15 Jaar verder we zijn wat ambitie verloren onderweg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

15 Jaar verder we zijn wat ambitie verloren onderweg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 13:25

Ik zal het maar eens van me afschrijven misschien bied het perspectief.
Ik heb mijn pony gekocht op de leeftijd van 1.5j Zelf zadelmak gemaakt met hulp van op de leeftijd van 3.5 j. En ondertussen is mijn pony 15.5 j. We hebben samen al heel wat meegemaakt. En gedaan.
Ik had dan ook een plan in mijn hoofd en ik had al helemaal beeld hoe het ooit allemaal zou gaan lopen en hoe de laatste jaren er zouden uitzien. En dan was me plan dat mijn pony 30 actief moest worden en 35 pensioen.
In tussentijd wilde ik graag netjes leren paardrijden dat dat met vallen en opstaan moest gebeuren vond ik niet erg .

Ik ben eigenlijk altijd een recreatie ruiter geweest en wedstrijdambitie heb ik nooit gehad.
Dus ik ben mijn eigen pad moeten gaan zoeken. En ik heb dan ook in grote lijnen 2 wegen bewandelt.
Hierdoor ben ik altijd zeer fanatiek geweest en reed ik toch wel 5 a 6 dagen per week. En ik ging zowieso 6 dagen naar stal vele periodes zelf 7 dagen. Toen mijn pony 14 werd zag het er helemaal niet zo goed meer uit. Bleek dat hij hele slappe knieen heeft gekregen tegen dat hij 14 j was.

Dit moet de eerste periode geweest zijn dat ik een flinke knauw kreeg omdat ik ernstig mijn plannen moest gaan bijstellen . Ik mocht alleen nog liefst rechtdoor in het bos gaan rijden.
Ik heb hem dan revalidatie training gegeven en hij was behoorlijk weer opgeknapt. En ben ook weer gaan dressuren in de bak.
Echter door zijn handicap met zijn knieen ben ik daar een beetje mee in vergroeid en ben ik vele jaren gefrustreerd geweest omdat het allemaal net niet liep hoe het volgens de boekjes zou moeten zijn.
Dus ik ben ook nooit zo heel erg ver geraakt.
Maar ik heb altijd erg hard gewerkt voor wat wel konden.

Afgelopen jaar in mei . Besefte ik dat hij best een goede conditie hij liep niet super slecht maar was het niet beter om hem met pensioen te laten gaan.
Ik had toen een tijdje ene nieuwe lesgeefster en zo ben ik eraan toe gekomen om mijn pony aan beide knieen te laten inspuiten wat heel erg goed heeft uitgepakt. En nog steeds.

Alleen de zomer is voorbij ik ben ook gestopt met lessen ik volg al 10 jaar les . Ik heb genoeg informatie en oefeningen in mijn rugzakje zitten om recreatief aan de slag te zijn.
En ik heb me erbij neergelegd dat we dus niet zo fanatiek meer als vroeger zullen zijn. Conditie op peil houden en hem " soepel" houden dat zit nog in het pakketje . Maar het is elke dag kijken waar heeft hij geen moeite mee, waar wel mee. Overgangen rijden dat gaat allemaal maar het is altijd of te traag of te duwerig of naar de stap en hij valt stil met doorstappen.

En ik zit op het punt ik ben het plezier een beetje kwijt.
Ik denk dat ik nog 2 jaar op hoop heb verder geborduurd straks gaat het weer zoals vroeger.
Maar nee dat is niet. Hij ziet er harstikke goed . Struikelt niet loopt goed een behoorlijke conditie . Ik heb echt niet te klagen. Maar ik ben echt een beetje als een pudding in mekaar gezakt. Ik krijg steeds minder voor mekaar omdat mijn intentie en motivatie niet meewerkt. Ik veel te weinig nog doe de laatste 1.5 maand.
En dat is haaks op wat we vroeger deden.

Dus mijn pony is al naar zijn pensioen aan het toewerken maar ik mentaal nog niet.
Ik doe hem niet weg. Echt niet .
Maar ik heb echt zin om weer een nieuw pad gaan te bewandelen maar wat.
En een draad op te pikken waar we beide mee uit te voeten kunnen.
Ik mis het wekelijks trainen naar de les toe.

Dit is waar ik tegenaan hink .
Ik heb het nu een beetje gehad.
Mensen die het herkennen met de oudere paarden?

_00_0

Re: 15 Jaar verder we zijn wat ambitie verloren onderweg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:31

Je hoeft hem ook niet weg te doen. Je hoeft niks te doen waar je niet achter staat.

