Paardenkriebels zijn terug en tegelijkertijd twijfels ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paardenkriebels zijn terug en tegelijkertijd twijfels ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:55

Misschien dat sommige Bokkers mij wel kennen van de ijslandse oma's waar ik na 10 jaar afscheid van moest nemen, maar voor de mensen die het niet weten even een korte achtergrond:

Ik heb vanaf mijn 14e op een manege gereden en kreeg op mijn 19e de mogelijkheid om bij mensen aan huis ijslanders te verzorgen en te rijden. Omdat ik daar zo vaak mocht komen als ik wilde heb ik na een jaar manege en ijslanders besloten om te stoppen met rijden bij de manege en mij te richten op de ijsco's. Daar heb ik in het begin lessen gehad om te wennen aan de gangen en de paarden, maar algauw reed ik alleen nog buiten of deed ik zelfstandig wat rijwerk op een grasveld vlakbij de wei.

Ik heb er heel veel plezier gehad en denk nog steeds met een glimlach terug aan die prachtige 10 jaar. Maar eerlijk is eerlijk, de foutjes slopen erin in mijn houding en zit, in mijn hele rijstijl en toen de paarden alle twee met pensioen waren heb ik helemaal niet meer gereden. Ook niet op andere paarden, want dat waren niet mijn oma's en dus had ik geen behoefte eraan.

Afijn, ik heb in totaal 6 jaar niet gereden en laatst kroop ik puur toevallig op de fjord van een vriendin van mij (zadelloos, en alleen halster en touwtje :o foei toch) Ik heb er 20 minuten opgezeten en oh wat heb ik genoten <3 Toen begonnen de kriebels een klein beetje... maar met wat verstand kon ik die de kop wel indrukken. Later nog een georganiseerde buitenrit gedaan waar ik enorm naar uitkeek, maar toch niet de voldoening gaf die ik hoopte te krijgen. En nu? Nu begint het ENORM te kriebelen... ik wil weer rijden, ik wil weer actief bezig zijn met paarden en trainen met een doel...

Wat houdt je tegen zou je denken... Nou...

Ik ben momenteel nog 2 a 3 maanden bezig met mijn afstudeeronderzoek. Ik heb geen idee waar ik kom te werken, dit kan in mijn huidige omgeving zijn, maar ook aan de andere kant van het land. Ik wil dus niet beginnen aan een nieuw bijrijdpaard om na twee maanden weer te moeten stoppen omdat ik op 1,5 uur of 2 uur reistijd ga wonen en werken.

Dan nog een ander puntje... mn rijvaardigheden :') of eigenlijk de afwezigheid daarvan... :o
Ik heb al 6 jaar niet gereden, daarvoor ook 3 jaar geen les gehad en mijn houding en zit zijn om te huilen :j Ik kan rondhobbelen en that's it. Ik heb geen niveau, B zou ik nog te hoog vinden voor mezelf, en dus ben ik nou niet echt aantrekkelijk als bijrijder/verzorger voor eigenaren. Natuurlijk ben ik bereid om lessen te nemen en te gaan trainen met paardlief, maar ik moet dus wel bij 0 weer beginnen en welke "gek" stelt daar zn paard nou aan bloot?

Neem lessen! Zou je denken... ja heel leuk, wil ik ook heel graag... maar ik ben momenteel ook zo blut als maar kan. Mijn stufi krijg ik niet meer, betaal de studie dus van mn eigen geld wat nog op de spaarrekening staat, werk? ik heb nog geen diploma. Bijbaan? Ik word overal afgewezen want ik ben te oud (30) en ik ben maar beschikbaar voor een maand of 3... daarna wil ik toch wel erg graag gaan werken in mijn vakgebied.

