twijfels over de paardensport, hoe nu verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

twijfels over de paardensport, hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 01:34

Ik open dit topic omdat ik niet meer zo goed weet hoe ik verder moet. Een tijdje geleden ben ik veganistisch geworden, met name omdat ik het niet eens ben met de uitbuiting van dieren.
Mijn liefde voor dieren is denk ik voor een groot deel te danken aan het feit dat ik zo lang de paardensport beoefend heb, en ik ben blij dat het de aanleiding heeft gegeven om veganistisch te worden... Maar ik begin me steeds meer te beseffen dat het beoefenen van de paardensport eigenlijk ook ingaat tegen mijn veganistische overtuigingen..

Alleen ik kan niet zomaar stoppen met de paardensport, want ik heb zelf een pony. Ik heb gedacht aan verkopen, maar dat vind ik niet helemaal fair tegenover mijn pony, omdat de kans groot is dat ze het dan slechter krijgt dan ze het bij mij heeft (24/7 op de wei samen met andere pony's). Maar ik ben verder zo gewend aan de 'traditional' omgang met paarden dat ik niet zo goed weet hoe ik mezelf een andere (diervriendelijkere) omgang met paarden aan kan leren... Ik ben niet zo'n heel handig persoon, dus ik val vrij snel terug in oude patronen als ik bezig ga met natural horsemanship of vrijheidsdressuur, dat soort dingen. En ik heb geen geld voor goede begeleiding op dat gebied (bij ons op stal moet je bijbetalen als je een eigen instructeur laat komen)

Op dit moment poets ik mijn pony eigenlijk alleen nog maar en ik rij (vrijwel) nooit meer, dat vind ik echt zonde dus ik zou het super waarderen als jullie met me mee willen denken :)

TurdusMerula

Re: twijfels over de paardensport, hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:39

Spirithorses zit bij jou in de buurt, kijk eens voor een cursus met hun paarden? Ligt dat financieel niet in je bereik, dan valt er misschien wel eea te vrijwilligen om iets op te steken... Bij hen, of ergens anders, op een plek waar je je thuisvoelt. Want die zijn er echt wel. :)
Ook kun je veel dingen leren óver paarden zonder veel met je paard bezig moeten zijn. Dat zal je motiveren. Paard Natuurlijk op Facebook is misschien interessant voor je, over hoeven valt ook makkelijk veel te leren.
Parelli is heel gestructureerd opgebouwd, wellicht valt er iets te lenen of regelen.

Komt wel goed. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:45

je hoeft geen les te hebben om je paard met liefde en respect te behandelen. Dat komt vanuit je gevoel.
Je kunt lezen over paardentrainen op internet of boeken uit de biliotheek. lezen Over belonen ipv straffen.
Verder kun je dingen doen als wandelen, ernaast maar ook erop een buitenritje door de natuur samen met andere paarden zullen de meeste paarden echt geen straf vinden hoor... Doe wat jullie beiden leuk vinden en pas wat je vraagt aan aan wat je paard aan kan. Neem de tijd om je paard te observeren en lichaamstaal te leren zien en begrijpen. Ook "traditionele paardemensen" doen dat!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 03:38

Ik ben harstikke traditioneel. Maar ik durf zeker te zeggen dat mijn paard geen hekel heeft aan het rijden.
Als je moet gaan trekken plukken schoppen of weet ik wat ben je altijd verkeerd bezig.
Maar als je je paard wat vraagt en hij doet dat braaf zal dat vast niet zijn omdat hij er zulke hekel aan heeft.
Ga ik een buitenrit maken en de oortjes staan er steeds op, hij proest lekker (is in de bak ook zo) zal dat ook niet zijn uit spanning en onvrede.
Ja oke ik bepaal welke gang we gaan, dus als je het zo bekijkt is er een vorm van dwang.
Maar een peuter laat je ook niet de straat op rennen omdat je vind dat je een kind geen trauma mag krijgen van de omgang/ opvoeding :D
Als je hem borstelt wil je ook dat hij een voetje geeft of om gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 06:59

Paard rijden is strikt genomen ook niet veganistisch. De enige manier van veganistisch paarden houden is je pony als weide versiering aan te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 07:05

