Paarden tijdelijk verhuizen vanwege winterseizoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hofpa

Paarden tijdelijk verhuizen vanwege winterseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 10:56

Beste allemaal,

Wij hebben de paarden aan huis staan, maar met het herfst- en winterseizoen is dit altijd een hele klus. Daar komt bij dat we alleen een buitenbak (die niet gedraineerd is) hebben. Aangezien ik de selecties rijd en momenteel niet meer kan trainen vanwege een te natte bak zijn we op zoek naar een oplossing. We dachten eraan de paarden tijdelijk (dus alleen voor het winterseizoen) te stallen bij een pensionstal. De paarden hebben het hier aan huis wel heerlijk en voelen zich helemaal op hun gemakkie. Daarom vroegen wij ons af of het tijdelijk verhuizen naar een andere stal niet te stressvol is? Hun voerschema veranderd dan natuurlijk, maar ook staan ze minder buiten (halve dagen ipv tot 7 uur savonds). We horen graag jullie meningen!

_Annemiek

Re: Paarden tijdelijk verhuizen vanwege winterseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:58

Is er een mogelijkheid om een binnenbak ergens te huren?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:58

Ik heb het jaren zo gedaan. Zomers op een weide ergens en vanaf 1 oktober op een pensionstal. Mijn paard kon het wel hebben, maar dat zal voor ieder paard anders zijn.

Met een s;echt gedraineerde bak en ambities om wel door te rijden ga je jezelf vreselijk in de weg zitten als je thuis blijft staan denk ik

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:59

Vriendin van mij heeft dit vorig jaar gedaan uit nood en dat is zo goed bevallen dat ze het dit jaar weer gaat doen.

Hangt overigens wel van het paard af, de ene verhuisd heel makkelijk en de andere heeft er veel moeite mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:00

Ik dacht hetzelfde als _Annemiek, kan je niet ergens anders gaan rijden?
Je bent vast lid van een rijvereniging, mag je daar niet buiten de lessen om gebruik maken van de binnenbak of buitenbak?

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 11:03

Bedankt voor jullie reacties alvast! Er is inderdaad hier in de buurt wel een binnenbak die je kan huren voor 5 euro per uur. Als ik dan echt mijn trainingsschema aanhoud dan zou ik 5 keer per week daar rijden. Dat is per maand dus €100 extra. Plus dat we dan nog zelf moeten voeren en de stallen uitmesten en opstrooien etc. Kom ik uiteindelijk goedkoper uit als ik ze op een stal zet waar de binnenbak al aanwezig is.

Voordeel is wel dat we de paarden samen verhuizen. Ze hangen heel erg aan elkaar, dus ze zullen sowieso samen blijven. Mijn paard is al wel vaker verhuisd en lijkt dit goed aam te kunnen. Het paard van mijn zusje is wel ontzettend sensibel en hangt onwijs aan mijn paard. Als we ze samen stallen is dat dan al een groter voordeel?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:04

Ik heb net hetzelfde hier. Ik ga dan ook 2x per week naar een binnenbak. Hier komen ze helaas nergens op pension genoeg buiten terwijl ze thuis 24/7 buiten staan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:06

Als je ze inderdaad samen (tijdelijk) verhuisd, zou ik het gewoon een keer proberen!
Toendertijd m'n verzorgpaard ook in de wintermaanden op een manege met binnenbak gestald en dat ging prima!
Uiteraard is niet ieder paard hetzelfde, maar ik zou het gewoon een keer aankijken!

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 11:07

Yontheke schreef:
Ik heb net hetzelfde hier. Ik ga dan ook 2x per week naar een binnenbak. Hier komen ze helaas nergens op pension genoeg buiten terwijl ze thuis 24/7 buiten staan.

Ja het buiten staan is voor mij inderdaad 1 van de grootste tegenhouders. Alhoewel ze hier zodra het echt te nat wordt en zo koud en donker ook wel eerder naar binnen gaan, maar nooit om 12 uur al. Aan de ene kant denk ik dat het geen probleem is, omdat ze wel genoeg gevoerd worden. Maar aan de andere kant vind ik het heel lastig omdat ze zo gewend zijn buiten te staan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:10

ElineHoff schreef:
Yontheke schreef:

Ja het buiten staan is voor mij inderdaad 1 van de grootste tegenhouders. Alhoewel ze hier zodra het echt te nat wordt en zo koud en donker ook wel eerder naar binnen gaan, maar nooit om 12 uur al. Aan de ene kant denk ik dat het geen probleem is, omdat ze wel genoeg gevoerd worden. Maar aan de andere kant vind ik het heel lastig omdat ze zo gewend zijn buiten te staan.

En ook hier zit ik met het budget. Ik betaal zelfs 15 euro om een uur de bak te huren (zonder les!). Dus dat komt al op 120 euro om enkel 2x per week te kunnen rijden.. Erg lastig maar voor 120 euro heb ik hem hier ook nergens op pension staan en de binnenbak is letterlijk 3km verder en ik heb dan de piste voor mij alleen.

