Clinic proefgericht rijden met Vera Femina

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Clinic proefgericht rijden met Vera Femina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:55

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar dit filmpje wilde ik jullie niet onthouden!
Vandaag heb ik met Vera meegedaan aan een clinic proefgericht rijden d.w.z. we hebben een B proef gereden, dat werd gefilmd en ondertussen werd er commentaar ingesproken. Naderhand heb ik ook nog tips meegekregen.

Vera heeft zich super goed gedragen vandaag, ze vind het altijd wat spannend om van stal weg te zijn omdat ze nog een veulen aan de voet heeft. Ik merkte tijdens het inrijden al dat de stelling en buiging niet helemaal lekker ging vandaag, dat is ook o.a. de reden dat ze in de galop een paar keer verkeerd aanspringt.

De punten die naar voren kwamen waren met name:

- stelling en buiging verbeteren
- iets meer achterbeen
- overgangen vloeiender rijden

Degene die 'jureerde' dacht aanvankelijk dat we hoger reden dan de B, dus dat was zeker leuk om te horen! De verbeterpunten die ik heb meegekregen zijn veelal punten die ook tijdens mijn lessen naar voren komen en waar ik me dus goed in kan vinden. Al met al was het erg leerzaam en wie weet gaan we binnenkort een keer voor het echie.

Ik dacht, wellicht is dit voor meer mensen leerzaam dus bij deze de link naar youtube!

https://www.youtube.com/watch?v=Su_zFO9 ... e=youtu.be

En gelukkig waren we op alles voorbereid, ik had naald en draad mee om eventueel een knotje nog mee vast te zetten mocht dat nodig zijn - uiteindelijk heeft mijn vader er een knoop van mijn rijjasje mee vastgezet die plots losliet. :=

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Tips mogen uiteraard, maar graag wel opbouwend :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:12

Knappe Veer!
Nog ff door oefenen en dan komen jullie er wel :)

FriesWytske

Re: Clinic proefgericht rijden met Vera Femina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:25

Dit is de perfecte jury voor zo iets. Hij kan altijd alles goed en op een positieve manier uitleggen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:25

Netjes hoor! Je neemt goed de tijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:37

Wat een top paps heb jij! Gewoon even je knoopje eraan zetten.
Leuk paard heb je daar hoor! En jullie zijn lekker op weg.
Jury geeft eigenlijk al het commentaar al, leuk om zo mee te luisteren.

Wat ik wel mis is zijn commentaar op je houding en zit, daar kan je nog wel wat aan verbeteren,
volgens mij zijn je beugels ontiegelijk ongelijk en je zit met een voet op je tenen te rijden zeker aan het begin van je proef.
Probeer je benen stiller te houden, je handen ook en iets minder naar achteren te hangen.
Contact van jou naar je paard toe is af en toe ook niet constant.
Jullie zijn zo'n leuke combi, als je nog niet iets mooier zit dan is het nog leuker om naar jullie te kijken.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:48

Leuk zo'n clinic, ziet er erg leerzaam uit! Persoonlijk zou ik als werkpunt het halsstrekken ook meenemen. Ik denk dat als de verbinding iets stiller en constanter is dat dat het halsstrekken ook makkelijker maakt.

Maar jullie zijn een leuke combinatie en ben benieuwd hoe jullie samen ontwikkelen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:12

Wat leuk om zo commentaar te krijgen op je gereden proef! Fijn paard ook! +:)+ Ik ergerde me een beetje aan je zit: op een teen staan, een beetje achter de beweging van het paard, doorzitten niet okay. Denk als je hier meer aandacht aan gaat besteden (paard begeleiden ipv meeliften), je nog meer vooruitgang kan gaan boeken. Want man, wat een leuk dier heb je onder je! Succes en heel veel plezier. Leerzaam hoor zo'n beoordeling van de gereden proef. Leuk!

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:25

Wat onwijs leuk om mee te luisteren. Ik begin volgend jaar met mijn wedstrijden. Wij zijn op dit moment heel erg bezig met de stap juist maken. Ik heb een goed stappend paard maar juist het gymnastiseren zijn wij mee bezig. Dus was even interessant om hem daar over te horen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:16

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

@sjolvir, top is hij zeker, heel fijn op zulke momenten!

Wat betreft mijn houding ben ik het met je eens behalve de ongelijke beugels. Het kan wel zijn dat ik scheef zit en dat daardoor het zadel wat verschuift. Ik ga voor de zekerheid mijn beugels in ieder geval even checken. En er valt inderdaad nog een hoop te verbeteren aan mijn houding an sich, heb je helemaal gelijk in. Daar, en het krijgen van een rustigere verbinding tussen de paardenmond en mijn handen, besteed ik veel aandacht aan in mijn training. Ik heb niet gemerkt dat ik naar achteren aan het hangen was, daar ga ik extra opletten! Bedankt voor je fijne reactie :)

@marjo, om eerlijk te zijn dacht ik altijd dat Vera veel meer strekte met halsstrekken :o dus het was goed om het een keer op film te zien en dat kan inderdaad nog een stuk beter!
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 30-11-15 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:23

@picasso, zoals ik in mijn reactie aan sjolvir ook noem, aan mijn houding word gewerkt. Jij benoemt het inderdaad ook precies goed - doorzitten, lichtrijden, het kan en moet allemaal verbeterd worden en dat zal er dan zeker aan bijdragen dat ik mijn paard correcter kan rijden :j

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:22

Haha, lang leve goed voorbereid zijn. Handige paps!

