Eigen pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottevduin

Eigen pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:05

Hey mensen,
Een vraagje ik wil heel graag een eigen pony, logisch wie wilt dat nou niet. Maar ik heb wat voornemens om mijn ouders over te halen. Ik wil even kijken of jullie vinden of dat goede zijn en ik misschien een kans heb om een pony te krijgen. /3

Voornemens:
- ik ga €1000 sparen om mee te betalen aan mijn eigen pony. Daarna spaar ik €500 voor tuig ect.
- ik betaal zelf de hoefsmid en tuig en onderhoud.
- de tijd heb ik want ik sport nu 5x per week dus ik laat hockey vallen en dan kan ik gwn 5x naar de manege zonder dat mijn hw in de problemen komt op school.
- ik fiets naar de manege als jullie (ouders) geen tijd hebben.
- ik ga niet meer brutaal zijn en heel lief doen :))
- mijn zusje zit ook op 2 dure hobby's (zangles en ballet) kost ook wel veel per maand. Dan kunnen jullie de stalling rond €200 a €300 betalen.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Ps: k ben trouwens nieuw :)

Xliesje13X

Re: Eigen pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:10

Hoe kom je aan het geld voor de hoefsmid en tuig en onderhoud? En wat als je pony nou ineens heel ziek word? Heb je dan genoeg geld voor de da?
Er zijn heel veel dingen waar je heel goed overna moet denken als je een eigen pony wilt.
Ik zou ook graag een eigen pony willen, maar ik heb simpel weg niet genoeg tijd en geld :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:14

Ik zou zeggen, haal je ouders niet over en ga niet zeuren. Paarden zijn duur en als je graag je geld wil uitgeven: geef dan fijn je eigen geld uit :)
Als mijn kind tegen mij gaat zeggen 'ja maar jullie kunnen dat wel betalen" dan ben ik er gelijk klaar mee :') Ik bepaal nog altijd zelf waar ik mijn geld aan uit geef.

Enne lief kun je nu ook al zijn, pony als druk middel om je gedrag te veranderen lijkt mij ook niet heel handig :+

Ik zou kijken naar een verzorgpony als ik jou was :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:17

Allereerst: Welkom op Bokt!
Er lopen al heel veel topics over "Hoe mijn ouders over te halen". Ik zou zeggen: zoek ze eens op een lees ze eens door: wie weet haal je daar tips uit.

Maar als je ouders niet willen, dan houdt het op. Heb je er bijvoorbeeld al over nagedacht hoe het moet als de pony ziek wordt (of kreupel)? Ik denk dat je ouders hier als eerste aan zullen denken. Dan kan een pony namelijk opeens heel snel heel duur worden!
Met de schatting van stalgeld zit je redelijk goed denk ik (ook voor randstad-begrippen).
Maar je vergeet in je kostenplaatje nog geld voor paardrijlessen en lidmaatschap van een vereniging (als je wedstrijden wilt gaan doen). Dat kan ook duur zijn.

Heb je zelf een baantje om de hoefsmid van te betalen? Want hoefsmeden kunnen best duur zijn!

En wil je dan maar 5 keer per week naar je pony toe? Want die andere 2 dagen heeft ie ook verzorging nodig, hoor! De tijd moet je ook hebben: Ik ben gemiddeld 3 uur per dag kwijt aan 1 paard (met zelf uitmesten). Elke dag. Door weer en wind.
Hoe ga je dat combineren met je huiswerk (ik zie dat je 13 bent dus ga je naar de Middelbare school)? En met vrienden en vriendinnen?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:19

Ik zou eerst eens kijken naar een verzorg of lease pony. Daar leer je heel veel van en kan je bekijken of het je allemaal wel lukt met de kosten.

Ik wou ook als meisje een eigen pony, maar wat ben ik blij dat mijn ouders daar geen toestemming voor gaven. Ik had het zelf nooit aangekund.

Nu met mijn leasepaard leer ik Hoe groot die verantwoordelijkheid is :)

Het is een tip en hoop dat je er wat aan hebt!

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:21

Ik zie dat je 13 bent.. Hoe wil je aan het geld komen? Want je kan nu nog geen baantje nemen oid.

Ga eerst alle kosten op een rijtje zetten..

Wat ga je doen als je pony ziek wordt er een dierenarts bij moet en eventueel naar de kliniek moet?
Je lessen moet je ook betalen, hoefsmid, inentingen, verzekering dat soort dingen.

Je moet 7 dagen in de week naar je pony en ook in de winter als het koud is en het regent. En dat is niet altijd leuk. Je hebt huiswerk, je wilt afspreken met vrienden en vriendinnen...

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:22

Xliesje13X schreef:
Hoe kom je aan het geld voor de hoefsmid en tuig en onderhoud? En wat als je pony nou ineens heel ziek word? Heb je dan genoeg geld voor de da?
Er zijn heel veel dingen waar je heel goed overna moet denken als je een eigen pony wilt.
Ik zou ook graag een eigen pony willen, maar ik heb simpel weg niet genoeg tijd en geld :D

Ja dat tijd is bij mij ook een dingetje :+ %)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:27

Een eigen pony is superleuk! Dat was mijn droom vroeger ook en heb ik pas vorige maand in vervulling kunnen laten gaan!
Maar als ik jou was zou ik nog even goed nadenken! Misschien dat manegelessen ook leuk zijn? Dat zou je eventueel in plaats van (of samen met) hockey kunnen doen! Een eigen pony is ontzettend veel werk en is veel meer dan rijden/borstelen. Je moet ook de stal uitmesten, de hoefsmid regelen en klaarstaan met geld als er iets gebeurd met hem. Dat kan denk ik alleen als je ouders echt garant willen staan voor de kosten die kunnen komen, of als jij een vast inkomen hebt. Ik gok dat je met de leeftijd van 13 geen vaste baan hebt en dat dus niet kan betalen..
Dus ik zou nog heel goed nadenken over een pony! Want als je ouders het uiteindelijk toch niet kunnen betalen, zou het zonde zijn als het arme beest ineens weg moet omdat het geld er niet meer voor is. Manegelessen of een verzorgpony zouden misschien een oplossing zijn voor je! Dan kan je ook ervaring opdoen met hoe het is om een 'eigen' pony te hebben! Veel succes!

Lottevduin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:28

Wat een negatieve reacties allemaal, maar dat maakt niks uit fijn dat jullie zo eerlijk zijn. Mijn ouder hebben het best wel breed met geld en ik ga eerst flink sparen ik ben al onderweg heb al €350. Ik ga het gwn proberen pas als ik €1000 ga ik het vragen aan mijn ouders. Zeuren doe ik niet want daar ergeren ze zich aan. Mijn moeder vindt paarden super en ik heb ook bij mij in de buurt een stalling gevonden van €180 halfpension per maand. Is al een stuk goedkoper.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:30

Welkom,
Vroeger heb ik ook zo vaak gevraagt om een pony. Op mijn 11e heb ik 2 minipaardjes aan huis gekregen heel leuk hoor. Maar heel erg veel werk. Doordat ze bij mij een inloopstal hebben scheelt het veel werk maar zeker als je op de middelbare school zit is het niet makkelijk. Vroeger is er tegen mijn ouders gezegt als ze op d'r 15e of 16e het nog leuk vind denk dan maar eens na over een pony. De kans is groot dat je het over een paar jaar misschien wel niet meer leuk vind en die pony dan weer weg moet. Ook kost een pony erg veel geld. Het kan best dat je ouders het geld hebben want ze betalen ook de hobby's van je zusje maar die kosten veel minder tijd. En hoe wil je zelf de hoefsmid gaan betalen? Een paard kopen is meestal het probleem niet maar de tijd en het geld van onderhoud wel

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:31

Lottevduin schreef:
Wat een negatieve reacties allemaal, maar dat maakt niks uit fijn dat jullie zo eerlijk zijn. Mijn ouder hebben het best wel breed met geld en ik ga eerst flink sparen ik ben al onderweg heb al €350. Ik ga het gwn proberen pas als ik €1000 ga ik het vragen aan mijn ouders. Zeuren doe ik niet want daar ergeren ze zich aan. Mijn moeder vindt paarden super en ik heb ook bij mij in de buurt een stalling gevonden van €180 halfpension per maand. Is al een stuk goedkoper.

Maar wel halfpension en dadelijk word het erg snel donker. Dan moet je alsnog op je fietsje de stal uit gaan mesten.
Kan je niet een verzorgpaard zoeken, alle lusten maar geen lasten ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:31

Wij hadden het ook heel breed thuis, maar t blijft hun geld. Dat ze het geld ervoor hebben, hoeft niet te betekenen dat ze het ook moeten uitgeven aan jou natuurlijk :)

Mijn pony was op een gegeven moment erg ziek en moest zo even 500 euro op worden gehoest. Dat is veel geld natuurlijk :)

Buiten geld, kost het veel tijd en ik heb wel veel tijd moeten missen met vriendinnen daardoor en dat vond ik best wel eens erg jammer :)

Sparen is altijd een goed idee!

180 euro is nog steeds een smak geld per maand natuurlijk, want met alleen stalling ben je er nog niet. Half pension, dan moet je zelf de stal uitmesten? Elke dag erheen dus.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:32

We zijn niet negatief.. we zijn realistisch :j

Ik heb vanaf mn 12e tot mn 17e paarden gereden voor andere mensen voordat ik mijn eigen paard kreeg..Die ik nu overigens ook pas 2 maanden heb.
Ik heb nu een baantje en betaal zelf ook een aardig bedrag mee per maand.

Toen ik jou leeftijd was dacht ik ook altijd joh dat kunnen mijn ouders wel betalen. Maar als je je erin gaat verdiepen is het echt een stuk meer geld dan dat je denkt hoor!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:35

Zou je geen verzorgpaardje kunnen nemen nu en dan verder sparen? Dan kan je alvast leren welke verantwoordelijk heden erbij komen kijken! :) Als je vanaf je 15e/16e een fatsoenlijk baantje hebt, gaat het sparen ook sneller!

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:36

de reacties zijn niet negatief bedoeld maar alleen maar om jou te helpen dat je straks niet voor verassende dingen staat. Nou is het mij nog niet duidelijk, weten je ouders al dat je een paard wilt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:38

Van 1 jaar een paard houden (alleen stalling), kun je ook je rijbewijs halen of een heel jaar studeren en daar heb je nog wat aan voor je toekomst haha

Nog even en je mag werken, dan zul je zien hoeveel je eigenlijk moet werken om 180 euro in de maand bij elkaar te sprokkelen en dat het best zeer doet als je je zuurverdiende geld gelijk weer weg moet doen. Bijbaantje in combi met school en paard waar je dagelijks moet is best pittig. En dan heb je ook nog een sociaal leven te onderhouden.

1000 euro is natuurlijk niets, daar moet je nu al dapper voor sparen maar is nog niet eens een half jaar stalling.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:40

Verzorgpony of leasepony geen optie?
Je moet wel geluk ermee hebben, want met niet alle verzorgpony's kan/mag je even veel. Maar er zijn ook hele enthusiaste baasjes die heel graag een kind de kans willen geven om te leren van hun paard en jou daarin ook willen begeleiden. Bij sommigen moet je dan een klein bedrag per maand betalen. Als je echt geluk hebt, is het gratis.

Leasen kan al op veel maneges (maar ook particulier als je goed zoekt). Dan betaal je een bepaald bedrag per maand en mag je de pony elke dag rijden (of een aantal dagen per week, dan betaal je ook minder). Als de pony ziek wordt, betaalt de manege de kosten en zij nemen ook de hoefsmid e.d voor hun rekening. Vaak is er ook al tuig wat je mag gebruiken.

Voordeel van verzorgen/leasen is dat je dingen leert die je normaal met alleen manegelessen niet zo snel leert. Als je dan later eventueel een eigen paard kunt kopen; heb je daar echt heel veel aan!

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:43

Als je 13 bent kan je niet snel werk vinden (en je mag ook niet veel doen) je kan mis een krantenwijk lopen per week een uur maar dan kom je niet snel voor uit. Ik zal niet gaan zeuren en overhalen, als je ouders het niet willen willen ze het niet. :) (ben ik immers ook al een aantal jaar achter)
Zelf heb ik ook gekeken hoeveel een pony zou gaan kosten.
en ik had ook bedacht hoe je aan het geld komen kan. (zelf ben ik ook 13 dus was voor mij een grote uitdaging) :+

Hier ong de kosten per maand. (natuurlijk kan je het zo duur maken als je zelf wilt, je kan je paard thuis zetten maar je kan hem ook op een manege zetten, als je hem bij een buurvrouw buurman zet dan ben je ook al minder kwijt, neem je een echt sportpaard of wil je gewoon een shetje, dit scheelt allemaal) :o

- Stal: als je hem ergens anders neer zet ben je al snel 200 300 euro kwijt (zijn ook goedkopere en duurdere maar dit is ong)
- DA: is altijd onverwacht maar je moet altijd prikjes voor wormen enz enz. ik zou voor DA kosten altijd wat extra geld klaar hebben liggen voor het geval dat.
- hoefsmid: moet 1x in de 6/8 weken. ligt er aan wat je wilt maar is van 20/80 euro ong.
- tuig: als je het hebt hoef je niet snel weer nieuwe maar je kan er op rekenen dat er altijd onverwachts iets stuk gaat. zorg ook voor tuig dat je wat geld klaar heb liggen als iets stuk is.
- verzorging (ook dekens): deze spullen zullen bij elkaar ook behoorlijk oplopen. Poetskisten gaan snel stuk, borstels moeten zo nu en dan vervangen worden. Halsters en touwen is altijd handig om een paar setjes te hebben, evenals dekjes,peesjes,bandages en springschoenen (één in de was kan je de ander gebruiken) dekens kosten ook al behoorlijk veel geld, deze kunnen ook plotseling in de wei stuk gaan. ik zal hier ook wat reserve voor hebben.
- dan heb je ook nog jezelf: voor jezelf moet je natuurlijk ook rijbroeken. Ga je wedstrijden rijden ben je al snel voor een setje wedstrijdkleding een paar honderd euro kwijt (nieuw) ook wil je wel een aantal rijbroeken hebben liggen stuk of 3/4. je hebt rijlaarzen nodig maar ik neem aan dat als het winter is je ook graag een dikke jas wilt en warme winterlaarzen. Deze kosten lopen ook al snel op naar een paar honderd euro per jaar! Lessen kosten ook behoorlijk veel geld, en verzekeringen moet je ook allemaal nog gaan betalen.
waarschijnlijk ben ik ook nog wat dingen vergeten om te zeggen maar dit is dus al behoorlijk veel geld :j

Ben benieuwd hoe je dat doen gaat!
Houd er ook rekening mee dat als je toetsen week hebt ook heen moet, je pony is er 7 dagen in de week het hele jaar lang 24 uur per dag en kan niet voor zichzelf zorgen. Je zou ook heen moeten in slecht weer of als het koud is. Je moet al MINIMAAL 2 uur per dag uitrekken om naar je pony te gaan.

Ik zal eerst een verzorgpony zoeken, daar hoef je niet verplicht heen. (tippie, als je oudere mensen hebt in de buurt met paarden/pony's die vinden het meestal wel fijn om hulp te hebben. Meestal als je er even bent dan vertrouwen ze er wel op dat je niks verkeerd doet en ze laten je meer je gang gaan dan andere mensen, het lijkt dan net jou eigen paard maar je hoeft niets te betalen. (natuurlijk moet je wel dingen vragen) ook voor die paardjes kan je zo nu en dan wat leuke spulletjes kopen) :D

Oja en welkom op bokt! Is niet negatief maar alleen om je te helpen :) kost namelijk veel tijd en veel geld :j

Lottevduin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:59

Danjulliewel allemaal ik ga gwn lekker door met sparen en miss is er wel een kans en mag ik een pony. Ik blijf hopen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:12