Recreatie of wedstrijdpaard aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Recreatie of wedstrijdpaard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:47

Hallo allemaal,

Ik zit eigenlijk een beetje met een luxe dilemma.

Vroeger heb ik altijd wedstrijden gereden en dat vond ik altijd ontzettend leuk, ik was dan ook gemotiveerd en mijn omgeving stond achter mij. Ik reed deze wedstrijden met een paard die daar de kwaliteiten voor had. Op een gegeven moment kreeg ik een ongeluk en door samenloop van omstandig heden ben ik nooit weer actief geweest op wedstrijden.

Nu heb ik een tijdje terug mijn paard verkocht omdat het tijd werd voor een nieuwe uitdaging. Ik wilde weer een goed dressuur paard en weer uitkomen in de sport. Helaas tot nu toe heb ik niets gevonden. Wel een paard op proef gehad maar die is helaas afgekeurd. Terwijl dit paard verder wel bij mij paste, hij was braaf (voor mij erg belangrijk vanwege de angst nog van mijn ongeluk) bloedmooi en potentie voor de dressuur sport. Helaas mocht het allemaal niet zo zijn.

Voor de rest lijkt het op het moment onmogelijk om een goed dressuur paard te vinden die braaf (echt bomproof) is en daarnaast ook potentie heeft en volledig is goed gekeurd.

Door dit hele gedoe zit ik te denken om de hele wedstrijd sport uit mijn hoofd te schappen en gewoon te gaan voor een leuk recreatie paard, echter weet ik ook dat ik dan alsnog ga verlangen naar wedstrijden wat dan dus niet meer mogelijk is.

Een tussenweg is er voor mij niet ik ga of A voor de wedstrijd sport maar dan ook fanatiek met een goed dressuur paard of B ik kap er mee en ik ga voor recreatie. Maar ik vind dit alles maar erg lastig, heb er al dagen over na lopen denken maar elke keer denk ik weer A en een paar uur later weer B. Mijn keuzes veranderen elke keer en zijn absoluut niet standvastig.

Wie heeft misschien dit zelfde mee gemaakt en wat voor keuze heb je toen gemaakt en waarom?
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 13-11-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Recreatie of wedstrijdpaard aanschaffen?h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:49

Ik kan je verder geen raad geven. Maar als je eenmaal recreatief gaat rijden en het wedstrijdrijden in je achterhoofd blijft, gaat dat op een gegeven moment aan jou knagen...

Dus goed over nadenken. Succes!

Lante

Re: Recreatie of wedstrijdpaard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:55

Ik zou gewoon even verder zoeken. Er zijn echt wel brave dressuurpaarden die prima de wedstrijden in kunnen. In wat voor leeftijdscategorie zoek je? Je kunt ook voor een ervaren paard gaan die al wat gelopen heeft.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:58

Ik zoek een paard tussen de 4 en 7 jaar, niveau na leeftijd. Moet dus niet een gewoon paard zijn maar een goed paard. En dus ontzettend braaf en dat in combinatie met kwaliteit valt vies tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:04

Wat vind jij voldoende potentie en in welke prijsklasse zoek je. Moet het persee een paard zijn of mag het ook een groot uitgevallen welsh of new forrest zijn. In de grote ponymaten is vaak wel wat te vinden met sport potentie maar die hebben toch een iets ander karakter dan de gemiddelde kwpner.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:05

Een paard. Prijsklasse is niet belangrijk, als het echt een paard is met potentie ben ik bereid daar voor te betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:09

Gloa schreef:
Wat vind jij voldoende potentie en in welke prijsklasse zoek je. Moet het persee een paard zijn of mag het ook een groot uitgevallen welsh of new forrest zijn. In de grote ponymaten is vaak wel wat te vinden met sport potentie maar die hebben toch een iets ander karakter dan de gemiddelde kwpner.

Wat bedoel je met een iets ander karakter?

