Budget tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Budget tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:50

Hallo bokkertjes!

Naar aanleiding van het hele knhs is duur gedoe ben ik eens gaan nadenken over: hoe kunnen we een beetje budgeteren op de paardenliefhebberij ? Zonder het welzijn te vergeten natuurlijk!

Voor mezelf:

- geen onnodige dekjes of prullaria kopen
- niet meer krachtvoer dan nodig
- zijn alle suplementen nu echt heel nodig?

En!

Paar dekjes verkopen en ik heb ook nog mooie peesbeschermers liggen die ik best te koop kan zetten!!!

Brand los met alle tips!

Celiien

Re: Budget tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:52

Paarden zijn nu eenmaal een dure hobby. Als je perse wil wedstrijd rijden zou je idd onnodige uitgaven zoals setjes moeten uitstellen. Echter als supplementen en bepaald voer nodig is, dan vind ik niet dat je daar op moet besparen. Net als op huisvesting, onderhoud e.d.
En voor het in 'het algemeen' besparen: als je moet gaan besparen om een paard te houden, momentje je jezelf afvragen of je een paard wel kan bekostigen..

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:33

Mee eens. Staat ook in de OP. Waar NODIG.

Er zijn wel uitgaven of creatieve oplossingen voor vanalles. Ik heb bijvoorbeeld les voor 60 eu p uur. Dat heb ik bewust niet iedere week.

Dat soort dingentjes.

Geen discussie of je wel of geen paard kunt betalen. Dat is het onderwerp niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:38

Ik heb mijn paarden 24/7 buiten zonder dekens dus die kunnen ze al niet slopen en hebben ze niet nodig.

Verder heb ik een boomloos zadel (wat overigens heerlijk zit) zodat ik niet elke 3 maanden een aangemeten zadel nodig heb.
Ik haal sowieso alles van marktplaats, scheelt makkelijk de helft als je even de tijd neemt te zoeken ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:39

En toch vind ik, dat ook lessen valt onder het kopje 'niet op besparen'. Je kan uiteraard we vergelijken naar verschillende tarieven en daarbij de deskundigheid/fijnheid van instructeurs vergelijken..

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:42

Paard is een luxe dier eigenlijk.

Aankoop zadel is natuurlijk mooi, koop dan een veelzijdigheidszadel zodat je alle kanten op kan als je nog niet weet wat jij en je paard leuk vinden.

Koop een paard dat niets sloopt, geen dekens nodig heeft, op touwhalstertje (zelf knopen) te rijden is en nooit ziek is.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:49

Ik probeer vaak de dingen 2e hands te kopen of in de uitverkoop, in elk geval niet de nieuwe collectie :)

Verder laat ik kapotte dekens niet maken, maar maak ik ze zelf (als ze daarna niet meer waterdicht zijn, gebruik ik ze als stal deken :) )

Als een hoofdstel kapot is, bewaar ik de hele delen ervan -> na een tijdje kan je weer met een deel van een ander hoofdstel er een heel hoofdstel van maken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:49

Jimbo schreef:
Paard is een luxe dier eigenlijk.

Aankoop zadel is natuurlijk mooi, koop dan een veelzijdigheidszadel zodat je alle kanten op kan als je nog niet weet wat jij en je paard leuk vinden.

Koop een paard dat niets sloopt, geen dekens nodig heeft, op touwhalstertje (zelf knopen) te rijden is en nooit ziek is.

Zijn allemaal dingen die van te voren niet in te schatten zijn helaas. Je weet niet of het een sloper is, dekens nodig hebben kan ook veranderen, touwhalster te rijden is ook niet altijd in te schatten en nooit ziek al helemaal niet. Denk dat iedereen daar voor zou gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:55

Celiien schreef:
En toch vind ik, dat ook lessen valt onder het kopje 'niet op besparen'. Je kan uiteraard we vergelijken naar verschillende tarieven en daarbij de deskundigheid/fijnheid van instructeurs vergelijken..

