Kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 19:32

Hoi,

Graag jullie mening.

Maandag heb ik een paard "gekocht" op de paardenmarkt. Normaal koop ik nooit op de markt, ik vind het risico namelijk veel te groot. Echter was dit een uitzondering.

+ Het paard is dezelfde avond nog gebracht
+ Ik mag het paard uitproberen, 14 dagen lang. Daarna komt hij terug, dan kan ik kiezen of ik betaal, of het paard teruggeef.

Ik ben een beetje gaan proberen, hij is erg vriendelijk, wat super is!
Hier wat meer informatie:

Ruin,
11 jaar,
Saros van t gestelhof x hedwig van ten bosch,
L1 dressuur, L springen.

Netjes beslagen voor, mooi bekapt achter, benen waren opgeschoren, hij stond ingevlochten op de martk --> netjes verzorgd.

Nu ben ik inmiddels 3 dagen met hem aan de gang, aan de hand hiervan heb ik een aantal positieve en negatieve dingen genoteerd.

Positief:
+ Vriendelijk, erg aanhankelijk
+ Lekker te rijden, erg voorwaarts, licht in de hand, reageert goed op been.
+ reageert goed op stem en lichaamstaal.
+ Klinisch goedgekeurd!
+ Vriendelijk naar andere paarden
+ Leert erg snel; smalle doorgang naar de stal vond hij spannend, maar naar 2 keer op en neer snapte hij de bedoeling!

Negatief:
- Moeite met het geven van zijn achterbenen.
- Probleempje met het zadel*
- Mijn eigen zadel is te klein, aanschaf nieuw zadel is dus noodzakelijk. Ik rijd uiteraard tijdelijk met een zadel wat wel past, geleend van iemand!
- Hoest een beetje! volgens de dierenarts komt dit door de paardenmarkt (kou, regen...) --> paar dagen fenegriek geven.
- Hij is nog wat aan de magere kant, maar dat is niet om medische redenen volgens de DA

* Ik heb contact opgenomen met de fokker. Er is wel te zien dat hij wat drukplekjes op de rug heeft, maar hier zou hij volgens de dierenarts geen last meer van hebben. De fokker heeft hem 7 jaar lang zelf gereden. Volgens hem was het "zadelprobleempje" dat hij altijd goed moest wennen aan het zadel. Je kon niet meteen opstappen, maar je moest eerst een paar minuten met hem wandelen of hem een kwartier met het zadel op op stal laten staan. Dit is voor mij eigenlijk het grootste negatieve puntje. Aan de andere kant; het paard heeft drukplekken, dus de kans dat de fokker met een te klein zadel heeft gereden is erg groot, dat verklaart misschien de onrust?
Verder heeft de fokker erbij gezegd dat het een super paard is, achterbeenprobleempje bij hem niet bekend. Hij heeft L gesprongen en L1 dressuur gereden met hem, verkocht ivm plaatsgebrek. Ook izjn dochter is toendertijd met hem gestart, wat ook super ging. Buitenrijden zou hij 100% braaf moeten zijn.

Ik ben me wel al erg aan het hechten aan hem, terwijl ik bijna zou zeggen; waar zit het addertje? ik probeer veel met hem uit, de afgelopen dagen heb ik hem even gelongeerd voordat ik ben opgestapt. Ik kon daarna gewoon opstappen en alles met hem doen. Hij loopt natuurlijk nog niet perfect, maar dat is juist de uitdaging.

Hij is met rijden de afgelopen 2 dagen wel flink op de proef gesteld; harde wind, koud en zo nu en dan wat regen, dat allemaal in een vreemde rijbak. Dit gaf helemaal geen stress.

Wat zouden jullie doen, in mijn situatie, op basis van deze "situatieschets"?

Bedankt alvast voor het lezen!

Zinzi_jewel

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:39

Als de dierenarts hem verder gezond acht. Dan zou ik hem houden als hij je aanstaat. Met een addertje onder het gras geeft de fokker hem niet zomaar aan je mee voor 2 weken zonder betaling ofzo .
Ik denk dat die mensen oprecht een passende plek zoeken voor hem .
Jammer dat het via de markt gebeurde . Maar soms is dat de manier om toch redelijk snel te kunnen verkopen .
Het weer wordt slechter en dier zal droog moeten kunnen staan . Misschien hadden ze hem van de zomer lekker op t land en kon dat nu niet meer ...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:41

Als je een beginnende klik hebt, en de prijs is goed voor jou, gewoon doen. Maar je mag toch eerst nog 14 dagen proberen? /3

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:45

Ik lees tussen de regels door dat je dit paard heel graag wil houden. Dan zou ik zeggen, volg je hart! Vraag desnoods een andere dierenarts om een second opinion mbt algehele conditie en dat achterbeen. Dat verhaal met dat zadel vind ik raar, maar wellicht is dat met geduld, een goed passend zadel en vertrouwen op te lossen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:50

Een paard staat op de markt omdat hij particulier niet te verkopen was.
Ofwel er is iets mee.
Zoals je het beschrijft heeft hij dus singeldwang. Dat in combinatie met achterbenen moeilijk geven doen bij mij wel wat alampjes afgaan.
Rug foto's?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:51

Als ik hoor zo lees is het zadelprobleem het grootst, maar met een passend zadel is het dan toch prima?