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:12

Ik zou sowieso tegen je willen zeggen; zet de keuze even uit je hoofd, laat het los en heb er vertrouwen in dat je er wel uit komt. Dan heb je vaak ineens de ingeving wat je nou eigenlijk wilt.
Klinkt een beetje gek misschien, maar werkt vaak wel!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:14

Is het geen optie om een paard te kopen dat veel potentie heeft maar nog niet zo ver in de opleiding staat? Die moeten wel makkelijker te vinden zijn toch?
Als het qua karakter klikt en het paard is fysiek goedgekeurd, denk ik dat je toch wel op wedstrijdniveau komt hoor :)

Ik heb een paar jaar terug gekozen voor een fijn recreatiepaard, maar ik heb er toch spijt van gekregen. Toen het begon te knagen om wedstrijden te rijden heb ik het met dit paard geprobeerd tot duidelijk werd dat het er vanaf een bepaald niveau gewoon niet meer in zat. Daarna heb ik alle disciplines afgewerkt om te zien of er echt niks was waar hij beter in was. Ik heb gedressuurd, gesprongen, gemend, western gereden en endurance gereden, maar ik kwam telkens tot de conclusie dat het gewoon geen wedstrijdpaard is.

Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om er een wedstrijdpony voor de aangespannen sport bij te nemen, en de eerste staat gewoon op de wei. Als het toch nog kriebelt om terug wedstrijden te rijden zou ik je adviseren om een paard met voldoende potentieel te zoeken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:22

Je zoekt echt iets met potentie voor de hogere sport, of basis sport? Dat is natuurlijk nogal een verschil.
Je geeft aan voor kwaliteit te willen betalen, zal ongetwijfeld in combinatie met braaf niet goedkoop worden, maar met een ruim budget moet je toch echt wel wat kunnen vinden.

Ik ben zelf van de recreatie paarden waar ik wedstrijd mee rij, maar ben basissport ruiter, menner, etc. etc. (doe ook zo ongeveer alle disciplines net zoals Eline, maar in mijn geval omdat ik alles leuk vind en paarden heb die daar prima in meegaan.)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:30

Ik bedoel dan inderdaad dat het paard potentie moet hebben voor de hogere sport. :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:33

Oe! Zulke paarden zijn inderdaad erg gewild en daar durven ze ook veel geld voor te vragen. Heb je er veel geld voor over? Dat maakt de zoektocht dan wel makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:34

anjali schreef:
Gloa schreef:

Wat bedoel je met een iets ander karakter?

Pony's zijn gefokt voor kinderen. Ze maken zich over het algemeen minder snel druk en zijn vergevingsgezinder dan de meeste sportpaarden. Ze gaan wat makkelijker mee met de flow zeg maar.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:40

Als je nu al aangeeft dat je misschien spijt krijgt dat je geen wedstrijden kunt rijden (op niveau) dan zou ik wat langer doorzoeken naar het juiste wedstrijd paard. Misschien duurt het even voordat je vind wat je zoekt, maar als je er uiteindelijk nog 15 jaar heel blij mee bent dan is een paar maanden langer zoeken denk ik niet zo erg.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:43

Het ligt ook aan je budget. Wat Is je budget? Ik zie genoeg brave paarden met potentie voorbij komen!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:44

Mijn eerste pony was een Haflinger, hartstikke leuk en lief dier en sleurde ik werkelijk overal naar toe. Nu heb ik een bloedmooie KWPN merrie met kwaliteit, maar dus ook een lastig karakter. Met mijn nieuwe paard kom ik dus wel verder in de sport, maar buitenritten zijn altijd veel stress en gedoe :( Op wedstrijd is het ook erg lastig rijden, ik krijg haar vaak niet rond de ring en dat is af en toe heel vermoeiend. Daar had ik vroeger dus nooit last van met mijn lieve dikke Haffie. Lastige keuze hoor.. :n

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:47

Wat voor niveau is voor jezelf realistisch? Heb jij dusdanig veel talent en doorzettingsvermogen dat je inderdaad grand prix zou kunnen rijden, of is Z rijden al heel wat? Een paard voor het echte hogere werk heeft een gouden randje nodig, dat gaat meestal gepaard met een ietwat meer sensibel karakter in de jeugd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:24

Als je een goed budget hebt zou je ook wat dressuurstallen kunnen benaderen met je wensenlijstje. Dit soort gewilde paarden gaan via via weg en komen vaak niet op internet terecht.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 05:59

Sjolvir schreef:
Ik ben zelf van de recreatie paarden waar ik wedstrijd mee rij, maar ben basissport ruiter, menner, etc. etc. (doe ook zo ongeveer alle disciplines net zoals Eline, maar in mijn geval omdat ik alles leuk vind en paarden heb die daar prima in meegaan.)