Ligt aan je doel, ik bespaar wel op les en heb al ruim 12 jaar geen les meer gehad. Maar mijn doel is ook aan een losse teugel een beetje relaxed buiten rond rijden vooral in stap en voor dat doel heb ik vaardigheid genoeg.

Ik bespaar verder op voer: paard doet het prima op goedkope subli brok dus dan stap ik niet over en huisvesting; totaal geen luxe, gewoon stal, weiland en zelfs geen elektriciteit en alles zelf moeten doen. Hooi kopen wij in in grote balen: is goedkoper dan kleine pakjes :) en deel van hooi komt van eigen land.

Qua verzorgingsproducten schaf ik ook alleen aan wat écht nodig is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-11-15 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:56

Gezamenlijk voer/vlas inkopen, of in zelf bulk (grote hoeveelheid).
Hooi direct van het land inkopen ed.
Dat kan veel geld schelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:49

Ik koop verreweg het meeste spul op mp dat scheelt heel veel als je het een beetje in de gaten houdt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 12:31

Mijn doel is juist het correct inrijden van mijn beestje. Dus ik bespaar niet op mijn lessen. Maar 240,-- per maand EXTRA naast stalling (285 p mnd) hoefsmid (100 p 2 mnd) krachtvoer (15 p mnd) verzekering (35 p mnd) spaarpotje vullen (100 p mnd) heb ik gewoon niet. Dus ik heb om de 2 wkn les en ik rij gem 3 keer per week dus ik vind iedere week dan ook wel erg snel dus dan heb ik niet eens echt te tijd gehad om te oefenen dus vind ik het ook gewoon zonde van mijn geld ja!

En als ik 2 keer mijn les oversla om extra te werken (lees: geld te verdienen) ben ik dan meteen een slechte paardeneigenaar? En als ik een supplementje minder koop omdat mijn beest gewoon gezond is en eigenlijk niets te kort komt; ben ik dan ook meteen in gebreke?

Celiien, als je geen tips hebt; waarom reageer je dan? Om lekker een ander een slecht gevoel te geven?

MP shoppers; Ik ga komend weekend wat in de verkoop gooien ! :D Zonde om spullen voor de kast te houden he.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:33

edit: sorry dacht een ander topic :+

Imo is de tip gewoon om op te passen wat je koopt aan onnodige dingen. Je kan niet op alles besparen. Verzekering is misschien ook een tip, voor het geval dat. Maarja als je een bedrag voor je spaarpotje elke maand wegzet, heb je dat ook opgelost.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 12-11-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:35

Celiien schreef:
Mee hoor, her is gewoon de tip om niet mee te nemen cq anderen op te laten passen. Ik vind t echt gevaarlijk. In een buggy is gewoon niet veilig als je met paarden werkt, hoe goed je je paard ook kent. Je weet nooit wat een schrikreactie kan veroorzaken, of wat een ander paard doet.

Verkeerde topic?

--

Als ik 60 euro betaalde per uur zou ik persoonlijk een goedkopere instructrice zoeken als ik wilde besparen. Pas les gehad van iemand voor 25 euro per uur en paste perfect bij me.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:39

zoeken naar een goedkopere stalling. Mijn vriendin is van €260 in de maand (met kleine binnenbak, grote buitenbak met goede verlicht, poetsplaats, 's nachts binnen en in de wintermaanden meer binnen) naar €65 in de maand gegaan (met normale afmeting buitenbak met verlichting maar niet super, mooie uitrijmogelijkheden, géén poetsplaats (iig niet met water etc.) 24/7 buiten met hooi). Dus zij als mens is iets achteruit gegaan op faciliteiten, paardje is er op vooruit gegaan.

Daarnaast, ikzelf heb cursus natuurlijk bekappen gevolgd bij PN, niet omdat ik op geld wilde besparen maar omdat ik veel voordelen zag in deze manier van bekappen én het zelf regelmatig kunnen doen. Dat het daarbij (uiteindelijk) geld bespaard is natuurlijk leuk meegenomen.

