trailerprobleem 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ynid1

trailerprobleem 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:13

Ik heb een groot probleem en wil daarbij graag jullie adviezen weten.
Mijn paard wil wel de trailer op, dat was vroeger ook een zeer groot probleem maar hebben we nu voor elkaar. We gaan ongeveer 3 tot 4 keer in de week naar de manege met de trailer. Dat moet want mijn bak loopt veel te zwaar. Daar gaan we wel iets aan doen maar voorlopig is thuis rijden nog geen optie. Ongeveer anderhalve week geleden is het gedoe op de trailer begonnen. Ik was nog niet lang van huis en ik voelde dat het paard veel beweging had in de trailer. Dus gestopt en gekeken. Ze had toen het hele middenschot van de tweepaardstrailer los gekregen. Het hing helemaal schuin in de trailer waardoor ze zelf nog weinig ruimte had om te staan. Mijn man maar gebeld, en die kwam en toen hebben we samen het schot er weer recht in gezet. Daarna weer verder gereden maar in iedere bocht, vooral die naar rechts ging mijn paard heel erg te keer. Dus ik ben steeds rustiger de bochten gaan nemen. Dat helpt wel iets maar niet genoeg. Bovendien vindt het verkeer om je heen dat ook niet fijn. Een paar dagen terug is het zo mal gegaan dat ze onderuit is gegaan in de trailer. Ook toen voelde ik heel duidelijk dat er iets was want de triailer ging erg heen en weer. Maar ik kon eerst onmogelijk stoppen dus reed door tot om de hoek bij het stoplicht waar ik kon stoppen. Toen ik in de trailer keek schrok k me kapot. Ze lag raar in de trailer met haar hoofd op de voorstang en ademde heel zwaar. Ik heb haar direct los gemaakt waardoor ze weer kon op staan. Gelukkig mankeerde ze niks behalve een hoop stress. Haar fleecedeken was zeik nat. Gisteren samen met mijn dochter naar de manege geweest. Mijn paard weer ingeladen wat ik haar heb laten doen want ik krijg nu al een tijdje heel veel stress als ik weg moet gaan. Mijn paard ging weer netjes de trailer op. Onderweg in meteen de eerst bocht vanaf huis ging ze al weer te keer. Mijn man belde of we ook iets in de gaten hadden. Ja dat hadden we wel en we keken bij het stoplicht of ze nog door het raampje keek. Dat deed ze dus weer doorgereden naar de manege. Het is ongeveer 7 kilometer maar wel met veel bochten. een alternatieve route heeft veel rotondes dus is ook geen oplossing. Toen we aankwamen bleek dat ze het middenschot weer los had gekregen en de achter stang aan de rechterkant zat alleen nog maar aan de rechterkant vast. Ze had 1 pen er gewoon uit gekregen. Ik vind het nu heel gevaarlijk worden niet alleen voor haar maar ook voor ons. We hebben het besproken met de instructrice die het advies gaf om het schot open te zetten en met een touwtje vast te zetten zodat ze meer balans heeft onderweg. Zo zijn we dus ook naar huis gegaan. Ze was een stuk rustiger gelukkig. Maar veilig is het niet want ze mist daarmee de achterstang dus heeft achter zich alleen de trailerklep. Ze heeft tijdens het rijden momenteel ook erg moeite met haar balans en ik heb hulp gezocht om haar weer goed recht te krijgen. Ik heb van alles daarvoor geprobeerd maar ik kreeg ze maar niet recht. Ik denk dat haar onbalans ook een oorzaak is in de trailer. Maar ja ik wil toch wel graag veilig rijden. Vandaag ben ik niet weg gegaan omdat ik haast niet meer alleen weg durf te gaan. Ik heb wel eens gehoord dat iemand een lampje in de trailer had gemaakt die aangaf of de combinatie naar links of naar recht zou gaan. Naar links knipperde het lampje links en naar rechts ging het lampje rechts knipperen. Ik weet niet of zoiets zou kunnen helpen. Maar ik krijg hier veel stress van. Ik weet even niet meer hoe ik dit probleem op moet lossen. Misschien dat jullie nog iets weten als oplossing voor mij.

Dabo

Re: trailerprobleem 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:49

Ik heb er niet veel verstand van maar het eerste wat mij te binnen schiet is de vraag of het een flexibel tussenschot is, of een solide.. Kan je paard wijdbeens staan?
Ik heb ook een periode problemen met mijn merrie gehad, maar met een vast tussenschot kan ze niet wijdbeens staan, met een flexibel (flap) wel. Dit heeft zij gewoon nodig om stabiel te kunnen blijven staan.
Een anderhalf paards is eigenlijk voor mijn merrie het beste.
Misschien heeft jouw paard ook wel die ruimte nodig...?

