Paard verkopen, wanneer maak je die beslissing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Paard verkopen, wanneer maak je die beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:48

Mijn thuissituatie is een (tijdelijk) drama: moeder met een kankerdiagnose, ik ben net uit het huis en woon na 4 jaar verbouwen eindelijk met mijn vriend samen, ik werk fulltime in shiften. Heb geen broers of zussen om op terug te vallen, en mijn papa werkt ook fulltime in shiften, die we zo afstellen dat er altijd iemand van ons bij mama is.

Momenteel doe ik mijn eigen huishouden+het huishouden van mijn ouders bovenop mijn fulltime job en probeer nog voor mijn paard te zorgen. Van augustus tot vorige week ging dat, maar donderdag ben ik gecrasht. 40 graden koorts, bronchitis, absolute rust en een moeder die elke dag voor een uurtje naar het ziekenhuis moet, maar zelf niet kan autorijden. (Ze kan niks zelf op slechte dagen...)

Ik voel me eindelijk wat beter, maar voel me enorm schuldig tegenover mijn paard, ik ben er weeral 2 weken niet geweest.

Mijn paard staat volpension overdag wei/paddock met vriendjes, snachts op stal. Hooi, stro, brok en drinken zijn voorzien. Paard vind dat dus niet echt erg. Maar als ik er dan vanochtend aan kom omdat de hoefsmid komt, komt ze echt om aandacht en knuffels vragen. Ook wou ze naar de piste, ze wilt dus echt werken.

Nu speelt de optie om mijn paard te verkopen heel erg in mijn hoofd, want gaat mama snel beter worden? Of gaat dat nog jaren duren? Paard op stal hebben is best duur als je er niets mee doet, en het geld groeit niet op mijn rug.

Maar stel dat er dan ineens nog iets ergers met mama gebeurt, gaat mijn merrie dan niet net mijn troost zijn, mijn rots in de branding. Als ik ze dan verkocht heb, heb ik daar niks meer aan.

Ergens op een goedkope wei zetten is geen optie, omdat er gewoon dagen zijn dat ik geen tijd heb om zelfs maar te gaan voeren, omdat ik bij slechte dagen mama geen 10 min alleen wil laten, want op slechte dagen kan ze niet eens naar het toilet zonder te vallen, en dan zal ik alle momenten dat papa thuis is nodig hebben voor de winkel en dergelijke.

Sorry bokkers voor het lange verhaal, maar het moest er even uit en ik weet momenteel echt niet hoe ik het allemaal moet redden.

Anoniem

Re: Paard verkopen, wanneer maak je die beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:51

Eerst, heel veel sterkte meid! :(:)
Kun je niet (tijdelijk) een bijrijder nemen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:52

Belangrijk is dat je goed voor je paard zorgt, ook als jij niet het voer geeft komt zij niks te kort.

Als ik je verhaal zo lees zou alleen willen verkopen uit schuldgevoel en niet omdat jij haar zat bent, juist niet, ze geeft je juist troost. Toch?

Dan zou ik haar niet verkopen, een goede band met een dier krijg je niet zomaar terug. Al eens gedacht aan een verzorger/bijrijder?

Bovendien zo'n drukke periode is maar tijdelijk ook al voelt het eeuwig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:53

Is een bijrijder of leaser geen optie? Uiteraard wel met goede afspraken..
Heel veel sterkte! Ik denk dat je zeker geen overhaaste beslissingen moet nemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:54

Sterkte. Logisch dat een paard betreffende tijd nu veel is.

Ik zat ook te denken aan een bijrijder.
Dan kun je van daaruit rustiger beslissen.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:57

Bijrijder klinkt als een hele goede optie!! Zou dat eens overwegen. Paard vanuit deze redenen verkopen, ga je denk ik spijt van krijgen. Vooral als het dalijk beter gaat met je moeder. Veel sterkte trouwens!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:57

Awhh wat een naar verhaal allemaal idd. Mischien is het een oplossing om een leaser/verzorger te vinden die een aantal dagen je paardje aandacht geeft en dan eventueel wat betaald ? Ik zou als ik jou was haar niet verkopen als ik je verhaal zo lees ga je daar echt spijt van krijgen. Heb zelf mijn paard verkocht omdat ik voor de zoveelste keer mijn enkel banden dwars door midden had gescheurden de huisarts aangaf dat ik waarschijnlijk niet meer zou kunnen rijden.. nu 10 jaar later.. nog steeds spijt van dat paardje was echt mijn vriendinnetje x0x Dus neee niet verkopen maar kijken voor een andere oplossing waarbij je je prettig voelt. Als je geen leaser wilt mischien anders een wat goedkopere stal vinden en dan iemand zoeken die bv met je paardje zou willen wandelen, knuffelen en borstelen zodat ze wel zoiezo aandacht krijgt.

