Na jaren weer beginnen met paardrijden, wie heeft ervaring ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EsConnor

Na jaren weer beginnen met paardrijden, wie heeft ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:13

Ikzelf ben door omstandigheden moeten stoppen met paardrijden , 5 jaar geleden.
Nu blijft het altijd wel kriebelen als ik af en toe met een vriendin meega, maar het komt er nooit echt van. Ben wel een paar keer eropgekropen, maar ben nooit verder gekomen als draf.
Ook merk ik dat ik iets onzekerder ben geworden vergeleken met vroeger.
Ik ken de basis van alles nog wel, maar verder weet ik t allemaal niet zo goed.Vroeger kon ik bijvoorbeeld vanalles van een paard aflezen, nu niet meer.
Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, ik vraag me af en toe af of ik nu met 21 niet te oud ben om alles weer te leren en of t zou lukken. :o :')

Heeft iemand hier ervaring mee?
Meschien tips?

mrie

Re: Na jaren weer beginnen met paardrijden, wie heeft ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:15

Ik heb ooit een pauze gehad van iets meer dan tien jaar, het kostte wat tijd om mijn zit te hervinden maar zodra die terug was voelde ik me best wel weer zeker genoeg in het zadels om meters te gaan maken.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:18

Ik ben zo'n twee jaar gestopt en ik merk dat ik in die tijd echt een stijve hark ben geworden. Lekker les nemen en dan zit je binnen no time weer goed in het zadel!! De basis verleer je niet zo snel

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:20

Trust me, zelfs na 30 jaar verleer je paardrijden niet :D

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:21

Ik ben na een pauze van 5 jaar weer begonnen, ik was toen 44. Na zes weken had ik een leasepaard en na anderhalf jaar heb ik zelf een paard gekocht. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:22

Paardrijden is net als fietsen: je verleert het niet. Je bent hooguit wat stijver geworden, maar na een paar lessen ben je daar ook weer van af. ;)

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:23

Waar kan ik het beste beginnen als ik liever niet lessen neem op een manege?
Goh dan moet ik nieuwe rijkleren en alles nemen, ik zou nog niet eens weten wat mn hoofd voor maat heeft nu voor de cap haha. :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:44

Rijkleren... Tja je kunt gewoon beginnen met een oude jas en een oud shirtje een stressbroek en jawel laarzen. Cap wel die kun je niet missen.
Als je niet naar een manege wilt... eh tja of je moet iemand vinden die je les wil geven op zijn/haar paard. Maar die zullen dun gezaaid zijn denk ik zo.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:48

Ik heb al mijn kleren weggegeven , dus er moet ergens een begin komen.Ik heb alleen alle verzorgingsspullen nog, inclusief roze poetskist met roze borstels hahah. Ik ben echt aan t denken hoe ik het beste kan zoeken voor iemand die me op haar paard terug in t zadel kan krijgen.Zo ben ik ook begonnen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:51

Oh leuk, kunnen we ervaringen delen! Ik ben ook na jaren weer op zoek naar 'het begin'. En je woont ook nog hartstikke dicht bij!

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:59

Aaah waar woon je dan? Laat me iets weten als je iemand gevonden hebt die rijles wilt geven met haar eigen paard in de omgeving haha.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:51

Opnieuw beginnen kan echt altijd, en je bent blijkbaar nog heel jong dus kan toch niet echt een probleem geven héééé.
Les is zeer zeker het allerbelangrijkste, maar dat hoeft zeker niet in een manége, dat kan even zo goed bij jou thuis als op een privé locatie of tjaaa bij een lesgever/Trainer thuis of ergens op een manége.
Er zijn echt genoeg lesgevers die op verplaatsing komen en sommigen hebben zelfs een paard ter beschikking, anderen komen les geven op jouw eigen paardje bij jou op stalling.
Een cap of rijhelm is zeker een belangrijk veiligheidsonderdeel, maar of dit nu persé een noodzaak is tjaaaa daar kan je over discusieren, andere rijkledij is nooit echt een noodzaak, veilig schoeisel is echt wel nodig.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 01:45

