Ze is zo veranderd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Ze is zo veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 12:44

Zucht, ik weet stilaan ook niet meer wat ik voor haar kan doen, niets lijkt goed te zijn...

Een jaar geleden kocht ik mijn vosse merrie. Een heel braaf beestje, rustig van karakter, exact wat ik zocht. Na een zeer vinnig en onvoorspelbaar dier had ik behoefte aan een paard dat ik kon vertrouwen, en met Zahire klikte het meteen.
Ze had bij haar vorige baas vier jaar lang op een stal gestaan waar ze in de dag buitenkon en 's nachts binnen op stal stond. Ik heb haar verhuisd naar mijn stal met hetzelfde regime. Wat heb ik de eerste maanden van mijn nieuwe aanwinst genoten! Ze was heel flauw, hield van een stevige portie aandacht, hoe meer hoe liever. Ik ben net dezelfde dus genoot ook van alle aandacht die ik haar kon geven.

En toen kwam de winter: paarden kwamen niet meer buiten. 1x per week een uurtje of twee in de buitenpiste om hun benen te strekken. Zahire bleef dezelfde van karakter, maar kreeg wel last van het continu binnenstaan. Ze werd erg stijf en op den duur zelfs kreupel.
Ik ben zelf van het type "hoe meer buiten hoe liever" en vond het continu binnenstaan onacceptabel. Daarom ben ik gaan zien naar een andere stalling waar ze wel dagelijks minstens een paar uur buitenstonden, maar die leek onvindbaar. In maart slaagde ik eindelijk in mijn opzet en Zahire werd verhuisd.

Ze bleef dezelfde gekke, lieve schat maar bloeide duidelijk open nu ze meer buitenstond. Ik vond het fijn dat zij het fijn had op de nieuwe stal. We pakten het werk weer op, alles ging fantastisch goed...
Tot ze ineens levensgevaarlijk gedrag begon te vertonen. Iedereen zei dat ik meer grondwerk moest doen en haar terug de baas worden. Ik kon niet geloven dat het daaraan lag gezien ik zeer consequent ben en opvoeding zéér belangrijk vind. Daar steek ik dan ook heel veel tijd in. Toch begon ik met grondwerklessen, heb een maand enkel gegrondwerkt, met 0 resultaat. Integendeel: hoe langer het duurde, hoe gevaarlijker ze werd (boven je hoofd steigeren, stampen als je in de buurt kwam, en als je je afstand hield viel ze je aan)
Ik had gelijk... Osteo erbij, twee dierenartsen erbij (tandarts en zadelmaker waren net geweest en ze was gevaarlijker op de grond aan een touwhalster dan onder het zadel met een bit, dus wist dat het daar niet aan kon liggen), paardlief van kop tot staart binnenstebuiten gedraaid. Het bleek een tumor op de linkereierstok te zijn. Zahire naar het kliniek gevoerd en geopereerd. Een maand stalrust.
Tijdens de stalrust was ze wat chagrijniger dan gewoonlijk, maar ze veranderde terug van een paard dat aanviel naar een paard dat je kon vertrouwen. Eenmaal ze terug op de wei mocht bloeide ze weer open en werd ze terug de knuffel van daarvoor.
Helaas heeft mijn stalbazin diverse dingen tijdens de revalidatie gedaan waar ik het niet mee eens was. Onder andere mijn paard veel te vroeg terug buitengezet bij een ander paard op een groot stuk wei, terwijl ze pas een week later op een ministukje alleen buiten mocht. Dat had natuurlijk complicaties tot gevolg, extra x de dierenarts erbij, extra pijnstillers en ontstekingsremmers... Was razend op haar en vertrouwde haar niet meer...

