'Ik ben goed, jij verkeerd' gedachte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Ik ben goed, jij verkeerd' gedachte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:30

Het verbaast mij soms echt hoe er in topic's gereageerd wordt.

Laatst in een topic over weidegang. Verschillende mensen, verschillende ideeën, verschillende situaties. Het ene paard staat 24/7 buiten en het andere paard 4 uur per dag. Nu wordt er zo gespeculeerd dat 24/7 goed is en 4 uur per dag verkeerd. ik vindt dat zo cru. Oke, het is misschien niet iemand's ideale situatie, maar is het verkeerd omdat iemand er anders over denkt? Nee, het is niet verkeerd, het is anders. Een andere manier en een andere omgang.

Zelfde in de sporen topic's. "Je mag een spoor niet gebruiken om voorwaarts te rijden." "Je mag een paard in de B niet met sporen rijden." "Je moet een paard aan je been rijden zonder sporen" ect ect ect... Hoezo is het niet goed als iemand met sporen rijdt? Hoezo kan iemand minder goed rijden? Hoezo is het verkeerd? Het is niet verkeerd, het is de manier van iemand anders.

Ik vroeg me af of meerdere mensen dit hebben. :o

Chiave

Re: 'Ik ben goed, jij verkeerd' gedachte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:32

Welkom op Bokt. Het zijn ook allemaal mensen vanachter een schermpje die allemaal overtuigd zijn dat hun mening de juiste is.

't Is hier af en toe net een soap.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:32

Persoonlijk denk ik dat dit iets is dat altijd zal blijven
Iedereen heeft verschillende meningen.
En ze hebben die mening gevormd door ervaring of hebben geleerd dat datgene hetgene is dat juist is.
Dus iedereen zal het altijd wel oneens blijven.
Dus zal er altijd discussie en ruzie blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:33

Laatst las ik een reactie van iemand, die zei dat je een paard maar moest verkopen als het niet langer dan 10 uur per dag buiten kan staan. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:34

fleurtjeuh schreef:
Persoonlijk denk ik dat dit iets is dat altijd zal blijven
Iedereen heeft verschillende meningen.
En ze hebben die mening gevormd door ervaring of hebben geleerd dat datgene hetgene is dat juist is.
Dus iedereen zal het altijd wel oneens blijven.
Dus zal er altijd discussie en ruzie blijven.

Maar het gaat erom dat de mening van een ander niet fout of verkeerd is. Maar gewoon anders.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:36

Joh, in mijn IM topic werd verkondigd dat het mijn eigen schuld was "want er werden zoveel paarden aangerukt en neergezet en niet meer naar om gekeken". Dier was gestorven aan acute koliek toen er niemand thuis was, is altijd goed verzorgd...

De mening van menig Bokker kan me aan mijn reet roesten en sinds dat dat gebeurd is, helemaal. ;)

edit; typo
Laatst bijgewerkt door Chiave op 03-12-15 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:37

AmoorM schreef:
Laatst las ik een reactie van iemand, die zei dat je een paard maar moest verkopen als het niet langer dan 10 uur per dag buiten kan staan. :')

Dan zullen een hoop paarden in de verkoop gaan! :D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:38

Zo veel mensen zo veel wensen.. Iedereen heeft gewoon z'n eigen ideeën en idealen. Voor jou is misschien vier uur weidegang per dag genoeg en de ander wil weer 24/7. Prima, ieder zijn ding. Je mag daarover discussieren, maar ik vind het af en toe wel ver gaan hoe iemand zijn mening wil opdringen. Helaas is het niet voor iedereen om gewoon te accepteren dat iedereen anders is!

Sporen vind ik wel een ander verhaal, daar wordt tegenwoordig zo verkeerd mee omgegaan. Je ziet ze veel voorbijkomen.. Met sporen rijden en ze voor de verkeerde doeleinden gebruiken. Is gewoonweg zonde. Maar goed, dat is wederom een mening. Dat zal zo blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:40

Chiave schreef:
Joh, in mijn IM topic werd verkondigd dat het mijn eigen schuld was "want er werden zoveel paarden aangerukt en neergezet en niet meer naar om gekeken". Dier was gestorven aan acute koliek toen er niemand thuis was, is altijd goed verzorgd...

