Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aleydis

Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:18

Dag bokkers,

Ik kan mijn blijheid niet op. Zojuist hoorde ik van mijn moeder dat ze via een kennis, een man van in of tegen de 80 een 8jarige draversmerrie aangeboden heeft gekregen voor niks. De merrie heeft in de drafsport verschillende prijzen gewonnen, heeft nooit iets gehad en heeft een goed stamboom. Ook is ze dressuurmatig gereden. Nu vind ik het al heel wat dat deze man zomaar een goed paard weg doet voor niks, maar mijn moeder zegt dat het wel goed zit en de man zijn boerderij weg wil doen, en zo ook de merrie. Nu wil hij wel, áls we haar aannemen, dat ze tot de dood bij me blijft. Ook als ze niet meer bereden kan worden (tenzij ze echt iets krijgt waardoor ze lijd natuurlijk en het niet meer kan) Ook heb ik een niet al te dure stalling in de buurt gevonden met veel faciliteiten, een natuurgebied vlakbij maar hierbij moet ik dan wel langs een weg, wat de man liever ook niet heeft.. De stalling zou ik opzich wel kunnen betalen, maar heb wel een uitkering (na een ontsteking in mijn been te hebben gekregen en ik niet kon werken etc. maar ben wel weer druk op zoek naar werk) en mijn moeder zou ook wel wat op kunnen vangen wanneer er wel ineens veel kosten gemaakt moeten worden. Toch zou ik het liefst alles onafhankelijk willen kunnen betalen.

Na al veel ellende te hebben gehad met de eigenaren van mijn vorige verzorgpaarden (leugens, afspraken werden niet na gekomen etc..) ben ik het wel beu en verlang ik naar een eigen paard omdat ik het erg begin te missen. Ook rondjes rijden in een manege bak heb ik al 13 jaar gedaan op de dichtstbijzijnde manege (6km verderop wat ik met de fiets moet doen) waar ze nooit iets bijzonders deden.

Mijn moeder was er zelf ook best enthousiast over ondanks dat ze zelf niet meer rijd, en we gaan van de week even kijken.

Ik zou het super vinden om eindelijk een eigen paard te kunnen hebben en heb hier dan ook veel voor over, maar toch zou ik jullie meningen willen horen met eventueel tips.

:o
Laatst bijgewerkt door Aleydis op 03-11-15 19:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Annabel

Re: Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:21

Paard niet in een opwelling kopen alsjeblieft.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:21

Aan de ene kant wel lastig maar aan de andere kant een leuke kans. Langs de weg zul je toch altijd een keer moeten. Ik zou gewoon de juiste afspraken maken. Het paard is uiteindelijk toch van jou.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:22

Annabel schreef:

Ik krijg haar gratis :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:24

gratis? Laat haar dan aub eerst keuren. Een goed renpaard wordt niet zomaar gratis weggegeven.

Daarnaast als er geen contract opgesteld is en er niks op papier gezet staat heeft die man geen inspraak op wat er met het paard mag en niet mag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:25

goede eisen van de oude man :j Hij wil het beste voor zijn merrie,en wil voorkomen dat ze weg gedondert word als een paar oude schoenen als ze oud is.Of niet meer bereden kan worden.

Tja,een uitkering is geen vetpot...is proberen werk te vinden geen optie?Dan heb je het misschien iets ruimer.Een beetje buffer is niet verkeerd natuurlijk,een paard is duur in onderhoud...ook een gratis paard.

Wel grappig,ik probeer een 10 jarige draver merrie te plaatsen,ook gratis. :D

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:26

Super leuk voor je! Maar, maak goede afspraken en zet die goed op papier. Vermeld daar ook duidelijk in dat je haar gratis krijgt en dat de man dus afstand doet van zijn paard, en onderteken die allebei. Zo kun je een hoop gezeur achteraf voorkomen. Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:27

Ik zou niet gaan voor een paard waar de vorige eigenaar zoveel over te zeggen wil houden. Nu is het dit, wie weet komt hij over een jaar weer met iets anders. Ook zou ik niet gaan voor een paard omdat je het gratis aangeboden krijgt. Het is geen tennisracket, je moet een band kunnen vormen met zo'n dier...

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:27

Betaal dan in ieder geval een klein symbolisch bedrag. Dan is de merrie echt van jouw en kan hij je niks meer maken. Als jij haar zo overneemt, zonder iets te betalen zul je zien dat zodra het niet meer bevalt aan de kant van de man, hij haar terug wil nemen. En dan heb je de poppen aan het dansen.
Eis om een klein bedrag over te maken via de bank of laat een rechtsgeldig contract tekenen.
Indien een van de twee dingen gedaan is kan hij niks meer eisen.
Vind het wel raar, dat hij liever niet heeft dat je langs de weg gaat. Verkocht is verkocht. Ik denk dat hij van het paard af 'moet/wil' maar het eigenlijk niet wil en op deze manier enigszins zeggenschap over het paard te eisen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:28