Het zorgt gewoon allemaal voor twijfels. Ik weet dat als ik rondvraag er heus wel pony's of paarden zijn waar ik voor kan gaan zorgen, maar ik wil ditmaal een paard (of Epony) waar ik mee kan trainen naar een doel, met af en toe lekker een bosrit. Ik hield altijd erg van springen, maar dit was met de ijsco's niet mogelijk helaas. Eigenlijk moet ik gewoon verstandig zijn en nog een paar maanden wachten, maar ja die kriebels he... die zullen jullie vast wel herkennen :D

Ben gewoon erg benieuwd wat jullie zouden doen in zo'n situatie :j

vanspeijk

Re: Paardenkriebels zijn terug en tegelijkertijd twijfels ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:02

Ik zou wachten tot je je studie hebt afgerond en een baan hebt, dat je ergens gesettled bent. Daarna zou ik kijken of je geen eigen paard kan betalen (ik bedoel, als je dan een baan hebt en je kunt het betalen, dan kan je gewoon alles lekker doen zoals je zelf wil met een eigen paard en ben je niet afhankelijk van de wensen van eigenaren als je een bijrijdpaard hebt). En als dat financieel niet gaat kan je altijd nog kijken naar een bijrijdpaard... Maar eerst wat vastigheid in je leven qua baan en woonplaats :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:05

Misschien handig om je woonplaats even te vermelden? Want als ik jou bericht zo lees, zou ik je hulp goed kunnen gebruiken en rondhobbelen en zelfs tijdelijk is absoluut een optie...

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:09

Ik zou die paar maanden toch even overbruggen en afwachten tot je zekerheid hebt over waar je gaat wonen en werken. Als je wel nu al iets zoekt moet je straks misschien weer afscheid nemen. Heb je om die tijd te overbruggen niet een vriendin met paard die je rijkunsten wat bij kan schaven?

Ik heb in een soortgelijk schuitje gezeten. Eigen paard gehad en uiteindelijk verkocht. Daarna 7 jaar niet gereden. Toen begon het te kriebelen en heb ik een advertentie op fb gezet. Kreeg veel reacties, maar uiteindelijk niets aangenomen door twijfels. Een paar maanden later bood iemand me maar liefst 5 paarden aan die ik mag rijden. Hij wist dat ik zo lang niet op een paard had gezeten en wist zeker dat je paardrijden niet verleerd. En hij had gelijk :D Dus hier is alles op zijn pootjes terecht gekomen. Heb nog dat kleine beetje gedult :)

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:11

Anoli schreef:
Ik heb al 6 jaar niet gereden, daarvoor ook 3 jaar geen les gehad en mijn houding en zit zijn om te huilen :j Ik kan rondhobbelen en that's it. Ik heb geen niveau, B zou ik nog te hoog vinden voor mezelf, en dus ben ik nou niet echt aantrekkelijk als bijrijder/verzorger voor eigenaren.

In heb begin van je verhaal schreef je dat je 14e-19e op een manege hebt gereden, dat is dus 4 a 5 jaar, en dat je altijd veel van springen hield. Dan heb je toch een basis die meer is dan 'rondhobbelen?' Misschien inderdaad niet voldoende om op wedstrijdniveau te starten - dat kan ik niet beoordelen - maar toch ook lang en breed geen echte beginner meer? Ben je niet te kritisch op jezelf?

Uiteraard zou ik adviseren om sowieso les te nemen. Vooral als je het paardrijden serieus wil gaan oppakken. Dus misschien toch wachten tot je een baan hebt? Of eenmalig een les nemen op een manege en vragen wat zij van je rijvaardigheden vinden? Om voor jezelf een beeld te krijgen van hoe je het nou echt doet... Want misschien valt dat reuze mee.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:13

Ik zou ook eerst vastigheid willen qua baan en woonplaats. Kan je niet af en toe op de fjord van je vriendin, zodat je de kriebels nog een beetje in toom kan houden :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:21

ohjajoh6 schreef:
Misschien handig om je woonplaats even te vermelden? Want als ik jou bericht zo lees, zou ik je hulp goed kunnen gebruiken en rondhobbelen en zelfs tijdelijk is absoluut een optie...

Ik stuur je wel even een pb.

vanspeijk schreef:
Ik zou wachten tot je je studie hebt afgerond en een baan hebt, dat je ergens gesettled bent. Daarna zou ik kijken of je geen eigen paard kan betalen (ik bedoel, als je dan een baan hebt en je kunt het betalen, dan kan je gewoon alles lekker doen zoals je zelf wil met een eigen paard en ben je niet afhankelijk van de wensen van eigenaren als je een bijrijdpaard hebt). En als dat financieel niet gaat kan je altijd nog kijken naar een bijrijdpaard... Maar eerst wat vastigheid in je leven qua baan en woonplaats :j

Mijn verstand zegt dat ook hoor, maar ja verstand en gevoel... :')

Andra_S schreef:
Anoli schreef:
Ik heb al 6 jaar niet gereden, daarvoor ook 3 jaar geen les gehad en mijn houding en zit zijn om te huilen :j Ik kan rondhobbelen en that's it. Ik heb geen niveau, B zou ik nog te hoog vinden voor mezelf, en dus ben ik nou niet echt aantrekkelijk als bijrijder/verzorger voor eigenaren.

