Handels pony's erbij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poownylover

Handels pony's erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:55

Denken jullie dat ik iets geld kan verdienen aan twee handelspony's erbij?
Ik heb een eigen pony aan huis (hij staat altijd met een andere pony), in de achtertuin hebben we een paddock en als het weer lente wordt mag hij weer de wei op bij een boer tegenover (die wei is sowieso groot genoeg voor 3 pony's). Ik zat er dus aan te denken om twee pony's erbij te kopen en die dan 3/4 maanden te trainen en eventueel uit te brengen en daarna te verkopen met winst, maar kan ik hier wat mee verdienen want dat is dan wel de bedoeling. (Onze paddock is trouwens 35 bij 7 meter.) Bij ons in de schuur kunnen makkelijk 2 stallen bijgebouwd worden, dus dat is in ieder geval het probleem niet.

Memere

Re: Handels pony's erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:00

Mits je handig genoeg bent in het rijden en uitzoeken naar een paard/pony die commercieel aantrekkelijk is, dan is het natuurlijk wel altijd leuk.

Ik koop zo en dan ook eens paarden/pony's aan om door te verkopen, zijn dan vaak ook binnen de 14 dagen verkocht. Is wel in de normale prijsklasse. :)

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:01

Dat ligt er compleet aan. Heb je er ervaring mee want als je geld wilt bij verdienen moet je vaak jonge D-pony's kopen (e-pony's verkopen moeilijker) met een goede afstamming en beweging als je er goed aan wilt verdienen. En natuurlijk beschikking hebben tot een trailer etc.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:09

ik weet niet of je eraan verdiend maar persoonlijk zou ik niet gaan handelen, het gebeurd genoeg over de wereld en het is niet te stoppen maar ik vind dit niet echt vriendelijk omgang tegenover het paard.. hij wordt weggehaald bij zijn moeder verkocht aan iemand, op het moment dat hij zich daar thuis gaat voelen aan een nieuw iemand verkocht daar wordt ie gereden (in of door maakt niet uit) en vervolgens wordt ie weer verkocht en verplaats, ik zie een paard als familie niet als handelswaar maar dat is mijn mening. Ook omdat je zegt dat het voor het geld is.. klinkt niet erg aardig tegenover het paard want zolang jij maar geld verdiend is het goed (niet persoonlijk).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:31

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> YRT.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:36

Als het bedoeld is als bijverdienste: nee!
Er moeten al stallen bijgebouwd worden, jij bent minderjarig (ervaring en kunde laat ik in het midden) en je moet die pony's dan wel enkele maanden onderhouden (kost geld), passend tuig om ze goed te trainen... Je gaat dus aardig wat pony's mogen verhandelen eer je al deze kosten terugverdiend hebt...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:38

Jentecats schreef:
ik weet niet of je eraan verdiend maar persoonlijk zou ik niet gaan handelen, het gebeurd genoeg over de wereld en het is niet te stoppen maar ik vind dit niet echt vriendelijk omgang tegenover het paard.. hij wordt weggehaald bij zijn moeder verkocht aan iemand, op het moment dat hij zich daar thuis gaat voelen aan een nieuw iemand verkocht daar wordt ie gereden (in of door maakt niet uit) en vervolgens wordt ie weer verkocht en verplaats, ik zie een paard als familie niet als handelswaar maar dat is mijn mening. Ook omdat je zegt dat het voor het geld is.. klinkt niet erg aardig tegenover het paard want zolang jij maar geld verdiend is het goed (niet persoonlijk).

Sorry maar dat is de paardenwereld. Fijn dat jij het hobbymatig doet en er geen geld mee hoeft te verdienen maar er zijn ook mensen die wel hun boterham moeten verdienen met paarden. En dan is eigenlijk je enigste optie handelspaarden/trainingspaarden. Die paarden hebben het echt niet slechter hoor, het is niet zo dat iemand die 2 handelspony's koopt die pony's ook weer aan zomaar iemand verkoopt. Vaak wordt er echt wel gekeken waar het beestje terecht komt.

