Mijn angst, springen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

Mijn angst, springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:07

Maar toch wil ik er voor gaan! :o Na wat nare ervaringen in het verleden lijkt het me toch ontzettend leuk om met mijn Arabische merrie af en toe een sprongetje te gaan maken.

Normaal gesproken rijden we Endurance, momenteel klasse III (80 + km) en starten we af en toe voor de lol een dressuurwedstrijdje. Jet is mijn merrietje van 8 jaar, gekocht toen ze 2,5 was en op haar 4e door mij ingereden. Het lijkt me super om iets te doen wat we samen kunnen opbouwen en zo hebben we dinsdag ons eerste springlesje gehad. Eerst tussen twee staanders draven, toen balkjes ertussen, vervolgens sprongetje vanuit draf, iets hoger kruisje en uiteindelijk vanuit galop! Natuurlijk niet hoog, maar eerst vertrouwen opbouwen en zijn niet te lang doorgegaan omdat het zo goed ging. :j Wat ben ik trots! *\o/*

Het viel me ook 100% mee, Jet leek het ook echt leuk te vinden, ze was ontspannen en beheerst terwijl het voor haar een 1ste keer was! <3 wat een top peerd!

https://www.facebook.com/michelle.schou ... 5836294710

Hopelijk kunnen jullie het zien en staat het hier goed :j Wees niet te streng a.u.b. :')

Michelleex

Re: Mijn angst, springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:54

Leuk dat je het springen weer wilt oppakken ! Ik dacht eerst, pff bang voor springen kijk dan wat voor hindernis er op de achtergrond staat, maar toen kwam het kruisje hihi !

Ik denk dat je hem iets minder in de krul mag rijden, je paard kan zich onvoldoende richten op de hindernis die gaat komen in deze houding. Verder denk ik dat je vooral meters moet maken om vertrouwen te krijgen en dan komt het langzaamaan vanzelf wel ! :)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 23:02

Dankjewel naamgenoot! Haha zo'n hindernis durf ik echt niet, ik zei tegen degene die mij hielp 'zo, die is wel 1 meter zeker'! 'Nou,' zegt ze, '80 cm'. Wow, dacht ik toen!

En klopt, ik moet gewoon weer het vertrouwen krijgen en héél veel sprongetjes nemen en rustig opbouwen. Vroeger sprongen we tijdens de manege lessen zo heel af en toe, ik zag er dan zó tegenop he.. Mijn paardje weigerde altijd door mijn angst en ben toen op de sprong gevallen en heb daarbij mijn ribben gekneusd, vanaf toen wilde ik niet meer springen.. maar dat is inmiddels alweer 10 jaar terug en ik zie het nu toch wel weer zitten om deze angst te overwinnen. :)

Ik geef je gelijk wat betreft de krul ;) Jet loopt erg gemakkelijk in de krul en daardoor vaak achter de loodlijn, ik ga er op letten! Bedankt!

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:51

Ik heb vroeger in de M klasse gesprongen,naderhand met paard in de hindernis zodoende ook angst.
Ik wil het wel weer eens oppakken maar niet meer zo hoog.
Knap dat je weer durft alle begin is moeilijk succes nog ermee. :)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:58

Wat top dat je het 'gewoon' doet zeg! Mag je zeker trots op zijn! Het enige puntje wat ik heb zijn je voeten, maar dat is gewoon een kwestie van er op letten. Verder vind ik het echt oprecht super dat je er zo voor gaat, en wat een knapperd is Jet zeg!

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:00

prima gereden hoor, goed op de hindernis afgereden maar probeer je galop passen te tellen ook zodat je weet wanneer je mag versnellen (meestal 3 of 4 stappen voor de hindernis verruimen in de pas). dit is belangrijk zodat je je paard wat losser kan rijden die passen. je rijd er mooi naartoe (goed aan de teugel) maar in de versnellingspassen moet je op contact rijden en ruimte geven in de nek om over de hindernis te komen. het voordeel van dat je endurance rijd is dat je precies de galop passen en afmetingen van je paard kent dus dat tellen om uit te komen word een makkie voor je.

je paard springt met een prima beengebruik trouwens zo voor de eerste keer!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:07

Dankjulliewel voor de leuke reacties!

Balen Blackflicka dat jij ook een nare ervaring hebt met springen, je was toch al een heel eind eigenlijk. Leuk dat je het wel weer wilt gaan oppakken, al is het niet zo hoog! Gewoon voor de plezier en het vertrouwen :)

Sheehan, klopt. Ik ben niet tevreden over mijn houding, ik zit vaak in stoelzit en klem mijn kuiten zo aan dat mijn voeten helemaal naar buiten steken. Ik zou eigenlijk mijn benen moeten kantelen, maar dan heb ik het gevoel dat ik controle verlies. Vooral met spannende dingen doe ik dit, zoals het springen. Ga hier zeker wat aan doen :) haha! En dankjewel, ben ook erg trots op m'n knappe meid!

Dankjewel Awwijk voor je uitleg, daar begon degene die mij lesgaf ook over. Eerst snapte ik dat niet helemaal maar heb wat filmpjes op internet bekeken en dan word het mij wel duidelijk. Goh dat er zoveel bij springen komt kijken haha! Leuk om te horen dat Jet met prima beengebruik spring, ik zie het niet maar heb er dan ook geen verstand van haha! Vond het gewoon geweldig dat Jet zo enthousiast was en zoooo braaf, maandag gaan we weer een sprongetje wagen. :)

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:20

Ik baal er ook van ik durf nu niet eens meer over 70 cm de schijterd dat ik ben,paard die zet prima af,maar soms hinder ik haar dan echt vervelend durf het ook niet zo goed meer.