Vjestagirl schreef:
Ik zou niet gaan voor een paard waar de vorige eigenaar zoveel over te zeggen wil houden. Nu is het dit, wie weet komt hij over een jaar weer met iets anders. Ook zou ik niet gaan voor een paard omdat je het gratis aangeboden krijgt. Het is geen tennisracket, je moet een band kunnen vormen met zo'n dier...

en je kunt geen band vormen met een paard wat je gratis krijgt?
Die eigenaar is 80....heeft echt niet het eeuwige leven hoor.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:29

Aleydis schreef:
Annabel schreef:

dan nog, als ze wat ernstigs krijgt kun je dan een dierenartsrekening van honderden euro's betalen?
Ik heb mijn paard ook gratis gekregen en heb nu al 7 jaar plezier van :D

daarbij is het niet rechtsgeldig wat hij vraagt, jouw paard, jouw regels. Hij mag zeggen wat jij wil, als je over een maand het paard weer verkoopt heeft hij geen poot om op te staan.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:30

Niet doen onder die voorwaarden.
De merrie is 8, tot de dood kan wellicht wel nog 20 jaar duren.
Jij kan straks een gezin hebben, of een veeleisende baan, of een ingrijpende verhuizing naar een ander deel van Nederland waar stalling duur of lastig te regelen is, of mantelzorg, die niet met het paard te combineren is - of zo arbeidsongeschikt raken dat je haar niet langer aan kan houden, omdat je het financieel en/of lichamelijk niet red.
Het paard kan een blessure oplopen waarmee ze prima oud kan worden, maar op/met medicatie die jij financieel niet kan bekostigen (en mag ze dan ingeslapen worden? of toch verkocht?)

De beste man is in de 80, dus wie weet overlijdt hij voor er ooit een verandering in het toekomstperspectief van jou of van de merrie komt en heeft hij geen familieleden die na blijven gaan hoe jij het paard behandeld, maar ik zou het niet doen. Tenzij je de bovenstaande scenario's uitlegt en hem vraagt wat er in die gevallen gedaan moet worden.
Maar het kan zijn dat hij in dat geval naar een ander op zoek gaat.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 03-11-15 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:30

Seventeen schreef:
Betaal dan in ieder geval een klein symbolisch bedrag. Dan is de merrie echt van jouw en kan hij je niks meer maken. Als jij haar zo overneemt, zonder iets te betalen zul je zien dat zodra het niet meer bevalt aan de kant van de man, hij haar terug wil nemen. En dan heb je de poppen aan het dansen.
Eis om een klein bedrag over te maken via de bank of laat een rechtsgeldig contract tekenen.
Indien een van de twee dingen gedaan is kan hij niks meer eisen.
Vind het wel raar, dat hij liever niet heeft dat je langs de weg gaat. Verkocht is verkocht. Ik denk dat hij van het paard af 'moet/wil' maar het eigenlijk niet wil en op deze manier enigszins zeggenschap over het paard te eisen.

ik vind het helemaal niet raar dat hij liever niet heeft dat ze langs de weg loopt....die man leest vermoedelijk soms een krant en ziet weleens een dodelijk ongeluk voorbijkomen met paard.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:30

@ Art: Ik ga haar inderdaad ook goed laten keuren, maar de situatie is op zich wel te begrijpen van de beste man.

@ Geerke: Ik heb het bericht net even aangepast. Werk vinden is nou eenmaal niet makkelijk en ik wil volgend jaar ook wel weer een opleiding volgen eventueel. Tot die tijd wil ik wel graag werken, en ben ook druk op zoek.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:31

Ik zou je vooral willen meegeven dat je dit paard niet alleen moet nemen omdat het gratis is. Paarden hebben neiging om duizenden euro's per jaar te kosten en tienduizenden euro's in hun leven. Dus die paar honderd of duizend euro aanschaf is maar een heel klein percentage daarvan dus 'hij is gratis' vind ik niet echt een goed argument om ervoor te gaan :)

Kijk daarnaast goed naar wat je zoekt in een paard maar ook in de stalling. Door je zin over de manege die op 6km ligt (wat echt maar 20 min op de fiets is), krijg ik het idee dat je alleen voor deze stal gaat omdat het goedkoop en op kruipafstand ligt. Goedkoop en dichtbij is leuk maar daar zou het niet alleen om moeten gaan. Mijn stal zat op 5,5km van m'n vorige huis en nu op iets meer dan 7km. Dat is een eitje op de fiets maar dat was pas reden nummer zoveel waarom ik voor deze stal gekozen heb. Misschien is het wel de beste stal in de omgeving maar kijk daar wel goed naar.

Verder wens ik je vooral veel plezier, zolang je moeder bereid is alle overige kosten op zich te nemen (maak goede afspraken!) komt het vast goed. Laat je paard wel keuren voordat je haar overneemt voor je straks met duizenden euro's aan kosten zit die je had kunnen weten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:31

geerke schreef:
Vjestagirl schreef:

en je kunt geen band vormen met een paard wat je gratis krijgt?
Die eigenaar is 80....heeft echt niet het eeuwige leven hoor.