In heb begin van je verhaal schreef je dat je 14e-19e op een manege hebt gereden, dat is dus 4 a 5 jaar, en dat je altijd veel van springen hield. Dan heb je toch een basis die meer is dan 'rondhobbelen?' Misschien inderdaad niet voldoende om op wedstrijdniveau te starten - dat kan ik niet beoordelen - maar toch ook lang en breed geen echte beginner meer? Ben je niet te kritisch op jezelf?

Uiteraard zou ik adviseren om sowieso les te nemen. Vooral als je het paardrijden serieus wil gaan oppakken. Dus misschien toch wachten tot je een baan hebt? Of eenmalig een les nemen op een manege en vragen wat zij van je rijvaardigheden vinden? Om voor jezelf een beeld te krijgen van hoe je het nou echt doet... Want misschien valt dat reuze mee.

Op die manege leerde je op een paard zitten, hoe je de teugels als stuur kon gebruiken en als rem en hoe je erop bleef zitten in alle gangen en omdat ik springlessen af en toe nam (hooguit 50/60 cm) heb ik wat gesprongen. Maar het is zeker geen B niveau zoals je op wedstrijd ziet. Ik mis momenteel gewoon de balans, al komt dat misschien ook doordat ik mij niet meer zeker voel op een paard. (dus stijf zitten etc)
Lessen ga ik ook zeker weer doen zodra het financieel weer makkelijker is. :j

neline11 schreef:
Ik zou ook eerst vastigheid willen qua baan en woonplaats. Kan je niet af en toe op de fjord van je vriendin, zodat je de kriebels nog een beetje in toom kan houden :)

Helaas woont zij op een uur rijden van mij, en dus kost dat ook weer benzine (geld wat ik eigenlijk voor mn studie moet behouden) -O- Anders had dat zeker gekund want dat vindt ze geen enkel probleem dat weet ik :j

Kriebels, twijfels en frustraties dus :D
Waarom kan ik niet gewoon van breien houden :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:27

Gewoon op zoek naar een bijrijdpaard!! Als je eerlijk bent over wat je wel en niet te bieden hebt, is het aan de eigenaar om te bepalen of ze het wel/niet met je aan willen gaan..

En dan natuurlijk zodra je baan etc hebt lekker je eigen paard!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:30

Even die maanden wachten zou ik zeggen. Misschien zit er een Bokker in de buurt waar je soms eens mag komen rijden in de tussentijd? Of eens per maand een rit met een huurpaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:31

Ik houd ook van die eerlijkheid TS, ik heb het liever dan dat men zichzelf ontzettend omhoog praat en allerlei verwachtingen en eisen heeft, die ze niet kunnen waarmaken...

Maar je zegt niets vreemds ook, toen ik nog alleen op de manege reed (was ik 15 jaar) dacht ik ook dat ik rijden kon, totdat ik mijn eerste eigen paardje kreeg, werd ik gelijk met de neus op de feiten gedrukt.
Toen heb ik ook nog een tussenpauze van 15 jaar niets meer met paarden gehad en je dacht toch niet dat ik het nog kon? Zag er echt niet uit de eerste keer dat ik weer op een paard stapte, moet wel zeggen dat het veel sneller allemaal weer terugkomt als je weer regelmatig rijden kan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:32

Het is maar wat je onder rondhobbelen verstaat...wat is daar mis mee? Ontspannen rijden zonder prestatiedrang is ook belangrijk.
ik ken ook mensen die al jaren les hebben, een leuke proef neer kunnen zetten maar er nog steeds niets van bakken omdat ze grof zijn in de hulpen, hun paard wat enorm z'n best doet, in de weg zitten, allerlei hulpstukken nodig hebben om hem 'mooi' te laten lopen, en amper communiceren met hun brave paard.
Juist omdat je bewust bent van je eigen capaciteiten en tekortkomingen denk ik dat het reuze meevalt. Die balans komt wel weer, en lessen tzt ook. Succes met zoeken, er komt wel wat op je pad ;)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:35

