inspiratieloos!!! Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxlinde

inspiratieloos!!! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 16:46

Hallo allemaal,

Ik geef al 7 jaar les op mijn shetlander. Nu ben ik zelf hierin erg gegroeid en mijn shetlander ook (helaas niet de hoogde in, maar wel in gedrag :P )
Nu heb ik ook een grotere pony waar ik zelf op rij en 1x per week les op geef aan een meisje wat al 4 jaar op mijn shetlander heeft gereden en sinds de zomervakantie op mijn grotere pony rijd.

Ze kan al goed sturen, stappen, draven en kent alle figuurtjes. Ik ga 1x in de 3 lessen een buitenrit maken met dr.

Nu ben ik mijn inspiratie kwijt, wat ik nog met haar kan doen. Ik houd niet van standaard rondjes draven. Hebben jullie tips of ideeën, wat vooral gericht is op het draven, houding en dat ze een beetje uitdaging krijgt.

Graag hoor ik van jullie!

Een foto zodat jullie een beeld krijgen:
Les kindje op Kuni, waar ze overigens alles mee kon!
Afbeelding

Les kindje afgelopen zomer op Alfa
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xxlinde op 06-11-15 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:50

Een sprongetje maken? Oefen op een constante aanleuning? Wijken, slangenvoltes en andere oefeningen? Buitenritjes? Zonder zadel ann zit / balans werken? Etc.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:51

Over gangen zijn heel goed voor je pony. Verruimen en terug nemen in alle gangen. Als dat goed gaat kan je het op bijvoorbeeld op de volte proberen. Overgangen van halthouden naar draf van stap naar galop. Voltes sluiten en openen. Gewoon kijken wat goed gaat en wat beter kan.

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 16:52

Bibibosch schreef:
Een sprongetje maken? Oefen op een constante aanleuning? Wijken, slangenvoltes en andere oefeningen? Buitenritjes? Zonder zadel ann zit / balans werken? Etc.
misschien een domme vraag, maar mag ik vragen wat je bedoeld met constante aanleuning?

xhanneadje

Re: inspiratieloos!!! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:55

Zonder beugels draven! ( evt. aan de longeerlijn.)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:46

figuren rijden

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:41

laro130502 schreef:
figuren rijden

Die kent ze dus allemaal al

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:48

Misschien iets als voltige (gewoon simpele kunstjes), zonder zadel / beugels rijden of een sprongetje / bakjes draven?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:31

slalommen
springen
balkjes draven
mini springparcours
spelletjes doen op de pony zoals een tennisbal op een lepel en dan heen en terug draven, bal pakken van een pion en op de andere leggen,

beetje western leren

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:19

bitloos? springen? dressuur? aan de hand? longeren? grondwerk, handwerk, parelli, vrijheidsdressuur..?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:22

proefjes oefenen?

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:23

Voor de balans is het heel goed om bijvoorbeeld met de armen en/of benen om en om grote rondjes te maken. Ook kan ze de oren/staat van de pony aan proberen te raken of een 'rondje om de wereld' draaien. In draf kan je oefenen met ritmes als 'staan-staan-zit' en 'zit-zit-staan' om het lichtrijden te verbeteren. Daarnaast veel overgangen oefenen, stelling vragen, begin aan de zijgangen maken?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:26

Naast inderdaad overgangen ook veel schijnovergangen. Probeer eens een tijdje niet op de hoefslag te komen. Alleen binnenhoefslag. (niet alleen voor het gras goed)
Oefeningen om paard te gymnastiseren, stelling vragen(links en rechts!) eerst rechtuit daarna op volte, uiteindelijk ook in alle gangen.
Volte groter/kleiner maken, paar pasjes wijken voor het been. ect

Bij de Action hadden ze laatst kleine pylonen, kun je ook leuke oefeningen mee doen

Neem zelf een keer een goede privé les!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:27

Ik ben nog helemaal de schriktraining vergeten! Zeiltje op de grond, paraplu, parasol, wapperende regenjas, knetterbrommer, skippybal, kleedje over een sprongetje, verzin t maar..

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:44

En een paar longeer lessen? Niet alleen leuk, ook heel nuttig.