klein dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

klein dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:52

Hooi allemaal,

Ik heb een lieve verzorgpony die bereden MOET worden. Ikzelf ben aan de grote kant... We hebben nagedacht over een kleinere ruiter maar dat kon niet. Dokus is erg sterk, pittig, en heeft een eigen wil. Ikzelf heb soms nog moeite met hem..

Later over 3 jaar ofzo gaat de kleindochter van de eigenaar erop rijden. Maar haar

moeder komt mee en zij is een heethoofd. Zij heeft ervoor gezorgd dat Dokus als de dood is voor zwepen... ze heeft me een keer lesgegeven en als Dokus niet meteen in galop ging werd hij getrapt en\of geslagen. Daarom is hij ook bang als er iemand anders in de bak is,

Ik wil niet over 3 jaar dat Dokus getraumatiseerd is. Want nu kan je al niet fatsoenlijk rijden als er iemand anders in de bak is...

Maar ik wil graag weten of dit gewoon nog kan. Ik weet ik heb een te lang bovenlichaam maar mijn vraag is hinder ik hem zo niet??
Dokus is 11 jaar, 1,06 hoog
Ik ben 1,50 en 35 kilo
Kan het nog ook al ben ik aan de grote kant?? Want anders weten we niet wat we anders moeten doen ....

Ik heb zelf gedacht over lange lijnen en mennen.. Alleen vroeger heeft hij daar een ongeluk mee gehad.... Hij is als de dood voor sloten... Daar was hij namelijk ingevallen.. En alles wat er achter hem gebeurt vind hij heel eng.. Hij word dan heel nerveus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjess

mrie

Re: klein dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:59

Als jij 35 kilo weegt en nog niet t je benen over de grond sleept kun je dokus gewoon rijden. Rond de 50 kilo wordt je echt te zwaar vor zo'n kleintje. Dus je kunt nog heerlijk een tijdje van hem genieten.
Als er een te zwaar iemand op zit krijgt hij daar geen trauma van, hooguit een zere rug.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:00

Ik vind het persoonlijk wel meevallen... pony lijkt er geen last van te hebben en ziet er sterk gebouwt uit... en dat dit er niet helemaal uitziet als het "perfecte knhs plaatje" wil niet metteen zeggen dat de pony er ook last van heeft hè? ;) ik rijd zelf ook een paardje dat misschien Wat aan de kleine kant is maar pony heeft dr echt plezier in en is sterk gebouwt... hey maar even over je moeder: Wat heeft ze dan wel niet gedaan als ik vragen mag? Het lijkt me niet echt normaal als je Pony door haar getrouwmatiseerd is :n

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:02

hier is een algemeen topic voor waar je ookal in gereageerd hebt. Daar hebben verschillende mensen al aangegeven dat je bovenlichaam te lang is en een pony nooi gereden MOET worden.

supperrauwke: pony ziet er niet sterk gebouwd uit, maar eerder dik, dan word net hun draagkracht minder.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:09

Zoe_97 schreef:
hier is een algemeen topic voor waar je ookal in gereageerd hebt. Daar hebben verschillende mensen al aangegeven dat je bovenlichaam te lang is en een pony nooi gereden MOET worden.

supperrauwke: pony ziet er niet sterk gebouwd uit, maar eerder dik, dan word net hun draagkracht minder.

In het andere topic ging het erover te groot of niet... Als ik dit er allemaal had bijgeschreven ging het niet alleen meer om te groot of niet, Ja we weten dat Dokus aan de dikke kant is.. Alleen kan hij niet voor de kar, lange lijnen, of gelongeerd worden.. Als we hem geen beweging zouden geven word hij misschien wel hoefbevangen. Dat willen we ook niet! Dat mijn boven lichaam te lang is weet ik maar het hoeft ook niet perfect te zijn...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:11

maar dit is toch exact dezelfde vraag, alleen schrijf je het verhaal om te rechtvaardigen waarom je op een kleine pony rijd veel langer uit

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:13

Ik hoop voor je dat de moeder ( eigenaresse ) dit niet leest. Bij mij zou je dan direct rechtsomkeert mogen maken en nooit meer terug hoeven komen.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:21

Ja dat klopt.. Maar het is anders dan te groot\zwaar hierbij gaat het ook om de omstandigheden die er omheen spelen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:36

Wacht even wat wordt hier lelijk gedaan naar elkaar zeg... Zoe Maakt dat zoveel uit of dat er al ergens anders ook over gesproken is, Melody2 Wat kom jij even met een rot opmerking uit de lucht gevallen, als je niks te melden hebt in het topic ga dan ergens anders bokken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:43

Tja, ik vind je eerlijk gezegd wel aan de grote kant. Het kan nog wel, maar ik zou hem niet meer meerdere dagen per week intensief rijden.

Waarom MOET Dokus bereden worden? Is dit de reden? :
Maxime_Dokus schreef:
Als we hem geen beweging zouden geven word hij misschien wel hoefbevangen. Dat willen we ook niet!

Want ik denk dat jullie beter naar zijn voeding kunnen kijken dan naar beweging om hoefbevangenheid te voorkomen.
Krijgt hij krachtvoer? Want op hooguit een vitaminen/mineralen brokje, heeft hij geen krachtvoer nodig.
Wat krijgt hij aan ruwvoer? Krijgt hij enkele uren per dag gras (op de wei) of staat hij 24/7 op de wei?

Want je kunt je misschien eens inlezen over fructaan in gras en de fructaanindex. Hoog fructaangehalte is vaak een oorzaak van hoefbevangenheid.
Lees onderstaande links maar eens door. Hier lopen mijn shetlanders 24/7 buiten op een Paradise paddock. Ik heb een 2,5 meter breed pad rondom de wei liggen, met een geel zand paddock erbij van 15mx15m. Dat pad rondom de wei is helemaal kaal gegeten en dus zandgrond. Op diverse punten hangen hooinetten met graszaadhooi, waar weinig voedingswaarde in zit. Ze mogen hier maar beperkt op de wei.
Bij koud vriesweer en een fel zonnetje mogen ze bijv. absoluut niet op het gras. Het fructaan loopt bij deze weersomstandigheden vaak snel fors op en ik wil hoefbevangenheid echt voorkomen.

Natuurlijk is beweging ook belangrijk, maar je kunt ook lange wandelingen aan de hand maken. Of je kunt Dokus longeren of lange lijnen in het land/bak i.p.v. over de weg.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html
Laatst bijgewerkt door Vayo op 10-12-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:48

mrie schreef:
Wacht even wat wordt hier lelijk gedaan naar elkaar zeg... Zoe Maakt dat zoveel uit of dat er al ergens anders ook over gesproken is, Melody2 Wat kom jij even met een rot opmerking uit de lucht gevallen, als je niks te melden hebt in het topic ga dan ergens anders bokken.

ik laat ts alleen maar weten dat het niet mag een topic te openen voor iets waar er ene centraal topic voor is. Daarom dit topic ook even getemd.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:54

ik denk dat dit nog wel moet lukken heb het zelf op mijn 14de nog gedaan was toen 1.56 ongeveer en woog net 40 kilo en de shet was 1.03 geloof ik en hij heeft veel geleerd :) en ik ook

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:15

de voeding... Hij staat het grootste deel van de dag buiten.. In de stal krijgt hij een dun plakje hooi en een paar mini aardappeltjes en een half handje vol brok

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:25

Citaat:
Ik hoop voor je dat de moeder ( eigenaresse ) dit niet leest. Bij mij zou je dan direct rechtsomkeert mogen maken en nooit meer terug hoeven komen.

Tja, die ene mevrouw gedraagt zich niet erg paardvriendelijk.
En is wellicht niet erg gesteld op /bestand tegen kritiek / een onbevreesde weergave van de feiten.
;) .....maar zo zijn bokkers toch niet?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:28

Janneke2 schreef:
Citaat:

Tja, die ene mevrouw gedraagt zich niet erg paardvriendelijk.
En is wellicht niet erg gesteld op /bestand tegen kritiek / een onbevreesde weergave van de feiten.
;) .....maar zo zijn bokkers toch niet?

ik wil niemand beschuldigen (dus ook niet ts), maar het is wel vanuit een subjectief oogpunt van een 12-jarige gechreven. Misschien heeft TS deze situatie zo ervaren, maar is er in werkelijkheid weinig wat de mevrouw fout doet. Zoals vele filosofen al gezegd hebben "ieder ziet zijn eigen waarheid"

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:36

Mag ik even zeggen dat ik vind dat je voor een meisje van 12 al heel goed nadenkt over de gezondheid van je pony en goed de gevolgen snapt van een te zwaar gewicht op een pony? Ik vind dat ts over behoorlijk wat verantwoordelijkheidsgevoel bezit op deze leeftijd.

Ik vind dat je nog makkelijk op de pony past, en ik zou als ik jou was ook nog lekker met hem blijven rijden. Mennen en lange lijnen zou ik niet in je eentje aanpakken! Als je dat wilt gaat doen, moet je dat eerst even overleggen. Ik zou wel oppassen met je taalgebruikt over de moeder van de eigenaar. Stel dat ze dit leest. :')

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:39

ja indd ik heb gevraagd of ze het willen verwijderen.. Het floepte er zo ineens uit...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:20

Maxime_Dokus schreef:
de voeding... Hij staat het grootste deel van de dag buiten.. In de stal krijgt hij een dun plakje hooi en een paar mini aardappeltjes en een half handje vol brok

Met aardappeltjes zou ik onmiddellijk stoppen!! Dit voegt totaal niets toe voor je pony. Sterker nog er zit behoorlijk veel zetmeel in aardappels en dit geeft gistvorming in de maag en darmen van je pony.
Ook schijnen er in de schil giftige stoffen te zitten die glyco alkaloïde`s heten, ofwel solanine.

Misschien zou je kunnen kijken of het mogelijk is de pony minder lang op de wei te laten lopen. Is er geen paddockje o.i.d. waar de pony wat uren in kan?
Anders is een graasmasker misschien een optie.

Met beweging ga je het overgewicht en de kans op hoefbevangenheid niet echt verminderen vrees ik, als de pony grotendeels van de dag op grasland staat.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:40

Misschien zou je met dokus kunnen fietsen aan de hand?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:47