Ik geef overigens verder helemaal geen krachtvoer. Maar ik zeg niet dat dat verder nooit nodig is :) Maar hier doen ze het goed op alleen ruwvoer :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 12:47

Hoeveel paarden zijn er in de afgelopen jaren kapot gegaan aan natuurlijk bekappen? :')
Een goede hoefsmid is pas besparing; op problemen (gelukkig ook wetenschappelijk bewezen !)

Ik dank god nog iedere dag op mijn blote knieën dat ik sta waar ik nu sta dus zou wel gek zijn als ik er weg zou gaan.

Mijn lessen is wel een dingetje; maar om nu te veranderen (heb ik jong paard) vind ik zonde van het proces dus ff doorbijten.

Besparen doet iedereen op de dingen die zij belangrijk vind zo blijkt. Maar puntje bij paaltje blijft t een dure hobby! :x

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:53

Tja besparen....

Hi heb zelf na zeker 7 jaar met hetzelfde te hebben gelopen. Afgelopen maand mezelf enkele nieuwe paardrij broeken met bijpassende vesten gekocht. In de uitverkoop.

Ik koop geen 'leuke' peesbeschermers, om n leuk setje van te maken.
(heb eerst eens goed onderzoek gedaan naar een goede peesbeschermer, omtrent bescherming, gebruikers gemak, stevigheid, draag comfort en luchtdoorlatendheid.)
Dus heb 1 set peesbeschermers in de kast.

Heb 4 verschillende shabrakken. Zodat ik voldoende kan rouleren. Koop er ook GEEN meer bij.

Heb mijn 'paardenwinterjas' in de uitverkoop gekocht bij een wintersport shop. Voldoet perfect!

Rijlaarzen op maat laten maken, en ben er zuinig op. Dus na iedere rijbeurt met water schoonmaken. En af en toe met schoensmeer n nachtje laten staan.

Idem met mn zadel. Iedere dag met water en zadelzeep schoon maken, en eens in de maand een heerlijk zadelvet sessie.
Dit geldt meer onder voor onderhoud van je spullen, maar geeft uiteindelijk ook besparing op iets nieuws te moeten kopen omdat het materiaal versleten is....

Ik heb geïnvesteerd in goede dekens. (RAMBO) (Rhino). Deze zijn zeer slijtvast, en gaan echt jaren mee, indien je paard geen gigantische sloper is.
Heb als winterdeken de RAMBO OPTIMO gekocht jaren terug bij een goede kortingsactie. Deze deken heeft als voordeel dat je diverse grams liners eronder kan verwisselen. Deze kun je zelf in de wasmachine wassen. Dat scheelt ook weer stomerij kosten. :$

Trailer kun je ook bij een plaatselijke garage laten controleren. Dit scheel wel aanzienlijk geld. Echter ben ik ook van mening dat je eens in de 3 jaar naar je echte trailer dealer langs moet gaan voor controle..... Dus deze tip een 50 / 50 .....

Nieuwe spullen nodig?
Kijk idd eerst even op marktplaats. En stel jezelf de vraag of je het ook echt nodig hebt.
Houd kortings acties in de gaten. En oriënteer goed op het web. Prijsvergelijkings sites
zijn heel overzichtelijk, en je ziet in 1 oogopslag de prijzen van alle producten.

En loop je op een paarden event. Neem geen pinpas mee maar Cash. Op = Op en kom je daarna niet
thuis met Emotie aankopen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:09

Roos_M schreef:
Hoeveel paarden zijn er in de afgelopen jaren kapot gegaan aan natuurlijk bekappen? :')
Een goede hoefsmid is pas besparing; op problemen (gelukkig ook wetenschappelijk bewezen !)

Ik dank god nog iedere dag op mijn blote knieën dat ik sta waar ik nu sta dus zou wel gek zijn als ik er weg zou gaan.

Mijn lessen is wel een dingetje; maar om nu te veranderen (heb ik jong paard) vind ik zonde van het proces dus ff doorbijten.