Die tijd bood een kennis van mij aan dat ik op haar stal wel welkom was, dus opnieuw verhuisd.
Dit was naar mijn mening de ideale stalling: 24/7 buiten, met een maatje, met een mooie schuilstal. Onbeperkt gras of hooi. Ik heb zelf wel serieus moeten inboeten qua faciliteiten, terwijl ze dezelfde prijs vroeg, maar gezien ik dacht dat dit beter was voor Zahire had ik dat er graag voor over.
In het begin ging het dan ook fantastisch! Zahire begon te blinken, dat had ik nog nooit gezien. Ze werd zelfs wat dikker, hetgeen mij in bijna een jaar nog niet gelukt was. Ze leek erg gelukkig te zijn.
Ze werd zelfverzekerder en rustiger onder het zadel, hetgeen ik als angsthaas zeker niet erg vond.
Het probleem is enkel dat ze na een maand ook een serieuze eigen wil kreeg. En ze verloor haar knuffelige karakter. Ze werd steeds zelfstandiger en gaf niks om de aanwezigheid van mij of haar weidemaatje. Het enige dat haar interesseerde was eten, eten, eten. Ze deed nog wel wat ik vroeg, maar het enthousiasme was ver te zoeken. Op de poetsplaats blijft ze stilstaan, maar dan ook echt stil. Ze kijkt amper nog naar me.

Het noodlot sloeg toe: opnieuw een blessure. Twee weken geleden kreeg ze uit het niets een scheur tot in haar kroonrand. Zo mank als iets, dus meteen smid en DA bijgehaald. Een stuk van de hiel weggehaald en een ijzer eronder gezet. Ze kon weer lopen, maar is nog niet volledig pijnvrij. Dat zal ze over ongeveer 2 weken zijn.
We kregen dus al meteen een maand rust voorgeschreven waarvan we nu in de helft zijn. Over drie weken haal ik de DA er nog eens bij om te kijken of ze terug rustig bereden mag worden.
Haar asociaal gedrag is sindsdien enorm verergert... Ik herken haar gewoon niet meer terug.
Het eten (onbeperkt hooi) is nog belangrijker geworden en werkelijk het énige waar ze nog iets om geeft. Als ik erbij kom, draait ze zich om en heeft ze een "laat me gerust" houding. Ik wéét dat paarden zo niet denken, maar ik kan het niet anders uitdrukken dan dat. Ze wilt met rust gelaten worden.
Als ik haar dan toch halster, weigert ze in eerste instantie door de poort te gaan. Dan moet ik mijn touw eens achter haar benen laten flitsen eer ze erdoor gaat.
Op de poetsplaats is ze zeer chagrijnig, staat geen seconde stil en is in nog geen kwartier tijd vijf keer bijna op mijn voeten gaan staan. Ik ben uiteindelijk uit pure frustratie eens goed beginnen brullen en toen was het over, stond ze weer voorbeeldig stil. Maar met een zeer kwade uitdrukking in haar ogen en haar oren in haar nek.
Op de terugweg zag ze een aantal sprieten hooi die ze gewoon moest opeten. Elke keer ze ernaar toe trok, heb ik haar op haar donder gegeven en haar gevraagd om gewoon netjes mee te lopen. Erg vermoeiend.

Ik heb het gevoel dat ik haar nu meer onder haar voeten moet geven dan iets anders en dat vind ik absoluut niet leuk. Ik ben net een positief ingesteld iemand die liever met beloning werkt. Maar ik weiger mijn voeten te laten plattrappen of haar de leiding te laten overnemen.
Ook haar chagrijnige laat me met rust houding... Ze is al wel een tijdje asocialer aan het worden, maar nu loopt het gewoon de spuigaten uit. Ik wil niks liever doen dan mijn paard veel liefde en aandacht geven, ook in de periode dat ze nu moet rusten, maar ze moet het wel toelaten...

Ik ben stilaan gewoon wat radeloos :(...

Voor de tijd dat ik niet mag rijden, heb ik een verzorgpaardje gevonden. Man, wat is dat een verschil zeg. 't Is een Fjord, als ik toekom wanneer hij hooi knabbelt dan laat hij zijn hooi voor wat het is en komt hij mijn gezelschap opzoeken. Ik kan amper opzadelen omdat hij gewoon continu om een aaitje en knuffeltje vraagt. Na het rijden wijkt hij ook geen meter van mijn zijde.
Wat een verschil met mijn eigen merrie... Zij was vroeger juist dezelfde... Wat is er toch misgelopen? Wat heb ik fout gedaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:50

Er was dus een tumor van een eierstok verwijderd, zou het kunnen dat er weer eentje zit?
Zou dat wel laten nakijken.

