Sinds jaren weer begonnen, best frustrerend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_K

Sinds jaren weer begonnen, best frustrerend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:28

Dag allemaal,

Ik ben Femke en sinds jaaaaren weer terug op het bokt-forum. Ik was zeer actief maar heb toch maar een nieuw account aangemaakt.

In 2008 ben ik i.v.m. werk gestopt met rijden. Hiervoor ging het best aardig met rijden, heb ook FNRS gereden tot F11 en daarna had ik twee bijrijdpaardjes waarmee ik tot de M1 ben gekomen.

En dit vertel ik allemaal niet om te pochen of wat dan ook, juist niet! Ik ben dus weer begonnen en dat is super frustrerend! Mijn houding is bagger, ik heb moeite met het nageeflijk krijgen van de paarden en vind het oefenen van een F9 proef al moeilijk.
Ik weet het ik ben een zeur ;) maar ik wilde toch even mijn frustratie uiten omdat mijn niveau zo gezakt is. Ik had niet anders verwacht en ik weet dat het tijd nodig heeft maar toch is dit best confronterend.

Ook verwachten ze hier dat ik heel goed kan rijden omdat ik op niveau heb gereden maar dat gaat nu nog niet echt lekker. Ik zit te denken een poosje extra privelessen te nemen om mijn houding en zit netjes en rustig te krijgen.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt? Ben je weer snel op je oude niveau gekomen?

Nogmaals ik wil niet zeuren dit is puur uiten van frustratie ;) was altijd heel actief en fanatiek in de paardenwereld, dan is het even gek weer 'overnieuw' te moeten beginnen (ik ken ook niemand meer).

Heike
Mede-oprichtster

Re: Sinds jaren weer begonnen, best frustrerend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:54

Ik heb jaren les gegeven op een manege en heel veel 'herintreders' gehad. Maak je geen zorgen. Komt allemaal wel goed. Je moet je gewoon weer even eerst je balans zien te vinden. Ik zou me dus daar eerst op concentreren. Goed op je houding letten, ontspannen in de schouders. Hand ontspannen en nog niet zo letten op het plaatje van het paard. Zo lang jij nog niet helemaal in balans zit zal dat toch nog even lastig zijn.

Niet te snel willen gaan.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:57

Jah hoor. Ik sta er geregeld een jaartje naast wegens blessure. Dan de eerste paar lessen vraag ik me altijd af waar ik mee bezig ben.

Heb zelfs een keer bijna 2 jaar ernaast gestaan. Dat zelfs mijn instructrice zich afvroeg wat er gebeurt was. Gewoon weer lekker km maken komt dat weer helemaal goed!

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 09:25

Hey dank jullie wel!

@Heike ja dat is zo inderdaad ik ben nog iets teveel bezig met het plaatje van het paard en verkramp dan wat in m'n schouders merk ik. Thanks voor de tip, ik heb dinsdag weer les en ga dan op m'n houding letten en een ontspannen hand.

@NatalieLot, oh dat is vervelend dat je er zo vaak naast hebt gestaan. Dankjewel! ;) Ik moet het inderdaad nog even tijd geven.

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:02

hoi
Als ik jou was zou ik gewoon even terug vanaf nul beginnen, daar is niets mis mee. En hiermee bedoel ik bv.: aan de lounge dat je niet aan je paard moet denken en gewoon aan je houding. Als dat al goed lukt probeer dan bv. 'zonder handen' te galopperen (aan de lounge).
Leuk dat je terug bent begonnen en veel succes!!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:13

Maryline schreef:
hoi
Als ik jou was zou ik gewoon even terug vanaf nul beginnen, daar is niets mis mee. En hiermee bedoel ik bv.: aan de lounge dat je niet aan je paard moet denken en gewoon aan je houding. Als dat al goed lukt probeer dan bv. 'zonder handen' te galopperen (aan de lounge).
Leuk dat je terug bent begonnen en veel succes!!!

Inderdaad, vanaf nul beginnen aan de longe... na een aantal zitlessen ben je veel sneller weer "terug". En dan een paar maanden privéles.
Ik was 11 maanden later bijna helemaal "terug" na zeker 10 jaar niet meer te hebben gereden en reed een diploma wedstrijd. Dat het 11 maanden duurde kwam doordat ik ook nog ruim een maand eruit lag vanwege een ontstoken schildklier. Al maanden eerder merkte ik dat het gewone manegewerk inmiddels weer een eitje was.
Helaas bleek ik later lichamelijke problemen te hebben die verder doorgaan met rijden niet verantwoord maakten.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:43

@Maryline en Zoolgangster dat is een hele goede tip! Ik ga vragen of ik privéles aan de longe kan krijgen. De manegeles blijf ik wel rijden want vind het erg leuk en gezellig ;) maar een poosje extra lessen volgen voor mijn houding lijkt me een goed plan! :)