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 21:20

Er zit een vast schot tussen, dat is niet flexibel. Maar voorheen ging het wel heel goed en had ze er geen problemen mee. Dat vind ik zo raar!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:28

En als je het tussenschot helemaal weg neemt zodat ze eventueel zelf wat dwars kan gaan staan?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:33

Lukasje schreef:
En als je het tussenschot helemaal weg neemt zodat ze eventueel zelf wat dwars kan gaan staan?

En dan extra achterstang laten maken

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 12:47

Vandaag wil ik weer vertrekken naar de manege. Ik heb er diep over nagedacht en heb besloten om mijn paard toch met middenschot normaal t en achterstang te gaan rijden. Zonder dat durf ik het niet aan. Ik neem een alternatieve route met minder bochten en waar ik ook eventueel makkelijker kan stoppen. Misschien moet ik haar aan de rechterkant opstellen maar ik weet niet of het lukt want deze dame houdt van gewoontes. Als het ineens anders is vindt ze dat vreemd. Ik ben nieuwe hoe het zal gaan maar ik heb nu ook wel last van enige stress.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:01

Ik zou toch overwegen om haar zonder tussenschot te vervoeren. Het is een bekend probleem dat paarden moeite kunnen krijgen met de smalle ruimte en hierdoor onbalans gaan voelen. En ja, dit kan ook ineens ontstaan. (spreek uit ervaring) Ik heb destijds bij mijn merrie een lange voor- en achterstang laten maken. Op die manier was ze wel veilig te vervoeren. Zij had trouwens ook geen enkel probleem met het laden, liep er zo in. Als tussenstap zou je het schot achter weg kunnen draaien (en vastzetten) .

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:51

Ik ben dus van de week naar de manege geweest met het tussenschot open en vastgezet. Rechts wilde ze niet opstellen, wat ik al gedacht had. Ik vind het wel gevaarlijk zo want er zit geen achter stang achter alleen de trailerklep. Een stang laten maken doe ik denk ik niet want als ik die wil gebruiken moet het hele tussenschot eruit gehaald worden. Dan staat ze veel te ruim en kan ze makkelijk omvallen. Vandaag wil ik ook gaan net als deze week. Daarna ga ik het weer zoals normaal proberen. Ik heb nog een andere route gevonden zonder rotondes en lange bochten. mijn paard stond veel rustiger in de trailer, dus krijgt er weer meer vertrouwen in. Ook heb ik een nieuwe intructrice die goed helpt om mijn paard recht te krijgen waardoor het probleem denk ik minder groot wordt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:55

Ik denk dat je van de gedachte af moet dat paard steun nodig heeft van een zijkant. Een paard kan niet te ruim staan, die houdt zich wel in balans. Iets dat ze nu juist mist.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:25

Ben het met Amaris eens. Het paard gebruikt de zijkanten niet als steun. Je hebt de bevestiging al gekregen van je paard vorige week; zou zo blijven vervoeren. Achterstang laten maken geeft meer veiligheid en stabiliteit aan je trailer. Het heeft in dit geval niet veel te maken met vertrouwen, maar met een (niet bewuste, maar intuïtieve) reactie van jouw paard.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 22:09

Dinsdag ben ik weer naar de manege geweest. De heenreis normaal links opgesteld met stang erachter. Zeer rustig gereden en de bochten genomen. ook weer alngs de alternatieve route. Toen ik bij de manege kwam was het tussen schot weer helemaal los. Aan de voorkant totaal en achter hing het schot nog net aan de stangen die er nog wat steun aan gaven. Maar het schot hing alweer enigzinds scheef maar gelukkig nog niet erg. Gelukkig was er iemand aan het rijden die mij kon helpen om het schot voor weer vast te zetten. Alleen zou mij dat niet lukken. Ik heb het schot weer opengezet voor de terugweg en weer schuin achter vast gemaakt met een handdoek ertussen tegen het rammelen. Zonder stang weer voorzichtig terug gereden. Mijn paard was op de heenweg iets onrustig geweest maar vorm mijn gevoel niet heel erg..Terug was ze heel rustig en had geen enkel probleem.Ze stond wijd beens dus staan met het schot schuin open staat ze veel steviger En inderdaad gewoon in het midden, zoals jullie ook zeggen.. Ik heb het ook met mijn man besproken en wat bleek. We hadden nog een lange achter stang, wat ik dus helemaal niet wist. De stang past er achter ook al staat het schot schuin open.Dus voortaan ga ik zo rijden met het schot schuin open en de stang er achter. Ik ben wel opgelucht dat het nu zo kan.