Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:23

Hey hallo,

Dragen jullie wel of geen cap als jullie op buitenrit gaan en waarom wel en waarom niet?

Hier staan 2 mensen (50 en 60) die een jong paard gekocht hebben en pas 2 maanden doorgereden is. Het paard is 2 keer op buitenrit geweest met andere paarden. Allebei was ze heel erg koel in het hoofd.

Maar nu gaan deze mensen met rij ervaring van 3 maanden alleen het bos in, zonder cap want 'ze vallen toch niet' 'me haar gaat niet goed zitten' 'ik krijg er hoofdpijn van' en 'een cap is lelijk'. Dus ik vraag me eigenlijl af hoe belangrijk iemand zijn of haar hoofd vindt. Ik ben namelijk 2 jaar geleden gevallen van mijn paard en ik had ook geen cap op in het bos en weet hoe gevaarlijk het kan zijn.

Ze begrijpen blijkbaar niet dat er ook dingen zijn waar het paard zelf niks aan kan doen en ze toch kunnen vallen.

Hoe denken jullie hierover?

nontie

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:25

Hoe ik erover denk? Ja dom.
Maar wat wil je er aan doen, als ze 50 en 60 zijn ga je er van uit dat ze oud en wijs genoeg zijn.
Kwestie van eigen risico..

Ik heb ook een caphoofd na het rijden, jammer dan, stap onder de douche, fohn erdoor en klaar. :Y)

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:26

Las net na aanleiding van dit artikel ook al een "discussie" over caps
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... rijgegeven

Ik vind moet je zelf weten de gevolgen zijn tenslotte voor jezelf...

Eerlijk is wel betrap mezelf er ook steeds vaker op even snel op te stappen zonder cap

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:27

Iedereen is zich bewust van het gevaar, daarom is het een bewuste keuze om te rijden zonder cap. Zolang ze zelf niet overtuigd zijn van het nut van de cap, zullen ze deze ook niet gaan dragen (tenzij het verplicht wordt).

Weggebokt

Ik draag sowieso een cap, maar al helemaal op buitenrit! Heb een vrij onvoorspelbaar paard en ik ga het risico echt niet opzoeken om zonder cap het bos in te gaan :n
Ook al had ik een heel braaf paard, gewoon een cap op. Jammer als mijn haar er slecht van gaat zitten, na het rijden douch ik toch altijd dus maakt mij niks uit :)

Daihyo

Niet zo slim. Ook de braafste kan struikelen weet ik uit ervaring.
Mijn cap is mijn redding geweest toen mijn haflinger struikelde in galop.

En precies, na het rijden douchen, haar goed en klaar.
Als je hoofdpijn krijgt van een cap moet je op zoek naar een cap waar je dit niet van krijgt. Er is tegenwoordig zoveel keus dat er voor iedereen wel wat tussen moet zitten.

Aan de andere kant hun probleem, keuze, enz.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:28

Zulke mensen leren het alleen maar als ze vallen en op hun hoofd terecht komen.

Ik vind het van iedereen altijd oerdom km geen cap te dragen. Ja het is niet mooi maar daar is de cap ook niet voor bedoeld.
Het blijft een dier en die kunnen Hoe braaf ook onverwacht reageren en dan is het je eigen schuld als je iets mankeert aan je hoofd als een cap dat eventueel had kunnen voorkomen

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:30

Zodra ik op mijn paard stap heb ik een cap op.
Hij is heel erg braaf maar je kunt op onverwachte momenten toch vallen.
Veiligheid voor alles.
Zelfs met mennen heb ik altijd mijn cap op.

Zelf vindik het dom dat ze geen cap op hebben maar je kunt ze alleen op de gevaren wijzen en de conclusie wel of geen cap moeten ze zelf trekken.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:30

Ik ben van het weekend zonder cap in het bos gaan rijden, aangezien mijn cap stuk is gevallen (zonder mijn hoofd er in gelukkig) en ik nog geen nieuwe heb. Ik verwacht niet te vallen (wie wel?), kan goed anticiperen op het gedrag van mijn paard en blijven zitten, dus maakte me niet al teveel zorgen.

Het was heerlijk zonder cap te rijden, maar ik weet wel dat dit altijd eerder uitzondering dan regel zal zijn. Die cap is er juist voor onverwachte momenten, ongelukjes, en die vervelende takken tegen je hoofd :+ Maar als iemand tegen mij had gezegd "Waar is je cap? Onverantwoordelijk!" dan had ik gezegd: Klopt, onverantwoordelijk, maar wel MIJN (on)verantwoordelijkheid. Ik ben me er van bewust, jij ook, dus zijn we beiden in staat onze eigen beslissingen te maken.

En daar laat ik het maar bij.

