traumaheli na val van paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

traumaheli na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:28

Vanmorgen gingen wij even lekker lunchen bij het Venhof in Herkenbosch, vlak bij ons in de buurt. Onderweg werden wij voorbij gereden door 2 loeiende ambulances en een politiewagen.
Toen we de parkeerplaats van het Venhof opreden zagen we ze staan. Ze stonden bij de woning dus we dachten dat een van de bewoners onwel was geworden.
Nu lezen we dat er ook een traumaheli is opgeroepen nadat een ruiter van zijn paard is gevallen.
Laten we hopen dat alles inderdaad meevalt.

Citaat:
Een politiewoordvoerder laat weten dat het met de verwondingen waarschijnlijk meevalt. "Het slachtoffer zit binnen en is inmiddels aanspreekbaar."

http://www.1limburg.nl/traumaheli-opgeroepen-na-val-van-paard-herkenbosch?context=default

(als dit verkeerd staat, sorry :o )

Lynn_Nikita

Re: traumaheli na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:30

1 ambulance en 1 huisartsenpost? auto kwamen ons ook voorbij gereden vandaag, dan zijn dat deze geweest. Hopelijk valt het mee voor de patient

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:32

Is dat een huisartsenpost zo'n gewone auto? Was in ieder geval een busje en een auto.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:33

ja wel met zwaailicht maar geen busjes model, meende dat dat huisarts was, kon in elk geval geen patient op brancard in mee, zal rond 10.45zijn geweest dat die ons tegenmoet reden thv kitskensberg, geen brandweer gezien

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:39

Ja dat kan kloppen. Wij reden rond die tijd idd ook bij Kitskensberg, maar dan de andere kant op.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:43

Vaak is dat een rapid responder. Dat zijn gewone auto's in ambulancekleuren met zwaailichten en sirene, waardoor ze sneller en wendbaarder zijn. Degene die er in rijdt is een verpleegkundige die hetzelfde mag en kan behandelen als aan ambulance verpleegkundige. Deze spullen heeft hij/zij ook bij, alleen kunnen ze geen personen vervoeren.
Daarvoor laten ze dan een gewone ambulance komen.

Gelukkig dat uit de eerste berichten de verwondingen mee lijken te vallen!

meikelilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:45

had ie wel een cap en bodyprotector aan???

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:48

meikelilo schreef:

Mensen met fatsoen vragen eerst hoe het met de persoon is....

Hopelijk valt het mee!

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:48

meikelilo schreef:

Waarom dit dan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:53

Delphi schreef:
Vaak is dat een rapid responder. Dat zijn gewone auto's in ambulancekleuren met zwaailichten en sirene, waardoor ze sneller en wendbaarder zijn. Degene die er in rijdt is een verpleegkundige die hetzelfde mag en kan behandelen als aan ambulance verpleegkundige. Deze spullen heeft hij/zij ook bij, alleen kunnen ze geen personen vervoeren.
Daarvoor laten ze dan een gewone ambulance komen.

Gelukkig dat uit de eerste berichten de verwondingen mee lijken te vallen!

De ambulance reed voorop :o was die toch sneller

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:57

Vaak komt zo een wagen ook mee als het om een hart-trauma gaat. Met hartmassage heb je blijkbaar meer dan 2 mensen nodig om het goed te kunnen doen. Vandaar een extra wagen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:03

Prutsmuts schreef:
meikelilo schreef:

Mensen met fatsoen vragen eerst hoe het met de persoon is....

Hopelijk valt het mee!

Wellicht vraagt meikelilo het wel omdat zij de ernst van de situatie dan beter kan inschatten?
Je kan 't niet invullen wat een ander precies bedoelt met haar vraag.

Ik hoop dat de ruiter er weel helemaal bovenop komt, brrrr zo zie je maar, er kan altijd wat gebeuren als je op buitenrit gaat. Door dit soort verhalen ben ik me wel weer even bewust van het gevaar van onze sport.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:09

Sorry, maar hoe ik het ook probeer, ik kan het niet anders interpreteren dan onbeschoft.
Als er eerst informatie was gevraagd omtrent de toestand van het slachtoffer had ik het misschien anders kunnen zien....