Tsja na allerlei berichten van mensen die zichzelf de hemel in prezen heb ik gekozen voor een volwassen bijrijdster die net een jaar op de manege rijd en nog nooit een deken om of op had gedaan, tis maar net wat iemand zoekt ;)
Als je eerlijk bent komt er misschien wat op je pad voor die paar maanden, en mocht je in de buurt wonen ben je van harte welkom om eens te komen rijden :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 09:51

Punz schreef:
Gewoon op zoek naar een bijrijdpaard!! Als je eerlijk bent over wat je wel en niet te bieden hebt, is het aan de eigenaar om te bepalen of ze het wel/niet met je aan willen gaan..

En dan natuurlijk zodra je baan etc hebt lekker je eigen paard!!

Dat is zeker een wens van mij, een eigen paard. Maar of dat ooit financieel haalbaar gaat zijn :?

Urielle schreef:
Even die maanden wachten zou ik zeggen. Misschien zit er een Bokker in de buurt waar je soms eens mag komen rijden in de tussentijd? Of eens per maand een rit met een huurpaard?

Elke maand huren gaat hem niet worden Urielle, ik heb daar momenteel het geld niet voor :n Anders had ik het zeker gedaan :j

ohjajoh6 schreef:
Ik houd ook van die eerlijkheid TS, ik heb het liever dan dat men zichzelf ontzettend omhoog praat en allerlei verwachtingen en eisen heeft, die ze niet kunnen waarmaken...

Maar je zegt niets vreemds ook, toen ik nog alleen op de manege reed (was ik 15 jaar) dacht ik ook dat ik rijden kon, totdat ik mijn eerste eigen paardje kreeg, werd ik gelijk met de neus op de feiten gedrukt.
Toen heb ik ook nog een tussenpauze van 15 jaar niets meer met paarden gehad en je dacht toch niet dat ik het nog kon? Zag er echt niet uit de eerste keer dat ik weer op een paard stapte, moet wel zeggen dat het veel sneller allemaal weer terugkomt als je weer regelmatig rijden kan.

Dank je, ik ben gewoon eerlijk in wat ik kan op rij-niveau en dat is niet veel. :') Ik geloof ook wel dat het allemaal snel terugkomt als je gericht lessen gaat nemen :j

Floortz schreef:
Het is maar wat je onder rondhobbelen verstaat...wat is daar mis mee? Ontspannen rijden zonder prestatiedrang is ook belangrijk.
ik ken ook mensen die al jaren les hebben, een leuke proef neer kunnen zetten maar er nog steeds niets van bakken omdat ze grof zijn in de hulpen, hun paard wat enorm z'n best doet, in de weg zitten, allerlei hulpstukken nodig hebben om hem 'mooi' te laten lopen, en amper communiceren met hun brave paard.
Juist omdat je bewust bent van je eigen capaciteiten en tekortkomingen denk ik dat het reuze meevalt. Die balans komt wel weer, en lessen tzt ook. Succes met zoeken, er komt wel wat op je pad ;)

Met rondhobbelen is zeker niks mis :n Heb ik ook jaren gedaan met de ijslanders :j Maar ik ben iemand die vooruitgang wil boeken, die graag een doel stelt om daar naartoe te trainen, en dan is jaren alleen maar bosritjes op den duur wel een keer genoeg geweest. Niet dat ik de bosritjes niet waardeer en ik zal ze zeker ook willen blijven rijden, maar ik houd ook wel van een goede les waarin paard en ik hard aan het werk worden gezet. :)

Rofah schreef:
Tsja na allerlei berichten van mensen die zichzelf de hemel in prezen heb ik gekozen voor een volwassen bijrijdster die net een jaar op de manege rijd en nog nooit een deken om of op had gedaan, tis maar net wat iemand zoekt ;)
Als je eerlijk bent komt er misschien wat op je pad voor die paar maanden, en mocht je in de buurt wonen ben je van harte welkom om eens te komen rijden :)

:D Fijn om te lezen, er is nog hoop voor bokkers zoals mij :D Bedankt trouwens voor het aanbod!