Tuurlijk wel, maar ik denk dat het makkelijker is om een band te vormen met een dier wat je zelf uitzoekt op karaktereigenschappen die jou aanstaan, dan een paard wat je kiest omdat het nou eenmaal gratis is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:33

Werk vinden is niet moeilijk als je echt wil ;)
huishoudhulp al eens aan gedacht? (dat doe ik ook)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:34

Art_Ificious schreef:
gratis? Laat haar dan aub eerst keuren. Een goed renpaard wordt niet zomaar gratis weggegeven.

Daarnaast als er geen contract opgesteld is en er niks op papier gezet staat heeft die man geen inspraak op wat er met het paard mag en niet mag.

Heb je wel eens gehoord van: een gegeven paard niet in de bek zien? Ik zou gaan kijken en als je een klik hebt met het paard, het gewoon doen en ervan gaan genieten. Als jr bereid bent om er helemaal voor te gaan en ook veel andere dingen voor wilt opgeven, dan is er niets heerlijkers dan een eigen paard hebben. Al krijg je er meestal ook veel problemen bij, maar die zijn onafhankelijk van de aankoopprijs van het paard. :) /3

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:35

anjali schreef:
Art_Ificious schreef:

Heb je wel eens gehoord van: een gegeven paard niet in de bek zien? Ik zou gaan kijken en als je een klik hebt met het paard, het gewoon doen en ervan gaan genieten. Als jr bereid bent om er helemaal voor te gaan en ook veel andere dingen voor wilt opgeven, dan is er niets heerlijkers dan een eigen paard hebben. Al krijg je er meestal ook veel problemen bij, maar die zijn onafhankelijk van de aankoopprijs van het paard. :) /3

Heb je al eens gehoord van: niet andermans problemen willen overnemen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:35

Art_Ificious schreef:

Uitgekoerste Dravers (geen renpaarden ;) ) zijn niet duur meer. Wel onderschat :+ Daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn, maar kan gewoon niet meer meekomen in de winsomklasse waar ze terecht is gekomen.

Je zal niet de eerste zijn die zo aan een Draver is gekomen :) De beste man wil waarschijnlijk gewoon een goed tehuis voor het dier, en niet dat je haar meteen doorverkoopt.

Realiseer je wel dat je ondanks een gratis paard nog zat kosten hebt; tuigage, voer, dierenartskosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:37

Lijkt me wel lastig. Zeker met een uitkering. Wij hebben een dubbel inkomen en plek bij huis. Ik heb een aardig spaarpotje voor bijvoorbeeld dierenartskosten. Maar zelfs dan kan ik niemand beloven dat een paard z'n hele leven bij mij blijft. Één van ons kan ziek worden, werk kwijt raken, een ongeluk krijgen, een onverwachte financiële tegenslag krijgen.... Als ik iets heb geleerd van de afgelopen 41 jaar is dat er in een mensenleven veel kan veranderen.

Ik zou iemand kunnen beloven dat ik mijn uiterste best doe. En de kans dat het lukt is best groot. Maar meer dan mijn best doen zou ook nooit kunnen toezeggen. Ik zou ook niet meer willen toezeggen trouwens.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:37

Jeetje wat een berichtjes al, ik hou het niet bij met reageren :P
Bedankt voor alle tips en adviezen. Ook ga ik inderdaad een contact op stellen en even goed met deze man in overleg. Begrijp wel dat ik dit ook echt niet zomaar doe alsof het een ''tennisracket'' is. Als ik geen klik met het paard krijg gaat het ook gewoon niet door, aangezien ze nog niet eens zo oud is en ik misschien inderdaad nog wel 20 jaar met haar moet doen. Ook ben ik van jongs af aan altijd zuinig met mijn centjes geweest en zat dan ook al te sparen voor een paard. Nu ik haar gratis krijg zou ik dan ook wel onkosten kunnen betalen als deze ineens nodig zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:38

anjali schreef:
Art_Ificious schreef:

Daar heb ik van gehoord. Maar wat als dit paard medisch gewoon niet bereden kan worden? (KS of wat dan ook) Er zijn zoveel mensen die hun paard verkopen/weg doen en "vergeten" te vermelden dat er iets aan scheelt.
De nieuwe eigenaar heeft dan plots enorm veel kosten aan onderzoeken en dierenartsen/osteopaten etc
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-11-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:38

Aleydis schreef:
Annabel schreef:

Aanschaf van een paard is het goedkoopste..

Daarna beginnen de echte kosten. Ik zou goed nadenken over je financiële situatie en of je ook de dierenarts kosten kunt dragen. Een gezond paard kan ook vast komen zitten in een hek, zn oog stoten of gaan hoesten. Allemaal situatie's die je zomaar kunnen overkomen en die al snel 200 tot 300 euro kunnen kosten.

Verder zou ik ook goed bekijken of dit wel het paard voor je is. Een draver is geen makkelijk paard. Vaak sensibel en wat pittiger met rijden. Daar moet je wel van houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:41

ach...je kunt er niets van zeggen.Mijn fries heeft in 22 jaar 3x de da gezien.Mijn inmiddels overleden paard kostte mij 145 euro per maand aan medicatie.(en dan had hij nog niet gegeten :+ )