Als je de 2 paarden samen kunt verhuizen en dit ook kunt betalen en ze genoeg buitenkomen zou ik dat zeker overwegen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:15

Is de bak draineren niet gewoon de beste optie? Pension kost je ook zomaar een 150,= tot 200,= meer in de maand neem ik aan? En niets zo fijn als de paarden aan huis toch, ondanks het mesten, althans dat heb ik er graag voor over!

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:13

Jord schreef:
Is de bak draineren niet gewoon de beste optie? Pension kost je ook zomaar een 150,= tot 200,= meer in de maand neem ik aan? En niets zo fijn als de paarden aan huis toch, ondanks het mesten, althans dat heb ik er graag voor over!

Ja klopt! Ik heb met alle liefde alles voor ze over, ze zijn m'n toppers. Maar wij hebben in het begin gekeken naar een gedraineerde bak en sloegen stijl achterover van die prijzen..

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:27

Ik ga dit ook doen. Dit jaar ga ik van 1 december t/m eind maart naar een pensionstal met mijn paard.
Maar niet vanwege de bak, maar zodat het gras kan groeien.

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 12:05

Nou, de knoop is doorgehakt! Vanavond verhuizen de paardjes samen naar een pensionstal: ik ben benieuwd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:39

ElineHoff schreef:
Bedankt voor jullie reacties alvast! Er is inderdaad hier in de buurt wel een binnenbak die je kan huren voor 5 euro per uur. Als ik dan echt mijn trainingsschema aanhoud dan zou ik 5 keer per week daar rijden. Dat is per maand dus €100 extra. Plus dat we dan nog zelf moeten voeren en de stallen uitmesten en opstrooien etc. Kom ik uiteindelijk goedkoper uit als ik ze op een stal zet waar de binnenbak al aanwezig is.

Kun je geen prijs per maand afspreken? Ik heb dit vorige winter ook voor het eerst gedaan en dat beviel eigenlijk heel goed! Had eigenlijk een topdrukte verwacht daar, maar dat was eigenlijk alleen op zaterdag het geval. Ga het nu weer doen vanaf 1 december. Pensioenstal met binnenbak is met mijn merrie sowieso geen optie omdat dat eigenlijk altijd samen gaat met veel op stal. Ben wel benieuwd hoe het jou bevalt.

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 12:46

Nies_ schreef:
ElineHoff schreef:

Kun je geen prijs per maand afspreken? Ik heb dit vorige winter ook voor het eerst gedaan en dat beviel eigenlijk heel goed! Had eigenlijk een topdrukte verwacht daar, maar dat was eigenlijk alleen op zaterdag het geval. Ga het nu weer doen vanaf 1 december. Pensioenstal met binnenbak is met mijn merrie sowieso geen optie omdat dat eigenlijk altijd samen gaat met veel op stal. Ben wel benieuwd hoe het jou bevalt.

Hoe bedoel je dat het met jouw merrie geen optie is? Ik ben ook heel benieuwd hoe het de paarden gaat bevallen, ik zou over een weekje ofzo even een update geven!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:50

Die moet 24/7 buiten kunnen, buitenstal zou eventueel ook nog kunnen, maar echt ideaal is dat ook niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:19

Hmmm, ik zou never nooit mijn paarden in pension zetten als ik thuis de plaats had.
Maar goed kan me goed voorstellen dat het niet te doen is.
Hopelijk gaat alles goed vanavond en kun je er de winter fijn overbruggen.
Succes.

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 13:20

jesito schreef:
Hmmm, ik zou never nooit mijn paarden in pension zetten als ik thuis de plaats had.
Succes.

En waarom zou je het niet doen? Gewoon nieuwsgierig hoor, hoor graag meerdere kanten :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:29

Ik zou ook nooit mijn paard in pension zetten als ik er thuis de ruimte voor had. De reden hiervoor is dat je het thuis precies kunt doen zoals je zelf wilt en je op een pensionstal toch regels hebt waar je je aan moet houden en niet altijd meer baas bent over je eigen paard. Ook komen ze vaak niet of nauwelijks buiten en als je dat wel wilt moet je het vaak onderling regelen en heb je er nog veel werk aan.
Hopelijk is het bij jullie wel een goede keus en voelen de paarden zich snel thuis!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:42

Ik had de paarden altijd aan huis en nu sinds september op een pensionstal. Ik vind het helemaal het einde. Geen geklojo in het donker en de kou meer. Lekker na het werk binnen met licht kunnen rijden ideaal. In het weekend niet druk met zaken als onderhoud ,voer en strooisel inkopen. Ik sta bij een Lichte Tour amazone met een dressuurstal en ironisch genoeg was dat enige plek in de omgeving waar mijn paard van 's ochtens vroeg tot begin van de avond buiten kan staan. Dat was wel een harde eis voor mij. Het bevalt mij super goed. Hij staat de hele dag buiten met ruwvoer tot zijn beschikking. Lekker tot zijn knieën in het stro op stal want ik heb er wel voor gekozen om zelf zijn stal bij te houden. Denk wel dat ik in de maanden mei-augustus ze weer even bij m'n ouders zet omdat daar veel goed gras staat en dat is goed voor de jonge beesten. Maar in de winter paarden bij huis, doe ik zolang ik full time werk niet meer. Ik wil graag binnen een x aantal jaar ZZ-Zwaar kunnen starten en dat schiet gewoon niet op in de winter bij huis.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:47

ElineHoff schreef:
jesito schreef:
Succes.