TS: Als je handig genoeg bent om pony's zadelmak te maken of te corrigeren dan kan je er zeker mee verdienen mits je een beetje inzicht hebt in wat interessant is. Simpele brave d pony's zijn er duizenden en verkopen dus niet, als je een beetje in het speciale segment of in het hele brave kinderpony segment gaat zoeken, kun je zeker wel leuk handelen. Hou er ook rekening mee dat je niet teveel kosten maakt met stallen bouwen en dergelijke, want dan verdien je het niet terug. Wel rekening meehouden dat je je absoluut niet teveel aan het beestje moet hechten want dan heb je er uiteindelijk 30 lopen ;) Niet iedereen is gemaakt om te handelen met paarden natuurlijk :)

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:40

Heb beetje ervaring in het handelen van pony's, ik heb namelijk wat handelspony's gereden voor een vrouw.

Ooh zoo bedoel ik het helemaal niet @Jentecats, ik wil het beste voor de pony's. Ze krijgen hier ook de kans om lekker met elkaar te spelen en komen heel veel buiten, gaan dan alleen wel na een tijdje weer weg.. Ik hoef er ook niet echt iets mee te verdienen, als ik maar geen verlies maak. En op zich gebeurd dat van de ene naar de andere eigenaar bij veel (jonge) sport pony's (niet dat dat wat uitmaakt, maar zoals je zegt zal ik echt niet de eerste en laatste zijn :P )

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:40

MelissaV schreef:
Jentecats schreef:

Sorry maar dat is de paardenwereld. Fijn dat jij het hobbymatig doet en er geen geld mee hoeft te verdienen maar er zijn ook mensen die wel hun boterham moeten verdienen met paarden. En dan is eigenlijk je enigste optie handelspaarden/trainingspaarden. Die paarden hebben het echt niet slechter hoor, het is niet zo dat iemand die 2 handelspony's koopt die pony's ook weer aan zomaar iemand verkoopt. Vaak wordt er echt wel gekeken waar het beestje terecht komt.

TS: Als je handig genoeg bent om pony's zadelmak te maken of te corrigeren dan kan je er zeker mee verdienen mits je een beetje inzicht hebt in wat interessant is. Simpele brave d pony's zijn er duizenden en verkopen dus niet, als je een beetje in het speciale segment of in het hele brave kinderpony segment gaat zoeken, kun je zeker wel leuk handelen. Hou er ook rekening mee dat je niet teveel kosten maakt met stallen bouwen en dergelijke, want dan verdien je het niet terug. Wel rekening meehouden dat je je absoluut niet teveel aan het beestje moet hechten want dan heb je er uiteindelijk 30 lopen ;) Niet iedereen is gemaakt om te handelen met paarden natuurlijk :)

D pony's verkopen beter dan E pony's dus je kan

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:41

mindy_dukkie schreef:
Ik zat er dus aan te denken om twee pony's erbij te kopen en die dan 3/4 maanden te trainen en eventueel uit te brengen en daarna te verkopen met winst, maar kan ik hier wat mee verdienen want dat is dan wel de bedoeling.

Op je 14e? Wat vinden je ouders van dit plan? Zij zijn degene die die pony's aan zullen moeten schaffen en de verantwoording er over dragen.

Ik denk dat je je er nogal op verkijkt. Naast de aanschafprijs ben je ook geld kwijt aan onderhoud. Daarbij is het de vraag of jij de pony in 3/4 maanden verbeterd krijgt en er meer geld voor kan krijgen.
Wat als je een pony niet meer verkocht krijgt? Wat als je een pony ver beneden prijs moet verkopen? Wat als hij wat gaat mankeren of zelfs blijvend letsel oploopt?
Er kleven natuurlijk ook risico's aan vast.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:44

Wat stalletjes bouwen betreft heb ik een ontzettend handige vader :D die de stal van mijn pony voor 100,- ofzo heeft gemaakt
Ik ga het er binnenkort wel een keer met mijn instructrice overhebben, want als ik eenmaal wat in m'n kop heb ga ik der ook voor 100% voor. :9 :D

