Belangrijke vragen aan stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Belangrijke vragen aan stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 00:40

Dag allemaal. Door vreselijke omstandigheden waarin den vriendin zich bevindt momenteel, kan ze zelf niet meegaan naar een mogelijke stal voor haar paard. Ik ga met haar vriend bij een stal kijken.

Mijn eigen paarden staan aan huis, dus ik heb zelf niet echt zicht op dingen die je zeker moet weten en vragen. Ik kan haar ook nu echt niet lastigvallen met die zaken en de verhuis zal ook snel moeten gaan, dus uitstellen tot ze zelf meekan, is geen optie.

Dus: wat moet ik zeker vragen? Dat er plaats is, weet ik zeker...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:45

Hoe vaak ze buiten komen, of dekens worden gewisseld voor je, of je zelf binnen en buiten moet zetten en dat soort dingen. Maar ook of ze krachtvoer geven van daar en zo ja welk krachtvoer dan. Zo nee of de mogelijkheid er is voor een ton waaruit zij kunnen voeren.

Vergeet ook niet het ruwvoer te bekijken op kwaliteit. En de bak, vooral wanneer er alleen een buitenbak is. Vraag ernaar hoe die bij nat weer/in de winter is.

Het is ook maar net waar je naar op zoek bent. Maar aangezien je vriendin niet in staat is om zelf te gaan kijken lijkt het me dat ze een volpension zoekt. Hierop zijn mijn vragen ook een beetje gebaseerd. Er zijn nog veel meer dingen die je kunt vragen maar dat hangt ook af van je wensenlijstje..

Nog even een voorbeeld. Ik sta op een heerlijke stal met voldoende weidegang, goed ruw- en krachtvoer, hoef nergens aan te denken en heb 2 binnenbakken ter beschikking. Ook was- en poetsplaatsen zijn aanwezig. Een super plek zou je denken!
Alleen mis ik iets als warm water op de poetsplaats, een grote zadelkast (heb wel een redelijk formaat voor standaard dingen maar best klein nog). Dat soort dingetjes zijn wel prettig om te weten, is toch jammer als je er later achter komt. Geen ramp maar gewoon vervelend.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 11-11-15 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:46

Hoevaak ze gevoerd worden, wat er gevoerd word, of er een max aan krachtvoer per dag is (zo mogen ze op mijn werk een halve schep muesli pd en brok onbeperkt), hoelang ze buiten at gaan, of ze samen/alleen naar buiten gaan, of er weidegang is, of ze extra moet betalen voor faciliteiten (denk aan molen of solarium), bodembedekking, of er uren zijn dat de rijbaan niet gebruikt mag worden, hoevaak er gemest word als dat gedaan word, of je zelf nog hooi/stro mag pakken, of ze op zaterdag en zondag ook buiten en binnen worden gezet etc :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:48

Hoeveel ze buiten komen en is dat het hele jaar rond,hoe hun voerbeleid is.Hoe het zit met inenten en ontwormen.Of je een eigen instructrice mag mee nemen.Zijn er opening en sluitingsuren of dagen.
Wat kost de stalling en wat zijn de extra's die je moet betalen.Opzeg termijn?
Dat is wat ik zo snel verzinnen kan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 00:48

Oh, daar kan ik m wel wat mee! Bedankt alvast!!

Ja de omstandigheden zijn zo uitzonderlijk tragisch, dus ik wil dit van haar schouders afnemen. Ik ga ook alles goed noteren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:50

Wat ook belangrijk kan zijn: stel ze komen veel buiten oid, wat zijn dan de mogelijkheden als je paard snel dik wordt? Hoe zijn de groepen samengesteld? Op basis van geslacht, voorkeur eigenaar of op basis van voedingsbehoefte?

Verder is het gewoon belangrijk om te weten wat er niet bij in de prijs zit.
Mag je je eigen DA, hoefsmid of instructeur laten komen?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:50

Tieneke schreef:
Oh, daar kan ik m wel wat mee! Bedankt alvast!!

Ja de omstandigheden zijn zo uitzonderlijk tragisch, dus ik wil dit van haar schouders afnemen. Ik ga ook alles goed noteren.

Vraag naar haar wensen en vraag daar specifiek naar bij je bezoek aan de stalling. Zo beantwoord je zeker haar vragen en zijn jouwe aanvullend en alleen maar prettig voor haar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 00:53

Heel goeie vragen, daar zou ik al nooit zijn opgekomen.

Kent er iemand iets van hoefkanker en rotstraal? Paard is hier gevoelig voor, misschien zijn er specifieke vragen die ik hierover kan stellen, ik weet niet wat de invloed misschien van stalling hierop kan zijn...?

Door omstandigheden kan ik niet naar haar specifieke wensen vragen, of het is alleszins niet gepast nu. Meer hierover enkel per pb.

eilleen333

Re: Belangrijke vragen aan stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:21

Wat voor strooisel ze gebruiken, hoe nat is het land, drainage van de box, hoe vaak wordt er uitgemest?
Hoe vaak komt de smid, en dus of je je eigen smid kan houden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:56

Hoefkanker en rotstraal moeten een droge, schone ondergrond hebben, een paddock die in de winter erg nat is of een box die niet regelmatig gemest word is echt funest

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:21

Heel fijn, bedankt allemaal!