Ik snap je. :) Wedstrijdgericht trainen, mérken dat je het paard er geen plezier mee doet maar de eigenaar wil zo graag dat 'ie strak in het gareel loopt.. Nee, ik kan dat niet meer en ik ben er mee gestopt. Parelli heeft een wereld voor me geopend, wat een last viel er van me af. Ik heb veel meer plezier naast een paard dan erop. Bestel anders boeken en DVD's, die helpen je hele goed op weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:08

you tube is your best friend! Daar zijn ook heel veel filmpjes te vinden van mensen die hun paarden trainen, maar ook van leerzame clinics. En gratis! Misschien heb je via forums ook wel mensen die je als vriendendienst willen helpen. En misschien kun jij hun weer ergens mee helpen of een plezier doen. Een les filmen voor iemand bijvoorbeeld, of een keer mee om te groomen bij een activiteit, of een keer de paarden verzorgen bij afwezigheid. Soms doe je leuke contacten op en kun je elkaar helpen!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:10

ik zou er niet zo over inzitten. als jij met een zachte hand rijd en de pony geen last van jou heeft zou ik gewoo. lekker doorgaan met rijden als het beestje er zelf ook lol in heeft. en anders koop je een touwhalster van horsecharms en ga je met een barebackpad rijden ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:11

Ik zou het houden op wandelen en in vrijheid werken. Er niet meer op rijden is de beste optie. :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:25

In de minor paarden en hulpverlening heb ik ieder jaar ook wel studenten die na de lessen ethiek, paardengedrag en de trainingen met paard, besluiten dat ze stoppen met rijden of vegetariër of veganist worden. Zij wandelen, spelen met hun paarden en trainen niet zozeer. Ook freestyle of vrijheidsdressuur is een vorm van het opleggen van jouw wil aan je paardenpartner. Dat hoeft echt niet om wel samen te kunnen beleven en de wereld te ontdekken. Lees het boek van learning horse maar eens: The cognitive horse, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. Veel plezier voor jou en je pony!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:29

Met het verstrijken van de jaren ( oh jee :D ) ben ik ook anders gaan denken over de omgang met paarden en dan met name het rijden. Niet dat ik mezelf nou een agressieve paardenvrouw vond of zo hoor, helemaal niet. Maar mn mijn jongste paard gaf toch aan dat het anders moest. Die manier heb ik gevonden bij Carolyn Resnick. Als je volgens haar methode met je paard wilt werken moet je alles wat je weet loslaten en van 0 af aan beginnen - met grondwerk. Dat heb ik gedaan. Ik heb daar echt veel van opgestoken en kan nu mijn oude "gereeschapskist" alsnog gebruiken, maar met een ander sausje er overheen zeg maar :-) . Je zou eens de online cursus als toeschouwer kunnen volgen om een idee te krijgen. Wat dichter bij huis zie ik in de manier van werken van Horsefulness (België) ook veel van die elementen terugkomen.

Horse agility is misschien ook wel leuk om te proberen.

Ik hoop dat je je weg vindt met je pony. Als grasmaaier heeft ze het vast ook niet slecht, maar de meeste paarden vinden het echt wel leuk om iets met mensen te ondernemen :-) .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:55

Ik zou ook eens informatie opzoeken over parelli. Veel kun je prima zelf oefenen zonder lesgever :) De 7 games zijn heel leuk om mee te beginnen. Zo ben ik ook ooit begonnen.
Waar woon je precies?
Verder zijn dingen als schriktraining altijd leuk en versterken de band met je pony. Over een zeil lopen, onder een paraplu staan..
En natuurlijk gewoon buiten een stuk gaan wandelen zonder er op te zitten, ook heel leuk en goed voor de band.
Maar een paard vind het ook echt niet erg om een week/maand vrij te krijgen :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:00

Amable vrijheidsdressuur misschien iets voor jou?
Trainen door te motiveren is haar slogan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:02

Veganistische levensstijl....... Heb je enig idee wat dat inhoudt.
Heb vaak idee dat men zich veganist noemt maar niet exact weet wat ie moet laten.