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:31

Ik zeg altijd: wat je niet hebt, hoef je niet te beschermen.... :n

Dus rijd ik altijd met cap, want ik heb hersens... _/-\o_ *\o/*

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:31

Wie niet luisteren wil... (even heel cru).
Een cap is niet heilig maar biedt wel extra bescherming. En misschien komt dat beetje extra ooit goed van pas.
Mijn cap heeft bij een val mijn neus gebroken. Ik breek echter liever mijn neus dan mijn nek...
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 07-12-15 15:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:32

Ik kan me er tegenwoordig niet meer zo druk om maken. 'T is hun kop die open ligt als het fout gaat.
Ik vind alleen 'ze/hij is zo braaaaaaf!! Ik vertrouw hem/haar voor de volle honderd procent! Onze band is namelijk echt heel speciaal!' echt zo'n gigantisch domme reden om geen cap op te zetten.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:32

Ik vind dit ook echt eigen verantwoordelijkheid.. Kies je ervoor hem niet op te zetten om wat voor (domme) reden dan ook zijn de gevolgen ook voor jou..
Zelf zou ik zeker met buitenrijden hem altijd op doen. Bakrijden ook, tenzij ik al vertrouwd genoeg ben met het paard (lees jaren.. enkele keer zonder cap gereden op mn verzorgpony die ik toen al 3 jaar verzorgde), maar daarbij blijft de standaard wel dat ik hem gewoon op doe.

en over dat haar in de war, als je mooi wil blijven moet je niet gaan paardrijden..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:32

Ik heb wel tegen ze gezegt om een cap te dragen maar ze wisten blijkbaar toch al dat ze niet zou gaan vallen.

Ik kan me soms zo opwinden over zoiets. Zeker hun eigen keus maar oi..

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:34

Sorry maar zonder cap vind ik je best wel een koe.
Voor een fotoshoot, oké, dat kan zeker eventjes, maar doe dat ook zo veilig mogelijk.

Mensen denken van 'ach kan wel even' of 'mijn paard is bomproof', nja, vertel dat maar als je paard er van door gaat.

MarliesV

Ik vind het zeer dom. Dat ten eerste.

Je hoofd is zo kwetsbaar als je valt, er gaat nu ook een foto op Facebook rond van een ruiter die is gevallen en waarbij het paard op haar hoofd is gestapt, cap kapot, gezicht kapot maar schedel nog heel, je zou denken dat dat soort dingen een eye opener is maar goed.

Uiteindelijk is het een eigen keuze, hoe dom ik het vind, je kan niemand dwingen.

Mijn beste vriendin stapt soms ook op zonder, zeg er elke keer wat van als ze het doet en laat dan bij haar de keuze of ze hem als nog opdoet, meer kan je niet doen denk ik dan.
(note: zijn beide al lang volwassen en kan dit soort dingen prima tegen haar zeggen, ik doe hem dus altijd op!)
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 07-12-15 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Ik draag altijd een cap, tegenwoordig ook een bodyprotector omdat ik regelmatig met een groen paard werk zonder dat er echt iemand bij is.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:35

Altijd een cap op, te vaak me hoofd onvrijwillig in het zand geboord met jonge paarden of onhandelbare paarden om het niet te doen. Heb me wel eens laten verleiden om zonder te gaan maar dat gaf toch echt een heel onveilig gevoel.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:36

Gelukkig zijn er meer mensen dan hier die met dan zonder rijden en die er ook zoals ik over denken. Maar klopt inderdaad eigen verantwoordelijkheid.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:38

Ik ben al jaren gestopt met rijden en rijd nu alleen nog aangespannen. Toen ik nog paardreed, had ik steevast een cap op. Al was het wanneer ik alleen een rondje uitstapte.

Maar.... Wie ben jij om daar iets van te zeggen? Niet vervelend bedoeld, maar als er iemand naar mij toe zou komen en zou zeggen: Je moet een cap dragen want dat is veiliger, dan had ik toch wel even gelachen: die keuze is aan mezelf. ;)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:38

Het is eigen verantwoordelijkheid, maar wel dom om het niet te doen. Ik weet ook ervaring dat een braaf paard (zeker op buitenrit!) in een gat kan stappen en zo kan struikelen/ vallen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:40

Oh ik heb echt niet gezegt dat ze 'moeten' hoor. Ik heb alleen gevraagt of het niet verstandiger was of ze een cap zouden dragen. That's it. Het gaf me alleen stof tot nadenken.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:41

Ik heb alleen geen cap op voor portret foto's op het paard. Met rijden wel, ik vind het er juist raar uit zien om in een rijbak te rijden zonder cap.. :')
Ik zit vaak op het paard en denk: 'oliebol geen cap op' terwijl ik die gewoon op heb.. :')

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:41

Symbeami schreef:
Het is eigen verantwoordelijkheid, maar wel dom om het niet te doen. Ik weet ook ervaring dat een braaf paard (zeker op buitenrit!) in een gat kan stappen en zo kan struikelen/ vallen.

Dat is mij serieus vorige maand gebeurd. Paard schrok niet, flinke draf en opeens vlogen we over de kop. Mijn cap achter had een veeg maar verder was alles inorde.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:43

Ja :j.

Veel mensen zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid is, maar weet je.. Als je op je kop valt, en je hebt iets engs en je moet geopereerd worden, kan je dat niet in je eentje betalen. De verzekering betaalt daar aan mee. En wie betaalt de verzekering? Juist, iedereen :j.
Hoewel, ik weet niet zeker of de verzekering vervalt als je geen cap draagt..
Maar het is wel slim om een cap op te doen ja :Y).