Ik ga eens overal rondkijken of er een instructrice met eigen paard hier in de buurt mij les wilt geven. Qua capmaat.. Iemand enig idee hoe ik erachter koom wat mijn maat op dit moment is? En zijn nikes met chaps een optie, of zijn rijlaarzen beter?Ik herriner me dat ik moete had met laarzen die op mijn kuiten pastte en dat t minder lekker liep. En handschoenen zal ik ook moeten, ik kreeg altijd snel blaren. Ik krijg nu al kriebels van de gedachte dat ik weer zou kunnen rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:56

RT-V ---> PP
Ivm geen gerichte rijtechnische vraag verplaats ik dit topic.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:23

Ik ben twee jaar geleden, op mijn 38ste, na bijna 20 jaar weer op een paard gekropen. En dat ging eigenlijk probleemloos, behalve dan dat ik wel merk dat ik 20 jaar ouder en wat zwaarder ben en dat een aantal zwangerschappen en bevallingen ook zo hun sporen hebben nagelaten.
Chaps zijn prima, maar met sportschoenen rijden is niet veilig. Je hebt een hakje nodig om te voorkomen dat je voet door de beugel kan schieten. Je kunt je hoofdomtrek opmeten met een meetlint, maar ook gewoon bij een ruiterzaak naar binnen stappen en caps gaan passen. Dat moet je sowieso toch doen, want het ene model/merk zit beter dan het andere.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:27

Waarom niet bij een manege beginnen? Zij hebben juist vaak de kennis en de geschikte paarden om je weer op weg te helpen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:31

EsConnor schreef:
Aaah waar woon je dan? Laat me iets weten als je iemand gevonden hebt die rijles wilt geven met haar eigen paard in de omgeving haha.

Ik kom uit Roermond. Momenteel ben ik eigenlijk stiekem al bezig om misschien toch al een eigen leerpaard aan te schaffen. Was niet helemaal de bedoeling, maar soms loop je ergens tegenaan. (Zie topic [VVDD] knolknuffelen). Maar of een knol ook een leerpaard voor jou is dat moet je zelf even afwegen.

Als ik iets anders hoor dan laat ik het je weten! :)*

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:28

AbbyBlues schreef:
EsConnor schreef:

Ik kom uit Roermond. Momenteel ben ik eigenlijk stiekem al bezig om misschien toch al een eigen leerpaard aan te schaffen. Was niet helemaal de bedoeling, maar soms loop je ergens tegenaan. (Zie topic [VVDD] knolknuffelen). Maar of een knol ook een leerpaard voor jou is dat moet je zelf even afwegen.

Als ik iets anders hoor dan laat ik het je weten! :)*

AAAHHWWW ik smelt helemaal! De Ierse wolfshond onder de paarden, wat een groot schattig popje is t ! <3 _/-\o_

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:30

MairiMacBran schreef:
Ik ben twee jaar geleden, op mijn 38ste, na bijna 20 jaar weer op een paard gekropen. En dat ging eigenlijk probleemloos, behalve dan dat ik wel merk dat ik 20 jaar ouder en wat zwaarder ben en dat een aantal zwangerschappen en bevallingen ook zo hun sporen hebben nagelaten.
Chaps zijn prima, maar met sportschoenen rijden is niet veilig. Je hebt een hakje nodig om te voorkomen dat je voet door de beugel kan schieten. Je kunt je hoofdomtrek opmeten met een meetlint, maar ook gewoon bij een ruiterzaak naar binnen stappen en caps gaan passen. Dat moet je sowieso toch doen, want het ene model/merk zit beter dan het andere.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar jodphurs met chaps!
Anders heb ik nog wel stilettos met een flink hakje eraan }:0 :+ :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:34

Ik vind paardrijden altijd een beetje als fietsen. Als je het heel lang niet gedaan hebt voelt het behoorlijk onwennig en aan het begin heb je het idee alsof je balans niet meer in orde is, maar na een paar rondjes gaat het weer prima.