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:46

@Delphi ik ben al een hele poos aan het sparen en heb al aardig wat geld en mijn ouders zijn vast ook wel bereid om wat opzij te leggen voor als er iets mis gaat

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:46

Renskexb schreef:
MelissaV schreef:

D pony's verkopen beter dan E pony's dus je kan[/quote]

Tuurlijk verkopen D pony's beter als E pony's, dat ontken ik ook niet. Maar een simpele D pony op B niveau zonder papieren verkoopt gewoon niet als je er winst op moet maken. Pony's met speciale gangen, kleurtjes of papieren verhandelt gewoon beter. Simpele pony's kan je ook goed mee handelen mits je ze op korte termijn naar een hoger niveau kunt rijden, maar daar kan ik niet over oordelen gezien ik TS haar niveau niet ken :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:48

melissaVwat ik al zei, het is inderdaad niet te stoppen maar ik blijf erbij dat een paard een familie lid hoort te zijn en geen handelswaar. Als je hiermee je brood moet verdienen zoek dan iets anders zou ik zeggen, paarden zijn toch niet het enige in de wereld waar je aankan verdienen?! je maakt er meer verlies mee lijkt mij dan wanneer je bijv. kantoor werk doet, want als een handels paard ziek wordt kost ie toch echt hetzelfde geld als je paard wat je gewoon zo goed als zeker voor je zelf houd en dat kan oplopen tot bedragen waar je miljoenen boterhammen van kan kopen..

Ts, dat maakt natuurlijk ook verschil maar mensen in de paarden wereld denken tegenwoordig alleen nog maar aan het geld zo een beetje en dat vind ik toch wel triest, maar als jij het zo niet bedoeld helemaal top natuurlijk :) snap dat je er geen verlies aan wilt overhouden maar zou het om de reden die ik in mijn eerste bericht vermeld heb niet doen. Ook inderdaad wat je zegt met veel sportpaarden/pony's gebeurd het al en naar mijn mening ook genoeg, op jouw leeftijd lijkt het mij ook erg leuk om te doen maar je zit nog op school, heb je wel tijd voor drie pony's?
Laatst bijgewerkt door JenteC op 09-12-15 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:49

over onderhoud ben ik me absoluut niet aan het verkijken, heb namelijk zelf een pony die een jaar lang gestunteld heeft met zijn gezondheid en waar de dierenarts vaak genoeg langs is geweest, dure medicijnen enzo waardoor de maandelijkse kosten soms wel opliepen tot 300 tot wel 500 euro per maand :\ :=

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:54

Jentecats schreef:
melissaVwat ik al zei, het is inderdaad niet te stoppen maar ik blijf erbij dat een paard een familie lid hoort te zijn en geen handelswaar. Als je hiermee je brood moet verdienen zoek dan iets anders zou ik zeggen, paarden zijn toch niet het enige in de wereld waar je aankan verdienen?! je maakt er meer verlies mee lijkt mij dan wanneer je bijv. kantoor werk doet, want als een handels paard ziek wordt kost ie toch echt hetzelfde geld als je paard wat je gewoon zo goed als zeker voor je zelf houd en dat kan oplopen tot bedragen waar je miljoenen boterhammen van kan kopen..

Ts, dat maakt natuurlijk ook verschil maar mensen in de paarden wereld denken tegenwoordig alleen nog maar aan het geld zo een beetje en dat vind ik toch wel triest, maar als jij het zo niet bedoeld helemaal top natuurlijk :) snap dat je er geen verlies aan wilt overhouden maar zou het om de reden die ik in mijn eerste bericht vermeld heb niet doen. Ook inderdaad wat je zegt met veel sportpaarden/pony's gebeurd het al en naar mijn mening ook genoeg, op jouw leeftijd lijkt het mij ook erg leuk om te doen maar je zit nog op school, heb je wel tijd voor drie pony's?