Die van mij gaat ook overal in mee hoor, we vinden het allebei steeds heel leuk maar verder dan de basissport kom ik niet met hem.
We doen het nog steeds met heel veel plezier en we houden van afwisseling, maar omdat ik in de mensport toch wat ambitieuzer heb ik nu een pony gekocht die zich internationaal al bewezen heeft.

Helaas, zoals Mercury en Lante al aangeven, hebben de dieren voor het echt hogere werk vaak een wat meer gecompliceerd karakter. Dat zie ik ook heel sterk terug in mijn nieuwe wedstrijdpony, heel braaf in de omgang maar zodra hij voor de wagen staat is hij erg sensibel en wordt hij makkelijk heet.

Verder ga ik wel mee met troi dat de beste paarden vaak niet op internet terechtkomen :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 07:34

Misschien moet je een beetje buiten de normale paden gaan. Als je in NL dressuur wil rijden dan ga je eerst kijken bij het KWPN naar dressuurlijnen. Nu staan sommige dressuurlijn bekend als moeilijke karakters. Zo'n paard is wellicht niet handig als je last hebt van angst. Maar wellicht is een Gelders of Groninger paard met goede gangen wel geschikt voor jou. Je zou ook de grens over kunnen gaan en eens kijken in Duitsland?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:18

Er bestaan wedstrijdpaarden die bomproof zijn. Ik ken er een paar die boven basissport niveau lopen.

Het is wel moeilijk om te vinden. Met name de opvoeding op jonge leeftijd bepaalt al heel veel. Zelf zoek ik nu ook een echt sportpaard met evenwichtig karakter. Ik vind het niet erg als ze heet worden, maar ze moeten wel bereikbaar blijven.

Wedstrijdsport ga je missen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:21

Inderdaad, wat houd je 'hogere' niveau concreet in?
En in het kader van omdenken: recreatief zou je heel snel de uitdaging missen. Maar zou je in de breedte van de wedstrijdsport wel andere dingen leuk en uitdagend kunnen vinden? Springen, eventing, tref, working equitantion. Daar kun je namelijk een heel ander paard bij zoeken.

Dat was ook mijn oplossing voor ambitie bij het ontbreken van talent bij het paard voorbij het Z.
Mij zou je ook heel ongelukkig maken met recreatief rijden hoewel ik als onderdeel van mijn training evengoed heel vaak eeen buitenrit maak.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:32

Ik zou niet weten wat je met hoger niveau bedoeld. Er zijn immers mensen die Z1 hoger niveau vinden de ander rijd internationaal of in de L. Weet niet zo goed waar we aan moeten denken en dan ook niet zo goed hoe je te helpen.

Als geld geen probleem is zoals je zegt zijn er genoeg paarden met potentie. Hoe belachelijk veel dressuur stallen er wel niet in Nederland zijn met paarden van B Tot Internationale ervaring van 4 tot 15 jaar. Of je zoekt niet goed. Of het budget is toch niet zo groot als we denken. En als je echt op heel hoog niveau bedoelt weet je zelf ook dat bomproof of niet, het gaat om paarden met pit en karakter. Werk lustig en energie vol. En dat vooral het energie level van dat soort paarden er voor zorgt dat ze soms gespannen kunnen reageren op situaties dus als je dat vanwege je angst niet wil zou ik lekker een beetje tussen M En Z gaan rijden en het daar bij laten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:41

Als je eigenlijke wens is om wedstrijden te rijden, dan lijkt het me het beste om door te zoeken naar een paard waar je dat mee kunt gaan doen. /3 :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:47

Had je laatst niet ook een topic waarin je aangaf dat de zoektocht erg moeilijk bleek? Of ben ik in de war?

Wat betreft de keus, die kunnen wij niet voor je maken. Je zou eens een paar recreatiepaarden kunnen gaan bekijken of het überhaupt past.
Ik vraag me alleen af, als je voor een recreatiepaard zou gaan, welke concessies zou je dan doen op jouw eerste keuze, het goede wedstrijdpaard? En kan je niet ergens tussenin zitten? Een goed wedstrijdpaard maar geen extreme topper, maar ook eentje waarmee je eens een uitstapje kan maken bijvoorbeeld? Dus de vraag is, wat is voor jou het grote verschil tussen deze twee type paarden?