Gisteren naar goede vriendin geweest en heerlijk een ritje zonder zadel gemaakt in het bos. Voornamelijk in stap (vriendin was lopend mee) en af en toe een stukje in draf. Maar dat is nog best lastig zonder zadel in draf je balans houden, gelukkig was het paard erg lief en breed dus die hielp ook aardig mee :D
na 1,5 uur waren we weer thuis en had ik een beetje stijve knieën, maar wonder boven wonder vandaag 0,0 spierpijn :D

Kriebels zijn weer even tevreden gesteld :))

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:01

Ik heb natuurlijk ook geen idee waar je woont maar voor mij zo iemand zoals jij welkom zijn om te komen rijden hoor ;) als die persoon er maar eerlijk over is zodat ik weet waar ik aan toe ben zie ik geen problemen ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 10:24

horsies5 schreef:
Ik heb natuurlijk ook geen idee waar je woont maar voor mij zo iemand zoals jij welkom zijn om te komen rijden hoor ;) als die persoon er maar eerlijk over is zodat ik weet waar ik aan toe ben zie ik geen problemen ;)

Helaas niet in de buurt, maar fijn om te lezen dat er paardeneigenaren zijn die daar geen moeite mee hebben :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:36

Ik denk dat je teveel nadruk legt op het "niet goed genoeg kunnen rijden". Uit het feit dat je 10 jaar voor je ijsco's hebt gezorgd, de liefde die - nog steeds - voor de oma's uit je berichten spreekt, blijkt dat je een betrouwbare verzorgster/bijrijder bent met hart voor je beestjes. Het rijden pak je wel weer op. Ik heb zelf 20 jaar niet gereden maar had de basis na een beperkt aantal lessen weer te pakken. Een bijrijdpaard zoeken lijkt me voor nu voor jou de beste optie.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:39

Je zou ook een instructrice in je buurt kunnen zoeken die zelf een lespaard aanbiedt en afhankelijk van jouw bestedingsruimte een aantal lessen kunnen nemen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:40

horsies5 schreef:

Hier dito, maar ook ik zal niet in de buurt zitten (een stuk noordelijker) :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:10

Zie je nou TS? Zet even je woonplaats erbij en voor je het weet heb je ook een paar aanbiedingen bij jou in de buurt. Zoals ik al in pb aangaf; ik zou een moord begaan, voor een verzorgster/bijrijdster als jij! Maar ook ik zit veel te ver weg...

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:28

Ik ben nu ook inderdaad wel benieuwd naar je woonplaats. Ik zou ook vooraan in de rij willen staan voor een verzorger als dit :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:39

:') Laat ik voorop stellen dat dát absoluut niet de intentie was van mijn topic. Ik wilde gewoon even horen hoe anderen zouden reageren/doen in mijn situatie. Maar vooruit voor de geïnteresseerden: ik woon in Apeldoorn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:45

Nou en TS! Even offtopic, maar ik zat ruim 2 jaar geleden in een knap penibele situatie met de paarden en door een reactie van mij in een topic dat over totaal iets anders ging, ben ik zo onwijs uit de brand geholpen door een aantal bokkers. Dat is juist het mooie van bokt...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 17:45

Zo, vandaag gezocht en gevonden --> Vacatures! Dus morgen gaan er twee sollicitaties de deur uit en hopelijk heb ik dan snel een parttime baan naast mijn scriptie en kan ik dus financieel iets ruimer komen te zitten. :D

Als het lukt, dan gaan we dus voor rijlessen bij een goede instructeur :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:52

Leuk, mooi vooruitzicht :j Ik zou mijn geld investeren in wat goede houding en zitlessen, heb je als je serieus aan de slag gaat met een verzorg / bijrijd / eigen paard erg veel profijt van :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:00

gaucho schreef:
Leuk, mooi vooruitzicht :j Ik zou mijn geld investeren in wat goede houding en zitlessen, heb je als je serieus aan de slag gaat met een verzorg / bijrijd / eigen paard erg veel profijt van :j

Ben ik ook zeker van plan, nu maar hopen dat de sollicitaties meevallen. Heb niet zulke fijne ervaringen daarmee, met als toppunt dat ik uitgelachen ben door een bedrijf aan de telefoon toen we over mijn sollicitatie spraken.