Dat is jou mening, en ik ben van een andere mening dat kan. Paarden zijn zeker niet het enige waarmee je geld kan verdienen maar er is niks mooiers als van je hobby je werk maken. En als dat paarden handelen is, wie houdt je dan tegen? Zoals je zelf zegt, je eigen paard kan ook ziek worden en dan kost ie evenveel geld als een handelspaard, dat is het risico van het vak. Net zoals je bij een kantoorbaan het risico loopt om buiten geschopt te worden en dan maak je ook geen winst ;)

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:58

Ik zou als ik jou was ook even rekening houden met het juridische gedeelte. Wat nou als blijkt dat de pony iets mankeert zodra je hem hebt verkocht? Wettelijk gezien zit er 6 maanden "garantie" op een paard/pony. Als dus aangetoond kan worden dat de pony iets mankeerde bij de verkoop dan ben jij aansprakelijk, ongeacht of je er wel of geen weet van had. Als jij de handelaar ben dan moet jij bewijzen dat het niet aanwezig was tijdens de koop. De bewijslast ligt dus bij jou.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:00

mindy_dukkie schreef:
over onderhoud ben ik me absoluut niet aan het verkijken, heb namelijk zelf een pony die een jaar lang gestunteld heeft met zijn gezondheid en waar de dierenarts vaak genoeg langs is geweest, dure medicijnen enzo waardoor de maandelijkse kosten soms wel opliepen tot 300 tot wel 500 euro per maand :\ :=

Ja, maar dat is je eigen pony. Als je dat uit moet geven aan een handelspony en die vervolgens met verlies moet verkopen, snijd je jezelf ook flink in de vingers.
Je hebt al flink wat gespaard, maar hoeveel kan dat zijn op je 14e? En is het niet zonde om dit te investeren in handelspony's met de vraag of je het er ook weer uit krijgt? Laat staan met een leuke winst...

Weten je ouders al over je plannen? Wat vinden zij hiervan? Om eerlijk te zijn vind ik het handelen in pony's niets voor een 14 jarige.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:02

Pascalle90 schreef:
Ik zou als ik jou was ook even rekening houden met het juridische gedeelte. Wat nou als blijkt dat de pony iets mankeert zodra je hem hebt verkocht? Wettelijk gezien zit er 6 maanden "garantie" op een paard/pony. Als dus aangetoond kan worden dat de pony iets mankeerde bij de verkoop dan ben jij aansprakelijk, ongeacht of je er wel of geen weet van had. Als jij de handelaar ben dan moet jij bewijzen dat het niet aanwezig was tijdens de koop. De bewijslast ligt dus bij jou.

In dat geval haar ouders dan, aangezien TS 14 jaar is. Ik ben benieuwd hoe haar ouders hier over denken. Ik vraag me af of zij het werkelijk zien zitten om geld te pompen in een handelspony die toch weg moet?
En inderdaad, wat als achteraf blijkt dat de pony toch iets mankeert?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:04

Pascalle90 schreef:

En er rekening mee houden (of thans zo is het in België) dat TS (indien minderjarig) geen rechtmatige verkoper is, haar ouders moeten de verkoop afhandelen want als minderjarige mag je nog niet handelen. Let daar wel op TS want je kunt er flink mee in de problemen komen als jij een verkoopcontract ondertekent dat bv. paard niks mankeert, paard blijkt na verkoop wel iets te mankeren, dan kan het verkoopcontract ontbonden puur en alleen om het feit dat jij minderjarig bent of dat paard nu iets mankeert of niet. Dus pas daar alsjeblieft wel mee op.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:04

Ben zelf ook bezig met iets gelijksaardigs. Groen paard gekocht, opleren en verkopen. Heeft wel nette papieren. Maar hoe je het ook draait of keert, je hebt altijd onverwachtse kosten. Ik zie het eerder als hobby met een appeltje voor de dorst =)
echt rijk word je er niet van.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:02

ik ga hier sowieso nog even mee wachten, mijn ouders zijn er wel serieus over na aan het denken, maar nu is het bijna winter (dus veel eerder donker :( ) en ik zit in 3 atheneum en dat wordt toch ook wel steeds moeilijker. Kortom heb ik er nu de tijd niet voor, ik heb met mijn ouders afgesproken dat we het in het voorjaar even rustig gaan uitwerken allemaal.