En misschien lees ik er overheen,maar geef je naast hooi ook iets van vitamines?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:53

Hoe was haar voerbeleid voorheen? Als eens laten kijken naar haar maagdarmstelsel? Is er iets wat haar kan frustreren (pijn bijvoorbeeld) waar ze op reageert door te eten? Eten is geruststellend en neutraliseert haar maagzuur. Kan best zijn dat als ze pijn heeft in haar maag, dat ze instinctief veel behoefte heeft aan eten. Ik moest zelf denken aan een maagzweer, maar dat klopt niet helemaal met het voerbeleid nu. Maar je weet het maar nooit, zou zomaar ook wel kunnen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:57

Ben je wel genoeg met je paard bezig ondanks dat je niet kan rijden?

Hevonen

Re: Ze is zo veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:01

Dat steeds willen eten... kan ze een schildklierprobleem hebben? Of een afwijking in haar alvleesklier? Ik las laatst dat alvleesklierproblemen extreme honger veroorzaken. Ik weet niet of het waar is hoor, heb het niet gecontroleerd.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 13:05

Het gedrag is niet hetzelfde als met de tumor, toen was ze echt gevaarlijk. Nu is ze gewoon dwars en heel chagrijnig. Dus denk persoonlijk daar niet aan, de eierstok is ook volledig verwijderd en volgens de kliniek was de kans dat de andere aangetast zou worden zo miniem dat het zelfs nog nooit is voorgekomen.

Qua voer krijgt ze nu onbeperkt hooi (al een heel jaar, vind ik erg belangrijk). Ze eet ongeveer twee bomvolle hooinetten per dag op. Dan krijgt ze nog een halve schep Aveve Calm Mix en een kwart emmer Equifyt Zupa (in geweekte toestand).
Voerbeleid is al een jaar hetzelfde, heb enkel een week geleden de Zupa toegevoegd omdat ze weer begon in te vallen (dit is normaal voor haar, doet ze elke winter).
Gezien alle rommel die er in is moeten gaan de laatste tijd van ontstekingsremmers en pijnstillers, ga ik haar wel nog eens laten behandelen voor de maag. Ze geeuwt meer dan anders, dus ik vermoedde zelf ook al dat ze idd met een (beginnende?) maagzweer zou kunnen zitten door alle medicatie. DA had het eigenlijk ook al wel voorspeld dat die kans groot ging zijn, gezien haar gevoelige maag. Die gevoelige maag is ook de reden dat ik zoveel mogelijk hooi en zo weinig mogelijk krachtvoer geef. Ze heeft ten tijde van de tumor ook één gehad en we zijn toen begonnen met onbeperkt hooi en dit heeft haar veel goed gedaan. Maar al die medicatie doet er natuurlijk verre van goed aan...

Sharon, ik wil wel met haar bezig zijn, maar ik kan letterlijk niks anders doen dan aandacht geven en poetsen. En daar heeft zij dus geen zin in, zoals hierboven te lezen is. Ze wilt niet uit haar wei, eenmaal op de poetsplaats heeft ze een rothumeur en ik moet me eerst kwaad maken en haar op haar plek zetten vooraleer ze zich wat gedraagt. En dan nog is het duidelijk met tegenzin met oren naar achter. Dan daalt de zin bij mij ook serieus om haar nog uit de wei te halen als ik mij altijd eerst weer moet kwaad maken. De "laat me gerust" spat er gewoon vanaf...

Hevonen: nee, ze is zeer recent nog volledig nagekeken in het bloed en alles was mooi in orde. Geen tekortkomingen of afwijkingen.

