Hoe school met paard combineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe school met paard combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:04

Hallo,

Ik denk dat dit wel een beetje een bekend probleem is.
Als je elke dag school/stage hebt van 8 tot 5, daarnaast moet je thuis nog bijwerken voor school, heb je in het weekend bij baantjes en je moet nog elke dag paardrijden. Hoe combineer je dit? Ik merk dat door dat ik bijna elke avond naar stal moet ik toch iedere keer achter loop op school. Hoe doen jullie dit? Na of voor het paardrijden? Dat zou betekenen dat ik elke avond om 6 uur naar stal kan, tot een uur of 8/half 9, naar huis moet en nog moet leren.

CharxHebe

Re: Hoe school met paard combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:09

Ik ga altijd na stage gelijk naar stal, dan doe ik mijn paard en ga ik naar huis. Dan heb ik vervolgens nog tijd genoeg over om te eten en aan school te werken.. (ik eet dus meestal rond een uur of 7 soms zelfs 8)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:09

Goed plannen, zorg dat je je schoolwerk zoveel mogelijk in de les maakt en werk in het voren.

En je zou ook kunnen overwegen om niet elke dag te rijden. Als je paard gewoon buiten komt (waar ik even vanuit ga) dan is het helemaal niet erg om hem een keer een dagje stil te laten staan of om een keer te longeren ipv rijden.

Als dit allemaal niet werkt voor jou is het misschien een idee om een verzorgster te zoeken.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:13

En je hoeft ook niet elke dag 2 á 2.5 uur op stal te zijn toch? Als ik tijd heb zal ik dat zeker doen maar soms heb ik niet alle tijd en dan ben ik dr 1 uur á 1.5

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:24

ik ga ook school/stage en heb eigen huishouden er nog bij. het is echt goed plannen. ik heb een klein schematje wanneer ik wat doe. meestal sta ik 'smorgens eerder op, om dan al schoolwerk of stagetaken te maken. na school/stage eerst huishouden en de taken wat nog over is. daarna ga ik pas naar mijn paard (ik heb wel geluk met verlichte bak). maar ik rij niet iedere dag. Tot nu toe gaat dit allemaal prima

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:25

Tja, ik had 1,5 jaar terug 2 verzorgpaarden waar ik de volledige zorg voor droeg. Was soms 2 keer per dag op stal. Daarnaast studeerde ik fulltime op het HBO. Ik kon dat eigenlijk prima combineren omdat ik heel veel lessen skipte (omdat ik zelf liever thuis studeerde). Ik had dus echt wel veel tijd te besteden. Inmiddels heb ik zelf een paard en ben ik gestopt met die twee verzorgpaarden.. En nu loop ik stage.. van half 9 tot 5 maar ik red die uren zelden. Ik ben meestal rond 4 uur al thuis. dus ik zou het makkelijk kunnen combineren. Maar is het perse noodzakelijk dat je elke dag aanwezig bent.. Of zou je met een stalgenootje (ofzo) iets kunnen afspreken dat je bv ipv 7 dagen, maar 3 dagen gaat en zij/hij ook 3 of 4 dagen en dat jullie dan beide paarden mesten en trainen op die dagen. Zorg gewoon dat je niet elke dag op stal hoeft te zijn. Dat geeft niks voor een periode. Na je stage kun je gewoon weer gaan opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:22

Dank jullie wel voor de reacties!

Van huis naar stal is het z'n 15 a 20 minuten met de auto. Die tijd zit ook bij die 2,5 uur in. Maar ik denk dat ik het beter indelen inderdaad.

Van school naar stal is ook een optie. Dan moet ik vanaf het station naar stal fietsen. 10 a 15 minuten fietsen, paardrijden en terug fietsen en dan nog met de bus terug naar huis. Ook dik 20 minuten. Vanaf stage is het z'n half uur fietsen en dan nog een uur weer naar huis. Ik weet niet of dit wel verbeterd :P

Mijn paps reed ons paard ook altijd, maar daar is hij nu mee gestopt. Hij wil nog wel longeren of andere dingen op de grond.

Elke maandag, dinsdag en in het weekend les ik altijd. Ik zou dan de woensdag mijn paard vrij kunnen geven zodat ze alleen even naar buiten hoeft en ik aan mijn schoolwerk kan. De donderdag en vrijdag zou ook nog een dagje kunnen, of alleen even longeren. Of ik zou nog voor de paardrij les(half 8, half 7 vanuit huis weg) even aan mijn schoolwerk kunnen. Het zijn gewoon lange dagen met een paard haha, en ik ben altijd best redelijk wat slaap nodig. Slaap wel z'n 9 a 10 uur in een nacht.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:52

Aaaah ik heb de mazzel dat ik met 6 uur per nacht toe kom, dat scheelt ontzettend!
nouja maandag, dinsdag en in het weekend les zorgt ervoor dat je sowieso al 3/4 keer in de week rijd..