Je kan kijken naar een bijrijder voor hem, zodat hij soms nog wel wat loopt.
Je kan je verdiepen in andere disciplines bv lange teugelen
Je kan een bijrijdpaard nemen en daar wel fanatiek mee trainen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:50

Zelf kan ik als ik zelf niet fit ben veel voldoening halen uit clickeren en vrijheidsdressuur.
Het houdt mijn hoofd en zijn hoofd fris, misschien het overwegen waard.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:52

Trail werk gaan doen ? Kan je thuis in de bak ook leuk oefenen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:56

Pelryo schreef:
Je kan een bijrijdpaard nemen en daar wel fanatiek mee trainen.

Lekker boshobbelen met je eigen paard en een bijrijdpaard zoeken om een paar keer per week mee te trainen en mee te lessen zodat je toch je ei kwijt kan in het paardrijden.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:02

Je kan zoveel andere leuke dingen doen met je paard waardoor hij wel soepel blijft en een goede conditie behoudt! Bijvoorbeeld longeren, vrijheidsdressur, of ga eens met hem fietsen :) als je graag echt wil trainen met een paard kan je ervoor kiezen een bijrijdpaard te zoeken of (als hier de mogelijkheden voor zijn) een tweede paard kopen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:13

Oef zeg. Wat is dit confronterend want ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje met mijn paard en die is nog maar 10. Eigenlijk zitten we al jaren in dit schuitje en heb ik me daar gewoon nooit bij neer willen leggen.
Ook ik heb de knoop doorgehakt om niet meer te lessen want het ging toch nooit meer hoe het moest, niet volgens het boekje. Het was elke keer weer aankijken hoe hij liep en vaker terug van vooraf aan beginnen dan ergens op verder borduren. Lessen werd daardoor een erg duur grapje om geen enkele vooruitgang te zien buiten dat hij iets of wat soepeler werd.

Ook wij zijn de nodige inspuitingen en supplementen verder en helaas ook nog andere blessures.
Ik geloof dat ik al 100 keer de handdoek in de ring heb gegooid om hem daarna toch maar weer eens op te pakken. Hondsmoe word ik er zelf van :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:33

kitobeer schreef:
Ik heb genoeg informatie en oefeningen in mijn rugzakje zitten om recreatief aan de slag te zijn.
[...]Overgangen rijden dat gaat allemaal maar het is altijd of te traag of te duwerig of naar de stap en hij valt stil met doorstappen. [...] En Ik mis het wekelijks trainen naar de les toe.

Volgens mij geef je zelf de oplossing al. Ga weer lessen. :) Je zegt dat je genoeg info en oefeningen in je rugzak hebt maar blijkbaar kun je er toch niet helemaal voldoende mee uit de voeten anders zou je ook geen punt met je overgangen hebben. Ga op zoek naar iemand die goed snapt hoe een paard in elkaar zit en jou en je pony gericht les kan geven. Wie weet verbeterd je pony er zelfs van.

Los daarvan lees ik dit:
kitobeer schreef:
Ik had dan ook een plan in mijn hoofd en ik had al helemaal beeld hoe het ooit allemaal zou gaan lopen en hoe de laatste jaren er zouden uitzien.
[...]
Dit moet de eerste periode geweest zijn dat ik een flinke knauw kreeg omdat ik ernstig mijn plannen moest gaan bijstellen .
[...]
Echter door zijn handicap met zijn knieen ben ik daar een beetje mee in vergroeid en ben ik vele jaren gefrustreerd geweest omdat het allemaal net niet liep hoe het volgens de boekjes zou moeten zijn.

Niks mis met plannen maken maar je vecht volgens mij tegen ideeen die jij van te voren bedenkt. "Het moet zus en zo gaan (en anders ben ik teleurgesteld)." Dat is natuurlijk wat cru uitgedrukt maar toch wel de essentie. Misschien kun je proberen je verwachtingen los te laten en dan gaan ervaren wat je krijgt. Niet makkelijk, dat weet ik.

Succes.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 20:20

Ik denk dat ik om te beginnen eens op zoek ga naar iemand die les geeft met een verder gevorderd paard , pony waar ik een paar keer per maand kan gaan lessen.
Ik weet zeker dat ik daar voldoening uit kan halen.

Een 2 de paard bijkopen daar vind ik het nu nog te vroeg voor. In mijn plan ;) had ik dat bedacht als mijn pony 20 zou zijn. Echter weet ik niet of ik daar allemaal nog achter sta nog eens een verbintenis aangaan voor de komende 20 jaar. Ik zou vroeger de eerste geweest zijn om te zeggen natuurlijk.
Maar financieel , emotioneel veel zorgen dag in dag uit. En wat komt dat blijft bij mij.

Een bijrijder mmmmmm geen idee of ik daar ooit laat staan nu voor open sta.
Niemand kan het zo goed als mezelf ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:37

kitobeer schreef:
Mensen die het herkennen met de oudere paarden?