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:58

Als eerste heel veel sterkte. Kan me voorstellen dat het allemaal heel zwaar is. Als ik je verhaal lees zou ik je niet aanraden om je paard te verkopen. Ze heeft haar natje en droogje en komt buiten. Dan lijkt het me niet dat ze ongelukkig is. Ik denk juist dat je veel troost kan halen uit haar. Als je haar verkoopt is het niet omdat je er geen zin meer in hebt of geen klik hebt. Dan zou je alleen maar dubbel verdriet hebben. En zoals hier boven. Maak geen overhaaste beslissing!

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:05

wauw ontzettend veel sterkte in deze moeilijke en zware tijd voor jullie allemaal!

je kan een bijrijder zoeken. iemand die voorlopig je paard een beetje kan rijden, poetsen, knuffelen en gewoon 3x per week komt. echter moet je die gene ook zo nu en dan controleren dus zo af en toe zal je er toch tijd in moeten steken zeker aan het begin wil je weten hoe iemand met je paard om gaat en je spullen.

je kan je paard verkopen, dan heb je de stalkosten niet meer maar ook je paard niet meer. en idd dus ook niks wat je troost bied. stel dat over een tijdje alles stabiel is en je weer je leven op kan pakken heb je geen paard meer dus dat zou zonde zijn.

je kan je paard verleasen voor bijvoorbeeld een jaar en dit elke keer met een jaar of half jaar verlengen afhankelijk van je situatie. je heb in die tijd dan geen stal kosten meer omdat bij lease vaak het paard verhuisd naar de stal van de leaser en kunt bijvoorbeeld 1x per 2 weken een filmpje vragen van je paard zodat je weet hoe het gaat (doe dit altijd onder contract en alleen bij een goed gevoel bij iemand maar vooral altijd onder contract)

je kan ook niks doen. dan blijft je paard staan het ontkomt haar immers niet aan zorg enkel aan aandacht maar dat is niet onuithoudelijk voor een paard aangezien er vele paarden gewoon zonder aandacht op de wei gegooid worden en die zien er ook niet ongelukkig uit.

Seltje

Re: Paard verkopen, wanneer maak je die beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 18:22

Lease... Ja waarom eigenlijk niet, dat kan ik per 6 maanden of een jaar doen. Verzorger/bijrijder zegt mij niks omdat ik die zou willen controleren, dan geef ik ze liever volledig uit handen.
Maar waar vind je iemand die zoiets wilt doen?

Helemaal niets doen kan ik niet, daarvoor is het me net wat te duur, ik werk een stuk minder waardoor ik uiteraard ook een stuk minder verdien, en op het randje leven voor een paard waar je niets mee doet, dat is het niet waard.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:28

ten eerste heel veel sterkte! :(:)

Ik zou je in ieder geval niet aanraden om je paard te verkopen, je hebt het zo te lezen al moeilijk genoeg op dit moment dus ik denk niet dat zo verstandig is. Misschien is een bijrijder inderdaad een goed idee, of eventueel kan je een leaser zoeken, dan heb je financieel ook een steuntje in de rug.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:29

Seltje schreef:
Lease... Ja waarom eigenlijk niet, dat kan ik per 6 maanden of een jaar doen. Verzorger/bijrijder zegt mij niks omdat ik die zou willen controleren, dan geef ik ze liever volledig uit handen.
Maar waar vind je iemand die zoiets wilt doen?

Helemaal niets doen kan ik niet, daarvoor is het me net wat te duur, ik werk een stuk minder waardoor ik uiteraard ook een stuk minder verdien, en op het randje leven voor een paard waar je niets mee doet, dat is het niet waard.

Mee eens, maar wél met de vraag of je jezelf dit ook afgevraagd had als je moeder niet ziek had geweest, en jij dus gewoon de tijd voor je paard had zoals voorheen?
Als het namelijk het geval is dat je je dat alleen nu af vraagt zou ik paard zeker niet verkopen, dan krijg je er denk ik spijt van.

Een betalende bijrijder scheelt je in de kosten, en paard krijgt beweging en aandacht. Lease is een optie maar je weet niet hoelang het 'nodig' is, daarbij las ik dat je een bijrijder zou willen controleren, logisch maar dat wil je bij lease dan toch ook?
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 18-11-15 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:29