Je gaat het jezelf heel moeilijk maken ook met je hobby

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:10

Het idee is dat je geen zeggenschap hebt over dieren zij hebben hun eigen waardigheid en staan naast de mens en er niet onder, jij als mens mag dus niet bepalen wat ze doen/eten etc.
Dat sluit alle vormen van dieren eten, houden en trainen uit als je strikt in de leer bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:20

Ik denk dat het TS niet zozeer gaat om 'een veganist volgens het (?) boekje' te worden, maar dat ze op dit moment een beetje met haar gevoel in de knoop zit hoe ze haar nieuw verworven inzichten kan plaatsen tov het houden van een paard.

Je HOEFT niet te rijden met je paard he. Manieren genoeg om plezier met elkaar te hebben zonder er op te gaan zitten. Ik denk dat je op internet genoeg kunt vinden, oa over Caroline Resnick's methode van met paarden omgaan.
Je hoeft niet meteen dure lesmaterialen aan te schaffen en instructeurs te laten komen. Je paard heeft het goed, met z'n weidegang, z'n maatjes en z'n baasje wat openstaat voor een andere manier om met 'm om te gaan. Ga gewoon wat dingetjes bekijken op het net, wat lezen, eens wat experimenteren. En vergeet vooral niet om gewoon te blijven genieten van de vriendschap tussen jou en je paard.

Laat je niet gekmaken door "wat hoort". Niet door de 'klassieke' manier van met paarden omgaan, maar ook niet door de diehards qua veganisme. Zoek je eigen weg...

Heel veel plezier op je ontdekkingsreis!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:21

troi schreef:
Het idee is dat je geen zeggenschap hebt over dieren zij hebben hun eigen waardigheid en staan naast de mens en er niet onder, jij als mens mag dus niet bepalen wat ze doen/eten etc.
Dat sluit alle vormen van dieren eten, houden en trainen uit als je strikt in de leer bent.

Yup
Als je heel strikt ben, krijg je het op de werkvloer ook zwaar.
Maar vergeet niet bepaalde planten ........hebben ook gevoel en zijn ook leven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:23

Je moet maar zo denken: als wij mensen geen interesse hadden om het paard te rijden of in te spannen, dan waren er anno 2015 bijna geen paarden meer geweest. Mogelijk alleen nog maar voor voedselvoorziening, omdat we in onze Westerse maatschappij immers veel betere machines hebben voor trekken en slepen.
Onze hobby geeft bestaansrecht aan paarden en pony's. En verreweg de meeste paarden en pony's in NL en BE hebben een prima leven omdat we zo graag goed voor ze zorgen.
Ga lekker rijden. Als je dat goed doet, zal je pony het ook als leuk ervaren :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:10

Dees schreef:
Je moet maar zo denken: als wij mensen geen interesse hadden om het paard te rijden of in te spannen, dan waren er anno 2015 bijna geen paarden meer geweest. Mogelijk alleen nog maar voor voedselvoorziening, omdat we in onze Westerse maatschappij immers veel betere machines hebben voor trekken en slepen.
Onze hobby geeft bestaansrecht aan paarden en pony's. En verreweg de meeste paarden en pony's in NL en BE hebben een prima leven omdat we zo graag goed voor ze zorgen.
Ga lekker rijden. Als je dat goed doet, zal je pony het ook als leuk ervaren :j

Absoluut mee oneens! Paarden ontlenen hun bestaansrecht niet aan ons. Het is hun eigen recht, aan ons daar mee om te gaan. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat zonder onze hobby, er veel minder paarden zouden zijn. En dat is waar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:42

dus je bent het wel met me eens :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:10

Ik ben streng vegetarisch, maar vind dat paardrijden niet dieronvriendelijk hoeft te zijn. Voor veel paarden is het zelfs gezond om aan sportieve lichaamsbeweging te doen.Wel vind ik het zeer fout om ze te doden als ze niet meer kunnen werken. En ik heb ook wel problemen met leren tuig, daarom heb ik een imitatieleren zadel en tweedehands hoofdstel. Ik behandel mijn dieren even goed als mensen.Ik heb zelfs een testament gemaakt zodat het mijn paard aan niets kan ontbreken indien ik eerder zou doodgaan dan hij. /3 <3