De mening van menig Bokker kan me aan mijn reet roesten en sinds dat dat gebeurd is, helemaal. ;)

edit; typo

Och jeetje! Dat is wel heel erg asociaal!

Heel verstandig dat je er zo over denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:43

MyHorseGirl schreef:
Zo veel mensen zo veel wensen.. Iedereen heeft gewoon z'n eigen ideeën en idealen. Voor jou is misschien vier uur weidegang per dag genoeg en de ander wil weer 24/7. Prima, ieder zijn ding. Je mag daarover discussieren, maar ik vind het af en toe wel ver gaan hoe iemand zijn mening wil opdringen. Helaas is het niet voor iedereen om gewoon te accepteren dat iedereen anders is!

Sporen vind ik wel een ander verhaal, daar wordt tegenwoordig zo verkeerd mee omgegaan. Je ziet ze veel voorbijkomen.. Met sporen rijden en ze voor de verkeerde doeleinden gebruiken. Is gewoonweg zonde. Maar goed, dat is wederom een mening. Dat zal zo blijven.

Maar wat vindt jij verkeerde doeleinden? De een rijdt met sporen voor Z oefeningen en de ander om voorwaarts te rijden. Of om het wijken ect.. Of de één rijdt er standaard mee en de ander een paar weken om even over en dood punt te gaan en bouwt het daarna weer af.

Er zijn zoveel verschillende manieren en theorieën. Ik denk dat je stapel gek wordt als je je van iedere bokker iets moet aantrekken. En je op den duur helemaal niet meer normaal met paarden kunt om gaan of kunt rijden omdat je bang bent dat je het steeds verkeerd doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-15 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:46

Ik lees juist helemaal dat zwart witte niet.
Ja ik lees dat mensen zeggen 24/7 stal is verkeerd of 24/7 blub met eventueel stalletje staat gelijk aan dat stal paard.

En de meeste pleite voor iets daar tussen in.

Maar ik geef toe dat wordt niet gelezen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:54

Het stoort me eerder dat er zoveel wetenschappenlijke kennis is en er nog zo'n hoop vergoeilijkt wordt.

Over het algemeen vind ik dat er restpectvol op elkaar gereageerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 03-12-15 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:55

Ik snap je denk ik wel ts. Maar dat zie je jammer genoeg niet alleen op bokt, ook veel daar buiten.
Mensen die hun mening opdragen als een feit en enige goede of mogelijke manier/oplossing. En als je het anders doet dan krijg je de wind van voren

We moeten met z'n allen denk ik eerst naar ons zelf kijken, voor we een ander de wet op leggen. Anders is niet per definitie fout, maar veel mensen maken zich hier schuldig aan. Ik ook, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:00

Alice13 schreef:
Ik snap je denk ik wel ts. Maar dat zie je jammer genoeg niet alleen op bokt, ook veel daar buiten.
Mensen die hun mening opdragen als een feit en enige goede of mogelijke manier/oplossing. En als je het anders doet dan krijg je de wind van voren

We moeten met z'n allen denk ik eerst naar ons zelf kijken, voor we een ander de wet op leggen. Anders is niet per definitie fout, maar veel mensen maken zich hier schuldig aan. Ik ook, helaas.

Ik snap eigenlijk ook nooit waar mensen het lef vandaan halen om tegen iemand anders te zeggen dat ze het fout doen. Ik zou nooit naar jantje of pietje gaan en zeggen "Goh, ik vind dat jou paard langer op de wei moet of ik vind dat jij geen sporen mag dragen want dat is verkeerd. " al zeg ik het zelf. :o

(instructrice vind ik anders)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:07

Het is eigenlijk heel simpel en logisch dat hier de discussie ontstaat. Het is nu eenmaal een discussie forum. En ja in het dagelijks leven ga je niet zomaar naar iemand toe om te zeggen dat ze het wellicht beter zouden kunnen. Want dat zijn jouw zaken niet dus wie geeft je het recht om een andere ongevraagd daar op aan te spreken. En dat kan hier nu juist wel. Over het algemeen gaat het vrij netjes.
Jammer is dat het vaak het een of het ander is en dat de tussenweg gewoon vergeten wordt. Mensen gaan vaak van het ene uiterste naar het andere en dat is dan weer niet nodig.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:17

Ergens volg ik je wel Ts maar er was laatst een topic over een 4-jarige die niet kon galopperen waarbij de Ts in kwestie vrolijk verkondigde dat ze met sporen reed want dat ze veel met der benen moest werken... Als instructeur zijnde komt mijn haar recht van dergelijke topics en ja, dan ben ik 200% zeker dat ik het beter weet. Ik heb nl veel moeite gedaan om kennis te vergaren, ervaring op te doen, de nodige papiertjes te verzamelen om goed les te kunnen geven... En verder denk ik wel dat het hele bokt-concept staat of valt door eigen meningen en discussies...