Het valt me écht op dat ze steeds zelfzinniger en chagrijniger naar mij toe is geworden sinds ze 24/7 buiten staat. Maar ik kan haar toch moeilijk op stal gaan zetten? Ik wil dat ze zo paardvriendelijk en natuurlijk mogelijk gehuisvest is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:08

Heeft ze dit gedrag ook bij andere mensen?
Wel verstandig om de rmaag te behandelen, dikke kans dat ze zich dan ook wat fijner gaat voelem :j

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:23

Je zegt dat haar asociaal gedrag sinds de scheur in haar hoef ontzettend verergerd is, ik zou in dit geval verwachten dat het toch echt pijn-gerelateerd is... Inderdaad misschien wel icm maagklachten

Hoe reageert ze op vrijheidsdressuur bijvoorbeeld? Mijn merrie is (van nature wel) ook vrij eigenzinnig, heeft niet veel nood aan aandacht, gras is altijd belangrijker. Maar als ik een paar keer met stukjes wortel kom en eenvoudige oefeningen doe (wachten, kusje etc) wordt ze wel meer op mij gericht.

Hoe reageert ze als je haar gewoon een flinke poetsbeurt geeft terwijl ze gewoon verder hooi eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:28

Ts, ik denk eigenlijk toch echt dat het ongemak is (pijn wellicht) en niet een kwestie van opeens niet meer willen. Dit is een gigantische karakter verandering! Goed dat er alarmbellen bij je rinkelen, want dit is niet normaal nee. Ik denk niet dat het te maken heeft met het feit dat ze niet meer op stal staat, dat is echt heel onlogisch.
Misschien is het een idee om eens rond te kijken naar alternatieve behandelmethodes? Ik had laatst met iemand over een bepaalde therapie waarvan ik de naam niet meer weet |o maar dat is misschien wel interessant. Het klinkt echt super zweverig en als nuchter persoon heb ik ook mijn vraagtekens erbij. Maar ik heb het in het echt gezien en het werkte gewoon echt! Ik stond echt versteld. Het is een therapie waarbij je energiestromen kan aanvoelen en sturen en op die manier ook energieblokkades kan opsporen. Die dus mogelijk een gebied zijn waar de pijn vandaan komt. Ik zou er vooral geen keiharde conclusies uit trekken, maar het kan je wel handvaten geven om verder naar te kijken. Wellicht interessant om te proberen als er niets met de maag aan de hand blijkt te zijn.

Edit: ik heb het hier niet over osteopathie trouwens. Als je er interesse in hebt zal ik eens rondvragen hoe het heette.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:40

Hmm lastig maar ergens ook herkenbaar.

Mijn paard heeft ook een tumor op der eierstok gehad.
Voor de tumor, tijdens en na.. 3 totaal verschillende paarden.

Ik zou toch eens verder kijken qua stalling, aangezien het daar begonnen is.
Kan ze niet op een andere manier aan het werk?

Wat bij mijn paard gewerkt heeft.. is een veulen geweest.. perongeluk gedekt dat wel. Maar onder de dracht en erna kreeg ik echt mijn paardje weer terug.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 23:27

@Ellepel: ik ben de enige die met haar omgaat, dus ik zou het niet weten. De staleigenaresse voert enkel en voor de rest komen er op mijn "stalling" geen mensen. Soms komt er eens een vriendin mee, maar nu met de koude is dat ook minder vaak.

@Ireika: VD vind ze vreselijk. Krijg haar er absoluut niet gemotiveerd voor. We waren voor de scheur wel met grondwerk bezig (Parelli), dit vond ze wel héél leuk en dat ga ik ook weer opnemen eenmaal ze terug mag beginnen werken. Als ik haar aandacht geef terwijl ze kan eten trekt ze zich het niet veel aan: er is hooi!

@Eefj33: ik ben ook een heel nuchter en heel wetenschappelijk persoon dus geloof er niet in. We weten trouwens waar de pijn vandaan komt, en het is afwachten tot het terug bijgegroeid is.

@Wilmatj: ze kan (momenteel) niet aan het werk gezien ik haar niet kan/mag dwingen van te bewegen zolang ze pijn heeft. Ik heb een week geleden nog de DA laten checken en toen stond ze nog duidelijk mank in zowel stap als draf, op harde en zachte bodem. Wij doen normaal vaak grondwerk, maar dat is ook in beweging natuurlijk, en zolang de kans bestaat dat ze pijn heeft dwing ik haar liever niet te bewegen...

Paardlief is trouwens een beetje een mirakel...
Nu is ze omslagen. Naar compléét het omgekeerde...
Terug superlief. Ze komt af in de wei (wat ze in het jaar dat ik ze heb nog nóóit gedaan heeft :+ ), doet haar halster zowat zelf aan, ze laat zich poetsen, behandelen aan haar oog en hoef, komt af en toe eens wat aandacht vragen, gisteren legde ze zelfs haar hoofd op mijn schouder <3
Vandaag had ik weinig tijd, veel te veel dingen te doen, dus enkel even aan de poort gedag gaan zeggen. Werd helemaal afgesnuffeld. Toen haar weidemaatje afkwam (waar het abnormaal goed mee klikt voor Zahire te zijn, ze is niet erg sociaal) was het zelfs dikke ruzie: ze mocht niet in mijn buurt komen.
Ik heb een paard van extremiteiten denk ik XD.

Het is me wel opgevallen dat ze terug goed loopt. Ze lijkt geen pijn meer te hebben, ik zie haar ook geen pas meer manken. Zowel mijn moeder als mijn staleigenaresse zien ook niks mis meer, wat een opluchting :). Dus het zal idd wellicht een groot stuk aan pijn hebben gelegen.
Ik ga nu volgende week een weekje weg dus dan wordt ze verzorgd door de staleigenaresse, de maandag daarop laat ik de DA komen voor maagmedicatie (better safe then sorry, en ze geeft naar mijn mening nog altijd tekenen van een mogelijke maagzweer) en om te checken hoe ze loopt en of ze terug bereden mag worden. Die beslissing maak ik niet op eigen houtje. Dat mag een professional komen doen...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:58

Fijn dat ze weer beter loopt en weer lief is!
Hopelijk was het dan enkel de pijn die haar zo deed veranderen...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:42

Ik hoop het ook, maar ondertussen weer slecht nieuws :(.
Auto geraakt niet door de keuring, gaat me weer veel geld kosten. Geld dat ik eenvoudigweg niet meer heb... Heb bij mijn moeder al een lening staan ondertussen maar kan dat niet eindeloos blijven doen, zij is invalide en moet ook nog kunnen rondkomen...

Ik hoop morgen op goed nieuws van een sollicitatie, anders zal ik mijn paard alsnog moeten verkopen :'(. Het geld is compleet op...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:56

Jeetje, wat een verhaal..

Ondanks je goed naar je paard probeert te luisteren zit het je niet mee.

De hormonen kunnen ook heel erge invloed hebben op merries hun humeur, gedrag en tolerantie.
Gezien ze een tumor aan haar eierstokken heeft gehad kunnen haar hormonen wel een oorzaak zijn denk ik.

Ook de pijn kan/zal haar humeur geen goed gedaan hebben met de genoemde blessures.

Er zijn homeopathische middeltjes om de hormoonhuishouding te reguleren. Sommige merries hebben daar echt baat bij.
Heb het zelf ook eens geprobeerd bij mijn oude merrie, maar dat had weinig effect.
Overigens was zij juist veel liever en toegankelijker (normaal niet namelijk....) naar mens en dier als ze hengstig was.

Sterkte!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:06

en? heb je de baan?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:20

TS, misschien een rare vraag, maar weet je zeker dat er op je huidige stalling genoeg gevoerd wordt?
Mijn paard stond ook op een 'perfecte' stal, 24/7 buiten met onbeperkt schuilplekken, maar werd zo gefixeerd op eten. Er bleek uiteindelijk alleen gevoerd te worden als ik er was.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:32

Ze heeft nogal wat pijnstilling gehad zo te lezen en die middelen tasten vaak de maag/darmen aan.
Gemberpoeder heeft een stillend effect voor de maag, probiotica voor de darmen.
Zou daar ook zeker even aan denken, ongeacht of ze nu op dit moment wel of niet chagrijnig is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:46

Kan het zijn dat ze een hormonale verandering heeft doorstaan? Die obsessie met eten is wel merkwaardig namelijk.