Ponykamp voor beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Entropy

Ponykamp voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:58

Hoihoi,

Ik ben sinds kort geleden begonnen met het vervullen van mijn kleine meisjes droom: leren paardrijden. Ik ben nu erg enthousiast - ook al zijn we nog maar twee lessen verder - en ik zat te speculeren over ponykampen voor in de zomervakantie, lijkt me allemaal erg leuk en gezellig.
Probleem is dus een beetje dat ik straks 19 ben en dat ik dan, als het straks vakantie is, grofweg een half jaar rijervaring heb als ik dit blijf doen. Zijn er ook kampen voor mensen van mijn leeftijd met net zo weinig ervaring? Ik zou er niet zo naar uitkijken om aan een kamp mee te doen waar iedereen om mij heen al jarenlange ervaring heeft, maar ik ben natuurlijk ook weer veel te oud voor de jongere ponykampen.
Het is verder ook alleen maar een gekscherend idee, maar ik ben toch benieuwd.

Bedankt voor de aandacht (:

yileh

Re: Ponykamp voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:00

ik zou nog even wachten als ik jou was, 2 lessen zijn wel erg weinig. Kampen zijn ook niet goedkoop. Als het over een paar lessen niet leuk meer vinden is het weg gegooid geld.
Alleen een tip. Voorderest weet ik ook dat veel belgische kampen echt kampen voor beginners doen, ik weet alleen niet waar in NL je woont.

Entropy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 22:04

Het is ook maar een idee voor in de zomervakantie. Dan zijn we al weer een paar maanden verder. En het gaat me ook alleen om het idee, of ik dat echt wel doen zie ik later wel weer.
En ik woon in Gelderland.
Naar België lijkt me overigens wat ver. :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:08

Kijk eens op de site van www.ervemeenderinkboer.nl ; een paardenvakantiebedrijf in Markelo, net in Overijssel.
Ruitervakanties in alle soorten en maten, voor alle niveaus. Voor beginners staan er superbrave paarden en zijn er aangepaste ritten. Je kunt ook gezellig een weekeindje komen, al dan niet met vrienden bijvoorbeeld.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:31

Je zou naar het 15+ kamp van Les Chevaux kunnen, was erg leuk :D

Of je zou kunnen vragen bij de Treekhoeve, ik weet niet of het een leuk plan is dan, want de jongste zou 12 jaar jonger kunnen zijn.
Je kan natuurlijk altijd vragen bij kampen die je aansprekken :j

Entropy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 23:00

@Sonja: Ziet er goed uit. Een weekendje is dan misschien ook lekker wat minder intensief en gezellig om vrienden mee te nemen.

@Sterreke: Les Chevaux ziet er wel ok uit, alleen krijg je daar dan niet het probleem dat ik erg weinig ervaring heb en niet goed mee kan komen?
En de leeftijdscategorie van Treekhoeve is me niet echt duidelijk. Als er kleintjes tussen zitten is prima, maar ik ga liever iets dat voornamelijk leeftijds genoten betreft. (15 jarigen tel ik ook nog wel mee als leeftijdsgenoten wat dat betreft, maar 10 jaar vind ik toch wel wat jong.)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:06

Denk dat je makkelijk op ponykamp zou kunnen volgende zomer, neem aan dat het makke paarden zijn. Daarnaast leert de een sneller dan de ander, in een half jaar tijd kun je een hoop leren.
Als je de basis maar kunt.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:22

Entropy schreef:
@Sonja: Ziet er goed uit. Een weekendje is dan misschien ook lekker wat minder intensief en gezellig om vrienden mee te nemen.

@Sterreke: Les Chevaux ziet er wel ok uit, alleen krijg je daar dan niet het probleem dat ik erg weinig ervaring heb en niet goed mee kan komen?
En de leeftijdscategorie van Treekhoeve is me niet echt duidelijk. Als er kleintjes tussen zitten is prima, maar ik ga liever iets dat voornamelijk leeftijds genoten betreft. (15 jarigen tel ik ook nog wel mee als leeftijdsgenoten wat dat betreft, maar 10 jaar vind ik toch wel wat jong.)