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:27

Hoi bokkers!
Mijn ervaring is dat , als je ergens onzeker over bent, twijfelt, of wellicht dingen vergoelijkt terwijl je diep in je hart of verstand weet dat het niet 100% oke is eigenlijk, dat je dan sneller boos wordt als iemand " kritiek" op je heeft. Een soort pijnpunt dus. Vaak is er juist amper te discussiëren, in zo'n geval, omdat iemand zich dan al ten onrechte aangevallen voelt, snapje?!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 01:51

Zo is bokt nou eenmaal.
Mensen oordelen over een dier zonder te weten hoe het dier is, en hoe dat dan opgelost dient te worden.
En ook met vaste oplossingen komen, terwijl ze het paard niet kennen.
Leuk, maar soms zoeken bokkers gewoon even mogelijke oplossingen zonder gelijk veroordeeld te worden en dat laatste kan hier imo niet.
Als je bijvoorbeeld een gruwelijke rotbok hebt die gewoon niks heeft medisch maar jou er af werkt ben je op bokt zelf onkundig.
Zelfs al ben je de paus en er al tig ingereden of gereden hebt met succes.

Dat zie ik in real life vaak, mensen zien A en komen standaard met oplossing B en is hun eigen oplossing C niks uiteraard.
Vaak zonder na te denken of er een reden achter zit dat ze B geprobeerd hebben.
Ik heb het met voer nu, na tijden hetzelfde wat goed ging zoek ik nu iets anders.
Dus ik naar de voerhandel met deze info:
Pony deed het lang goed op voer A, sportbrok voor bommetjes-paarden, met ca 300 gram per dag, na overgang ander ruwvoer niet meer.
Ik zoek iets waar ze niet van exploderen.
Reactie winkel: waarom voer je dan A? Daar zit hartstikke veel energie in.
Nou mijn gedachte dan: Dan ben ik er dus al klaar mee, ik zeg duidelijk dat dat voorheen prima ging, maar er nu zaken veranderd zijn waardoor ik wat anders zoek en bovendien voerde ik dat dus al weken niet meer.
Maar daar denkt men dan niet over na ofzo, te lastig kennelijk om te bedenken dat ik niet iets blijf geven wat niet werkt.

Vervolg gesprek:
Verkoper: dan moet je vitamine en mineralenkorrel B hebben, worden ze echt niet druk van en zit alles in wat ze nodig hebben!
Persoonlijk denk ik dan dat kan je niet zeggen, die vitamines en mineralen hebben een functie en het doet wat. Anders hoeven we het niet te voeren.
Om dan te zeggen dat ze er hoe dan ook niet druk van worden is imo onzin.
Ik heb er namelijk een staat die er van explodeert, en dan is het probleem A is oplossing B advies wel vermoeiend.
Het is dat ik ze nodig heb en het assortiment daar niet ken, anders liet ik het echt achterwege.
Maar die standaard manier van denken stoort mij gewoon enorm.
Vandaag reed iemand in de bak, ik met groepje in de kantine.
Ruiter rijdt paard niet zoals men vind dat het moet, ze moet er veel meer aan rijden en contact zoeken, want dat is de standaard oplossing hier.
Wat men dan niet meeneemt of weet is dat ze dat uiteraard geprobeerd hebben maar het paard dan in paniek raakt en van ver komen met het dier.
Ik zeg dus altijd maar met zoiets van: ik zou X of Y doen maar ik vermoed haar kennende dat ze hier mogelijk een goede reden voor heeft.
Dat komt zo anders over, en vaak klopt het ook nog.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 04:51