Ik zou het ook wel een interessant paardje vinden, en als je zegt dat het wel klikt en hij fijn naar jouw hand rijdt zou ik hem kopen!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:56

Klinkt als een ideaal paard. En dat zadelprobleempje is niet heel erg toch? Vooral niet als dat het enige is.

Als hij je bevalt zou ik hem gewoon kopen. :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:58

De combinatie van het niet goed passende zadel en de drukplekjes kan misschien goed verklaren waarom hij moeite heeft met het geven van de achterbenen.
Ik zou iemand even goed de rug laten nakijken.
Toch een koutje op de rug spieren gepakt op de markt?
Afhankelijk van de prijs die je voor het paard betaald hebt en wat je doel met het paard is.
Misschien toch een paar rug foto's voor de zekerheid? En/of een osteo om alles even los te maken voor je een nieuw zadel aanschaft.

En braaf paard wat ook nog rustig blijft onder vreemde omstandigheden is heel erg fijn om te hebben!
Laatst bijgewerkt door jorika1986 op 19-11-15 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Change3x schreef:
Klinkt als een ideaal paard. En dat zadelprobleempje is niet heel erg toch? Vooral niet als dat het enige is.

Als hij je bevalt zou ik hem gewoon kopen. :j

Totdat blijkt dat het dier KS heeft of de rug volledig verkloot door een slecht zadel.

Mijn paard heeft ook singeldwang. En ze had heel erg moeite met geven van haar voorbenen. Wij vermoeden dat ze geblokkeerde zenuwen heeft (gehad). Ik heb mijn beest al, dus laat haar er daarom niet om staan.

TS, als je twijfelt, niet doen. Ga voor een paard dat zeker goed is. Je hoeft de problemen van een ander er niet bij te kopen, die krijg je vanzelf een keer

Lukasje

Kan je hem niet klinisch laten keuren?
Of, wanneer het voor jou financieel kan, ook röntgen laten nemen? Beter dit bedrag kwijt dan een aankoop waarmee je achteraf misschien voor een boel medische problemen staat terwijl je dan nog meer aan hem gehecht bent.

Voeten niet willen geven vind ik altijd "verdacht", toch bij een 11-jarige.

Maar natuurlijk hoop ik dat alles positief verloopt want ik lees dat je reeds op hem gesteld bent!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:03

Het karakter wat je beschrijft is goud waard, neem aan dat je niet de hoofdprijs hebt betaald? Dan liet ik er een ostheo bijkomen om zijn rug na te lopen, kan mij goed voorstellen dat de problemen met het voetje geven vanuit de rug komen door het slecht passende zadel wat erop heeft gelegen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:04

Hij is klinisch goedgekeurd, zie lijstje pluspunten van TS. Maar dubbelcheck zou ook mijn advies zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:07

Hmm, helemaal probleem vrij is hij dus niet, hoe leuk hij ook is.
Ik zou toch zelf het paard laten keuren en ook op de foto laten zetten ook zijn rug en hals, want daar zou maar zo een addertje onder het gras kunnen zitten.

Meen te missen of jij hem hebt laten keuren of de vorige eigenaar.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:09

Lukasje schreef:
Kan je hem niet klinisch laten keuren?
Of, wanneer het voor jou financieel kan, ook röntgen laten nemen? Beter dit bedrag kwijt dan een aankoop waarmee je achteraf misschien voor een boel medische problemen staat terwijl je dan nog meer aan hem gehecht bent.

Voeten niet willen geven vind ik altijd "verdacht", toch bij een 11-jarige.

Maar natuurlijk hoop ik dat alles positief verloopt want ik lees dat je reeds op hem gesteld bent!

Hij is klinisch goedgekeurd, enige aanmerkingen waren dat hij wat aan de magere kant is en dat hij een wolfstandje heeft.

zigranta schreef:
Het karakter wat je beschrijft is goud waard, neem aan dat je niet de hoofdprijs hebt betaald? Dan liet ik er een ostheo bijkomen om zijn rug na te lopen, kan mij goed voorstellen dat de problemen met het voetje geven vanuit de rug komen door het slecht passende zadel wat erop heeft gelegen.

Nee, ze vragen zeker geen hoofdprijs ervoor. We hebben een super osteo, dus dan laat ik hem ook even kijken! bedankt!

