merrie met verleden in laten rijden voor verkoop of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

merrie met verleden in laten rijden voor verkoop of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:02

Ik zit even in dubio met één van mijn paarden en ben even benieuwd naar de mening van bokt.

Ik heb hier een 7-jarige NRPS D-pony lopen. Ik heb haar vorig jaar verwaarloosd en drachtig gekocht. Er werd mij verteld dat ze nog niks kende. Mijn idee met haar was om haar hier als fokmerrie te laten lopen en misschien op termijn eens te kijken we haar onder het zadel konden krijgen.

In de maanden nadat ik haar gekocht had heb ik erg hard aan de vertrouwensband met haar gewerkt, omdat ik dat belangrijk vond, mocht ze de bevalling toch niet helemaal alleen af kunnen. In het voorjaar is haar veulen geboren, op de 1ste verjaardag van mijn dochtertje. En ook nog eens een verschrikkelijk knap en leuk veulen. Uiteindelijk de keuze gemaakt om het veulen te houden en na het spenen een nieuw huisje te zoeken voor de merrie.

Een paar maanden geleden zijn we spelenderwijs begonnen met haar kennis te laten maken met longeren, het zadel en het hoofdstel. En eigenlijk pakte ze alles zo goed en snel op, dat ik denk dat ze daar ooit wel iets mee gedaan hebben bij haar. Uiteindelijk eens wat gewicht toegevoegd en nadat dat goed ging en ze hiermee ontspannen was, eens opgestapt. Ze vond het in het begin wat spannend, maar uiteindelijk ontspande ze en hebben we een paar rondjes ontspannen kunnen stappen. Dit verschillende keren met haar gedaan en de laatste keer schrok ze van een langsrijdende auto met aanhanger (de lading bewoog door de bak, door een knik in de weg). Ze schoot in draf en na een paar passen begon ze te bokken en te steigeren (op een gemene manier), tot de ruiter er af lag. Nadat ze weer ontspannen was, nog een keer opgestapt en nog een paar rondjes ontspannen laten stappen met een ruiter erop. Ik wil niet dat er ongelukken gebeuren, dus de ruiter heeft er sinds die tijd niet meer opgezeten.

Na het spenen van het veulen heb ik haar te koop gezet, maar ik merk dat er veel mensen afhaken omdat ze niet ingereden is. Ik twijfel nu of het zin heeft haar te laten inrijden of haar toch als fokmerrie te verkopen.
Ik denk niet dat de merrie ooit bomproof zal worden en altijd wel een gebruiksaanwijzing zal blijven houden.

Hoeveel zou het kosten om haar in te laten rijden? Wat zou dit met de prijs van de merrie doen? met andere woorden, heeft het zin om haar te laten inrijden of is dit echt geld weggooien?

Het gaat om een NRPS (welsh gefokt en later overgeschreven) D-pony met papier van 7 jaar, met helaas een verleden. Ze kan leuk bewegen. Heeft ooit een trap gehad tegen haar achterbeen, waardoor het achterbeen wat stijf is zonder warming up. Als ze warm is, is dit niet meer te zien en beweegt ze zuiver en erg ruim.

Wat zou bokt met deze merrie doen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: merrie met verleden in laten rijden voor verkoop of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:48

ED -> PP

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:11

Ik zou haar als fokmerrie verkopen. Als je haar laat beleren heb je grote kans dat ze van huis naar huis gaat omdat kopers zullen denken er wel mee om te leren gaan wat in de praktijk vaak anders uitvalt en het paard dan weer de dupe is. Dus lekker als fok merrie verkopen zou ik zeggen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:17

Waarom fokken met een merrie die je door dit soort gedragsproblemen niet kunt beoordelen onder het zadel?
Ik zou haar laten inrijden en als het een goed rijpaard is geworden beslissen hoe verder te gaan.
Schat je het in dat het niet mogeijk is dat doel te bereiken zou ik haar of grasmaaier laten worden, pensioneren dus, of als je daar geen zin in/geld voor over hebt, in laten slapen of slachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:19

Ik zou haar laten beleren bij een prof...wat er gebeurd is, is heel normaal gedrag bij zadelmak maken. Daarom is het belangrijk om het te laten doen door iemand van wie het zijn/ haar vak is..en die dus door kan pakken als een paard schrikt en daar door nog eens een keer van de ruiter schrikt.

En dan liever even iets langer doorrijden, 2/3 maanden...maar dat moet natuurlijk financieel wel uit kunnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:21

Kuggur schreef:
Waarom fokken met een merrie die je door dit soort gedragsproblemen niet kunt beoordelen onder het zadel?
Ik zou haar laten inrijden en als het een goed rijpaard is geworden beslissen hoe verder te gaan.
Schat je het in dat het niet mogeijk is dat doel te bereiken zou ik haar of grasmaaier laten worden, pensioneren dus, of als je daar geen zin in/geld voor over hebt, in laten slapen of slachten.

Helemaal mee eens, daarnaast heeft ze lichamelijke problemen en vind ik een jeugdruitertje niet de geschikte persoon om een dier adequaat los te rijden zodat de stijfheid verdwijnt. Ik zou zelfs niet het geld uitgeven in de hoop dat het wat oplevert bij verkoop maar een dier met een aandoening en verleden laten hemelen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:52

Ik vind het gedrag zoals beschreven zeker niet prettig, maar ook niet immens ongewoon bij een merrie met weinig ervaring die net ingereden is en veel spanning opbouwt. Ik zou idd kijken naar een prof of iemand met veel ervaring die haar op een rustige maar kordate manier in kan rijden, en daarna eens kijken of het gedrag vervelend blijft (en dat het bv niet wisselend is bij verschillende ruiters).