lease kan je aanbieden op bijvoorbeeld mp of hier op bokt. ik zou zelfs eventueel wel willen leasen zeker voor kortere tijd. wat je kan doen is een mooie advertentie maken met het niveau van je paard leeftijd enzovoorts en je lease voorwaarden. de stal waar ik eerder werkte werden paarden zelfs naar het buitenland verleast. het enige waar je echt goed op moet letten is dat je contract klopt en door beide ondertekend word. heel veel mensen hebben als ze elkaar ontmoeten ineens ontzettend veel vertrouwen in elkaar en zeggen dingen als "onee de gene die nu mijn paard heeft zou mij nooit bedonderen" hoe lief mensen ook lijken, alles draait om dat contract. en als je dus een advertentie maakt kan je daar al je voorwaarden in zetten bijvoorbeeld: lease voor 6 maanden met kans op verlengen in overleg afhankelijk van mijn situatie. denk ook goed na over de DA kosten. meestal blijven die wel voor jou maar dingen als entingen, hoefsmid, ontwormen en tandarts zijn dan weer voor de leaser. ook moet je na denken over geld voor de lease wil. bedenk wel dat je op korte termijn een leaser wil hebben en deze ook het stal geld (voor vaak volpension) ook moet betalen dus wanneer jij een bedrag voor je paard per maand vraagt maak je het wel erg duur voor de leaser. naja zo zijn er nog wel 20 dingen waar je goed over na moet denken en goed in het contract moet zetten. als je hulp nodig hebt mag je me altijd een pb doen

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:31

en bijrijder zoeken die je een X bedrag laat betalen is bijna net zoiets als leasen... kan een paar dagen per week als jij dan een toe bent aan je paard kun je dat altijd doen..

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:32

Ik heb de beslissing gekomen nadat ik kopers had laten komen, en het perfect nieuwe gezin had ontmoet voor hem. (Ik studeer op bijna 2u van paard af, graak er enkel in het weekend maar kan amper rijden door slechte weersomstandigheden etc. Ook geen broers/zussen om op terug te vallen en mijn bijrijdster ging ook studeren.)

Paardlief stond bij mij ook 24/7 gewoon in de weide, niets te doen. Dat werd mij en mijn ouders wat te duur, om hem gewoon als grasmaaier te laten dienen was zonde.
Enkele kopers laten komen kijken onder het mum van 'als er niemand goed bijzit dan hou ik hem" maar dan uiteindelijk toch een superfijn gezien tegengekomen waarmee het klikte wat mij dus ook over de streep trok :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:34

Wat zit je in een rot situatie.
Maar het eerste wat mij te binnen schiet bij het lezen van je verhaal is: bestaat er in België geen thuiszorg? Want als deze situatie nog lang aan houdt dan ga je dit toch nooit redden zo? Zelfs niet als je je paard zou verkopen.

Ik zou eerder denken in de richting van hulp voor bij je moeder thuis. Kan me voorstellen dat jullie graag zelf alles doen maar jij hebt nu 2 huishoudens draaiende te houden naast een fulltime baan. Jij zit zelf straks met een burn out.

Dus kijk of het mogelijk is hulp te krijgen bij de verzorging en het huishouden van je moeder.

Sterkte :(:)

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:34

welshje68 schreef:
en bijrijder zoeken die je een X bedrag laat betalen is bijna net zoiets als leasen... kan een paar dagen per week als jij dan een toe bent aan je paard kun je dat altijd doen..

nee want bij een lease verhuisd het paard 9 van de 10 keer naar de stal of geregelde pension stal van de leaser. officieel mag je het geen leasen noemen wanneer het paard op stal van eigenaar blijft en eigenaar de stalkosten betaald. ook niet als je een kleine bijdrage doet. dan ben je officieel bijrijder en geen leaser.

wat ik van ts begrijp, en dat snap ik heel goed, is het stukje "een bijrijder zou ik controleren". dat is namelijk iets wat ik zelf ook zou doen. altijd ook gedaan heb in de tijd dat ik bijrijders had. zeker aan het begin. bij lease wil je ook weten hoe het gaat maar je kan contractueel afspreken dat je 1x per 2 weken een filmpje krijgt of foto's.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:35

Bijvoorbeeld voor drie dagen iemand laten leasen. Ik zou niet voor jaar doen heb daar zelf hele nare ervaring mee

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:40

Jeetje wat een enorm zware tijd maak jij mee :(:)
Daar wil ik je allereerst veel sterkte mee wensen :*

Lease of een bijrijder zou in jou geval denk ik de beste oplossing zijn.
Je geeft aan een bijrijder te willen controleren.
Zou dat niet iets zijn van de eerste periode?
Zodra je merkt dat dit goed gaat zul je het waarschijnlijk makkelijker los laten.
Nu je maatje verkopen zou je zomaar veel spijt opleveren, eigenlijk heb je haar nu zo hard nodig.

Lease is iets dat je moet durven.
Ik heb vorig jaar de stap genomen om mijn paard in de lease te doen aan iemand die ik nog helemaal niet kende,en ook nog eens 300 km verderop woont, en toch heb ik er nog geen moment spijt van gehad.
Ik betaal wel (zeer gereduceerde) stal kosten voor hem.

