[VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

[VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 14:11

Afgelopen weekend was een heel bewogen weekend.. Vrijdag was ik om half 12 thuis van mijn werk en zat ik rustig mijn croissantje te eten toen ik werd gebeld door een koeienboer die af en toe wel eens een pony te koop heeft en mijn weiland bij houd. Hij stond bij een andere boer en die had samen met zijn maat 13 welsh veulens staan voor de handel. Aangezien ik regelmatig een aantal paardjes koop voor de handel wilde ik wel gaan kijken want het was 5 minuten verderop. Mijn vader was thuis en vond het ook wel leuk om mee te gaan kijken. Daar aangekomen was het eerste wat me opviel een zielig klein veulentje wat in het natte gras lag te vechten voor haar leven. "Ja die moet je er niet meer bij tellen die haalt de morgen niet" zei de boer waarvan ze waren. Afgesproken dat ik die zometeen zou komen ophalen en mee zou nemen. Nou eventjes gekeken en er zaten wel wat projectjes tussen. Besloten alle andere 12 ook te kopen want alles beter dan daar..

Ondertussen mijn auto gaan halen en ja dan sta je daar alleen.. Veulentje gaf totaal niet meer mee dus tillen alleen lukte gewoon niet zo'n eind. Mijn auto gepakt en gelukkig rij ik 4x4 met lage giering dus kwam ik net door het enorme drassige weiland heen. Veulentje in de auto gelegd en onderweg naar de kliniek die ik ondertussen al had gebeld. Wat duren die 10 minuten dan lang tot je er bent..
Daar aangekomen kwam de dierenarts gelijk naar buiten, temperatuur opgenomen en die was 35.9.. Luisteren en ze had enorme longontsteking en was echt vel over been, dan nog vol met wormen waarschijnlijk.. Ze vertelde me dat dit eigenlijk 5% kans was misschien.. Ze stelde voor om haar over te nemen en op haar kosten al het mogelijke te doen. Prima dus we gingen aan de onderzoeken beginnen. We begonnen met bloed afnemen en je zag dat ze stuiptrekking kreeg, dus besloten haar in te slapen.
Rip kleine meisje(hier lag ze nog levend in de auto):
Afbeelding

Zaterdag zouden we de rest gaan vangen die op een mega grote weide stonden.. In de weide was een sluis waar je ze zo de trailer op kon jagen, maar dat wisten ze maar al te goed dus met geen mogelijkheid waren ze te vangen. Uiteindelijk waren er 3 die enorm moe waren en die hebben we eruit kunnen halen.
Ik heb ze op stal gezet en het was al snel duidelijk waarom ze hun eigen lieten vangen.. 1 vos/roan merrietje had een enorm ontstoken oog waardoor ze maar weinig zag, het zwart roan hengstje is alleen wat schraal, maar de vos roan(sabino?) merrie is graat mager en totaal geen kracht..
Heb een hele bult hooi neergegooid en brokjes in de emmer.

Zondag kwam ik om half 1 uit mijn bed rollen want ik had die nacht gewerkt. Op na de boerenbond om wat oogzalf te halen en water gekookt om het oogje schoon te maken. Weer op het weiland aangekomen en leefde ze allemaal nog, helaas geen brokjes op want dat kennen ze niet. Ik heb een heel prutteltje van paardenmeel,pulp, veulenbrok, muesli en appelmoes gemaakt en bij de zwakste(paarse halster) in haar mond geduwd waarna ze er aan begon te eten en de rest uiteindelijk volgde. Die dag ook ontwormt met strongid(voor spoelworm)

Maandag ging ik bij ze kijken en lag het veulen met het paarse halster en kon niet meer overeind, haar weer opgetild en ze begon gelijk te eten. Dierenarts kwam vandaag en ik keek in de stal en heel de mest lang vol met mest met wormen:

Afbeelding

Dierenarts zei dat ik met haar net op tijd of misschien net niet erbij was.. Haar leven hangt dus nog aan een zijde draadje.. Vanmorgen lag ze weer en kon ze niet opstaan, toen ze weer stond begon ze gelijk te eten. Hoefjes waren ook enorm lang dus ik besloot ze van haar vast te kappen want ze stond er echt heel slecht op. Hoefje bloedde helemaal en na het te hebben laten zien aan mijn hoefsmid zei die rotstraal dus ook daar weer voor behandelen.

Afbeelding

Vanmorgen was een vriendin van me er en die heeft het veulen weer op moeten tillen. Ze begon wel weer meteen te eten.

Hier een paar foto's van de 3 kleintjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de andere veulens en jaarlingen staat nu een groot vanghok waar hooi in ligt. Zodra ze erin zitten word ik gebeld en ga ik ze halen. Dit zijn nog wat foto's van de andere:

Afbeelding

Afbeelding

Degene die er redelijk goed uit zien zullen meteen worden verkocht zodat ik me kan focussen op degene die heel slecht zijn.
Laatst bijgewerkt door Dustinlover op 17-11-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Frenka

Re: [VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:15

hoe kun je dit toch aan een beestje aandoen? Geen woorden voor.
Gelukkig zijn ze bij jou terecht gekomen. Hopelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:16

Nondeju!
Wat ontzettend sneu van het veulen met de longontsteking :(:)

Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat aflopen, ik volg mee!

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:19

Op zich fantastisch dat de veulentjes van jou een kans krijgen!

Toch ook een kritische noot: ik zou het liefste zien dat zo'n boer een flinke boete krijgt voor het verwaarlozen van deze veulentjes i.p.v. dat jij hem er nog geld voor geeft ook. Zo heeft deze man alle reden om verder te gaan met zijn praktijken.
Laatst bijgewerkt door shetjeIris op 17-11-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:19

wat sneu voor die beestjes! hopelijk komen ze er allemaal bovenop.

ts, niet tegen jou, maar ik mag toch hopen dat er aangifte is gedaan van dierenmishandeling?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:20

jeetje ik lees het met kippenvel. Er moeten meer mensen zijn zoals jij....wat een topper dat jij je zo inzet voor ze! Respect!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:21

Fijn dat ze bij jou terecht gekomen zijn en dat je je ontfermt over de zwakken.

Toch staan ze wel in een wei met voldoende gras als ik het zo bekijk. De wormbesmetting kunnen ze ook elders opgedaan hebben. Het merendeel is de afgelopen maand pas gespeend lijkt me, dus wie weet waar ze het opgedaan hebben allemaal.

Ik hoop dat ze vanaf nu het allemaal gaan redden! Succes!

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:21

jeetje wat zielig voor die beestjes....

ik volg ook zeker mee!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:23

Wat een project...

Prachtig dat je hen allemaal gekocht hebt, ik hoop dat ze allemaal goed genezen :)

Je hebt een warm hart TS...

Yaralisa

Wat ontzettend sneu voor die beestjes!
Fijn dat jij je voor ze in wil zetten, ik hoop dat ze het allemaal redden.

Veel succes met ze, ik blijf jullie volgen!
Laatst bijgewerkt door Yaralisa op 17-11-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Goed dat je ze allemaal weg gehaald hebt daar! Hopelijk komt het goed met de rest, het zijn leuke welshjes om te zien.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:27

Wat een topper ben jij!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 14:28

Caesar schreef:
Fijn dat ze bij jou terecht gekomen zijn en dat je je ontfermt over de zwakken.

Toch staan ze wel in een wei met voldoende gras als ik het zo bekijk. De wormbesmetting kunnen ze ook elders opgedaan hebben. Het merendeel is de afgelopen maand pas gespeend lijkt me, dus wie weet waar ze het opgedaan hebben allemaal.

Ik hoop dat ze vanaf nu het allemaal gaan redden! Succes!

Klopt hebben ze nu ook, maar die man heeft ze niet verwaarloosd, maar diegene daarvoor. Schijnbaar was de man er een beetje vanaf aan het raken en daarom moest ook alles ineens weg. Deze boer waar ik ze van heb heeft gewoon geen verstand van paarden en is echt een koeienboer en van de oude stempel als het bijna dood is dan geen dierenarts want dat kost nog meer geld.. Veulentje wat dood is was ook rond de 3 a 3,5 maand zei de DA

Ik heb geen aangifte gedaan, en ben dit ook niet van plan :)

Sommige dingen ben ik vergeten neer te zetten omdat het zo'n lang verhaal is.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:30

Waarom blijft men die beestjes toch fokken als men ze niet verzorgt?
Ik kan me niet voorstellen dat er veel geld aan verdiend wordt.

In jou plaats had ik net hetzelfde gedaan.Allemaal opladen en ze een beter leven geven.

mayoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:33

jeetje zeg wat zielig,
ik hoop dat ze allemaal opknappen , ze hebben het getroffen dat jij je zo inzet voor ze.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:35

Pfff wat een mega worm in de mest :n
Hopelijk komen ze er allemaal bovenop...

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:46

Heel veel respect voor jou! Ben benieuwd hoe het met de anderen afloopt. Hou je ons op de hoogte? :)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:51

Jeetje, wat een verhaal! Succes ermee en ik ben benieuwd wat voor knappe pony's dat gaan worden als ze straks groot en gezond zijn!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:54

Arme beestjes :(

Zijn het allemaal veulens of zitten er ook oudere dieren tussen?
Wij zijn op zoek naar een pony van 3+ voor mijn nichtjes.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:54

TS wat ben jij een topper zeg. Ongelovelijk hoe deze arme beestjes er bij staan/stonden. Hopelijk knappen ze allemaal op! Nu kan hun leven hopelijk echt beginnen.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:11

Jeetje wat een nachtmerrie voor die diertje.. Heb je goed opgevangen. IK volg zeker mee! :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:19

Ik volg ook zeker, heel interessant om hun vooruitgang te volgen.
Schrikwekkend dat de vorige-vorige eigenaar zo nalatig is geweest.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:21

ik ga je topic ook volgen, vind het echt super van jou rowan, je hebt echt hart voor paarden :j

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:22

Och arme jonkies toch :(:)
Wat super dat jij ze hebt opgevangen!

Ik ga ook zeker volgen :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:25

Wat geweldig zeg! Ook echt een paar leuke projectjes er tussen maar met zoveel tlc knappen ze ook wel weer een heel deel op, de rest mag de dierenarts doen