Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 16:37

Je kent het vast wel.
De zoektocht naar een eigen paardje gaat eindelijk beginnen *\o/*

Je stelt een eisenpakket samen.
Merrie/ruin/hengst
Leeftijd
Beleerd/onbeleerd
Schofthoogte
Ras
Eventueel kleur.

En dan gaat de zoektocht echt van start.

Ik zocht een ruin,warmbloed,ongeveer 1.45/1.55m hoog, beleerd en in de leeftijdscategorie 8 tot 10 jaar.

En waar kwam ik mee thuis?
Merrie,haflinger,1.45m hoog, beleerd van 8 jaar oud.
De ene helft totaal tegenovergesteld van de wensenlijst en de andere helft sloot er goed op aan :D

Inmiddels zijn we ruim 9 jaar verder en is ze gepensioneerd maar weet ik dat ik geen betere keuze had kunnen maken.

Is her jou gelukt om het paard te vinden die aansloot op de wensenlijst?
Of heb je net als mij een compromis gemaakt :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:41

Mijne voldeed er precies aan :D
Ik wilde een Friese hengst van 3 of 4 jaar van minimaal 1,65 met goede bewegingen en mooi behang. En eentje die braaf was.

Mijn huidige paard voldoet daar allemaal aan <3

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:43

Tja; je kent het wel: Ik wilde een ruin, maar ik kwam thuis met n merrie :')

Maar verder wel ongeveer wat ik wilde; want ik was op zoek naar een Fjord en daar ben ik ook bij gebleven. Iets ouder en al doorgereden (mijn merrie was 7 toen ik haar kocht), braaf (is ze ook wel, maar het blijft een Fjord hè?) en nuchter (dat zit sowieso wel goed met Fjorden).

En ik geef toe: het is ook geen typische merrie-merrie. :P In de meeste dingen is ze net zo evenwichtig als een ruin. (Toch heeft ze ook wel eens haar 'merrie-momentjes'; maar die zijn haar vergeven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:43

Globaal waren de eisen:
-geen merrie
-niet groen/onbeleerd
-geen schimmel
-niet kleiner dan 147 en niet groter dan 155

1e paard:
merrie

2e paard:
wel ruin, maar 164

3e paard:
schimmel en onbeleerd

4e paard:
painthorse ruin met veel wit

5e paard:
merrie

:=
Nu koop ik niks meer. Echt niet :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:45

Ik zocht een goed beleerde Tinkermerrie, liefst bruin- of zwartbont, tussen de 7 en 12 jaar en met een relaxed karakter. Tja, Noor ken je :D ik kwam dus thuis met een bruinbonte Tinkermerrie van 8 jaar, goed beleerd en over het algemeen erg relaxed, alleen met rijden niet altijd :P Het is dus aardig gelukt :+

ual_95

Haha, ik had het hier laatst op stal nog over.

Mijn eisenpakket toen:

- Ruin, absoluut geen merrie.
- 8-12 jaar
- Beleerd
- Vanaf 1.60m
- Vind Andalusiërs prachtig.
- Zwart, absoluut zwart, zonder aftekeningen. Geen bruin, want dat was zo 'standaard'.

En toch hopeloos verliefd geworden op een bruine (waarschijnlijk Welsh NWR) merrie met witte aftekeningen, 10 jaar en 1.55. :')

Maar zelfs al had ik een gitzwarte Andalusische ruin gevonden, had ik nog steeds mijn gevoel gevolgd en was ik voor mijn meisje gegaan.

kel106

Ik zocht een ruin van ongveer 6 tot 10 jaar, beetje allround, sportpaard.

Mijn ruin is 7 jaar koffievos en was springpaard nu dressuurpaard :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:48

Ik wilde niet eens een eigen paard nog :')
En als ik een eigen paard zou kopen ooit zou ik eerst een vaste baan moeten hebben (heb ik nog steeds niet), en wilde ik een ouder paard (+- 15 jaar), een merrie, en het liefst een zwarte.

En toen kocht ik Wiet :+ Een 4 jarige vosmerrie. Het merrie gedeelte klopte, maar de rest niet echt. Een paard dat alles al kende... en ik kocht het paard waar ik groen mee was begonnen :+ (maar wel zelf alles heb geleerd, dat is dan wel weer leuk).
Ze zou verkocht worden, en ik wilde haar niet kwijt (was mijn verzorgpaard) en daarom kocht ik haar. Eigenlijk nog niet de tijd voor een eigen paard, maar ik ehb er geen spijt van.

Toen ik had besloten dat ik haar maar moest kopen, had ik voor mij zelf wel gezegd; dan moet ze wel in de verzekering en dus moet ze worden goedgekeurd. Anders doe ik het niet. En toen werd ze afgekeurd, en kocht ik haar alsnog :')

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:50

Herkenbaar bij een vriend van mij :+

Zijn eisen waren:
-Ruin (Hij had een hekel aan merrie's)
-Niet kleiner dan 1.70
-Moest in nederland staan
-beleerd of door gereden
-Braaf dressuurpaard met minimaal M+1 gereden..
-Geen koudbloed
-tussen de 9 en 15

Waar kwam hij mee thuis?
Een haflinger merrie (1.45) uit oostenrijk van 5 die nog beleerd moest worden en alles behalve M aan kan binnen kort..

Uhm oeps? :')

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:51

Ik zocht een beleerde arabier (ruin/merrie) van 5-10 jaar en kwam thuis met een onbeleerde 3-jarige hengst (wel op locatie laten ruinen).. Voldeed dus niet echt aan mijn eisenpakket, behalve dat hij arabier is :D Maar ik zag m, en wist direct: dit wordt m.. Geen moment spijt gehad. Inmiddels is het wel een bijna-5 jarige beleerde ruin, precies wat ik wou uiteindelijk :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:51

Mijn voldeed niet op een punt.

Mijn eisen waren:

Ruin

Schoft minimaal 1.70

Kleur: schimmel

Niveau: minimaal M

Verkeersmak, braaf en bompropf.

Ik heb alles gevonden behalve de kleur.... Hij is bruin... Maar was liefde op het eerste gezicht

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:53

Helemaal wat ik wilde: Bonte Jaopie! Kruising Tinker x Fries, hengst of ruin.

Klein detail: hij was slechts een veulentje toen ik hem kocht, en ik zocht naar een ca. 8 jarige bereden ruin.... Hij is nu inmiddels al weer 12, maar "helemaal mijn ding".

Afbeelding

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:55

Ik wilde graag;
- een ruin
- 6/8 jaar oud
- kwpn oid
- M dressuur
- L springen
- 1.60/1.70 st.m
- apart kleurtje of schabrakbont

Ik kwam thuis met een, zo uit het land geplukte, bruine Welsh Cob merrie van 2,5 jaar oud met een stokmaat nu van 1.52

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:55

Hier een keiharde eis van Welsh Cob.
Merrie
Tussen de 1.40 en 1.45 als eindstokmaat.
Voorkeur 2 jaar
En voorkeur bruin met vier wit.

In Nederland vond ik dat niet, dus is ze uit Wales gekomen.

Zelf heb ik voorkeur voor een merrie. Toch heb ik ook een ruin. Maar die is zelfgefokt. Wel bruin met vier wit en bles.

Spekkie01

Re: Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:11

Mmmmm quarterhorse vergelijkbaar met mijn vorige paardje. Bij voorkeur zadelmak, geen wit en een bruine of zwarte.

Waar kwam ik mee thuis 10 weken terug. Een appaloosa, wit met goudkleurige stippen, 3 jaar oud, niet zadelmak. Niet zo luxe als ik gewild had en hij ziet er met dank aan een enorme groeispurt en wintervacht nu uit als een stippelezel, waarvan ik nu lichtelijk twijfel of dat nog goed komt.

Maar hij heeft zo'n lief en fijn karakter en hij doet zo zijn best. Ik doe voorlopig wel mijn ogen dicht als ik zijn deken afhaal :D

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:16

Ik was destijds opzoek naar een merrie van minimaal 1.60m en tussen de 8 en 12 jaar oud. Het liefst een fries en vooral goed doorgereden.

Ik ben thuis gekomen met een haflinger ruin van ongeveer 2 jaar, nog helemaal groen. En zelfs voetjes optillen en van stal naar het land lopen was al een hele opgave. Heb er het eerste jaar heel wat mee beleefd.
Ik kende het paard al wel een jaar omdat ik een van hun andere paarden reed.