Zelf ben ik nooit zo lang als 5 jaar gestopt, maar ik heb wel lange tussenpozen gehad om daarna weer eens op een paard te springen. Vond draven altijd de grootste drempel, had echt het idee alsof ik niet meer kon lichtrijden en kon me ook niet voorstellen dat ik dat ooit als automatisme zag. Maar het went zo snel weer... Als je door de initiele spierpijn heen bent is er geen probleem meer.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:35

emily68 schreef:
Waarom niet bij een manege beginnen? Zij hebben juist vaak de kennis en de geschikte paarden om je weer op weg te helpen.

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 op 1 les op een minder drukke plek om er in te komen tot ik de basis weer fatsoendelijk onder de knie heb, en ik zeker weet dat mensen niet denken dat ik dierenmishandeling op een zadeltje ben en wat eleganter kan rijden.. Ik ben namelijk nogal lomp haha, geen idee hoe dat eruit zou zien als ik de eerste keren ga rijden. _/-\o_ :')

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:37

EsConnor schreef:
emily68 schreef:

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 op 1 les op een minder drukke plek om er in te komen tot ik de basis weer fatsoendelijk onder de knie heb, en ik zeker weet dat mensen niet denken dat ik dierenmishandeling op een zadeltje ben en wat eleganter kan rijden.. Ik ben namelijk nogal lomp haha, geen idee hoe dat eruit zou zien als ik de eerste keren ga rijden. _/-\o_ :')

Op de manege waar ik vroeger leste kon je ook een prive les doen op een van hun paarden! Ik zal toch is informeren bij maneges als ik jou was, er is veel mogelijk hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:40

EsConnor schreef:
emily68 schreef:

Zoals hieronder gezegd wordt, kan dat op veel maneges hoor :j

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:42

Emmaa_ schreef:
Ik vind paardrijden altijd een beetje als fietsen. Als je het heel lang niet gedaan hebt voelt het behoorlijk onwennig en aan het begin heb je het idee alsof je balans niet meer in orde is, maar na een paar rondjes gaat het weer prima.

Zelf ben ik nooit zo lang als 5 jaar gestopt, maar ik heb wel lange tussenpozen gehad om daarna weer eens op een paard te springen. Vond draven altijd de grootste drempel, had echt het idee alsof ik niet meer kon lichtrijden en kon me ook niet voorstellen dat ik dat ooit als automatisme zag. Maar het went zo snel weer... Als je door de initiele spierpijn heen bent is er geen probleem meer.

Juist draven lijkt me lastig.Ik heb t nog een paar keer gedaan maar t voelde zo raar aan.Ik heb altijd moeite gehad met doorzitten en vooral mn benen stilhouden. Ook zijn dingen wat enger geworden,kleine dingen zoals hoeven uitkrabben. Ik ben nu een stukje ouder en heb natuurlijk meer verantwoordelijkheids gevoel dus ben ik bang een hoef in mijn gezicht te krijgen enz. Ik heb nooit meer gegallopeerd , vroeger was hoe sneller hoe leuker van tijd tot tijd. En als een paard wat lastig werd of jolig bleef ik er rustig onder.Ook als ik er eens afviel stond ik op en klom er weer terug op. Ik vraag me af hoe ik daar nu allemaal op zou reageren.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:47

Bij ons op de manege raden we mensen na een langere stop meestal aan om eerst eens mee te doen in het beginnersuur (wel voor volwassenen hè). Sommige mensen zijn daar na één keer weer uit en stromen door naar een meer gevorderd uur, anderen blijven er wat langer in om weer te wennen en zelfvertrouwen op te doen. En dat is ook prima, omdat het motto is dat het leuk moet zijn voor paard en ruiter.
Ook kun je privéles krijgen, maar ik merk dat de mensen ook wel veel aan elkaar hebben om na te praten of gewoon eens te zien dat het een ander ook weleens moeite kost. En ze helpen elkaar ook wel op stal (al loopt er ook altijd iemand rond om te helpen).

Qua kleding idd caps gaan passen, want elk merk zit anders (tip: pas geen caps die ver boven je budget liggen, je zult net zien dat die dan het fijnste zit en da's jammer als je dat niet kunt betalen) en let op je schoenen. Zoals eerder opgemerkt, een hakje voorkomt doorschieten.