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:34

Het lijkt alsof het zadel niet goed past, hij kiept naar achter, waardoor jij achter de beweging komt en een stoelzit krijgt. Waarom gebruik je een gelpad? Ik zou een goede zadelmaker om advies vragen. Ik denk dat als je zadel fijner zou liggen, jij ook veel beter zou zitten en je teugelcontact constanter wordt!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 00:04

Het zadel past absoluut goed, deze zomer aangekocht bij Hulsebos. De pad ligt eronder omdat ze nog bespiering mist op de rug, anders gaat het knellen. De pad mag er onderuit als de bespiering weer voldoende is op de rug. (Het is overigens een prolite pad met schuimkussens ipv gel)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:18

Ik denk dat je voorlopig misschien ook wel gebaat bent bij je beugels 1 gaatje korter zodat je meer druk op de bal van je voet kan houden. Nu ga je als het ware op je tenen staan in het lichtrijden.
Als je meer balans hebt kan je altijd proberen ze weer een gaatje langer te doen.
In het lichtrijden zie ik vooral dat je bovenlichaam achter de beweging blijft. Als je in het lichtrijden voor jouw gevoel ietsje meer voorover, en 'mee' beweegt zal je denk ik ook stabieler zitten.
Je hebt een super knap paard onder je bips :9

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:20

Met de pad gaat het zadel aan de voorkant "zweven"en wordt onstabiel, je ziet het alle kanten op gaan. Dat moet je toch ook voelen? Wellicht is het tijd om te checken of het zonder pad inmiddels past (kan heel snel gaan hoor) Edit: als ik je filmpje uit 2011 met Sicco bekijk zie ik wel wat zelfde issues maar blijf je lang niet zo achter de beweging en zit je rechtop, daarom denk ik dat het zadel jou nu zo laat zitten.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 08:34

@mariekeS, dank voor je leuke compliment! She is sexy and she knows it :)) beugels kan ik proberen een gaatje korter te doen idd. En mijn bovenlichaam is idd nogal beweeglijk :o dat zou ik misschien ook kunnen verbeteren door oefeningen te doen zonder paard, voor meer romp stabiliteit? Ik weet niet of je daar toevallig ervaring mee hebt? Tips zijn welkom!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 08:35

@moorcats, eerlijk gezegd voel ik dat niet. Maar dat kan goed komen doordat ik er niet op let, ik ga het vanavond nog eens terug kijken op het filmpje. En wat je zegt over de pad is een hele goede - ik heb geen idee wanneer het precies het goede moment is om die er onderuit te halen dus daarover zal ik eens contact opnemen met Hulsebos. Leuk dat je ook even een ouder filmpje hebt terug gekeken! Als ik dat hiermee vergelijk zie ik ook dat dezelfde problemen er toen ook waren, maar in iets mindere mate. Dat komt denk ik ook omdat Vera veel meer 'extra' beweegt dan dat Sicco deed, en door die extra beweging wordt ik dan minder stabiel en zie je beter dat mijn houding nog niet zo goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:48

Volgens mij is er niet zoveel mis met dat zadel (is ook iets wat standaard geroepen wordt op Bokt heb ik het idee). Probleem ligt imo bij de balans van de ruiter door de fijne bewegingen van het paard. En heb het idee dat er hard aan gewerkt wordt, dus komt vast in orde. Succes TS. +:)+ Erg leerzaam zo'n proefgerichte clinic. En dapper dat je het wilt delen hier met alle 'betweters', waaronder ik.... :+

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:54

UMayDream schreef:
@mariekeS, dank voor je leuke compliment! She is sexy and she knows it :)) beugels kan ik proberen een gaatje korter te doen idd. En mijn bovenlichaam is idd nogal beweeglijk :o dat zou ik misschien ook kunnen verbeteren door oefeningen te doen zonder paard, voor meer romp stabiliteit? Ik weet niet of je daar toevallig ervaring mee hebt? Tips zijn welkom!

Het ziet er goed uit, wat je zelf zegt, oefeningen voor de romstabiliteit is een goeie. Op YouTube zijn veel oefeningen te vinden voor pilates, dit zijn gerichte oefeningen op rug en romstabiliteit. Of je kunt eens 10 lessen volgen op een sportschool.
Veel succes!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:20

Wat een leuk paard! Loopt lekker, mooie gangen.
Je bent je bewust van je houding dus dat komt ook goed. Succes!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 21:02

@picasso, ik vond het ook best spannend om dit te plaatsen, haha :P maar de reacties zijn positief-kritisch en opbouwend, wat erg prettig is!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 21:05

@michelllkuh, ik zal eens zoeken voor wat leuke oefeningen. Ik wist niet dat pilates gericht was op o.a. romp stabiliteit, leuk!

@karijn, bedankt voor je complimenten! :)