Hij is inmiddels 5 en rond de 1.46 m groot. Maar wel super braaf en naar 2 maand niet te hebben kunnen rijden weer opgestapt en weggereden zonder ook maar een stap verkeerd te zetten.
Precies wat ik nodig heb. Al had hij van mij wel 10 cm groter gemogen :D

jwl

Re: Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:19

Palomino, bont of fjord.

Ik heb de mijne niet eens eerst bekeken :')
Ik heb hem laten bezorgen vanuit Gelderland
1,35 schimmel vuilnisbak waar niks mee gedaan was haha

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:20

Jep, de mijne was helemaal dat wat ik zocht. Merrie, Paint, minimal white, homozygote bont. Enigste puntje was dat ik dr niet irl kon bekijken en dus toen maar van een foto heb gekocht :oo Ze stond nl in de USA.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:22

Super leuk topic dit haha :D

Bij de eerste hadden we amper eisen, pony voldeed dus.

De tweede was eigenlijk van te laag niveau volgens ons eisenpakket.

Toen op zoek naar een springpaard 1.65+, al op redelijk niveau, absoluut geen merrie, en liefst bruin, geen vos. Kocht een vosse merrie van 1.63 op b niveau natuurlijk :P

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:24

Ik zocht een hengstveulen uit een super merrielijn, met de x-factor en potentie voor de hogere dressuursport.
Gelukt :D *D <3 Ik heb hem nu inmiddels 10 jaar in mijn bezit!

Veulen

Afbeelding

Nu

Afbeelding

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:27

Ik was helemaal niet op zoek naar een paard, een eisenpakket was er dus niet, maar toen ik haar zag, was ze alles wat ik in een paard zocht <3 Perfecte grootte voor mij, elegant om te zien, en bruin zonder wit aan haar benen *\o/* En lekker veelzijdig, verkeersmak, kon er zo mee de straat op, en ZOVEEL karakter en humor :') Ze is geweldig :j

Natuurlijk zijn er wel momenten dat ik zou willen dat ze iets minder merrie/arabier was, maar het hoort gewoon bij haar. Zou haar niet anders willen :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:28

Ik zocht een merrie, 5-8 jaar, geen schimmel, verkeersmak, potentie tot minimaal M dressuur, trailermak en 1.50 - 1.60 .

Ik kwam thuis met een schimmel ruin van vier jaar. Niet trailer- en verkeersmak. 1.48 hoog. En alleen geschikt voor recreatie (bleek achteraf)

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:29

Mijn huidige paard voldeed aan bijna al mijn eisen. Al had ik nooit gedacht dat ik met 'zo eentje' thuis zou komen wil ik haar voor geen goud meer missen. Ik was eigenlijk op zoek naar een ruin of hengst, 2 a 3 jaar oud en onbeleerd. Tussen de 155 en 165 klein. Voor ras had ik geen voorkeur. Ben wel gek van 'aparte kleurtjes' en hou van paarden met veel wit. Het liefst dan ook een vos.

En waar kwam ik mee thuis? Een donkerbruine merrie met weinig wit (kolletje, snebje en RV een witte kroonrand), van 3 jaar oud op dat moment 157.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:30

Fijn dat ik niet de enige ben die met totaal iets anders is thuisgekomen. :')

Ik zocht een arabier of draver, ruin, minimaal 1.50 en makkelijk qua gedrag.
Uiteindelijk kwam ik thuis met een haflingerruin van 1.44 met een boel streken :=

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:31

We zochten:

Geen witte, of lichte kleur.
Een ruin.
E pony boven in de maat.
Stevige bouw.
Doorgereden en op minimaal L niveau dressuur.
Leeftijd tussen de 8 en 10 jaar.
Braaf, en verkeersmak.
Het zou mooi zijn als hij ook beleerd was voor de wagen.

En het is een Welsh cob partbred geworden een hele lichte (bijna creme) palomino ruin van 3 jaar, en toen we hem kochten was hij nog 1,57 maar ja nog lang niet uitgegroeit en nu ongeveer 1,61.
Hij was net in Nederland en pas twee maanden onder het zadel.
We hebben hem zelf voor de wagen beleerd, en onze dochter (12) rijdt op hem.
Door veel oefenen verkeersmak en de beste keuze die we hadden kunnen maken!