Hoeveel weet je zeker over haar verleden? en hoeveel denk je dat een rol speelt?

Ik heb paarden (zowel met als zonder nare ervaringen) gezien die op eenzelfde manier heftig schrokken en toch prima rijpaarden werden.

Wel zou ik, als je gevoel zegt dat het echt gevaarlijk is (en als de prof dit ook ziet), niet te lang zelf blijven proberen en dit ook vermelden bij een inrijder/koper zodat er geen scheve verwachtingen zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:59

Beleren kost geld.. het is maar de vraag of je dat er weer uit krijgt.
Ik zou als fomerrie verkopen kijk er wel zakelijk na.

Heb je tijd en geld en. Aakt je het niet uit als ze maar goed terecht komt.. dan aanrijden door profesionel en dn proberen te verkopen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:01

Ik zou eerst willen weten hoe en wat met dat been voor e er nog meer geld aan gaat uitgeven Ook vervelend als koper afhaken op dat been

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:07

Elisa2 schreef:
Ik zou haar laten beleren bij een prof...wat er gebeurd is, is heel normaal gedrag bij zadelmak maken. Daarom is het belangrijk om het te laten doen door iemand van wie het zijn/ haar vak is..en die dus door kan pakken als een paard schrikt en daar door nog eens een keer van de ruiter schrikt.

en dan liever even iets langer doorrijden, 2/3 maanden...maar dat moet natuurlijk financieel wel uit kunnen.

verbaast mij eigenlijk ook dat dit als "probleempaard" omschreven wordt. Gewoon een jonge pony die "normaal" (sommige doen het, andere niet maar tis niks probleemmatigs) gedrag vertoont en daarbij ook nog eens gewonnen heeft ook. Prul aub zelf niet verder door met dat dier, laat haar inrijden door iemand die weet wat ie doet en kijk dan nog eens of ze "nooit betrouwbaar gaat worden". Ding schrok en heeft daar instinctief op gereageerd en dat is dan ineens een probleemdier dat nooit betrouwbaar gaat worden? :?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:17

Wat is er mis met haar gedrag?
Haar reactie toen ze aandraafde is heel normaal.. ze schrok van de beweging op haar rug.
Normaliter werk je hier naartoe, maar door haar plotselinge schikreactie was deze beweging er ineens waardoor ze nogmaals schrok.
En vervolgens schrok ze nogmaals doordat de ruiter er af viel.
Een beetje handige ruiter (met ervaring in beleren!!) heeft zo dat vertrouwen terug gegeven.

Het hangt imo meer af van dat been.. wat is de oorzaak..?
En dan bedoel ik niet het krijgen van een klap, maar wat is er binnenin aan de hand?
Als je dat weet kan je beslissen of inrijden een optie is.. want heel eerlijk.. D pony's zijn altijd interessant voor de verkoop..

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:20

wij op stal krijgen meestal ook wel eens of eigenlijk vaker paarden en pony's met een verleden.
Zoals jij beschrijf lijkt ze me eigenlijk helemaal niet gemeen of iets dergelijk. zit gewoon tijd in en omdat ze al een jaar of 7 is heeft ze al een eigen karakter ontwikkeld.
Ik zou haar gewoon wat de tijd geven of inderdaad aan iemand over laten die er verstand van heeft en die haar even goed door pakt in training dagelijks

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:28

zie nog veel traditionele reacties....een pony met een verleden..die een eigen karakter heeft ontwikkeld met 7 jaar.. Tja ieder paard wordt geboren met een eigen karakter, dus ook als ze te vroeg met 3 jarige leeftijd onder het zadel worden beleerd hebben ze dit. MAar vaak wordt dit er toch onder gedrukt als ze op de tradi manier worden ingereden...helaas..heb het veel gezien want ik kom ook uit dat wereldje. Gewoon lekker grondwerk doen, en veel wandelen. en het dier veel laten zien van de omgeving en het leven. Spelenderwijs er eens op gaan zitten en er weer af. Met de clicker aan het werk...Een paard met een verleden zal dat nooit meer kwijt raken, maar heeft het vertrouwen van een betrouwbare persoon nodig. DAt kost tijd. En het ligt aan de aard van het verleden. Mijn andalusier daar kon ik alles mee, door het vuur ging hij..maar iemand anders kon er nog niet naar wijzen bij wijze van spreken. Maar dat was ook een heftig verleden....Mensen uit de traditionele wereld konden helemaal niets met hem, daar werd hij levensgevaarlijk bij. Van dat paard heb ik zoveel geleerd en hij heeft mijn mijn ogen doen openen....

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:34

@actavodia
Een jong paard is nog vol in ontdekking, heeft nog niet veel mee gemaakt.
natuurlijk word een paard geboren met eigen karakter maar word ook grotendeels ook gevormd in de eerste levensjaren wat met een paard gebeurt.
Een paard wat bijvoorbeeld zeer vriendelijk is geboren maar als het zijn eerste jaren alleen maar is afgeslagen of iets dergelijks kan het over een paar jaar een bijtend paard zijn.
Een paard van 7 is grotendeels als gevormd door zijn eerdere levensjaren ;) met wat hier een vermoeden is met een wat slechter verleden