Sjolvir schreef:
Hmm, helemaal probleem vrij is hij dus niet, hoe leuk hij ook is.
Ik zou toch zelf het paard laten keuren en ook op de foto laten zetten ook zijn rug en hals, want daar zou maar zo een addertje onder het gras kunnen zitten.

Meen te missen of jij hem hebt laten keuren of de vorige eigenaar.

Ik heb hem zelf laten keuren, advies van de DA was om hem eigenlijk niet meteen op de foto te zetten (omdat hij klinisch goed is. DA heeft ook aan de rug en halswervels gevoeld / enkele proeven gedaan, dit was wat stijf maar wel goed.
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 19-11-15 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:10

Een doodbraaf gezond paard met wedstrijd ervaring voor weinig geld staat normaal niet lang te koop.
Die doe je naar een handelaar of markt als je weet dat er iets is dat je niet meteen merkt maar wel aanwezig is.
Laat ook bloed nemen om te zien of er 'doping' in het paard zit. Net zo goed heeft hij spat maar zijn de gewrichten net ingespoten.
Ik zou zo'n paard aan alle kanten doorlichten.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:14

Sizzle schreef:
Een doodbraaf gezond paard met wedstrijd ervaring voor weinig geld staat normaal niet lang te koop.
Die doe je naar een handelaar of markt als je weet dat er iets is dat je niet meteen merkt maar wel aanwezig is.
Laat ook bloed nemen om te zien of er 'doping' in het paard zit. Net zo goed heeft hij spat maar zijn de gewrichten net ingespoten.
Ik zou zo'n paard aan alle kanten doorlichten.

Zou kunnen, maar de verkoper gaf aan dat ze naar de markt zijn gekomen omdat het paard zo snel mogelijk weg moest ivm privéomstandigheden...
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 19-11-15 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:16

Dat zeggen ze allemaal uiteraard :D
Je gaat niet zeggen: hij heeft KS en we hebben vorige week cortico's in zijn rug gejast en nu moet hij snel weg want over 3 maanden speelt het weer op :+

Mischien ben ik ook gewoon te achterdochtig.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:19

Sizzle schreef:
Dat zeggen ze allemaal uiteraard :D
Je gaat niet zeggen: hij heeft KS en we hebben vorige week cortico's in zijn rug gejast en nu moet hij snel weg want over 3 maanden speelt het weer op :+

Mischien ben ik ook gewoon te achterdochtig.

Nu kan het ook zo zijn als je "gewoon" een paard koopt, dat deze spat heeft en net ingespoten is, lijkt mij...

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:22

het gezegde "bij twijfel niet doen" zou ik zelf hanteren. Je moet er wel 100% een goed gevoel bij hebben en niet dat achteraf blijkt dat je er toch spijt van krijgt. Had je dan maar iets meer betaald bij aankoop dat kan je soms na verloop van tijd juist besparen !
Wat als de negatieve puntjes eens niet opgelost kunnen worden? Blijf je dan nog 10 jaar blij met hem zonder irritaties ??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:23

Ja dat klopt, je kan altijd bedrog kopen, maar particuliere kopers willen vaak foto's die van markt paarden zelden gemaakt worden.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:24

kobuss1 schreef:
het gezegde "bij twijfel niet doen" zou ik zelf hanteren. Je moet er wel 100% een goed gevoel bij hebben en niet dat achteraf blijkt dat je er toch spijt van krijgt. Had je dan maar iets meer betaald bij aankoop dat kan je soms na verloop van tijd juist besparen !
Wat als de negatieve puntjes eens niet opgelost kunnen worden? Blijf je dan nog 10 jaar blij met hem zonder irritaties ??

Irritaties zullen er altijd wel zijn, lijkt me, vrijwel bij ieder paard. Zolang deze goed op te lossen zijn...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:24

Nothing is ever perfect. Hij lijkt mij geschikt. De verkoper had hem niet twee weken op proef gegeven als hij iets te verbergen had gehad.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:33

Desiree schreef:
Nothing is ever perfect. Hij lijkt mij geschikt. De verkoper had hem niet twee weken op proef gegeven als hij iets te verbergen had gehad.

Dat dacht ik dus ook; tenzij het iets van op lange termijn is natuurlijk, maarja, hoe kan je dat voorkomen? Helemaal door laten scannen wil ik eigenlijk niet..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:37

Hij is toch klinisch goedgekeurd?
Door laten scannen... je bedoelt rontgenen? Dat is een duur grapje. En het zegt ook niet altijd iets. Geen garantie voor de toekomst. Dat doe je alleen boven een bepaald aankoopbedrag.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:42

Sizzle schreef:
Een paard staat op de markt omdat hij particulier niet te verkopen was.
Ofwel er is iets mee.

Zoals je het beschrijft heeft hij dus singeldwang. Dat in combinatie met achterbenen moeilijk geven doen bij mij wel wat alampjes afgaan.
Rug foto's?

onzin