Ik zelf ga 6 dagen in de week, één dag in de week is standaard een rustdag omdat dat zo uitkomt met mijn werk (meestal zaterdag of zondag). Een stalgenoot van me zet hem dan buiten en weer binnen zodat hij toch beweging heeft, als het een hele drukke week is wil dit ook wel eens 2 keer in de week voorkomen(in de zomer staat ie 7 dagen in de week buiten maar in de winter moet je ze zelf buitenzetten). Heb sws 1x in de week les en de rest vul ik op met longeren/rijden. Maar het wil wel eens per week verschillen, de ene week heeft ie wat meer rust dan de andere week.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:55

Nu inmiddels gediplomeerd, maar voorheen school met fulltime werk combineren. Ik reed toen (en nu trouwens nog) om de dag. Eén dag rijden en één dag werken voor school. Nu ben ik iedere dag om 18u klaar met werken en rijd ik direct door naar mijn pony om te rijden en dan ben ik rond 20u thuis. Eigenlijk was het zowel nu als destijds makkelijk te doen, zeker omdat mijn pony op volpension staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:50

Het blijft erg moeilijk combineren vind ik. Vooral omdat ik een periode een beetje achter liep met school en eigenlijk dus contant tegen de feiten aan. Dit wil ik graag bijwerken. Goede cijfers halen, opdrachten afmaken en in het voren werken. Maar nu red ik het soms niet eens om 3/4 dagen in de week naar stal toe te gaan. Gelukkig komt mijn paard er wel gewoon uit. Wie herkent dit?

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:58

Ik zou er niet aan denken om een eigen paard te hebben naast mijn hbo studie. Ik vind nu 1 a 2 keer per week naar mijn bijrijdpaard meer dan genoeg. School kost nu eenmaal veel tijd en in de afgelopen drie jaar (nu derde jaar hbo) is dit voor mij niet veranderd..

Zou je vader je paard dan niet standaard 1x in de week kunnen longeren? Dat naast een dagje vrij en je hebt twee hele avonden voor je huiswerk. Kan al een hoop schelen denk ik?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:01

Ik heb veel geluk, want mijn paard staat thuis :+ Ik kom thuis doen dan eerste schoolwerk tot ik klaar ben en ga dan pas paardrijden :) Ik doe heel veel werk op voorhand en in de weekends zodat als ik dan namiddag pas naar school moet vroeg opsta om dan mijn paard te rijden. Dan kan ik als ik terug van school kom, even schoolwerk doe, ook eens lekker in de zetel hangen of uit gaan.
Ik heb wel geen bijbaantje of studentenjob helaas. Dat past er niet meer bij :\

Ik probeer 5 dagen in de week te rijden en om de 2-3 dagen na elkaar rijden krijgt mijn paard 1 rustdag.

Maar hee als ik thuiskom van school en ik voel me slecht of ben gewoon echt op en heb massa's schoolwerk dan rij ik ook gewoon niet eens.

Maar ik heb makkelijk praten, ik kan mijn paard om 22:00u s'avonds nog snel opzadelen om even 20 minuutjes te rijden.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:17

Het is idd een hele opgave om dit te combineren maar vooral ook om alles ook goed te doen. Je kunt nog zo goed plannen, er hoeft maar iets te gebeuren en je loopt vast. Een verzorgster lijkt mij ook de oplossing. Ondanks de vele negatieve verhalen hier, zijn er heus wel goede verzorgsters te vinden. Of iemand die toch al op de stal komt en op bepaalde dagen jouw paard los kan gooien of longeren?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:21

Ik kom vaak rond 17.30 thuis van school / stage, dan eten we vaak rond 18.00.. dan omkleden en vertrek ik meestal rond 18.30/18.45 richting stal. Rond 20.30 weer thuis en dan eventueel nog wat voor school of stage afmaken. Maar als ik een keer geen zin heb om te rijden of te druk ben met andere dingen sla ik ook wel eens een dagje over. Ik probeer zo'n 5/6 dagen per week te rijden waarvan in het weekend dan buitenritten maar als dit een weekje minder is dan maakt het me ook niet zo veel uit.

In het weekend werk ik wel maar meestal of de ochtend of de middag dus kan ik de andere helft van de dag lekker een buitenritje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:57

Pfff, lees dat jullie als nog 5/6 dagen in de week rijden. Mijn vader doet haar nu extra zodat ik naar voren kan werken. Wie weet helpt dat. :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:00

Moet je naar stal? Mijn paard staat in pension en ik moet dus niet. Momenteel wel omdat ik hem bij voer maar zelfs dat vraag ik soms even aan een stalgenoot (of het kost mij 20 minuten). Volgens mij zijn er maar weinig paarden die echt elke dag gereden moeten worden.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:01

een heel heen- en weer geloop. Ik heb school van 8 tot 5.05, inclusief woensdag.
Als papa niet op zakenreis heeft brengt hij mij rechtstreeks naar de stal om op 6 uur les te hebben. Snel omkleden in de auto & een korte poetsbeurt.
Om half 8 thuis, douchen, leren, eten rond half 9..
Dit is de 'makkelijke' manier.
Vaak is papa er niet en moet ik de bus naar huis nemen en dan ben ik ten vroegste om 5.35 thuis- snel omkleden en hop in de taxi naar de stal...
Ik rijd van dinsdag- zondag
In het weekend heb ik geen problemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:03