Ja. Iones was een jaar of 15 en hij werd vervelend bij het rijden. Hij heeft al ooit een operatie gehad aan beide knieen omdat hij OC had. daarna kreeg hij gewrichtsinspuitingen. Ik verhuisde naar Twente en daar heeft hij die geen meer gehad. Dus toen hij een keer steigerde en met mij achteroverklapte, ging ik toch eens nadenken waarom hij dat nou had kunnen doen. Ik ben naar Greve gegaan voor foto´s, en die concludeerde dat hij beter geen inspuitingen kon geven, want dan ging mijn paard doen wat hij eigenlijk niet meer kon. Ik moest even slikken, want dit was het einde voor hem en mij als combinatie. Maar ik moest niet zeuren, ik raakte hem immers niet kwijt.
Achteraf betwijfel ik wel eens of Greve de juiste beslissing had genomen, want nu werd er met hem niets meer gedaan en hij verloor daarmee ook de bespiering die juist heel belangrijk was voor hem. Ik mocht echter alleen nog maar recreatief rijden en dat vond ik weinig inspirerend. Ik richtte me op mijn paarden die wel volledig onder het zadel gereden mochten worden.

Intussen is iones 25 jaar, en hij voelt zich nog prima en hij lijkt tevreden. Ergens mis ik hem nog wel. Ik heb nu twee jonge paarden, maar ik zou ze beide inruilen als ik daartegenover zijn jeugd weer terug had. Ondanks dat hij vroeger zo´n kwal was. Maar god wat springen.......

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 20:48

Desiree recht door het hart. Ik weet wat je bedoelt.
Ik denk dat mijn pony altijd mijn eerste liefde zal blijven hoeveel paarden erachter er misschien nog zouden volgen. Als ik stalling aan huis zou hebben dat zou het misschien allemaal een ander verhaal maken.
Maar ook ik ben blij ik heb hem nog hij is nog heel goed heel. En ik kan hem nog aardig recreatief rijden gelukkig. Tis alleen niet zo spectaculair en spannend allemaal.
Ik zeg altijd oud manneks gymnastiek.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:01

Niet eens een ouder paard, TS. Mijn Haf is pas acht, omwille van headshaking laat ik haar staan, op een buitenritje in stap na. Erg jammer vond ik dat, omdat ik graag 'echt' wilde leren rijden.
Ik heb toen een vierjarige merrie gekocht. Maar helaas, in het jaar dat ik haar heb enkel in het medische straatje vertoefd.
De laatste tijd ben ik vaak enkel mest aan het scheppen en aan het voeren, de pret ben ik soms ook kwijt.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:15

Hee, je hebt ook gereageerd op mijn topic over Amigo de 18 jarige andalusier.
Hem had ik ook met een hele andere instelling gekocht en daarvoor 10 jaar keihard dressuur gereden.
Toen ik zag dat dat voor hem gewoon niet ging heb ik ook een knop om moeten zetten.
Ik zou super graag willen rijden maar ik weet niet of dat ooit nog zou lukken. (Ivm de mishandelingen of zijn rug nog wel oke is..?)
Heb toen alles op 0 gezet en elk stapje naar voren maakt me nu al zo gelukkig. Het is allemaal wel heel anders maar ik kan er heel veel geluk uit halen.

Er zijn zo enorm veel dingen die je met een paard kan doen. Want naast de standaard vormen die de meesten zien heb je ook nog oneindig veel andere leuke dingen om te oefenen met je pony. Iets waar jullie beide je plekje wel in zouden kunnen vinden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:19

Ik had ook geen oude pony s maar een stel hele brave shetten. Eigenlijk net te veel om het leuk te houden. Ik was al anderhalf jaar mest aan het scheppen en dan weer naar huis. In oktober heb ik er 2 verkocht en alleen mijn kreupele shet gehouden. De 4e logee is ook vertrokken en ik heb een jonge c pony gekcht. Ongepland want het idee was terug naar een die goed krijgen en dan daar mee aan de slag. Inmiddels is gebleken dat hem goedkrijgen veel tijd gaat kosten. En het is nog maar de vraag of het lukt. Echter deze nieuwe dame is een nieuwe uitdaging waardoor ik weer fluitend naar stal ga. Ik heb nooit willen verkopen maar dat is achteraf het beste wat ik had kunnen doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:16

kitobeer schreef:
Desiree recht door het hart. Ik weet wat je bedoelt.
Ik denk dat mijn pony altijd mijn eerste liefde zal blijven hoeveel paarden erachter er misschien nog zouden volgen. Als ik stalling aan huis zou hebben dat zou het misschien allemaal een ander verhaal maken.
Maar ook ik ben blij ik heb hem nog hij is nog heel goed heel. En ik kan hem nog aardig recreatief rijden gelukkig. Tis alleen niet zo spectaculair en spannend allemaal.
Ik zeg altijd oud manneks gymnastiek.

iones is ook mijn eerste paard.
Maar misschien kun je bijrijder worden zodat je toch de sport volledig kunt beoefenen, ook al is dat niet hetzelfde.