verkopen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:50

Als ik je verhaal zo lees, is jullie zoon heel gepassioneerd en gemotiveerd, dus ik denk dat hij heel blij zal zijn met een eigen paard! Zelf kocht ik mijn paard toen ik in 6 VWO zat. Weliswaar heb ik hem samen met een vriendin, dus hoef ik er minder vaak heen en betaal ik de helft van de kosten, maar als ik het zo lees zou de tijd voor jullie zoon geen probleem moeten zijn. Ondertussen zit ik in het derde jaar van mijn universitaire studie en kan ik dit nog steeds prima combineren met werk en paard. Na een dag studeren haal ik veel ontspanning uit het rijden.

Naar mijn inzien kunnen jullie prima een paard kopen voor je zoon! Een paard hoeft een universitaire studie helemaal niet in de weg te staan: waar een wil is, is een weg, is mijn motto :)

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:56

Ik ben het met de anderen hier eens ! Wel zal er gekeken moeten worden naar of er genoeg financiele middelen zijn om het paard in de wat duurdere steden onder te brengen mocht jullie zoon verder weg gaan studeren

Zelf zit ik nu in het eerste jaar van mijn HBO studie en heb ik al paarden sinds mijn 8e. Ik woon een uur van mijn studie af met de bus en naar stal doe ik er een kwartier over met de auto. Verder heb ik ook nog een baantje. Ik moet zeggen dat het (boven verwachting) goed te combineren valt, niets lijdt eronder !

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:03

Alles valt of staat met motivatie (volgens mij dik in orde), financiën (ook geen punt) en een doordacht plan (goed dat jullie alles afwegen).

Ik heb een hbo en universitaire studie afgerond en had altijd 1 of 2 paarden en een bijbaan. Tijdens mijn HBO studie ging ik elk weekend naar huis en doordeweeks reisde ik sowieso 1 keer, 3 uur enkele reis, naar m'n paard. Ik reed dus 4 of 5 keer per week.

Een paard hebben tijdens m'n studie ging me vele malen makkelijker af dan een paard hebben met een 40-urige baan.

Ik zou vooral op zoek gaan naar een paard dat al wat kilometers in de benen heeft en een jaar of 8-10 is. Zoon en dochter moeten nog leren en dat gebeurt niet op een groen paard.

Een braaf en goed opgeleid paard raak je over een paar jaar écht wel weer kwijt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:06

Ik heb 6 jaar diergeneeskunde gestudeerd met paardrijden ernaast. Laatste jaar wat minder. Net voor mn afstuderen zelf wat gekocht, naar buitenland verhuisd en dier een paar maand later ook. Inmiddels fulltime werk, meerdere opleidingen verder, deels eigen bedrijf en nog steeds actief met paarden, zelf 8 stuks ondertussen, maar rijden staat op een laag pitje. Met andere woorden waarom niet. Je moet wel weten waar je prioriteiten liggen. Bij mij stond studie altijd op een, maar paard combineren heb ik nooit moeilijk gevonden en ik had die uitlaatklep nodig. En nu nog steeds.