Maar helaas, ik ben naar België verhuisd. Dat is een heel eind van de paarden in Drenthe vandaan. Dus mijn moeder en ik besloten dat het het beste was voor Daisy om verkocht te worden aan iemand die lekker met haar aan het werk kon. Dat was iets minder makkelijk gezegd dan gedaan. Ze heeft een tijdje te koop gestaan, maar het liep geen storm, en elke keer als er iemand wél interesse had, had ik toch weer hele erge kriebels om haar zelf te houden.
Met dat ze te koop stond, werd er nog steeds niets met haar gedaan en dat was wel de bedoeling. Uiteindelijk hebben mijn moeder en ik besloten de verkoop stop te zetten en Daisy in te laten rijden. Daarbij kwam dan wel van mijn kant, dat ik probeer ieder weekend, of in elk geval om het weekend naar het noorden af te reizen om lekker met m'n meisje aan het werk te gaan. En dat is gebeurd.
In oktober 2014 is ze ingereden en we zijn nu een bewogen jaar verder! Hier dus een overzichtje van afgelopen jaar.
Een kort paspoortje:
Naam: Daisy
Leeftijd: 6
Geslacht: Merrie
Ras: Shire
Schofthoogte: 1.84
Oktober 2014
Op 21 oktober kwam Daisy weer thuis, nadat ze binnen 3 weken is beleerd door Devonwood Stables. Het was een beetje slecht weer en ook om Daisy weer even thuis op adem te laten komen, werd op de 23e het beleren aan mij over gedragen! O, wat was ik zenuwachtig... Mijn laatste keer op een jong, net beleerd paard was niet heel goed afgelopen, ook al was dat 12 jaar geleden. Maar na een paar rondjes voelde het wel heel erg vertrouwd! Het is echt wel een verschil als je al een band met je paard hebt opgebouwd.
1.

En vanaf dat moment was het vooral kilometers en uren maken. Langzaam aan werd de spanningsboog langer en konden we het werken langer vol houden. Daisy vindt het leuk, toon echt werkwilligheid, en kan dan ook wel heel erg geconcentreerd zijn tijdens het rijden.
2.

December 2014
Inmiddels hebben we galop ook al uitgeprobeerd. In eerste instantie onbewust. We wilden het eigenlijk bewaren voor buiten, maar blijkbaar vindt Daisy de bak wel groot genoeg om te galoperen. De algemene knopjes zitten er op, dus werken we aan conditie. En af en toe is dat wel hard werken.
3.

Bij Daisy is het te zien, maar voor mij was het ook flink aanpoten.
Gelukkig hebben we daar een zweetdeken voor. En ik had een tweede gekocht, zodat ze ook gewassen kunnen worden. Alleen met zo'n groot paard, werd de grootste zweetdeken toch een naveltruitje...
4.

Begin 2015
In december en januari hebben we nog geprobeerd een fotoshoot te regelen, maar helaas. Door verschillende omstandigheden is dit niet doorgegaan. Een daarvan is onze hele lieve hond die besloten had mij omver te rennen... Tja, als je je paard dan niet meer kan vast houden, laat staan schoon krijgen, dan is dat wat jammer.
Maar Daisy en ik stonden niet stil!
Om haar niet te eenkennig te laten worden, heb ik een paar keer andere mensen op Daisy laten rijden. Een vriendin, een meisje uit het dorp, degene die haar heeft ingereden... Het voordeel daarvan is dat ik ook eens kon zien hoe mijn meisje het deed!
En dat was niet verkeerd. Maar toch werd het echt tijd om er instructie bij te krijgen. Ik had al jaren niet meer gereden, laat staan les gehad. En ook al ging Daisy's conditie vooruit, ik merkte dat de verfijning nog niet echt kwam. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij Centered Riding. Wat een heerlijke manier van trainen! Het betekende wel dat er aardig wat werk aan de winkel was. Mijn zit was echt niet goed, en wordt langzaam aan beter. Maar we zijn er nog lang niet.
April 2015
Aangezien ik Daisy maar eens in de week kan rijden, krijg ik eens in de maand/2 maanden training. Ik wil tussendoor natuurlijk wel kunnen oefenen. Er kwam grondwerk bij kijken, maar er werd ook goed gesleuteld aan mijn zit.
5.

En ook het jaarlijkse foto moment kwam er aan! Een jaar ervoor had ik Daisy op de foto gezet om te verkopen. Maar nu was het een mooi moment om eens goed te kunnen vergelijken. Ze is wel zwaarder geworden, maar ze wordt maandelijks nog duidelijk een stuk breder.
6. voorjaar 2014

7. voorjaar 2015

En omdat Daisy zo veel groeide werd het tijd om op zoek te gaan naar een goed passend zadel.
Mei 2015
En in mei hadden we die gevonden! Na twee verschillende pasconsulten hadden we een prachtig nieuw Flexible Inspiration gevonden. Bijna wonderbaarlijk dat er maar 2 consulten voor nodig waren, aangezien Daisy redelijk extreme maten heb, en ik ook nog fatsoenlijk in het zadel moest kunnen zitten met mijn lange benen...
8. Even het nieuwe zadel uitproberen in de wei

Daisy en ik hebben niet alleen gewerkt. We hebben ook genoten van het heerlijke weer. Zoals een prachtig zonnetje...
9.

... En het spelen met water tijdens warm weer.
Zomer 2015
In het voorjaar en de zomer ben ik erg druk met mijn werk, maar met elk mogelijk gaatje om naar de paarden af te reizen, was ik in Drenthe te vinden. We hebben getraind onder het zadel, aan de hand, aan de longe, maar we hebben ook lekker geknuffeld, gegraasd in de berm (als ze niet al zelf uit de wei ontsnapt was...) en we zijn ook onze rondjes door het dorp gaan rijden. Met elke buitenrit groeit ze.
Augustus 2015
10.

September 2015
11.

En de lessen gingen gewoon door, maar zeker met meer ontspanning dan in het begin.
12. Luisteren naar uitleg

Oktober 2015
En dan zit het eerste jaar onder het zadel erop! Maar niet met een nieuwe mijlpaal. Een jaar nadat er voor het eerst iemand op Daisy is gekropen, ben ik er voor het eerst zonder zadel op gegaan! Het was vies weer, maar na het longeren even uitstappen was een leuk idee! Met wat hulp van m'n moeder ben ik er uiteindelijk opgeklommen (trappetje + knie die m'n moeder daar weer op gezet had). En daar is zelfs bewegend materiaal van!
Mijn lieve Daisy. Wat een heerlijk paard. En we gaan nog veel meer samen beleven, leren, zien, doen, maar vooral: genieten!
13.

je ziet inderdaad dat ze veel breder is geworden!
Al was die foto wel de eerste keer volgens mij dat ze niet op is gaan staan zodra ik de wei in kwam.