Je komt daar zeker wel mee hoor, ze hebben daar erg leuke en brave paarden dus dat zou wel goed kunnen komen. Wat Treekhoeve betreft; afgelopen zomer waren en mensen tussen de 7 en 17 jaar. Dit jaar ga ik weer ben dan ook 17, of zelfs 18. Voor iedereen zijn er mensen om mee om te gaan :j, wij sliepen met de ouderen (13/17) in 1 tent. Puur toeval overigens haha

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:51

Wat leuk dat je je droom bent gaan waarmaken!
Ponykamp is super leuk, ik ben zelf pas op mijn 17e voor het eerst gegaan en het jaar daarna ben ik al begeleiding geworden (en dat jaaaren gedaan op verschillende kampen, wel merendeel tot 18 helaas).

Het zou best kunnen, mits je eerlijk gaat zijn over je ervaring naar de organisatoren van het kamp.
Als je vertelt dat je echt weinig ervaring hebt, kunnen ze daar rekening mee houden en loop je geen onnodig risico.
Ik heb al heel wat kampen mijn hart vast gehouden omdat we in het bos zouden gaan rijden en er mensen zonder ervaring mee waren, maar door eerlijkheid van hun kant en een goede match paard/ruiter van onze kant plus een beetje extra waakzaamheid en wat extra tips/hulp/begeleiding, is het vaak toch goed gekomen.
Je moet niet bang aangelegd zijn echter; voornamelijk als het buiten rijden inhoudt, want dat is toch echt een stukje heftiger dan in een bak. Onderschat dat niet.

Indien je niet zeker bent kun je altijd eerst eens ergens een ritje boeken ipv voor een heel kamp gaan. Op Bokt zijn genoeg tips te vinden waar je in bos / op strand kunt rijden en misschien kun je iemand van je lessen meenemen voor de gezelligheid?
Of je organiseert je eigen 'ponykamp' (doen wij ook wel eens met de oud kampleiding :+ )
Boek een weekendje op een stal die jij wilt, met overnachting, organiseer een kampvuur en verder ben je betalende klant dus overleg over de mogelijkheden of je bijvoorbeeld les of juist een buitenrit wilt, of een paardenpoets-wedstrijd gaat doen of juist zonder zadel wilt rijden. Je bent nooit te oud voor ponykamp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:33

Entropy schreef:

:j En je hebt alle mogelijkheden; je kunt natuurlijk met vrienden komen, die al dan niet ook meerijden, maar er zijn ook weekeinden genoeg waar je aan kunt sluiten met andere vakantiegangers. 's Avonds lekker met z'n allen eten, of juist niet en zelf op stap naar een restaurantje. En uiteraard zelf kiezen tussen les of buitenritten, na het rijden nog even met je paard door de grote waterbak, etc etc.

Mocht je trouwens juist geen drukte en gezelligheid zoeken maar een weekeinde lekker met een boekje op de bank willen, of bv een intensief studieweekeinde willen met wat paardrijden tussendoor voor de ontspanning, dan huur je gewoon een huisje of hotelkamer en doe je verder je eigen ding.
In overleg is daar echt alles mogelijk. Gezellig clupje daar ;)

Zo ziet het er uit als je paard klaarstaat voor je rit: je rijdt vanaf het poetsplein zo de berg op en het bos in <3 (dit is een van mijn eigen paarden trouwens hoor, ze rijden daar met gewone Engelse zadels)
Afbeelding

Entropy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 10:27

Ik krijg wel een beetje de kriebels van die verhalen. En dan bedoel ik goede kriebels. Jammer dat paardrijden zo'n dure hobby is, anders zou ik met alle plezier driemaal in de week gaan rijden. (:

@Noeshka: Aangezien je ervaring hebt met verschillende kampen, welke zouden het geschiktst zijn voor iemand als ik?
En ik ben zeker wel van plan om eerlijk te zijn over mijn ervaring, anders zit ik me alleen maar zorgen te maken dat het fout gaat en daarvoor kom ik natuurlijk niet. Ergens een buitenrit boeken zit overigens ook al in de planning met oude vriendinnen die ervaren zijn met paarden, maar ik moet eerst natuurlijk een beetje degelijk kunnen rijden. (Alhoewel er een manege is bij mijn ouderlijk thuisfront waar ze nieuwelingen gewoon onmiddelijk buiten laten rijden. :') )

Les Chevaux en Erve Meenderinkboer zal ik zeker onthouden. Treekhoeve heb ik een beetje mijn twijfels over. Worden de ouderen dat ook gemengd met al die kleintjes? En hoeveel kleintjes zijn er?

Nog meer suggesties zijn allemaal welkom. Ik sla nu gewoon de websites op die geschikt ogen en als het zover is en ik daadwerkelijk deze beslissing ga nemen zal ik er nog eens naar kijken.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:20

De jonge kinderen worden zeker gescheiden met de tenten. Er werd ook nadrukkelijk gevraagd of er kinderen wouden ruilen. Dus dat was wel erg fijn.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:38

Haha die kriebels geloof ik wel!

Ik heb kampen in België begeleid waar je helaas te oud voor bent, dus echt lokaties kan ik je niet persé aanraden (dit was allemaal via dezelfde organisatie overigens).
Verder is het waarschijnlijk persoonlijk wat je wilt: er zijn kampen te vinden waar je enkel buiten rijdt (ik denk de meeste kampen voor volwassenen zelfs), of juist waar je les krijgt en dan ga je vaak een keertje springen en wat andere originele dingen doen (tikkertje te paard!).
Of je zou bijvoorbeeld een Western-kamp kunnen doen om te kijken of je zoiets leuk zou vinden.

Ik ben zelf regelmatig naar de Ardennen geweest, daar zitten best wel wat stallen waar je een leuk weekendje/kamp kunt regelen.

Als ik jou was, zou ik de lessen even doorzetten en aan de hand daarvan gaan kijken wat je leuk lijkt.

Er zijn trouwens ook allerlei reisorganisaties voor ruiterreizen, die hebben soms ook 'kampen voor jong-volwassenen'. Je zou eens op Google wat kunnen rondsnuffelen, wie weet vind je iets wat je leuk lijkt :D

Entropy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 10:55

Die ruiterreizen zien er ook supergaaf uit inderdaad.

Maar ik ga het inderdaad wel eventjes aankijken. Misschien zien jullie mij hier nog wel eens terug, en anders gewoon heel erg bedankt voor de tips! (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:06

Wie weet, tot ziens.
En in ieder geval nog heel veel plezier met paardrijden!

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:47

Er zijn in het buitenland ruiterweken (van 'kamp' spreek je dan niet) voor beginnende ruiters. Ik ben zelf diverse keren meegeweest op trektochten of sterweken (dat je iedere dag vanaf dezelfde plek een rit maakt), in mijn geval voor gevorderden, maar die ze ook voor beginners organiseerden.

Wat je dan wel hebt: is niet op leeftijd gericht, kans dat je tussen mensen zit die een stuk ouder zijn dan jij (kinderen gaan eerder op een echt 'kamp'). Dat weet je nooit van tevoren, en is vast geen probleem voor je, maar als je liever echt met jongeren optrekt, kan het een tegenvaller zijn.

Kijk eens op o.a. Trailfinders Ruitervakanties, daar vind je ruiterweken in soorten in maten, in binnen- en buitenland, je kunt selecteren op nivo. Ik ben ervan overtuigd dat je iets zult vinden dat bij je past.

Ik sluit me wel aan bij een eerdere tip: zorg dat je toch wat maandjes ervaring hebt, dan kun je net iets meer en zit je zekerder in het zadel, is gewoon leuker voor jezelf.