Edit: typo

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:14

AbbyBlues schreef:
Vaak komt zo een wagen ook mee als het om een hart-trauma gaat. Met hartmassage heb je blijkbaar meer dan 2 mensen nodig om het goed te kunnen doen. Vandaar een extra wagen.

Is igv reanimeren een standaard regel. Als je belt om een ambulance op te roepen en je meldt daarbij dat het om reanimeren gaat komen ze dus met 2 wagens. Reanimeren is zwaar om te doen en zo kan gewisseld worden.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:16

Prutsmuts schreef:
Sorry, maar hoe ik het ook probeer, ik kan het niet anders interpreteren dan onbeschoft.
Als er eerst informatie was gevraagd omtrent de toestand van het slachtoffer had ik het misschien anders kunnen zien....

ze vroeg wel informatie maar niet omtrent de toestand van het slachtoffer, dat klopt inderdaad.
Ik begrijp je gevoel heel goed, alleen oordeel je vrij hard, gaat om een meisje van 11 dus wellicht
wat onhandige woordkeuze.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:20

Alani schreef:
AbbyBlues schreef:

Is igv reanimeren een standaard regel. Als je belt om een ambulance op te roepen en je meldt daarbij dat het om reanimeren gaat komen ze dus met 2 wagens. Reanimeren is zwaar om te doen en zo kan gewisseld worden.

Reanimeren kan met 2 personen maar er moet ook van alles aangesloten worden en dan is een tweede ambu of politie ter plaatse wel erg handig. Dat is de reden van het aanrijden van 2 wagens.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:32

leeneliefje schreef:
Prutsmuts schreef:

ze vroeg wel informatie maar niet omtrent de toestand van het slachtoffer, dat klopt inderdaad.
Ik begrijp je gevoel heel goed, alleen oordeel je vrij hard, gaat om een meisje van 11 dus wellicht
wat onhandige woordkeuze.

Grappig, dacht dat ze 20 was, ongeveer een half uur geleden.
Maar dan nog...
Ik oordeel niet hard. Ze impliceert met die vraag wel iets, laten we wel wezen en dát vind ik hard. Hou ik niet zo van.
En ook met 11 kun je fatsoen hebben en in eerste instantie medeleven tonen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:45

Ambu werd om 11.00 opgeroepen en ik was 10 min. later daar met paard en trailer, had afgesproken met vriendin om te gaan rijden.
Behalve dan de politiewagen, 2 ziekenwagens en een cameraman heb ik niks gezien.
Op L1 staat dat het waarschijnlijk meevalt met de verwondingen maar wat er nu is gebeurd, geen idee

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:13

AaronYve schreef:
Ambu werd om 11.00 opgeroepen en ik was 10 min. later daar met paard en trailer, had afgesproken met vriendin om te gaan rijden.
Behalve dan de politiewagen, 2 ziekenwagens en een cameraman heb ik niks gezien.
Op L1 staat dat het waarschijnlijk meevalt met de verwondingen maar wat er nu is gebeurd, geen idee

Het kan zijn dat de lifeliner onderweg bericht heeft gekregen niet meer te hoeven komen. Regelmatig landen ze niet op de plek van het ongeluk wegens geen geschikte of veilige landingsplek. Vaak worden de trauma arts en vpk dan opgepikt door politie en per auto naar de plaats van het ongeval gereden.
En in zeer ernstige gevallen (maar dat zal hier niet aan de orde zijn geweest) wordt er wel een gekozen voor een rendez vous. Dan gaat de ambulance al rijden richting het ziekenhuis. Als de lifeliner dan in de buurt is van vaar de ambu rijdt, wordt er een plaats afgesproken waar de lineliner landt. Dan stapt de trauma arts over op de ambulance en vliegt de ambulanceverpleegkundige soms mee met de heli naar het ziekenhuis waar de patiënt heen vervoert wordt.

Volgens melding is de ambu met spoed opgeroepen op 10:53. Om 10:55 is lifeliner 3 vanuit Volkel opgeroepen. De gewone auto is waarschijnlijk de OvD geneeskundige dienst Limburg geweest die ook om 10:55 is opgeroepen.

Het ziet er volgens de melding wel serieus uit. Maar hopelijk valt het inderdaad mee voor de ruiter!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:27

AbbyBlues schreef:

even opgezocht..klopt. Maar ik dacht dat er dan vaak 2 bussen zijn.