Angst voor de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Angst voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:17

Hoi allemaal,

Ik heb een hele lieve verzorgpony genaamd Dokus alleen er is een probleem Dokus is namelijk doodsbang voor de zweep. Je kan hem ook niet met zadel berijden wel zonder zadel Niemand weet waarom alleen de eigenaresse heeft wel een idee. Dokus werd vroeger verzorgt door 2 andere meisjes die altijd met zweep en sporen reden dus dat kan Dokus als niet prettig ervaren. Ook werd dokus vroeger voor de kar gezet alleen daarmee heeft hij een ongeluk gehad. Hij was op hol geslagen en met kar en al in de sloot beland. Longeren lukt ook al niet meer want hij rent zo hard weg. Laats was mijn moeder ook bij Dokus. Eerst wouden we longeren alleen dat lukte niet. Dus wij legde de zweep midden in de bak neer. We zouden later wel weer opruimen. Alleen toen ik ging uitststappen pakte mama de zweep op om op te ruimen en Dokus flipte hem. Het duurde een aantal minuten voordat we hem rustig kregen. Heeft iemand tips???

melanie0906

Re: Angst voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:21

Vertrouwen opbouwen doormiddel van grondwerk. Niet er meteen op willen springen.. Vanuit daar verder proberen te gaan. Eerst dekje, daarna dekje met singel daarna zadel zadel met singel en simpelweg gewoon geen zweep gebruiken..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:13

Ik verplaats dit topic van RUI naar -> YRT waar het hoort.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:14

Oke

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:22

Rustig aan beginnen opbouwen met rijden eerst het vertrouwen winnen op de grond daarna op zijn rug. Leg de zweep rustig op de grond en laat hem er aan ruiken etc. En loop er rustig omheen. Zo bouw je steeds verder op til hem wat op, kijk of je rustig hem met de zweep kan aanraken op verschillende plekken en enz. Succes!

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:34

heel rustig aan doen en misschien zo vaak mogelijk die zweep niet gebruiken

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:37

julie0307 schreef:
heel rustig aan doen en misschien zo vaak mogelijk die zweep niet gebruiken

Juist wel. Veel oefenen, veel desensibiliseren. Problemen moet je niet uit de weg gaan maar oplossen :)