hoe train je de conditie van een paardje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sterrevinny

hoe train je de conditie van een paardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:37

hooi ! k had een vraagje :

hoe train je de conditie van een paardje ? :)

brighteyes85

Re: hoe train je de conditie van een paardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:47

Welke conditie? Kracht of cardio?

Cardio doe je door vooral gericht conditie te trainen op duurvermogen. Daar zijn verschillende schema's voor te vinden vooral in de endurancehoek.

Kracht train je door gerichte oefeningen in de bak zoals zijgangen, cavaletti werk, tempowisselingen e.d.

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:51

brighteyes85 schreef:
Welke conditie? Kracht of cardio?

Cardio doe je door vooral gericht conditie te trainen op duurvermogen. Daar zijn verschillende schema's voor te vinden vooral in de endurancehoek.

Kracht train je door gerichte oefeningen in de bak zoals zijgangen, cavaletti werk, tempowisselingen e.d.

nou ja , ze is zegmaar heel dik en moet een beetje afvallen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:53

Heel dik.... en maar een beetje afvallen. :+

Maar wat doet je nu met je paard?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:53

Meer bewegen, minder voeren :-P

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:55

Evelijn schreef:
Heel dik.... en maar een beetje afvallen. :+

Maar wat doet je nu met je paard?

veel longeren & af en toe rijden . :)

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:58

minder voer vaak longeren en geen snoepjes

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:01

Laatst bijgewerkt door brighteyes85 op 07-11-15 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:02

Veel bosritten is ook goed, en leuk voor de afwisseling. Ik vind bosritten een heerlijke manier van bewegen en mijn paard vindt dit ook leuker (nou ja, dat denk ik dan) dan in de bak.
Maar mijn paard is nog steeds te dik, hoor. Komt omdat ze op erg goed land staat en ik weinig heb gereden afgelopen periode.
Rij je weinig?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:07

Ons is altijd geleerd nooit minde voeren maar meer laten bewegen.
Vaak gezien dat ze denken geeft een plukje zoals wat ik bijvoorbeeld mijn konijn Zal geven ja dunner word hij wel maar vaak krijgen ze dan andere klachten onZe dierenarts heeft dit echt strengst verboden

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:10

ralphtdw schreef:
Vaak gezien dat ze denken geeft een plukje zoals wat ik bijvoorbeeld mijn konijn Zal geven ja dunner word hij wel maar vaak krijgen ze dan andere klachten onZe dierenarts heeft dit echt strengst verboden

Dat ligt dus geheel aan wat je voert. Als je paard op een volle wei staat en ook nog een emmer brokken krijgt... Lijkt mij dat je dan wel (geleidelijk) over kunt op een handje brok en arm hooi. Verder ben ik het met je eens dat meer bewegen ook een (deel van de) oplossing is.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:20

Hilary schreef:
ralphtdw schreef:

Dat ligt dus geheel aan wat je voert. Als je paard op een volle wei staat en ook nog een emmer brokken krijgt... Lijkt mij dat je dan wel (geleidelijk) over kunt op een handje brok en arm hooi. Verder ben ik het met je eens dat meer bewegen ook een (deel van de) oplossing is.

Ik doel ook meer op het ruwvoer.
Sommige mensen halen hun te dikke paard daar bijna vanaf. Wij hebben nog nooit paard minder lopen voeren omdat ze te dik waren meer beweging doet al wonderen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:21

ralphtdw schreef:
Ik doel ook meer op het ruwvoer.

Dat ben ik geheel met je eens!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:32

Ik doelde ookzeker op het krachtvoer en de vele extra's die paarden vaak krijgen.
Ruwvoer zeker niet minderen.
Maar dacht dat dat wel logisch was

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:37

Silly1972 schreef:
Ik doelde ookzeker op het krachtvoer en de vele extra's die paarden vaak krijgen.
Ruwvoer zeker niet minderen.
Maar dacht dat dat wel logisch was

Voor sommige mensen niet. Ik kom wel eens bij een stal waar iedereen het ruwvoer voor de stal moet klaar leggen.
Er zitten een paar bij wat gewoon schandalig weinig is wat ze geven aan hun paard of pony.
En ok overdrijf niet zo plukje hooi zal de gemiddelde Nederlander aan hun konijn geven.
En ze vragen zich wel af waarom ze wel eens koliek hebben of niet fit en ga zo maar door

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:48

_sterrevinny schreef:
hooi ! k had een vraagje :

Had je een vraag, of heb je die nog steeds? Want als je hem had, heb je hem nu niet meer, en hoeven wij hier dus ook niet meer te antwoorden. Als je begrijpt wat ik bedoel ;-)

Nu on-topic: Goede tips hierboven. Doe met opbouwen (van beweging) en afbouwen (van voer) vooral rustig en geleidelijk aan.

noor_kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:06

Mijn pony is 4 maanden geleden geopereerd aan een griffelden fractuur. Zij is daar goed van genezen. Ik heb eerst 2 weken gestapt, daarna 3 weken gedraafd en daarna alles weer gedaan. Als je een gezond paardje wil trainen zou ik veel galop training doen, in het bos of in de bak. Lekker hard galopperen. 2 min, dan steeds langer.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:37

Dit is een voorbeeld van een enduranceschema http://www.mendurancedfw.nl/trainingsschema.pdf
Ik vind het altijd gevaarlijk om dit soort schemas neer te zetten want je moet dit echt zien als leidraad en niet vasthouden aan het schema alsof dit heilig is.
Als je dit schema gebruikt blijf dan kijken naar je paard en geef hem/haar ook voldoende rust tussendoor om alles zowel fysiek als mentaal te kunnen verwerken.

Als je paard te dik is ga ik met de rest mee voor het verminderen van het krachtvoer, eventueel vervangen voor een vitaminekorrel. En wat ik je mee wil geven is weeg je ruwvoer. Reken uit wat je paard nodig heeft aan ruwvoer en zorg dat dit verdeeld over de dag wordt gegeven.