Lang leven het land van vrije meningsuiting. Ik ben 1 van die mensen die inderdaad vindt dat als je je paard niet minimaal een uur of 8 tot 10 buiten zetten kunt je geen paard moet houden (en persoonlijk zou ik geen pAard houden als ze niet 24/7 buiten kunnen). En zo zullen er nog 100 dingen zijn die ik vind maar een ander niet vindt. En iedereen is vrij om een mening te hebben én te verkondigen. Overigens zou ik nooit iets kwetsends zeggen in een topic van IM om maar mijn mening te kunnen uitdragen. Dat zou ik onfatsoendelijk vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 07:59

bruintje123 schreef:
Ik lees juist helemaal dat zwart witte niet.
Ja ik lees dat mensen zeggen 24/7 stal is verkeerd of 24/7 blub met eventueel stalletje staat gelijk aan dat stal paard.

En de meeste pleite voor iets daar tussen in.

Maar ik geef toe dat wordt niet gelezen.

Dat is zeer verstandig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:01

Maartje1990 schreef:
Lang leven het land van vrije meningsuiting. Ik ben 1 van die mensen die inderdaad vindt dat als je je paard niet minimaal een uur of 8 tot 10 buiten zetten kunt je geen paard moet houden (en persoonlijk zou ik geen pAard houden als ze niet 24/7 buiten kunnen). En zo zullen er nog 100 dingen zijn die ik vind maar een ander niet vindt. En iedereen is vrij om een mening te hebben én te verkondigen. Overigens zou ik nooit iets kwetsends zeggen in een topic van IM om maar mijn mening te kunnen uitdragen. Dat zou ik onfatsoendelijk vinden

Het gaat mij erom dat er dan mensen zeggen "24/7 is goed en de rest is verkeerd"

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:14

AmoorM schreef:

Doe je hier nou niet hetzelfde als waar je in de OP andere mensen van beticht. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:56

Iris82 schreef:
AmoorM schreef:

Doe je hier nou niet hetzelfde als waar je in de OP andere mensen van beticht. >;)

Prima dat mensen vinden dat je geen paard moet houden als het niet langer dan 8 uur buiten staat, maar niet alle andere meningen zijn verkeerd. Als iemand vind dat zijn paard het red met 4 uur, dan is dat de mening van een ander en lijkt het mij niet gepast om te zeggen dat je je paard maar moet verkopen of dat het verkeerd is. Of zo iets. :')

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:08

Het is een forum met mensen. Mensen hebben meningen en in Nederland heb je vrijheid van meningsuiting. Dus ontstaan er discussies, omdat iedereen weer net iets anders (soms dus zelfs geheel anders) over bepaalde dingen denkt. Ik vind het interessant om meningen van anderen te horen, mits ze voldoende onderbouwd zijn en repectvol worden gebracht. En daar ontbreekt het er (naar mijn mening) nogal eens aan.

Veel mensen reageren en denken vanuit hun gevoelens en emoties en ja, dat botst met de gevoelens en emoties van anderen. Vooral online is het voor de meesten makkelijker om je te laten gaan en worden dingen als 'respect voor elkaar' nog al eens vergeten.

Daarbij is het ook makkelijk om te zeggen 'Dat doe ik zo omdat iedereen/mijn instructrice/de vriendin van mijn achternichtje' dat ook zo doet en het voor hun ook werkt, terwijl je dan zelf geen onderbouwing hebt van het waarom. Als iemand anders dan vervolgens met een wetenschappelijk bewezen tegenargument komt, gaat de één er vervolgens dingen bij halen die niet direct een tegenargument zijn voor het wetenschappelijk bewezene. Vervolgens heb je een scheve discussie en gaat het over hele andere dingen. En zie dan nog maar eens geduldig en respectvol te blijven.

Edit: typfout

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:24

Maar er zit een verschil tussen een mening en een feit en de Ts bedoeld (denk ik) dat anderen hun mening als feit opdringen.
Het is een mening dat een paard meer dan 10 uur buiten moet staan.
Het wordt pas een feit op het moment dat je het met meerdere studies kunt onder bouwen. En dan nog is het afhankelijk Vd situatie in kwestie.

Je mag best zeggen dat je het niet vindt kunnen dat iemand in de b met sporen rijdt. Maar aan jouw is het niet om te verbieden..