En waarom zou je het niet doen? Gewoon nieuwsgierig hoor, hoor graag meerdere kanten :)

Mijn ervaring na 20 jaar pensionstal :j
Het draait er vaak zo om de massa en je moet gewoon mee in hun beleid, ze kijken vaak niet naar het individuele paard.
Vaak weinig ruwvoer, weinig buiten en al dat soort zaken.
Heel vaak worden afspraken gemaakt en niet nagekomen of veranderd dit achteraf toch weer.
Ik heb meer dan 20 jaar op verschillende stallen gestaan en heb nu geen paard meer en wil er ook geen meer als ik het niet zelf aan huis kan hebben.

Maar goed misschien heb jij wel een fijne stal gevonden en is het gewoon goed voor de winter en zo niet ben je snel weer thuis met je paardjes.
Ik begrijp je probleem maar misschien eens met de plaatselijke loonwerker eens vragen of die niet iets of iemand weet voor jullie eigen rijbak toch iets droger te laten blijven.
Vaak kennen zij wel mensen.
Succes vanavond.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:49

equitation schreef:
Ik had de paarden altijd aan huis en nu sinds september op een pensionstal. Ik vind het helemaal het einde. Geen geklojo in het donker en de kou meer. Lekker na het werk binnen met licht kunnen rijden ideaal. In het weekend niet druk met zaken als onderhoud ,voer en strooisel inkopen. Ik sta bij een Lichte Tour amazone met een dressuurstal en ironisch genoeg was dat enige plek in de omgeving waar mijn paard van 's ochtens vroeg tot begin van de avond buiten kan staan. Dat was wel een harde eis voor mij. Het bevalt mij super goed. Hij staat de hele dag buiten met ruwvoer tot zijn beschikking. Lekker tot zijn knieën in het stro op stal want ik heb er wel voor gekozen om zelf zijn stal bij te houden. Denk wel dat ik in de maanden mei-augustus ze weer even bij m'n ouders zet omdat daar veel goed gras staat en dat is goed voor de jonge beesten. Maar in de winter paarden bij huis, doe ik zolang ik full time werk niet meer. Ik wil graag binnen een x aantal jaar ZZ-Zwaar kunnen starten en dat schiet gewoon niet op in de winter bij huis.

Vaak zijn de zulke mensen heel zuinig op hun paarden en dan zorgen ze ook goed voor andere paarden.
Maar op veel stallen zorgen ze amper voor hun eigen paarden of is alles al snel onzin.
Als je niet goed voor je eigen paarden bent ben je dat zeker niet voor andermans paarden, is mijn ervaring.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:58

Tot vorig jaar stond mijn paard altijd op een pensionstal.
En nu dus thuis, met een maatje. Voor mij geldt ook dat ik niet meer terug wil, ondanks dat ik echt op een heel fijne stal stond.
De reden waarom zijn eigenlijk omdat ik hier alles zelf bepaal: wat mijn paard eet, hoeveel, wanneer. Wat er in zijn stal ligt, etc. Ik kan hier altijd over de bak beschikken. Ik kan mijn materialen in de bak laten liggen als ik dat wil.
Op een pensionstal zijn ook altijd mensen en gedoe. En dat mis ik dus echt niet (behalve mijn vriendinnen dan die daar ook hun paarden hadden staan, die mis ik zeker wel).
Ik vind het heerlijk om alleen met de paarden bezig te zijn, maar ook dat als ik wat met ze wil doen, dat het een kwestie van erheen lopen is. Ik hoef er niet meer speciaal voor te gaan.

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 14:05

Mijn situatie komt eigenlijk heel erg overeen met die van equitation. Geen bakverlichting aanwezig en je bent als het nat/vroeg donker is continu aan het stressen dat je nog moet trainen om op niveau te blijven, maar je hebt er de faciliteiten niet voor. Ik studeer ook nog in Wageningen en moet dus heen en weer reizen, dus met deze korte dagen red ik voor het donker thuis zijn vaak niet. Maar ook net wat jesito zegt, ik haal ze ook zo weer naar huis als ik zie dat het niet goed met ze gaat. Mijn absolute prioriteit is hun welzijn. Ze komen gelukkig voldoende buiten en de stal lijkt heel goed. Helaas ook al genoeg ervaring met pensionstallen die zich niet aan afspraken houden, hopen dat ik nou écht een goede heb gevonden. En natuurlijk heb ik ze niets liever dan aan huis! Je kan inderdaad je huis uit stappen, even kijken wanneer je wil en met je verrotte ochtendkop zo op je paard stappen. Dat zijn dingen die ik echt wel gaan missen. Kan dan ook niet wachten op het voorjaar als ze weer thuiskomen! :)