Handboek dressuur - Vanaf de basis opbouwend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Withers

Handboek dressuur - Vanaf de basis opbouwend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:16

Kan iemand een goed theoretisch onderbouwd dressuurboek aanraden?

Om een beetje te kaderen waar ik naar op zoek ben wat meer over mijn ervaring met paarden;
Ik heb zelf steeds met iemand anders' paarden gereden; eerst manegelessen op een kindermanege en tussendoor bloso-kampen om ruiterbrevet a en b te behalen (ik ben Belgische). Nadien heb ik op een stalling die bitloos en NH lesgaf gereden. Daar heb ik dan een 'halvestalpaard' (half pension, bijrijdpaard) gevonden en op die manier toch heel wat rijervaring opgedaan, maar dus niet binnen de dressuursport. Wegens mijn studies ben ik hier echter al enkele jaren mee gestopt en is intussen mijn interesse in het gymnastiseren van het paard toegenomen. De omstandigheden zijn echter nog hetzelfde; lessen nemen of een bijrijdpaard zoeken zijn voorlopig geen optie.

Door het meelezen op bokt van bijvoorbeeld het foto-beoordelingstopic merk ik dat er zelfs zonder het rijden zelf heel wat te weten valt te komen over de dressuursport. Recent heb ik dan het boek 'Groot handboek dressuur - dressuuroefeningen van a tot z' van Britta Schöffmann aangeschaft. Daar ben ik erg tevreden over, maar aangezien de verschillende oefeningen alfabetisch zijn opgelijst heb ik nog totaal geen beeld over hoe een ruiter (of paard) hier dan in groeit; wat is de basis, waar begin je mee, wat is de algemene 'lijn' in opleiding van ruiter en paard. Natuurlijk is er niet één vast schema maar ik doel dus op de algemene ontwikkeling, en de redenering en theorie die hierachter zit. Een al te praktijkgericht handboek ben ik momenteel niet veel mee, maar die mogen ook altijd vermeld worden natuurlijk!

Iemand aanraders?

goldenarrow

Re: Handboek dressuur - Vanaf de basis opbouwend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:36

RT-D --> PP

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:44

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:29

Hier zoek ik ook naar! :-) Bedankt Bootsiebob ik ga dat boek bestellen ik ben benieuwd!

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:51

Ik kwam net trouwens De eenvoud van de dressuur tegen, geschreven door Johan Hinneman en Coby van Baalen, is dit ook een aanrader?

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:57

Ik heb nu heel veel aan het boek dressuur de boodschap van paarden

van marion hommels ofzo?
Staat uitgebreid in over hulpen geven, en wat alle oefeningen inhouden etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:57

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 15:18

Bedankt voor de suggesties!

Ik heb ondertussen Gymnasium des Pferdes in het Nederlands via de bibliotheek kunnen lenen. De prijzen die je er online voor tegenkomt liggen erg hoog in vergelijking met de winkelwaarde. Wel jammer, want ik zou zelf ook graag een exemplaar bemachtigen!

De handleiding is ondertussen al weg bij Bol.com :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:29

Die laatste vind je wel tweedehands op internet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:36

Femm_k schreef:
Ik kwam net trouwens De eenvoud van de dressuur tegen, geschreven door Johan Hinneman en Coby van Baalen, is dit ook een aanrader?

Die heb ik liggen....vind het geen aanrader. Prettig om lezen, dat dan weer wel....maar niet leerrijk vind ik :)
De boeken van Carl Hester vind ik dan wel weer top !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:37

Mooie foto's maar ik heb er niet echt wat nieuws in gelezen. Ligt eraan wat voor informatie je zoekt.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:38

Bewuster paardrijden en het handboek dressuur geschreven door Tineke Bartels vond ik wel prettig om te lezen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:01

Henriquet on dressage vindt ik ook wel een fijn boek. Het volgt de opleiding van het paard. Is er in het Engels of Frans.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:08

Esplendido schreef:
Bewuster paardrijden en het handboek dressuur geschreven door Tineke Bartels vond ik wel prettig om te lezen.

Vandaag is dit boek bezorgd, en ik heb hem nu al bijna uit. Prachtig boek en heerlijk geschreven!

Ook ligt Training van ruiter en paard van Lammert Haanstra voor me, deze ga ik hierna lezen. Ik ben benieuwd!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:16

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:23

FCSA schreef:
samirah schreef:
Henriquet on dressage vindt ik ook wel een fijn boek. Het volgt de opleiding van het paard. Is er in het Engels of Frans.

Dit is inderdaad een goed boek.
Nog een aanvulling: http://www.bol.com/nl/p/klassieke-dress ... 002500368/

Oeh, dat lijkt me ook leuk om te lezen.
Heerlijk al die theorie, en nu nog in de praktijk brengen. :+ Dat is vooral voelen, naar je paard luisteren, oefenen en nog meer voelen.

Wel helpt het me de dingen beter te begrijpen, en als ik dan aan het rijden ben heb ik nogal eens een aha momentje dankzij de theorie.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:25