Besparen doet iedereen op de dingen die zij belangrijk vind zo blijkt. Maar puntje bij paaltje blijft t een dure hobby! :x

Naar het antwoord van je eerste vraag ben ik benieuwd.... zover mij bekend namelijk helemaal geen!
Ook dat tweede is niet wetenschappelijk bewezen.
Je vraagt om hoe te besparen en ik geef een optie.... je hoeft niet meteen zo in de grond te stampen en zo negatief te doen. Je hoeft het niet te gaan doen hea :) een opmerking als ''dank voor je tips, maar natuurlijk bekappen is niets voor mij'' was ook voldoende geweest ;)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 13:22

Margriet, dat dus! Kwaliteitsspullen en geen rommeltjes. Daarom ga ik ook wat spullen weg doen!

Maartje; daar heb je gelijk in. Sorry. Dat onderzoek heeft eens op de website van BIT gestaan. Heb even gezocht maar kon het 123 niet terug vinden. Maar is er wel degelijk. Het ging dan voornamelijk over het interval ervan moet ik er bij zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:56

Ik las je opmerking in het andere topic over mensen met paarden hebben geld en ik ben dus zeker wel van het bezuinigen.

Mijn paarden komen niets te kort, dat voorop gesteld, maar ik ben zeker wel van het hergebruiken, repareren van dekens, die zelf wassen en weer waterdicht maken (mits ze in de wasmachine passen natuurlijk).

Ik maak zelfs van het knabbelstro wat overblijft, de volgende dag hun bedje weer lekker op.
Als ik de waterbakken verschoon, week ik met dat water gelijk het hooi en zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan, maar bij mij zit dat er onderhand gewoon ook ingebakken, want de toch goed gevulde spaarpot was na het eerste jaar al leeg, door de vele DA bezoeken.

Zo ben ik namelijk ook een voorstander, van in overleg met DA en op advies van DA zelfs, het geven van humane medicatie aan paarden (indien mogelijk en net zo goed werkzaam), want dat kan je vaak ook al een slok op de borrel schelen. Over supplementen e.d. kan ik ook nog wel een boekje open doen trouwens.

Verder ben ik op het pismerrie zijnde af zo zuinig op mijn mooie dressuurzadel, kreeg toevallig van de week nog het complimentje dat ze niet kunnen zien dat die dus al weer ruim 8 jaar oud is. En zo houd ik al het tuig en alles van leer wat ik nu bezit, mooi. Het is kwaliteit en geen geld meer om ooit nieuw te kopen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:57

Ja Ohjajoh!
Dit lijkt mij ook gewoon gezond verstand. Gewoon correct met spullen omgaan. En ook je spullen onderhouden.

Dat over het medicijn gebruik is ook een hele goeie. Zo gebruik ik Nattermann bij de Kruidvat vandaan als mn paard hoest. Tip van mn instructrice.
En ja. Het werkte ook nog.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:24

Ik probeer vooral te besparen door 2e hands materiaal aan te kopen. Of enkel maar te gaan shoppen in de solden (ook voor mezelf). Scheelt een pak! en uiteraard eerst goed nadenken of ik het wel nodig heb.
Ik heb het geluk dat ik hier in mijn buurt een vriendin heb waar ik soms eens iets mee ruil. En dat mijn moeder goed kan naaien :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:15

waar ik dit jaar fors op heb kunnen bezuinigen zijn de entingen, scheelde 15.00 euro per enting rondje bellen naar DA's

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:12

De enting kost bij ons op stal rond de 19,- per enting.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:19

Niet echt besparen, of toch... 'k heb een paardenspullen ruilbeurs georganiseerd onder mijn vrienden. Gewoon kleinschalig bij ons thuis. Iedereen had nog een berg spullen liggen die ze al lang eens wilden verkopen, maar het kwam er niet van. We hebben onderling geruild (en waar niks te ruilen was klein prijsje voor gegeven): zo had iedereen z'n kast wat opgeruimd en de benodigde spullen via ruilhandel verkregen.

Was ook gewoon erg tof zo snuisteren door spulletjes :)

Verder koop ik niet onnodig dekens, krachtvoer, paardensnoep.

Doe met mijn halsters nu al tien jaar, ga geen nieuwe spullen kopen als het oude nog prima is.

Koop ik iets nieuws kijk ik eerst 2dehands.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 14-12-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt