Ondertussen mijn auto gaan halen en ja dan sta je daar alleen.. Veulentje gaf totaal niet meer mee dus tillen alleen lukte gewoon niet zo'n eind. Mijn auto gepakt en gelukkig rij ik 4x4 met lage giering dus kwam ik net door het enorme drassige weiland heen. Veulentje in de auto gelegd en onderweg naar de kliniek die ik ondertussen al had gebeld. Wat duren die 10 minuten dan lang tot je er bent..
Daar aangekomen kwam de dierenarts gelijk naar buiten, temperatuur opgenomen en die was 35.9.. Luisteren en ze had enorme longontsteking en was echt vel over been, dan nog vol met wormen waarschijnlijk.. Ze vertelde me dat dit eigenlijk 5% kans was misschien.. Ze stelde voor om haar over te nemen en op haar kosten al het mogelijke te doen. Prima dus we gingen aan de onderzoeken beginnen. We begonnen met bloed afnemen en je zag dat ze stuiptrekking kreeg, dus besloten haar in te slapen.
Rip kleine meisje(hier lag ze nog levend in de auto):

Zaterdag zouden we de rest gaan vangen die op een mega grote weide stonden.. In de weide was een sluis waar je ze zo de trailer op kon jagen, maar dat wisten ze maar al te goed dus met geen mogelijkheid waren ze te vangen. Uiteindelijk waren er 3 die enorm moe waren en die hebben we eruit kunnen halen.
Ik heb ze op stal gezet en het was al snel duidelijk waarom ze hun eigen lieten vangen.. 1 vos/roan merrietje had een enorm ontstoken oog waardoor ze maar weinig zag, het zwart roan hengstje is alleen wat schraal, maar de vos roan(sabino?) merrie is graat mager en totaal geen kracht..
Heb een hele bult hooi neergegooid en brokjes in de emmer.
Zondag kwam ik om half 1 uit mijn bed rollen want ik had die nacht gewerkt. Op na de boerenbond om wat oogzalf te halen en water gekookt om het oogje schoon te maken. Weer op het weiland aangekomen en leefde ze allemaal nog, helaas geen brokjes op want dat kennen ze niet. Ik heb een heel prutteltje van paardenmeel,pulp, veulenbrok, muesli en appelmoes gemaakt en bij de zwakste(paarse halster) in haar mond geduwd waarna ze er aan begon te eten en de rest uiteindelijk volgde. Die dag ook ontwormt met strongid(voor spoelworm)
Maandag ging ik bij ze kijken en lag het veulen met het paarse halster en kon niet meer overeind, haar weer opgetild en ze begon gelijk te eten. Dierenarts kwam vandaag en ik keek in de stal en heel de mest lang vol met mest met wormen:

Dierenarts zei dat ik met haar net op tijd of misschien net niet erbij was.. Haar leven hangt dus nog aan een zijde draadje.. Vanmorgen lag ze weer en kon ze niet opstaan, toen ze weer stond begon ze gelijk te eten. Hoefjes waren ook enorm lang dus ik besloot ze van haar vast te kappen want ze stond er echt heel slecht op. Hoefje bloedde helemaal en na het te hebben laten zien aan mijn hoefsmid zei die rotstraal dus ook daar weer voor behandelen.

Vanmorgen was een vriendin van me er en die heeft het veulen weer op moeten tillen. Ze begon wel weer meteen te eten.
Hier een paar foto's van de 3 kleintjes:

Voor de andere veulens en jaarlingen staat nu een groot vanghok waar hooi in ligt. Zodra ze erin zitten word ik gebeld en ga ik ze halen. Dit zijn nog wat foto's van de andere:

Degene die er redelijk goed uit zien zullen meteen worden verkocht zodat ik me kan focussen op degene die heel slecht zijn.