Waarom zou je zo vaak moeten rijden?
Mijn ervaring is met 4 dagen verspreid over week efficiënter werkt doordat paard dan voldoende rust heeft om tussen door te herstellen.
Zelf had tijdens studie tijd bij rijd paard en pas eigen paard nadat ik vaste baan had. Ben in mij geval erg blij dat op deze manier is gegaan en kan ieder aan raden om ook zo te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:08

Ik ga denk ik 3 dagen in de week aanhouden om te rijden. Ik heb sowieso elke dinsdag avond les. Maandags om de week. Dan zou ik nog eventueel de donderdag of vrijdag er bij kunnen pakken. In het weekend op zaterdag lukt het vaak ook niet, op zondag gaan we soms mennen of een buitenritje. (moet het wel beter weer worden)
Woensdag heb ik een vaste afspraak met mijn vriendin om te gaan studeren.

Ik heb alweer van een vak in het voren gewerkt zodat ik die uren weer wat anders kan gaan doen. (een ander vak) O:)

Het is bij mij vaak het ene uiterste naar het andere uiterste. Of heel veel studeren of heel veel paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:15

Jildau schreef:
Moet je naar stal? Mijn paard staat in pension en ik moet dus niet. Momenteel wel omdat ik hem bij voer maar zelfs dat vraag ik soms even aan een stalgenoot (of het kost mij 20 minuten). Volgens mij zijn er maar weinig paarden die echt elke dag gereden moeten worden.

Mijn paard staat in een volpension. Maar ik moet haar wel zelf naar buiten doen.

Hebben jullie vaste dagen dat je naar je paard gaat en schoolwerk doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:17

RoyceMack schreef:
Tja, ik had 1,5 jaar terug 2 verzorgpaarden waar ik de volledige zorg voor droeg. Was soms 2 keer per dag op stal. Daarnaast studeerde ik fulltime op het HBO. Ik kon dat eigenlijk prima combineren omdat ik heel veel lessen skipte (omdat ik zelf liever thuis studeerde). Ik had dus echt wel veel tijd te besteden. Inmiddels heb ik zelf een paard en ben ik gestopt met die twee verzorgpaarden.. En nu loop ik stage.. van half 9 tot 5 maar ik red die uren zelden. Ik ben meestal rond 4 uur al thuis. dus ik zou het makkelijk kunnen combineren. Maar is het perse noodzakelijk dat je elke dag aanwezig bent.. Of zou je met een stalgenootje (ofzo) iets kunnen afspreken dat je bv ipv 7 dagen, maar 3 dagen gaat en zij/hij ook 3 of 4 dagen en dat jullie dan beide paarden mesten en trainen op die dagen. Zorg gewoon dat je niet elke dag op stal hoeft te zijn. Dat geeft niks voor een periode. Na je stage kun je gewoon weer gaan opbouwen.

Ik kan geen lessen skippen omdat ik moet paardrijden. Ik heb gewoon vaste uren.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:37

Ik heb mijn paard gekocht omdat ik me verveelde met de HBO die ik deed. :=

Op dagen dat ik het drukker had beperkte ik me tot poetsen en uitmesten. Inclusief 2x 20 minuten naar stal fietsen was ik dan iets meer dan een uur kwijt. Rijden hoeft echt geen 6x per week (beter van niet zelfs). Ik reed 3-4 x en longeerde 1x per week.

Toen ik fulltime werkte, een eigen huishouden en een hond en 2 paarden had, vond ik volpension een uitkomst! Zo kon ik af en toe een dag overslaan. ;)

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:41

Ik combineer nu ook studie, bijbaan en paard. Gelukkig heb ik niet zo heel lessen en weinig contacturen. Wel heb ik een bijrijdster die 2 dagen per week voor mijn paard zorgt. Ook als ik hele lange of drukke dagen hebt valt ze af en toe in :) En tja, er was een periode dat ze een ongeluk had gehad en ik elke dag naar stal moest, dat was best zwaar. In het weekend dan vooral aan school zitten en in de ochtend paard doen. Ook krijgt die van mij 1 dag per week vrij ongeveer. Dan komt ik alleen mesten, dat scheelt ook weer

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:46

Ik ga mijn universitaire studie (begin in oktober, nu tussenjaar) combineren met een eigen paard dat binnen 1-1,5 jaar komt. Wel een jaarling of twenter.

Wat stressen mensen hier om het rijden zeg... Een paard gaat heus niet dood van 3-4 dagen per week stilstaan. Al snap ik wel dat je zo veel mogelijk wilt rijden voor ontspanning.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:53

Hier geen probleem met school, maar met werk. Het is inderdaad erg goed plannen. Ook rijd ik niet iedere dag. 1x per week vast naar de rijvereniging en verder probeer ik nog 3x te rijden. Lukt het een keer niet? Pech gehad. Morgen weer een dag. Of ik longeer haar (als de bodem dit toelaat). Vergeet niet, paarden is voor de meesten een hobby. Dan gaat school voor. Heb je geen vriend/vriendin die eventueel 1x per week wil longeren of rijden? Dat scheeld voor jou al heel veel stress ;)