familie vos leert balkje huppelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

familie vos leert balkje huppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:00

Ik wist niet precies waar ik dit het beste kon plaatsen, maar aangezien het balkje toch wel centraal staat in het verhaal, dan maar bij het springen :).

Ik heb een paar weekjes geleden wat cavaletti-balkjes op de kop getikt om in het kader van afwisseling daar eens wat mee te gaan doen. Eerlijk gezegd heb ik me in geen jaren met springen bezig gehouden ook voor mijn (springpaard gefokte) merrie is het totaal niet gewend. De eerste keer oefenen met het balkje in de bak werd me dan ook niet echt in dank afgenomen, maar na een paar keer met haar te hebben geoefend om aan de hand over een balkje te stappen konden we nu iets fanatieker bezig. Paardlief vindt het nog steeds niet heel erg leuk om te doen (ze is er nog wat bang van), maar ze gaat nu wel en dat is al heel wat! In principe zou ik het prima vinden wanneer ze er gewoon overheen stapt, maar ze maakt er zelf een hindernis van en dus springt ze erover.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de familie vos altijd samen loopt, hebben we dat nu niet anders gedaan en het was erg grappig om te zien dat het veulen van mijn merrie op eigen houtje over het balkje heen en weer ging of het een lieve lust was. Natuurlijk hoeft ze van mij niks, dit is echt geheel haar eigen idee. Ik denk dat zij in de toekomst aardig wat dapperder wordt dan haar moedertje. :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als we dan toch bezig zijn, dan moet het oudste lid van de familie vos er ook maar aan geloven (shettie Helga). Met haar 22 jaartjes hupt ze nog lenig over het balkje al zeg ik het zelf!
Afbeelding

Helaas hadden we een klein arbeidsongevalletje onderweg.....
Afbeelding

en dat resulteerde tot....
Afbeelding

Daarna nog wel een keer gedaan om toch goed af te sluiten :)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:25

Hihi lekker bezig zeg. Leuk dat je veulen zo'n ondernemer is! :D
Gelukkig is de schade van het ongevalletje bij t hout gebleven, frappant dat het hout meteen helemaal door ging. Waren het al wat oudere balken?

Muronia

Re: familie vos leert balkje huppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 19:09

Deze balkjes zijn al ouder hoor, ik had hem al zien aankomen ermee. Het was me een beetje om die kruisjes te doen want ik ben er niet zo handig in om zoiets te maken, ik wil er nieuwe balkjes op maken :D.

Het veulen is werkelijk bijna nergens bang van, ze loopt voor moeders uit de trailer in, rent voor mama uit over balkjes en ook langs de weg kijkt ze nergens van op. Wel prettig, dat nuchtere Groninger bloed!!

Shiyamala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:15

Leuk hoor, de hele familie over de balkjes heen! En wat een dapper veulen zeg; dat zal een fijn paard worden :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:17

Griezel, er zo naast/ achter te staan. Paard word jolig en tilt de achter beentjes van de vloer en hup, jij de sjaak.

Buiten dat wel een leuke afwisseling!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:17

karev schreef:
Griezel, er zo naast/ achter te staan. Paard word jolig en tilt de achter beentjes van de vloer en hup, jij de sjaak.

Buiten dat wel een leuke afwisseling!

Eens, had mijn post kunnen zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 19:20

Geen last van griezels hoor :). Ik rende mee totdat ze te hard ging voor mij en liet haar daarna verder zelf doorgaan. Bij een vreemd paard had ik dat waarschijnlijk niet zo gedaan, maar met deze geen problemen mee verder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:00

Wat ik eigenlijk aan haar wil leren is gewoon balkjes draven, maar omdat ze er overheen springt, kan ik er geen tweede of derde balkje achter leggen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:02

een tip. schilder de balkjes in 2 felle kleurtjes :D dan zien de paardjes ze beter :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:06

Ik zou gewoon je merrie aan het halstertouw vastklikken en eerst rustig in stap eroverheen stappen. Daarna in een drafpasje.

Nu jaag je haar eigenlijk meteen in galop erover.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:09

Nee ik loop er naast en jaag absoluut niet. Ze neemt zelf de laatste passen ervoor een aanloop en dan laat ik haar nu zelf verder lopen omdat ik niet zo hard kan haha. Rustig erover stappen lukt (nog) niet. Ze springt erover en stapt er niet over, omdat ze de balkjes eigenlijk maar doodeng vindt.

Balkjes verven gaan we van het voorjaar zeker doen! Ik vervang deze dan voor nieuwe balkjes en die gaan we verven :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:13

Daarom is het beter om haar vastgeklikt te hebben. Dan kan jij dmv druk op het halster haar inhouden in haar tempo waardoor ze wel moet overheen stappen.

Mijn kennissen hebben ook een merrie die drafbalkjes als hindernis aanziet. Maar uiteindelijk is het mij gelukt om ook onder het zadel in stap eroverheen te gaan. En alleen door te oefenen aan hoofdstel/halster met halstertouw vastgeklikt zodat ik kon inspelen op haar tempo.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:22

Dat kan ik dan misschien gaan doen wanneer ze dit iets vaker heeft gedaan en het iets minder eng vindt. Op dit moment zie ik dat niet zo zitten omdat ik het niet veilig vind voor mezelf wanneer ze ineens een sprong maakt dan trekt ze denk ik het touw uit mijn handen. Door mijn fybromyalgie heb ik meteen een ontsteking in mijn schouder te pakken als ze te hard aan het touw trekt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:29

een longeertouw is dan ook geen optie? Dat kan je snel langer laten zodra zij te sterk wordt.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:48

Leuk, lekker een beetje "spelen" met je paarden!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:25

Ach ik heb die van mij nu 11 jaar, en heb de fout laatst ook gemaakt, had ontiegelijk veel geluk dat ik zijn achterijzer niet midden op mijn voorhoofd had. Zo zie je maar weer dat het dieren blijven, ook al zijn ze van jou. Maar goed, het is en blijft jou keuze!

Ik zou de cavaletti's vervangen door simpele balken mocht je er drafbalken van willen maken. Zelf vind ik het trouwens ook fijn dit aan de longe te doen, aan een kaptoom, zo heb je zelf net wat meer in te brengen over het ritme.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 19:28

Bedankt voor de tips. Ik kan de cavaletti's zo draaien dat het balkje op de grond ligt :). Aan de longe is een goed idee. Ik had dit nu nog niet gedaan omdat ik graag eerst wilde dat ze er rustig overheen zou lopen (aan de longe vrees ik dat ze er aan de binnenkant bij langs probeert te rennen als ik de balk op een volte leg). Aangezien ze nu weet dat ze erover moet en het idee nu kent, zal ik de volgende keer eens aan de longe ermee bezig gaan. Maar dan weer gewoon met 1 balk denk ik? Of al meerdere achter elkaar leggen?

kboomkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:29

Als ik jou was zou ik aan de longe eerst met 1 balk beginnen.
Pas wanneer ze dit in een rustig tempo doet een balk erachter leggen.
Het kan anders namelijk zijn dat ze in haar haast over de volgende balk stuikelt en weet ik het wat oploopt. Gewoon alles rustig opbouwen je paard geeft vanzelf aan wanneer hij een stapje verder kan.

Wel leuk idee om dit als afwisseling te doe en geweldig dat veulen :j :')