Ik wens je veel sterkte kracht en wijsheid toe!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:42

Allereerst heel veel sterkte!

Ik zou ook denken aan lease/bijrijder... Je zit nu gewoon in een ontzettend moeilijke periode, maar als ik jou zo hoor ga je straks wel spijt krijgen als je wel weer tijd hebt!

En hoe vind je zo iemand; plaats een advertentie of vraag rond in je omgeving of iemand nog zoiets zoekt. Zelf heb ik een advertentie geplaatst om een pony te rijden en uit te brengen op wedstrijd. Ik heb hem een tijdje geleden weg gebracht naar zijn nieuwe amazone. En werkelijk waar het is echt super! Mensen zijn dolgelukkig met hem en houden me goed op de hoogte. Ontzettend leuke mensen waar ik altijd welkom ben om te komen kijken etc etc. Zoiets zou voor jou denk ik ook de perfecte oplossing zijn voor nu. En het is misschien even zoeken, maar soms ook veel dichterbij dan je denkt!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:45

Wat een vervelende situatie :( :(:) Maar ik zou hierom niet meteen je paard verkopen. Snap dat het nu moeilijk is, maar besef wel dat de verkoop een definitief besluit is. Als het bij jou straks allemaal wat rustiger is, ga je waarschijnlijk spijt krijgen dat je je maatje verkocht heb.

Mits er geen financiële redenen zijn om het paard te verkopen ( of een andere rede die direct op het paard slaat) zou ik het paard niet te koop zetten

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 18:48

maikeltje schreef:
Wat zit je in een rot situatie.
Maar het eerste wat mij te binnen schiet bij het lezen van je verhaal is: bestaat er in België geen thuiszorg? Want als deze situatie nog lang aan houdt dan ga je dit toch nooit redden zo? Zelfs niet als je je paard zou verkopen.

Ik zou eerder denken in de richting van hulp voor bij je moeder thuis. Kan me voorstellen dat jullie graag zelf alles doen maar jij hebt nu 2 huishoudens draaiende te houden naast een fulltime baan. Jij zit zelf straks met een burn out.

Dus kijk of het mogelijk is hulp te krijgen bij de verzorging en het huishouden van je moeder.

Sterkte :(:)

Uiteraard bestaat er in België thuiszorg en thuishulp, maar hoewel mijn moeder fysiek heel slecht is, is er mentaal niets mis, en ze wilt GEEN vreemde mensen in huis. Ze heeft al 2 kinesisten, 2 kuisvrouwen en 3 thuishulpen het huis uit gegilt :Y) :7

Ondertussen wel haar vaste kinesist die 2 x per week komt (en van heel ver moet komen), en haar oude kuisvrouw die op pensioen is die 1 keer per week komt, maar andere mensen mogen echt niet binnen.
En nochtans is mijn moeder op dat gebied nooit zo narrow-minded geweest, maar nu kan ze echt niet verdragen dat er mensen in het huis rondlopen terwijl zij op bed ligt en niks kan doen.

Ik weet dat ik zo op dit tempo niet voort kan, dat is me vorige week wel duidelijk geworden %)
Daarom dat ik ergens tijd moet vinden, en ik hoop dat tijd vrijmaken door afstand te nemen van mijn paard een oplossing is.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:51

Zou je niet kunnen proberen om een bijrijder te vinden die je paard een paar dagen per week doet (bijv. de bijrijder doet 5 dagen en dan doe jij 2 dagen?) Je kan hier ook een bijdrage voor vragen en hiervan een deel van de stalling betalen. Zo krijgt je merrie alsnog genoeg aandacht! En stel dat het je niet lukt om 2 dagen te komen is dat denk ik ook niet erg aangezien ze met andere paarden staat en dan dus 2 dagen per week rust heeft.
/3

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:56

Heet goed dat je er bent voor je moeder maar ik zou toch eens goed met je moeder gaan praten dan. Ze zal toch hulp moeten gaan leren aanvaarden anders ga jij er aan onderdoor. Eigenlijk maak jij nu je moeders probleem jouw probleem. Je doet het omdat het je moeder is maar ze moet wel begrijpen dat jij ook een leven hebt en een paard. Klinkt hard misschien maar jij bent haar dochter niet haar hulpverlener.
Ik snap dat het niet makkelijk is maar je moet ook wel wat voor jezelf opkomen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:56

Heb niet echt in dezelfde situatie gezeten als waar jij nu in zit maar ik had wel een ernstig zieke vader, was het het huis uit en had een paard.

Paard houden was toen ook moeilijk omdat ik financieel geen enkele steun meer kreeg, dat ging niet meer maar ik ben heel blij dat ik hem gehouden heb want ik heb ontzettend veel steun van dat paard gehad. Na het overlijden was hij echt hetgeen mij op de been hield.

Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen.